Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:31

Tussen mijn vorige bijrijpaard en mijn huidige bijrijpaard had ik eens gereageerd op een advertentie van iemand die een bijrijder zocht. Na een leuk telefoon gesprek, waarin ik heel eerlijk was, vertelde de eigenaar het helemaal te zien zitten. Het was 40 minuten rijden vanaf mijn huis, maar gelukkig maar een kwartier vanaf mijn werk. Wel gaf de eigenaar aan op zo’n beetje alle doordeweekse avonden niet thuis te zijn, dus ik moest mij alleen redden. Ik vroeg of ik dan les zou mogen nemen van een instructrice waar ik eerder les van had gehad en of ze dan eerst eens een les wilde meekijken om te zien of haar de instructie ook beviel. Ik kreeg een dag later een appje dat ze het heel brutaal van mij vond dat ik mijn eigen instructrice wilde en geen les bij haar wilde nemen. Ten eerste had zij mij geen les aangeboden en ten tweede zei ze dat ik zo’n beetje altijd alleen zou zijn. Blijkbaar kon er dan wel afspraak voor les à €50 p/u gemaakt worden. Dat feest is dus niet doorgegaan.

Ach ja, nu heb ik Winnie, mijn zeer frustrerende, mij veel geduld lerende, knetter gestoorde, maar stiekem best lieve bijrijpaard. En ondanks dat de eigenaresse ook instructrice is, mag ik les nemen van wie ik wil, ze kijkt wel even mee, maar als ze ziet dat het prima gaat, dan laat ze het lekker gaan. Soms geeft zij mij les, andere keren neem ik les van een instructrice die op hele andere dingen focused. Ik heb een paar keer vrijheidsdressuurles genomen, maar dat is sporadisch, omdat ik nog geen goede instructeur in de buurt gevonden heb. De eigenaresse vind vrijheids dressuur aan de ene kant onzin en aan de andere kant vind ze het super wat ik bereik met Winnie op die manier. Ik kan het ontzettend goed met haar vinden en mijn Shire jaarling komt straks ook bij haar op stal te staan.

Een goede bijrijder vinden is moeilijk, maar het is in mijn ervaring ook best lastig om “goede” eigenaren te vinden. Toen ik mijn ruin nog had, was ik echt heel blij met mijn bijrijder, mijn enige eis, naast de dagen dat ze kwam was dat ze les zou nemen 1x per twee weken op eigen kosten, ik heb nooit een bijdrage gevraagd. Ze was geen goede ruiter toen ze begon, ze had twee jaar op een IJslander manege gereden, maar ik was heel trots op haar hoeveel ze leerde in een jaar tijd. Ik hoop over een paar jaar weer een goede bijrijder voor mijn Shire te vinden... ben stiekem mijn oppas kind aan het klaarstomen, ze is nu 10 jaar en helemaal paardenmeisje. Ik geef haar eens per maand les op Winnie’s stalmaatje van 28 jaar en ze heeft wekelijks manege les. Ik hoop dat ze over 4 jaar nog steeds paardengek is.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:09

Sheran schreef:
Ja, op sommige momenten is het echt wel 'balen' om een bijrijdpaard te hebben, zeker als je wat fanatieker bent zoals ik. Je bouwt iets op en het is zomaar weer weg.

Balen ja! Dat is dus ook de reden dat ik nu een jaarling heb aangeschaft. Heb ik in ieder geval iets om naar toe te werken.
Winnie, mijn bijrijpaard wordt 16, dus tegen de tijd dat ik de mijne kan gaan beginnen met rijden, wordt het ook tijd om met Winnie af te bouwen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:36

cobiie schreef:
Lisette1205 schreef:
Eigenlijk vrij apart dat er zo veel mensen zijn die geen bijrijdster kunnen vinden, maar juist ook veel die geen bijrijdpaardje kunnen vinden zoals ik :=

Het vinden van een geschikte bijrijder/paard is lastig, de wensen en kunde van paard, ruiter en eigenaar moeten bij elkaar passen. ;)
In die nuance ligt vaak het probleem mijnsinziens.

Helemaal mee eens!

Wat mijn ervaring wel is, is als de bijrijder flink fanatiek is, de eigenaar er ineens ook weer meer lol in gaat krijgen. In mijn geval betekende dat de eigenaar (of wel de dochter er van) steeds vaker ging rijden en er uiteindelijk 1 dag p/w voor mij overbleef. Ik begon met 4 dagen p/w, waarvan 2x p/w een half uur les, omdat ik ruim 10 jaar niet meer gereden had en de merrie ook al een jaar niets meer gedaan had dan af en toe een stap ritje. Toen ze weer conditie had, lekker aan de hulpen was en fijn te rijden, tja... toen had iedereen weer zin om haar te rijden.
Uiteindelijk ben ik gestopt, 1 dag p/W vond ik te weinig en het laatste jaar wordt er weer niets met de merrie gedaan, zo jammer.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:37

Ik heb op 13-5-2000 mijn ruitersbewijs gehaald, nooit wat mee gedaan, maar die ook gewoon vernieuwd toe ik ging bijrijden en aanvullend verzekerd. Ook zo lekker nu mijn jaarling daar ook staat en ik wel met haar ga wandelen aan de hand, een paard kan redelijk wat schade veroorzaken als het lostrekt en er vandoor gaat.
Volgens mij is de eigenaar van mijn bijrijpaard nog wel aansprakelijk voor de materiële schade die haar paard veroorzaakt, ondanks dat ik dan de diegene ben die op dat moment met het paard bezig is.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:08

Lisette1205 schreef:
Hoii, ik weet eigenlijk niet meer wat ik moet doen, ik ben nu al 4 maanden opzoek naar een verzorgpaard of bijrijdpaardje, maar ik kan er geen vinden in mijn omgeving ;( weet echt niet meer wat ik moet, mensen geven tips(super lieff!! :o ) en die heb ik geprobeerd, maar tot nu toe tevergeefs :( heb de hoop eerlijk gezegd al op gegeven := dus vandaar in dit topic, ik weet het dit is eigenlijk voor mensen die een bijrijdster zoeken, maar ik dacht misschien kan ik jullie vragen om tips? :) Ik ben ten slotte op zoek naar iemand als jullie maar dan in mijn buurt ;) en dan heb ik ook nog het probleem dat er veel mensen zijn die vanaf 18 doen of 16, en ik ben 14 := dus word lastig, maar weet niet wat ik nu moet := ;(

Ik zou beginnen met het bijrijden laten schieten en eerst focussen op mogen verzorgen, laat zien dat je betrouwbaar bent en je afspraken na komt. Als een eigenaar merkt dat je te vertrouwen bent, komen er misschien meer mogelijkheden mbt rijden. Ik had vanaf 11 tot 15 jaar een verzorgpony, ik ging bijna dagelijks er heen, hielp stal en wei mesten. Hielp met aanspannen en schoonmaken van het materiaal. Gaandeweg mocht ik steeds meer. Er was geen rijmateriaal, maar je leert goed zitten zonder zadel. Ik heb echt heel veel lol gehad met mijn verzorg pony, even veel er naast als er op.

Edit: En misschien iets minder smilies gebruiken, komt op mij niet echt serieus over... terwijl je het waarschijnlijk helemaal niet zo bedoeld.

Daphara

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:32

Ik heb het beide meegemaakt, als eigenaar van paard met een bijrijders zelf als bijrijder.
Ik heb een bijrijpaard gehad met (op z’n zachts gezegd) een aparte eigenaar die er totaal andere ideeen op na hield dan ik, dat werkte gewoonweg niet. Uiteindelijk ben ik daar ook na een poosje mee gestopt.

Ik ben zo blij met mijn huidige bijrijpaard en eigenaar ik hoef niets te betalen of te klussen, maar doe waar ik kan toch klusjes. Het harnachement was aan vervanging toe, eigenaar heeft een Kiefer dressuurzadel (2e hands) gekozen en ik heb die betaald, nieuw hoofdstel is inmiddels ook besteld.
Ik ben nu de enige die het paard rijdt en hoop haar in de toekomst over te nemen, dus ik vind het niet erg om nu zelf spullen voor haar aan te schaffen.

Ik ben niet de beste ruiter, ondanks dat ik vroeger M gereden heb, maar neem regelmatig grondwerk en klassieke dressuurles en ik ben goed voor dit paard. Ze is hoog sensibel en ik heb van haar zoveel geduld geleerd, want anders bereik je met haar helemaal niets.

Je hebt eigenaren in alle soorten en bijrijders in alle soorten en dat moet bij elkaar passen en daarnaast moet het paard passen. Een jaar geleden heb ik regelmatig op willen geven (nadat ik er voor de zoveelste keer afgegooid werd) met mijn huidige bijrijpaard, maar omdat ik een goede klik had met de eigenaar, toch doorgezet en nu staat ze op mijn verlanglijstje. Het is niet altijd makkelijk een goede klik met bijrijder-eigenaar-paard te vinden. Doorzettingsvermogen en vertrouwen is het belangrijkste imo.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:43

Narcomil schreef:
Ik zweer, iedere keer dat er echt hele gave aanboden voorbij komen, zitten ze aan de andere kant van het land :') Maar goed, zolang ik nog geen vast werk heb en dus niet weet waar ik "echt" ga wonen, kan ik toch nog niet serieus zoeken. Een eigenaar heeft er tenslotte niet veel aan als ik voor werk opeens over een maand moet verhuizen.

Weet ik niet, als jij een goede bent, kan je misschien net zijn wat de eigenaar zoekt en ik denk dat niemand zeker weet waar ze over een paar maand zijn. Wachten tot je eindelijk gesetteld bent lijkt mij niet nodig.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:34

Sjolvir schreef:
Daphara schreef:

Weet ik niet, als jij een goede bent, kan je misschien net zijn wat de eigenaar zoekt en ik denk dat niemand zeker weet waar ze over een paar maand zijn. Wachten tot je eindelijk gesetteld bent lijkt mij niet nodig.

Ik zou het niet grappig vinden iemand net overal wegwijs in gemaakt hebben en 3 maand later gaat die 100 km verderop werken en heeft geen tijd meer.

Maar als je het van tevoren weet dat het een mogelijkheid is, dan is het toch prima. Stel je keuze is tussen iemand die alle bij je wensen overal een vinkje heeft, maar misschien over een paar maand (te ver weg) gaat verhuizen of een ander die niet alle vinkjes heeft, maar waarschijnlijk (immers is dat nooit 100% zeker) wel in de buurt blijft wonen het komende jaar.
Ik zou liever gaan voor de meer gekwalificeerd persoon en dan wordt de eventuele verhuizing afwachten, voor het zelfde geld blijft diegene dicht genoeg in de buurt wonen om te kunnen blijven verzorgen.
Ik zou er iig niet direct een punt van maken als de persoon verder goed geschikt is.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:40

Ik vind persoonlijk €25 per maand X het aantal dagen dat je mag rijden per week een redelijke bedrag voor een recreatiepaard (of een paard met beperkte mogelijkheden) als lessen nog los bijbetaald moeten worden.
Dus:
1 dag p/w is €25 per maand
2 dagen per week is €50 per maand
3 dagen per week is €75 per maand en zo verder.

Als een bijrijder trouw elke week les wil, dan komt die met 2 dagen per week nog aan €150

Maar goed, ik betaal dan ook niets voor mijn bijrijpaard en mag zo vaak rijden als ik zelf wil. Mijn lessen en nieuw harnachement betaal ik wel zelf, omdat de eigenaar zelf niet meer rijdt en dus niet meer inversteert in harnachement.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:17

DatBenIkNou schreef:
Daphara schreef:
Ik vind persoonlijk €25 per maand X het aantal dagen dat je mag rijden per week een redelijke bedrag voor een recreatiepaard (of een paard met beperkte mogelijkheden) als lessen nog los bijbetaald moeten worden.
Dus:
1 dag p/w is €25 per maand
2 dagen per week is €50 per maand
3 dagen per week is €75 per maand en zo verder.

Als een bijrijder trouw elke week les wil, dan komt die met 2 dagen per week nog aan €150

Maar goed, ik betaal dan ook niets voor mijn bijrijpaard en mag zo vaak rijden als ik zelf wil. Mijn lessen en nieuw harnachement betaal ik wel zelf, omdat de eigenaar zelf niet meer rijdt en dus niet meer inversteert in harnachement.

Ik vind zelf het stalgeld gedeeld door aantal dagen wat de bijrijdster komt, altijd een goede en reëele berekening. Dan zou ts 12,50 per keer kunnen vragen. Dat is goedkoper dan op een manege en kan er nog best een les af en toe af toch? Voor zo'n stalling helemaal niet gek!

Maar het paard is geen eigendom van de bijrijder, ik vind stalgeld naar rato van het aantal dagen niet reëel, tenzij je het paard op die dagen als eigen mag beschouwen en mee mag doen en laten wat je zelf wil. Maar goed, dat is mijn mening.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:21

Nou, dan ben ik ook zo’n uitzondering, ik koop alles wat ik denk nodig te hebben zelf. Toen er onlangs een nieuw/ander zadel moest komen, betaalde ik die ook. In het begin wilde de eigenaar mij geld terug geven als ik een nieuw halster, vliegenspray, antiklit of iets kocht. Langzaam snapt ze dat ik het echt niet erg vind om dingen zelf te kopen. Ik mag het paard zonder bijdrage of klusjes rijden en ik vind het echt niet erg om geld aan de benodigdheden uit te geven. Ik heb laatst voorgesteld dat ik de kosten voor ontwormingen en hoefsmid ook op mij ga nemen. Daar moet ze nog even over na denken...

Nou hoop ik dit paard ook te kopen als de tijd daar is dat de eigenaar er afstand van kan doen, maar ik deed het bij mijn vorige bijrijpaard ook.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:44

Ik vind dat er wel erg denegrerend over manege paarden wordt gedaan. Een goede ruiter kan ook een manege paard ontspannen voorwaarts neerwaarts rijden zonder deze in de krul te hoeven trekken.

Zeggen dat je op een manege paard minder goed kunt rijden en dat het dan wel op een verzorgpaard zal lukken is imo onzin. Juist als men een manege paard goed kan rijden zou ik meer vertrouwen hebben dat het op een verzorgpaard ook goed gaat. Manege paarden accepteren doorgaans meer onkunde van een ruiter als een pony die max. 3-4 uur per week onder het zadel loopt.

Met manege paarden heb je natuurlijk wel meer werk aan het recht richten en ontspannen over de rug lopen, maar het kan prima met een goede ruiter en goede instructie.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:15

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:27

Misschien ook wat leuke dingen melden? Ik vind het vrij streng klinken allemaal.
Gebruik toilet is misschien ook handig om te weten. De uiterste tijd dat je mensen op je terrein wilt.
Uitzonderingen op situaties, bijvoorbeeld niet van het terrein af tenzij ik erbij ben.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 00:20

BlackBeautyZ schreef:
vraagje...

ik heb zelf een paard maar ze had afgelopen jaar een veulen en momenteel is ze hoog dragend dus ik heb al een hele tijd niet gereden en ga dat de komende tijd ook niet doen op haar. ik wil ontzettend graag weer rijden. een tweede paard kopen mag helaas niet van mijn ouders. nu heeft mijn buurman (buurman? woont 2 km verderop) mijn absolute droompaarden staan.. zo ver ik weet rijd hij niet vaak, heeft een kudde van 6 paarden en het is meer hobbymatig. nu wil ik vragen of ik eens mag komen rijden en als dat klikt of ik dan vaker mag komen.. maar is dat raar om te vragen?

hoe zouden jullie het vinden als er ineens iemand aan de deur staat en verteld dat ze je paarden helemaal geweldig vind en of ze eens mag komen rijden? (ik ben 20 jaar dus dit is geen penny gedoe of bevlieging)

Gewoon doen, je hebt niets te verliezen!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 13:03

Ik betaal mijn huidige bijrijder gewoon! Scheelt een bende ergernis, penny's en rompslomp en er gebeurt precies wat we afspreken. Daarnaast vindt ze het ook leuk om Duke te verzorgen en dat doet ze vrijwillig, dus poetsen, wassen, vlechten en de tijd die ze daarin steekt betaal ik niet voor, maar geven me wel een goed gevoel bij haar.

Maar goed, zij heeft van paarden trainen, verzorgen en lesgeven haar werk gemaakt (of hier is ze mee bezig, ze is net 20 jaar) en zij traint mijn paard dus ook echt. Vanwege wat lichamelijke problemen kon ik het zelf tijdelijk niet en het is dan echt een uitkomst om een goede bijrijder te hebben die hem tenminste 3x per week oppakt. Gisteren zat ik er voor het eerst weer op sinds zij 4 weken terug begonnen is, wat een heerlijkheid zeg om zo je paard weer op te kunnen pakken! Dat is mij elke cent waard!

Ik heb soms het idee dat men hier eigenlijk zoekt in een bijrijder, dat wat ik gevonden heb in de bijrijder van Duke, en dan nog het liefst zou hebben dat die bijrijder hen ook nog betaald voor het "voorrecht" op hun paard te mogen rijden.

Ik ben daarin wat simpeler, mijn paard heeft er voordeel van om door deze bijrijder gereden te worden, dus ik ben diegene die betaalt. Ik betaal echt geen mega hoor bedrag, maar zeker genoeg om het voor alle partijen leuk te houden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 09:24

Gizeppie schreef:
Daphara schreef:
Ik betaal mijn huidige bijrijder gewoon! Scheelt een bende ergernis, penny's en rompslomp en er gebeurt precies wat we afspreken. Daarnaast vindt ze het ook leuk om Duke te verzorgen en dat doet ze vrijwillig, dus poetsen, wassen, vlechten en de tijd die ze daarin steekt betaal ik niet voor, maar geven me wel een goed gevoel bij haar.

Maar goed, zij heeft van paarden trainen, verzorgen en lesgeven haar werk gemaakt (of hier is ze mee bezig, ze is net 20 jaar) en zij traint mijn paard dus ook echt. Vanwege wat lichamelijke problemen kon ik het zelf tijdelijk niet en het is dan echt een uitkomst om een goede bijrijder te hebben die hem tenminste 3x per week oppakt. Gisteren zat ik er voor het eerst weer op sinds zij 4 weken terug begonnen is, wat een heerlijkheid zeg om zo je paard weer op te kunnen pakken! Dat is mij elke cent waard!

Ik heb soms het idee dat men hier eigenlijk zoekt in een bijrijder, dat wat ik gevonden heb in de bijrijder van Duke, en dan nog het liefst zou hebben dat die bijrijder hen ook nog betaald voor het "voorrecht" op hun paard te mogen rijden.

Ik ben daarin wat simpeler, mijn paard heeft er voordeel van om door deze bijrijder gereden te worden, dus ik ben diegene die betaalt. Ik betaal echt geen mega hoor bedrag, maar zeker genoeg om het voor alle partijen leuk te houden.

Ik sta er net zo in als jij.. Ik heb idd liever dat mijn paard goed gereden word en dat het voor mij alleen maar een voordeel is, dan dat iemand moet betalen om op mijn paard te rijden..

Ik heb vroeger ook nooit een bijdrage gevraagd aan mijn bijrijder, ondanks dat deze minder ver gevorderd was als ik en mijn paard en daardoor dus van mijn paard kon leren. Ze gaf mij gewoon 2 dagen per week vrij en dat was voor mij al voldoende!

Wat ik in de toekomst ga doen weet ik niet, ik heb straks 2 paarden te rijden en trainen (en een lijf dat nu al af en toe niet mee wil werken), maar een bijrijder op goed niveau is mij in ieder geval meer waard dan de bijdrage van een bijrijder.
Voor nu betaal ik deze bijrijder gewoon voor de training die zij mijn paard geeft, helaas gaat zij over een paar maanden verhuizen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 01:00

Mooblie schreef:
Hier wilt het ook niet lukken. Ik dacht iemand gevonden te hebben maar deze heeft uiteindelijk toch afgezegd, een uur van te voren |o

Ik zit er nu over na te denken om het wat serieuzer aan te pakken en er eventueel iemand voor te betalen. Voor mijn gevoel kan ik dan toch net wat meer verwachten en eisen stellen en hopelijk ook wat meer animo dan. Zijn er hier misschien mensen die daar ervaring mee hebben?

Ik heb het ook gedaan, een jonge meid, die veel beter rijdt als ik, voor ongeveer twee maand als bijrijder gehad. Ik betaalde €15 per keer, ze reed dan ongeveer een half uur, maar teute daarna vaak nog even met hem. Hij werd heerlijk gewassen, gevlochten, gepoetst en verwend na het rijden.

Inmiddels is ze stalruiter geworden op een grote dressuurstal En woont ze 3 kwartier verder weg. Ik had even geluk haar nog in te kunnen zetten voordat ze van paardrijden echt haar werk kon maken.

Zooooo jammer dat ze is verhuist, een bijrijder die super handig is en waar je paard beter van wordt is goud waard! Als ze deze baan niet gekregen had, had ik haar echt als bijrijder aangehouden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:40

Ik zou €10-€15 als vergoeding voor het proefrijden op een goed doorgereden paard helemaal niet vreemd vinden, mits dat bedrag dan wel weer van de eerste eigen bijdrage/leasegeld gehaald wordt. Als iemand oprecht interesse heeft, dan laat die zich niet tegenhouden door dat kleine bedrag, maar mensen die "gratis" overal willen rijden wel.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie