Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Mooblie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:37

Ik ben ook lange tijd opzoek geweest. Herken veel van wat jullie aangeven. Het irritantste vind ik nog wel als mensen gewoon niets meer van zich laten horen. Even laten weten dat je ervan af ziet lijkt me toch niet teveel gevraagd _-:(

Nu lijk ik iets gevonden te hebben. Maar ik loop er wel tegen aan dat het allemaal maar vanzelfsprekend is. In eerste instantie liet ze niets horen nadat ze was geweest, nu krijg ik op aandringen een erg korte samenvatting.

Ik merk dat ik een beetje bang ben dat ik niet alles te horen krijg. Hoe maken jullie hier afspraken over en controleren jullie deze? Ook lijkt ze zich aardig te overschatten. Voor als nog heb ik aangegeven dat ze bijvoorbeeld voorlopig nog niet op buitenrit mag. Hoe pakken jullie dit aan? Ik vind het ook zo wat om haar te vertellen dat ze niet zo goed rijd als ze denkt :o

Atra esterní ono thelduin
Mor'ranr lífa unin hjarta onr
Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:10

@hiphorse
Ik vind het ook best een lijst met eisen en verwachtingen. Ik zou de tekst dan ook wat meer open laten en juist de mogelijkheden benadrukken. Nu staat er alleen dat Sunny vanalles wat kan, maar wat kan Sunny dan eigenlijk?

Je geeft ook meerdere keren aan dat het gaat om een pony die niet al te makkelijk is. Zo geef je aan dat hij sensibel is, kan spiegelen en een eigen mening heeft. Ik denk dat dit ook wat kan afschrikken omdat hier de nadruk op ligt.

Ik struikel voornamelijk over de zin: "Als iets niet past of er lichamelijk iets mis is heeft Sunny zo zijn manieren om je dit duidelijk te maken.".
Ik neem aan dat dit uitzonderlijke situatie's zijn? Ik begrijp dan ook niet goed wat je hier mee wilt aangeven.

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:02

Dit zou mij ook veel meer aanspreken dan je vorige advertentie!

Ik heb persoonlijk niet zoveel met beeldmateriaal. Het is echt een moment opname en zegt naar mijn idee verder erg weinig. Ik heb dan weer juist naar de visie rondom het paardrijden gevraagd en gekeken of deze aansluit bij mij en vooral mijn pony

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:25

Het blijft natuurlijk altijd een wisselwerking tussen de eigenaar en de bijrijder. In mijn ervaring moet je vooral de zelfde visie hebben, anders werkt het sowieso niet.

Ik lijk nu via bokt iemand gevonden te hebben. Ze heeft ze zelfde visie als ik en het ziet er allemaal goed uit. Bailey is alleen nog niet overtuigt. Als ik er bij ben is ze braaf maar als ik er niet ben haalt ze haar hele trukendoos uit de kast }:0

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 07:58

Wat jammer dat sommige mensen het zo voor de ander kunnen verpesten. Ik ben bang dat je dat altijd en overal wel tegenkomt :n Ik ben zelf ooit "weggepest" door een staleigenaar en kan me dan ook als geen ander voorstellen hoe vervelend dat is en dat het ten koste gaat van het plezier. Ik werd er persoonlijk ook echt heel onzeker van. -O-

Ik ben nu al vanaf de winter opzoek naar een leuke bijrijder. Volgens mij ben ik als baas helemaal niet zo moeilijk. De pony is erg gevoelig (ze spiegelt de ruiter enorm, en doet precies wat je vraagt ipv wat je bedoeld) en merk dat dit voor veel mensen toch erg lastig is. Als ik iemand gevonden denk te hebben stoppen ze er na een tijdje toch weer mee.
Ik laat nu een meisje van 13 komen. Eigenlijk voor mijn gevoel nog wat te jong maar ze heeft wel een hele fijne instelling. Nu in ze zomervakantie heb ik zelf wat meer tijd en begeleid ik haar tijdens het rijden. Hopelijk kan ze het dan zelf gaan oppakken wanneer ik het weer drukker ga krijgen.

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 08:56

Ze is best goed opgeleid, al zeg ik het zelf. Het is een recreatienpony maar de knopjes van wijken en schouderbinnenwaarts zitten er ook op. Het is met name dat je als ruiter alles tegelijk moet blijven doen omdat ze anders gebruik maakt van de openingen. Als ik me even concentreer op ontspanning kan het zomaar zijn dat ik bijvoorbeeld mijn stuur kwijt ben, dat is puur omdat ik daar zelf op dat moment niet meer mee bezig ben. Mijn pony loopt dan heel ontspannen naar de uitgang van de bak. :') Ik vind het zelf heel eerlijk van haar en moet er altijd wel om lachen. Heb er ook veel van geleerd. Maar veel ruiters leggen het probleem bij mijn pony in plaats van bij zichzelf. :roll: En dan is het een echte merrie die zich beledigd voelt :=

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:45

Hangt een beetje van de situatie af denk ik. Ik zou niet of minder laten betalen maar ik zie de bijdrage dan ook echt als een vergoeding voor de slijtage aan spullen, vliegenspray, dat soort dingen. Zonder bijdrage krijg ik het ook rond

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 12:38

Amber_anne schreef:
Over doorbetalen is maar precies wat je met de eigenaar hebt afgesproken.

Ik ben zelf nu ook een maandje of 2 op zoek naar het wil niet helemaal lukken. Heb 3 leuke reacties gehad op marktplaats maar die waren helaas te Verweg. Verder geen reacties in mijn buurt en op bokt helemaal niks.

Misschien iemand die mijn advertentie wil lezen en kijken wat er beter kan. Is alweer een aantal jaar geleden dat ik gezocht heb. Mag ook via pb trouwens.

Ik heb eventjes gekeken. Ik mis het stukje waarin je je ervaring en/of visie beschrijft. Het voelt wat onpersoonlijk en zou op veel mensen van toepassing kunnen zijn.

Als eigenaar ben ik met name benieuwd naar iemand zijn visie. Met begeleiding valt een hele hoop te leren. Uiteindelijk moet je samen met elkaar en het paard door één deur kunnen.

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:10

xnlponysx schreef:
Ohja, vergeet trouwens niet dat dit ook manege paarden zijn, en dus eigenlijk nooit van stelling en nageeflijk hebben 'gehoord'. Ik weet wel van mezelf dat als ik dus op een eigenpaard rijd, ik wel iets meer voor elkaar krijg en ik daar dan op ga letten. Want bij manegeponys rijd er telkens een ander op waardoor zo'n pony ook niks leert.

Dit is voor mij dan ook de reden dat ik altijd wat huiverig ben bij manegeruiters. Naar mijn idee leer je op de manege niet heel veel meer dan zitten. En dan kan iemand jarenlang ervaring hebben op de manege maar dat zegt mij uiteindelijk niets. De ervaringen die men kan opdoen op een manege is simpelweg niet de ervaring die ik zoek voor mijn paard. Ik zoek iemand die juist ervaring heeft in het correct nagefelijk rijden van mijn paard. Om van bijvoorbeeld rechtrichten nog niet te spreken.

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:49

Anoniem schreef:
Maar wat dat betreft, als niemand zo'n meisje een kans geeft zullen ze het toch ook nergens leren?

Daar heb je helemaal gelijk in! Ben ik me ook zeker van bewust. Bij mij komt er nu ook een meisje van 13 rijden onder begeleiding rijden. :D
Ik wil meer de kant van de eigenaren belichten en aangeven waar ik zelf tegenaan ben gelopen.

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:56

Ik verwacht niet van mijn bijrijder dat ze iedere week lest. Als ze dit wilt dan mag dat uiteraard, maar wel op eigen kosten.
Vooralsnog kan ik mijn bijrijder nog prima zelf begeleiden. De afspraak is dat wanneer het straks niet meer lukt door gebrek aan kennis of tijd en ik het nodig vind, ze eens per maand les neemt bij mijn instructrice. Dit wordt dan inderdaad van de bijdrage betaald.

Dit doe ik met het idee dat ze tijdens de lessen een effectieve training geeft en mijn paard er beter van gaat lopen. Op deze manier kunnen we de kosten dan delen.

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 13:50

Heel herkenbaar Dreamer! Mijn pony is ook erg gevoelig en kan aardig wat spanning opbouwen. Ze geeft over het algemeen erg kleine signalen en kan dan "opeens" exploderen als hier niets mee wordt gedaan -O-

Omdat ik nu zomervakantie heb, heb ik deze periode veel meer tijd voor mijn paard. Dit geeft mij de ruimte om mijn bijrijder te begeleiden als ze komt. Op deze manier kunnen ze elkaar goed leren kennen zonder dat ze (zowel het paard als de ruiter) in het diepe worden gegooid. Ik merk ook dat zowel mijn pony als mijn bijrijder soms steun aan me vraagt wanneer iets niet duidelijk is.
Is dat voor jou misschien niet ook een optie?

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:06

Resistance schreef:
En wat vinden jullie ervan als een ruiter heel eerlijk zegt wat ook nog niet goedgaat? Ik heb bijvoorbeeld nog dat ik het vaak moeilijk vindt om echt ontspannen te zitten, en ben echt bezig met leren van achter naar voren rijden. Ik probeer voor zover ik dat kan zo vriendelijk mogelijk te rijden. Ik ben me ervan bewust dat dit nog niet altijd zo is, maar ik ben er hard aan bezig om mezelf te verbeteren, en ben kritisch tegenover mezelf.

Halen jullie daar wat uit?

Ik vind ontspanning persoonlijk wel het allerbelangrijkste. Dit zou voor mij dan ook een afknapper kunnen zijn. Vooral ook omdat mijn paard best heftig op spanning kan reageren.

In mijn situatie zou ik dan gewoon even doorvragen en het ook even willen zien. Dat zegt vaak toch nog het meest.

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 08:41

Ik ben in totaal ook zeker een halfjaar op zoek geweest naar een goede bijrijder. Uiteindelijk wat toegankeler geworden naar de mensen die niet aan mijn eisen voldeden omdat het aanbod toch een beetje op hield na een halfjaar zoeken.

Nu heb ik een meisje van 12 met eigenlijk alleen manege ervaring :+ Helemaal niet wat ik zocht maar mijn paard is gek op haar, ze rijdt netjes en wilt graag leren. Inmiddels 2 maanden verder en ze doet alles met mijn paard en deze heeft nog steeds heen enkele keer naar haar gebokt. Ze is in dat half jaar zoeken de enige waarbij dat nog niet is gebeurd. Merrie's :roll:

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:42

Het lijkt alsof mijn bijrijder bang is geworden van mijn paard. Mijn paard kan ooit wel druk zijn en soms ook wel een bok geven, maar geen gekke dingen. Ik heb mijn bijrijder hier naar gevraagd maar het blijft allemaal wat vaag en er zou niets voorgevallen zijn wat haar angstig heeft gemaakt.

Ik weet niet zo goed wat ik nu wil. Mijn geduld raakt een beetje op merk ik :roll:
Ik twijfel ook nog of ik wel een nieuwe advertentie ga maken. Het lukt me nu zelf om minimaal 3 dagen per week te rijden en voor mijn recreatief gereden paard is dat eigenlijk wel prima.

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:28

Ze is zeker niet makkelijk :Y) Maar dat ging eigenlijk altijd wel goed. Ze vraagt niet zoveel van mijn paard dus was mijn paard ook altijd wel lief voor haar :') Ze rijd nog maar weinig en vaak ook kort en als ik dan een keertje kom kijken stapt ze zeker de helft van de tijd, als niet meer.

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 08:58

Ik heb zelf een bijrijder van 13 en zou het een volgende keer niet snel meer doen. De ervaring die ze heeft opgedaan is hoofdzakelijk op de manege en ik merk dat daar toch wel kwalijke dingen aangeleerd worden, daarnaast heeft ze geen idee hoe ze het paard serieus traint. Ze heeft dus relatief veel begeleiding nodig waar ik als eigenaar eigenlijk niet op zit te wachten :(:)

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:48

Eigenlijk wel bijzonder dat we allemaal terug komen op die eerlijkheid maar dat daar dan nog zoveel winst valt te behalen, bij zowel de eigenaren als de bijrijders :Y)

Ik merk dat ik daar zelf ook wel tegenaan gelopen ben. Maar ik denk dat ik wel een open eigenaar ben en tot nu toe is alles wel bespreekbaar geweest of is het me gelukt om dingen bespreekbaar te maken gelukkig

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 18:48

Ik vind het ook lastig. Ik vind deze manier van communiceren echt niet kunnen en zou dat ook zeker aangeven. Hoe oud zijn de meiden? Mochten ze nog jong zijn zou ik misschien nog proberen om goede afspraken te maken.

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:58

goldenarrow schreef:
Ik ben ook op zoek, voor onze arabische merrie. Ik vraag wel een bijdrage voor het rijden, maar ze hoeven geen klusjes te doen en daarnaast hebben we nog een hele stal vol paarden waar ze ook mee mogen werken aan de hand, indien ze dat leuk vinden (en veulens knuffelen is altijd goed :)) ). Maar hier ook nog 0.0 aan reactie helaas. Terwijl er écht veel mogelijk is, ook wedstrijden bijvoorbeeld, maar dan wil ik wel eerst dat iemand een beetje een band opbouwt. En er valt ook veel te leren, want we zijn met diverse dieren bezig om ze zadelmak te maken, onze huidige verzorgster helpt ons nu daarbij (die vindt dat hartstikke tof, zolang zij maar met haar beide benen op de grond mag blijven _O- ), maar dat zou voor een nieuw iemand misschien ook wel heel interessant kunnen zijn. Een beetje niks moet en heel veel mag idee. Maarja, geen reacties, dus dat is wel jammer.

Ik heb inmiddels mijn handen vol aan mijn eigen paard maar ik vind het wel heel tof klinken!

Ik vind Facebook ook het fijnste werken, dan kun je ook vrij gemakkelijk een beeld krijgen van de mensen die reageren door even op het profiel te kijken :o

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:09

its_daantjee schreef:
ik kom even binnenvallen hier. na bijna 2 jaar gaat mijn huidige bijrijdpaard helaas verhuizen. ik ben nog niet actief opzoek, maar lees toch graag mee of er iets voorbij komt in de omgeving van apeldoorn..

vind het met bijrijdpaarden altijd heel lastig, meerdere paarden bijgereden al, maar ook door vervelende situaties regelmatig afscheid moeten nemen. dit was het eerste paard waarvan ik had gedacht dat ik hier niet mee hoefde te stoppen. helaas liep de situatie even anders en wil de eigenaresse haar dichter bij huis hebben, wat natuurlijk heel begrijpelijk is, maar helaas te ver weg voor mij.

Ik vind 2 jaar bijrijden eigenlijk wel een lange periode hoor! Als je het gevoel wilt hebben dat je écht niet hoeft te stoppen is denk ik een eigen paard de enige optie.

Ik heb mijn zoektocht naar een bijrijder inmiddels weer gestaakt. -O- Het is toch wel lastig om iemand te vinden die echt aansluit bij mijn wensen. Ik zag hier iemand voorbij komen die zijn bijrijder een symbolische vergoeding geeft, daar ben ik nu ook over aan het nadenken, dan kan ik gewoon eisen stellen :')

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 12:15

Hier wilt het ook niet lukken. Ik dacht iemand gevonden te hebben maar deze heeft uiteindelijk toch afgezegd, een uur van te voren |o

Ik zit er nu over na te denken om het wat serieuzer aan te pakken en er eventueel iemand voor te betalen. Voor mijn gevoel kan ik dan toch net wat meer verwachten en eisen stellen en hopelijk ook wat meer animo dan. Zijn er hier misschien mensen die daar ervaring mee hebben?

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:26

Kirania schreef:
Even out of the blue - wanneer beslissen jullie om een bijrijder te gaan zoeken?

Ik heb niet perse een bijrijder nodig. Over het algemeen lukt het mij wel om 4x per week te rijden. Toch vind ik het wel fijn om wat ademruimte te hebben en dat het "moeten" er dan wat vanaf is.

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 17:45

Shaggy09 schreef:
Bedankt voor jullie reacties :)
Ik ga vanmiddag weer rijden, als het dan weer niet lekker gaat en ik er met een rotgevoel wegga ga ik wel even contact opnemen met de eigenaresse. Ik hoef niet per se meteen het te cancellen, maar ik ben ook gewoon heel benieuwd wat zij vind van deze situatie. En of ze überhaupt open staat voor lessen. (Ik kreeg namelijk het idee dat dat niet echt het geval is) Als ze dat niet wilt respecteer ik dat verder maar dan stop ik er wel mee. Want op deze manier haal ik er geen plezier uit.

Omdat mijn bijrijder nu na de 3x heeft aangegeven te stoppen vanwege "geen klik" wil ik toch even reageren

Voor mij als eigenaar is dat echt super vervelend en ik vraag me dan ook af wat de verwachtingen van te voren zijn. Om een combinatie te worden met een paard moet je toch ook zelf investeren en soms even door de zure appel heen en eerlijk gezegd denk ik dat je daar bij elk paard wel tegenaan gaat lopen.

Uiteraard heb je er hele brave en makkelijke paarden tussen maar dit zijn voor mijn gevoel echt uitzonderingen en ik zou het terrecht vinden als daar dan ook een redelijke vergoeding tegenover staat.

Ik ben zelf ook lang bijrijder geweest en niet ieder paard was perfect maar dat is de tegemoetkoming van het bijrijder zijn in mijn ogen. Anders kun je immers beter zelf een paard kopen.

Un du evarínya ona varda

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 18:37

In mijn geval was ik bereid om de bijrijder te betalen mits zij aan aan de slag zou gaan met de conditie training. :+
In het bos is ze braaf maar het is wel een paard waar je contact mee moet houden en soms even een plan uit haar hoofd moet halen, maar echt geen gekke dingen verder.

Ik respecteer de optie om te stoppen van de bijrijder uiteraard! Ik heb alleen soms het gevoel dat er gezocht word naar een "eigen paard".

Un du evarínya ona varda