Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:56

Kirania schreef:
Dus: Arabieren hebben vuur en kunnen wél allemaal verschillende karakters hebben maar haflingers zijn allemaal vuurloze saaie pony's? :Y)

Maar waarom moet alles heet en vurig zijn? Waarom moet men zo nodig willen bewijzen en willen roepen dat 'mijn Haflinger echt wel pit heeft hoor'. Haflingers zijn paardjes die eeuwenlang gefokt zijn om kalm, vastberaden en koel in het hoofd te zijn. Dat moest ook wel in de bergen waar ze vaak aan het werk gezet werden. Waarom daar niet trots op zijn? Waarom moet alles fel en pittig zijn?

Ik vind niet dat je het een bijrijder kwalijk kunt nemen dat die rassen of type paarden uitsluit of daarin voorkeuren heeft. Dat doen en hebben we namelijk allemaal, alleen vatten we het bijna als een persoonlijke belediging op wanneer het uitgesloten ras onze eigen oogappel betreft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:46

Kirania schreef:
Dát is waar veel bijrijders een probleem mee hebben - velen maken training kapot door meteen vooroordelen te hebben (want ja, haflingers = automatisch niet sensibel is een vooroordeel en slechte training) en dan benen te geven alsof ze op een manegepaard zitten hobbelen.

Is dat omdat ze een vooroordeel tegenover Halfingers hebben of is dat omdat het daadwerkelijk ruiters zijn die net van een manege afkomen/nog niet zo veel ervaring hebben en geleerd hebben dat je voorwaarts gaat door met je benen te schoppen? En gaan die ruiters dus ook inderdaad eerder kijken bij een Halfinger omdat dat van nature koele, kalme dieren zijn en ze weten dat ze ervaring missen om een drukmaker te rijden?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:13

Mooblie schreef:
Omdat mijn bijrijder nu na de 3x heeft aangegeven te stoppen vanwege "geen klik" wil ik toch even reageren

Voor mij als eigenaar is dat echt super vervelend en ik vraag me dan ook af wat de verwachtingen van te voren zijn. Om een combinatie te worden met een paard moet je toch ook zelf investeren en soms even door de zure appel heen en eerlijk gezegd denk ik dat je daar bij elk paard wel tegenaan gaat lopen.

Uiteraard heb je er hele brave en makkelijke paarden tussen maar dit zijn voor mijn gevoel echt uitzonderingen en ik zou het terrecht vinden als daar dan ook een redelijke vergoeding tegenover staat.

Ik ben zelf ook lang bijrijder geweest en niet ieder paard was perfect maar dat is de tegemoetkoming van het bijrijder zijn in mijn ogen. Anders kun je immers beter zelf een paard kopen.

Goh, dat hangt natuurlijk ook heel erg af van hoe je als bijrijder aan het verhaal begint. Als je al tig paarden gereden hebt waar je je handen vol aan had of als je eigen paard zelfs een moeilijk geval is, dan snap ik dat als je op zoek gaat naar een bijrijdpaard waarbij het opstappen en wegrijden is.

Ik zou namelijk zelf ook zo zijn. Ik heb in het verleden altijd gratis verzorgd en bijgereden, omdat het vaak ook over jonge paarden ging die opgeleerd moesten worden. In deze tijd is het meer en meer de tendens dat bijrijders moeten betalen. Als ik dus al 50 tot 100 euro per maand zou moeten betalen om op andermans paard te kruipen, dan wil ik dat dat een gemakkelijk paard is waar ik meteen mee wegrijd. Dat dat na 1 keer rijden nog niet duidelijk is, ok, maar als ik na drie keer nog altijd niet het gevoel heb dat dit het paard is waaraan ik mijn tijd en geld wil spenderen, dan ga ik niet blijven volhouden. Dan stopt het. Bij wijze van 75 euro per maand betalen om een zure appel voorgeschoteld te krijgen waar ik maar doorheen moet zien te bijten, nou nee, dank je. :D

Gini

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:13

Oooow, dan zeg ik niets. :') Ik had niet door dat jij haar zou betalen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:58

Als jij diegene bent die de omscholing doet/mee helpt doen en je bent een handige ruiter die dat ook voor elkaar krijgt/vergemakkelijkt, dan ben jij diegene die een bijdrage zou moeten krijgen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:15

Jup, op dat vlak is de paardenwereld zo verkeerd en we houden het met zijn allen in stand. De dienstverlener betaalt aan diegene die de dienst afneemt. Echt vet omgekeerde wereld. :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:01

Ik snap dat niet. Als bijrijder een bijdrage vragen dan hoor je van 'oeh pas maar op, verzekeringtechnisch enzo, zorg dat je dan ook maar de dienst goed levert, als je geld vraagt komen er ook verplichtingen bij, de jeugd van tegenwoordig wil het allemaal maar gemakkelijk, je loopt te hard van stapel, zie maar dat je haar niet op de tenen trapt met je vraag, enzo enzo enzovoorts'.

Maar iedere paardeneigenaar kan zomaar iedere doordeweekse knol aanbieden voor een bedrag volkomen naar willekeur met nog een eisenlijstje erbij en niemand knippert ook maar met zijn ogen.

Ach ja, ik weet dat ik redelijk alleen sta met deze mening, maar op dat vlak vind ik de paardenwereld echt gek, echt heel gek. Alsof ik met de hond van de buurman ga wandelen en in mijn handjes mag knijpen dat ik met die hond mag gaan wandelen en de buurman koste wat het kost te vriend moet houden want o, wie weet zoekt die wel iemand anders. Nou nee, ik word gewoon betaald hoor, want ik lever de dienst. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:08

Maar hier gaat het niet om: he, ik heb een leuk paardje, wil je erop rijden. In dit geval gaat het om: ik heb een paard dat ik volledig wil omscholen en dat kan ik niet alleen. Wil jij mij helpen?
Er zijn mensen die hun broodwinning rond die laatste vraag hebben opgebouwd en de persoon in dit topic zou dan geen tientje of wat drinkgeld mogen vragen omdat ze anders de paardeneigenaar tegen de schenen trapt. Oké dan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:11

Dat is dus de situatie waar Lucy_121 in zit. Ze werd gevraagd voor een dienst en toch wordt in dit topic haar afgeraden een bijdrage te vragen. Een raad die ze -in mijn ogen jammer genoeg- opvolgt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:45

@cobiie: uiteraard kunnen er in de situatie nog veel alsen en maren zijn. Ik weet ook niet hoe de situatie precies in elkaar steekt, dat weet niemand op Bokt. Maar die gemakkelijkheid waarmee hier gezegd wordt: "Geen bijdrage vragen, Lucy, want je schopt de paardeneigenaar misschien wel tegen de schenen. Je mag blij zijn dat je een paard te rijden krijgt." Daar krijg ik kippenvel van. Dit is iets wat ik enkel in de paardenwereld zie, dat zelfs wanneer de bijrijder de toevoegende waarde is/de dienst levert moet bijbetalen of het op zijn minst gratis moet doen. Ik zeg niet dat Lucy een bovengemiddeld uurloon moet vragen, maar een kleine bijdrage, een fooi, wat drinkgeld, goh, dat zou ik als paardeneigenaar uit eigen beweging aanbieden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 10:32

Als een staleigenaar zegt: 'hey, ik vind je bijrijder niet leuk, want ze is al een paar keer heel arrogant uitgevallen tegen de andere klanten.' Dan ga je eerst een goed gesprek met de bijrijder aan, maar als dit niet helpt (omdat het arrogante nu eenmaal een karaktereigenschap is van de persoon in kwestie) dan wordt de bijrijder vriendelijk bedankt voor de hulp.
Hoe groter de stal, hoe minder dit waarschijnlijk speelt, maar ik vind het geen gekke eis. De paardeneigenaar bepaalt wie bij zijn paard komt, de staleigenaar bepaalt wie er op zijn stal komt. Zeker op een kleinschalige stal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:49

fresley schreef:
Wat vinden jullie? Is het raar dat ik verwacht dat ze toch komt. Zelf heb ik genoeg verzorgpaarden gehad en ik ging door weer en wind..

Dat hangt ervan af met welke intentie ze aan een bijrijdpaard begonnen is. Vroeger had ik ook veel verzorgpaarden waar ik niet op kon rijden (veulens en jong grut) en wat ik daarvoor heb gedaan, nou, ik vind nog steeds dat ik daar een medaille voor verdien. :o Topperiode wel, heel fijn heb ik het gehad!

Nu zijn de zaken echter anders. Ik ben ouder, heb al een eigen paard waar ik al mijn zorg- en tutkwaliteiten in kan steken en werk fulltime. Als ik nu op zoek zou gaan naar een bijrijdpaard dan zou dat inderdaad voornamelijk om te rijden zijn, liefst zelfs met helemaal geen klusjes al zou ik sowieso wel de drollen de stal uitwippen als ik er dan toch ben. Als ik dan echter al weken achtereen op mijn dagen kom en merk dat ik toch meer drollen sta te scheppen dan dat ik op het paard zit (omwille van een slechte bak of vuurwerk of...) dan ga ik twijfelen ja. Drollen scheppen kan ik ook thuis bij mijn eigen paard doen, daarvoor hoef ik niet x euro per maand te betalen om dat bij andermans paard te gaan doen.

Ik ken je precieze situatie natuurlijk niet, maar probeer een gesprek hierover met de bijrijder aan te gaan (niet verwijtend) om haar intentie te weten te komen. En wees zelf ook eerlijk hierin, ga jezelf niet koste wat het kost verdedigen met telkens een 'ja maar' erin te gooien: heeft ze inderdaad al een paar weken niet of moeilijk kunnen rijden, dan is dat gewoon balen en dat kan je als paardeneigenaar gewoon erkennen. Weinig mensen hebben een paard of bijrijden een paard omdat ze borstelen zo leuk vinden. ;) De meesten willen er ook gewoon op rijden, dat is bij bijrijders niet anders.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie