Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304, Ymor
Sheran schreef:Heb inmiddels een advertentie gemaakt... is er misschien iemand die er eens een blik op zou willen werpen? Wil hem ook wel posten maar ik denk niet dat dat de bedoeling is? Het gaat om het zoeken van een bijrijdpaard omgeving Leiden.
Ineke2 schreef:Jammer dat je zover weg zit.
Ben geen sterruiter, over de buitenschouder weglopen is wel een dingetje dat ik bijvb wel weer zou moeten oefenen omdat te voorkomen, maar ik merk het zeker wel op en probeer het dan te voorkomen.
Door de zenuwen verloopt zo’n proefrit meestal niet optimaal door b / l ruiters, of is het echt zo enorm dramatisch?
Ik zelf ben wel van regelmatig les willen volgen en zo sneller een fijne combinatie te worden.
Ineke2 schreef:Oo dat maakt het weer anders. Mijn oude pony Levi maakte er een sport van om 180 graden om te draaien op de volte in draf of galop als je ook maar minimaal de ‘ deur’ open had om over de buitenschouder weg te lopen.
Dan leerde je wel om de deur gesloten te houden![]()
Je hebt een heel lief en niet ingewikkeld te rijden paard zo te zien.
miramii schreef:@dap ik zag, als bijrijder zijnde, altijd wedstrijdervaring als afknapper. Ik heb nooit wedstrijden gereden, geen mogelijkheden toe gehad en nu geen ambities meer in. Reden bij mij: ik heb 3 maanden op een manege gereden, waarna ik gek werd van de manier van omgaan met paarden, dus over ging op les met prive paarden. Intussen 12 jaar verder. Maar zou bij jou dus al niet reageren vanwege de B/L eis.
@F4 hier inderdaad ook altijd via marktplaats. Bij een paard zelfs 4 stallen mee verhuisd.
Ik zelf zou denk ik vragen/eisen dat iemand de eerste weken iedere week les krijgt van jouw instructeur. Dan leer je een paard snel kennen en jouw instructeur kent die geintjes ook al dus kan goede adviezen geven.
Rinskecl schreef:ik moet zeggen als zelf bijrijder zijn geweest soms is het knopje gewoon heel ver te vinden. Bijvoorbeeld ik had twee paarden waar alles heel makkelijk bij ging maar daar reden de eigenaren zelf niet op. Maar ik heb er ook twee van gehad dat ik dacht volgens mij zo hier het knopje van de galop moeten zitten maar ze dan echt niet aansprongen omdat de eigenaar dan net een andere soort hulp gaf. Uiteindelijk leer je de knopjes wel maar ik zou daar niet meteen iemand op afkeuren. ik zou eerder kijken naar hoe een persoon met je paard om gaat..
Sheran schreef:Nog bedankt voor jullie reacties/tips over mijn advertentie
Ik heb al veel reacties erop gehad via de Facebookgroepen en ga waarschijnlijk deze week sowieso bij eentje kijken die wel goed klonk. Ik had in mijn advertentie staan dat ik de bijdrage het liefst zou doen in de vorm van lessen. Wat me opviel is dat vrijwel iedereen een bijdrage vraagt en bij sommige paarden heb ik me daar wel over verbaasd. Niet allemaal heel erg hoog, en het zijn vast leuke paarden, maar bijvoorbeeld ook een bijdrage voor een niet-ingereden paard waarbij je dan ook nog klusjes moet doen. Ik vind het wel jammer dat een bijdrage in de vorm van lessen niet zo wordt gewaardeerd, blijkbaar. Het was iets dat ik zelf vroeger juist heel graag had gehad.
@Daphara: de eerste keer op een nieuw paard rijden kan voor een bijrijder ook best intimiderend zijn. En dan komt alles misschien niet zo uit de verf als je zou willen. Dan ben je bijvoorbeeld minder streng/consequent. Ik weet ook nooit zo goed hoe streng ik tegen het paard moet zijn tijdens het proefrijden. Sommige eigenaren staan daar gewoon heel anders in dan andere.
Desalniettemin kun je inderdaad vast wel zien of de basis erin zit. Of de handen zacht zijn, of de balans goed is... dat soort dingen.
Sheran schreef:Het zal vast ook te maken hebben met het doel waarvoor je een bijrijder zoekt. Als je het even niet redt in de kosten heb je natuurlijk niets aan lessen. Ik heb het zelf ook niet heel breed dus bij mij zit er ook gewoon een grens op hoeveel ik kan missen voor dit soort dingen. Paar maanden geleden nog een aanbod gehad voor het doorrijden van een pas ingerichte tuiger. 2zx per week, 100 euro per maand PLUS iedere week les à 25 euro per keer. Daar heb ik toch vriendelijk voor bedankt
Vaak wordt natuurlijk aangedragen dat paarden houden nu eenmaal veel geld kost en dat je als bijrijder ook de lusten hebt. Ben ik het op zich helemaal mee eens natuurlijk, maar als ik naar mijn eigen situatie keek van toen ik nog een paard had, dan was ik zeker ook wel op zoek naar de 'lusten' van een bijrijder. Zelfs iets meer ademruimte hebben, een paard dat extra aandacht krijgt... en als je een goede bijrijder hebt of iemand die bereid is om te lessen, ook nog een goede training van je paard. Dat noem ik ook voordeel.
Sheran schreef:Ja dat begreep ik inderdaad ook van Ineke. Het was ook meer een algemene opmerking. Het valt me nu extra op omdat ik weer aan het zoeken ben
Daphara schreef:Tja, ik zie het les nemen op een bijrijpaard hetzelfde (maar dan beter) als het les nemen op een manegepaard. Je neemt les om zelf een betere ruiter te worden en het is fijn als je daarmee gelijk ook een betere combinatie wordt, het grote voordeel van een bijrijpaard is dat je niet elke keer op een ander paard zit en dat niet 20 anderen ook dat paard ook nog regelmatig rijden, waardoor je met een bijrijpaard als combinatie sneller kunt groeien en je meer leert dan op een manegepaard. Maar misschien is dat gek gedacht van mij.
darkadia schreef:Wauw wat een verhaal Daphara! De jongere dame zag ik denk ik op je insta?
En inderdaad, een bijrijder zal zich moeten kunnen conformeren naar de wensen van de eigenaar in grote lijnen, anders gaat het niet werken.
0000 schreef:Ineke2 schreef:Ik had gelijk gezegd dat ze niet meer terug zou hoeven komen.
Ze begrijpt jou en je instructrice hierin niet én ziet hier geen kwaad in om het zo nog eens te doen.
Dat is nog het ergste, dat ze dus blijkbaar niet kan zeggen / denken o dat was niet zo handig, ik zal het voortaan anders aanpakken.
Daarom zou ik direct afscheid nemen, want je kunt niet met een gerust hart haar alleen bezig laten zijn met jou ( en andermans) paard.
Helemaal mee eens. We hebben allemaal weleens een verkeerde inschatting gemaakt of iets gedaan wat achteraf niet zo handig was. Maar dit is gewoon een compleet gebrek aan inzicht en gezond verstand, die zou ik echt niet meer met een gerust hart iets met mijn paard laten doen.
LiselotZorro schreef:Ik had haar al weggestuurd bij de snoepjes en niet poetsen
Knert schreef:Je bent zelf niet van het zweverige. Prima.
Maar zoveel woorden die het verhaal beschrijven en veel onnodige randinformatie... nou. Als ik zo’n eigenaar zou treffen, was ik als nuchtere tukker weggelopen met dat dit juist weer te zweverig is voor mij.
Mensen verschillen nu eenmaal.
Gizeppie schreef:Ik zelf als ik merk dat ik niet op één lijn zit zou ik het niet zover laten komen als nu. Het is jammer, maar jij bent eigenaar en als jij iets niet wilt is dat oké en moet zij zich daaraan houden.
Enige wat mij wel af vraag is of je zelf niet te hoge eisen stelt aan een bijrijder. De meeste ruiters die zich aan bieden zijn geen hoog geschoolde ruiters, dat soort mensen hebben allang een goed paard gekocht of te rijden. Ik denk dat je daarin wel realistisch moet zijn. Ik kies daarom bijvoorbeeld dat m’n instructie mijn paard de dagen rijd als ik echt niet kan en anders staat hij maar iets meer stil of laat ik hem iemand even longeren. Ik denk als je een echte bijrijders zoekt dat je blij mag wezen met een betrouwbaar iemand die een leuk B/L proefje kan rijden. Ik heb je eerdere verhalen ook gelezen. Ik snap je frustraties wel. Alleen ik denk wel dat het voor de ander of bijrijder lastig samen te werken is.
Citaat:Ik heb overigens ook een voormalig dekhengst. Hij is nu 13 jaar en nog niet zolang ruin. Hij kan prima naast merries staan. Of in de bak lopen ook als ze hengstig zijn, zolang ik hem aan de gang houdt en de aandacht op mij heeft. Mijn paard heeft daadwerkelijk gedekt. Maar ik heb ook met hengsten die later pas geruind zijn zonder te dekken konden prima naast andere hengstige merries staan.
Poekkie schreef:Dat tot laat hengst zijn staat er los van. Zelfs al was het een merrie, met een paard werken In een halve bak met aan de andere kant 2 onbekende jonge paarden die heel gemakkelijk even onder het draadje door zouden kunnen piepen of stampen moet je imo nooit willen.
Absolem schreef:Nogmaals!!!!! er hoeft voorlopig niet betaald te worden paard is nog niet onder het zadel...
Ik vraag me echt af of jullie wel goed lezen?
Het staat er zo ontzettend duidelijk in!
Absolem schreef:Daphara schreef:
Bedenk dat als wij al totaal niet meekrijgen wat voor een geweldige buitenkans dit is om een paard te mogen verzorgen, veel (zware) klussen te mogen doen, nooit vrienden mee te hoeven nemen, je vooral geen vrijheden hoeft te veroorloven en je aan heel veel regels te mogen houden, enz. Zoooo leuk dat allemaal.
Dat de gemiddeld persoon opzoek naar een leuk verzorgpaard waarschijnlijk ook niet mee krijgt dat dit een leuke optie kan zijn.
Of kunnen die beter lezen dan de gemiddelde bokker in dit topic?
Serieus? 20 minuten even snel wat drollen wippen wordt als zwaar gezien? Wauw.... Dan ben ik geloof ik een diehard....
Marigo schreef:Hoi allemaal,
Ook ik meld me voorzichtig in dit topicHeb m’n paardje pas 6 weken, maar overweeg nu ook een bijrijder te zoeken. Paard is zelf tot Z1 getraind, ik niet
En ben op zoek naar een dressuurmatige bijrijder die hem kan bijhouden. Bij echt goede kwaliteit betaal ik zelfs wel bij. Nu rijdt mijn instructrice hem 1x per week bij tegen betaling. Maar die kosten kan ik niet langdurig dragen. Ik begrijp voor wat ik zoek dat het nog een best uitdagende zoektocht gaat worden...Wat zouden jullie een redelijke vergoeding vinden voor iemand die paard met op niveau bijtraint? Het liefst natuurlijk gratis tegen gebruik van mijn paard en spullen haha maar ik besef me ook dat je voor kwaliteit soms moet betalen.
Lucy_121 schreef:Gizeppie schreef:
Als je een bedrijf bent, dan kan jij je daarvoor verzekeren. Als particulier kan dat niet. Bij een manege zijn ze ook verzekerd namelijk als er schade aangericht wordt aan zowel ruiter als paard. Een bedrijf is anders dan een particulier. Ik krijg als eigenaar niks gedekt voor mijn paard, wanneer iemand anders schade aanricht.
Ik ging inderdaad al uit van zoiets, bedankt voor de bevestiging. Ik neem aan dat het bedrijf dan ook aansprakelijk is als de ruiter zwart werkt?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers