Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304, Ymor

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:04

eender welke niet individuele sport (Tennis, voetbal, de kaarclub, ...) of Sport waarvoor er iets van materiaal was voorzien (karting, zweefvliegen, ...) zal je toch juist wel een berichtje sturen waarom je er niet was? Moet dat dan ook allemaal gratis zijn volgens jou?

Daarbij... als een bijrijder helemaal geen klusjes of verplichtingen heeft, is het meestal zelfs totaal geen probleem als die een paar dagen niet komt. Maar 10s iets laten weten dan is ook al te veel gevraagd blijkbaar?

Ik denk dat je de ‘bijdrage’ van de bijrijder in dit geval echt zeer zwaar overschat.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:16

Die dag van de bijrijder zorgt de eigenaar er wel voor dat het paard en het materiaal nog beschikbaar is. Ik zou die dag bvb mijn paard niet kunnen rijden, mijn zadel niet kunnen invetten of daar niet opeens kunnen staan met een hoefsmid of tandarts. In die zin is dat ook ‘zorgen dat het klaar is voor gebruik’.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:24

Als je paard kapot is, dan is er voor een bijrijder geen enkel nadeel. Je kan immers gewoon stoppen en een ander paard zoeken.

Voor de eigenaar heb je dan juist veel kosten en zijn al je ‘investeringen’ in je paard naar de vaantjes.

Het grote voordeel van bijrijder zijn zou ik zeggen :)

Iedereen zoekt natuurlijk waar hij zich goed bij voelt idd. Wij zouden overduidelijk absoluut geen match zijn :P Maar ik zou het wel fijn vinden als niet alles zomaar als vanzelfsprekend wordt beschouwd. Sommige redenaties gaan me echt te ver. Zowel deze als sommige van eigenaars (laten betalen voor jaarlingen verzorgen bvb). Er zijn veel hartstikke onlogische dingen in de paardenwereld.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:28

Hommage schreef:
Wauw laten betalen voor het verzorgen an sich vind ik al bizar, maar een jaarling...

Gelukkig maar dat er veel paarden zijn die bijrijders zoeken en andersom _/-\o_ Al is de juiste match nog zo lastig te vinden...

Jaja 80 euro nog wel _O-
Maar geen idee of die ooit iemand heeft gevonden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:47

Haha dat is ook een optie natuurlijk :D
Iets minder financieel aantrekkelijk wel :')

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:22

Wow. 170? Inclusief les en wekelijks vervoer naar je wedstrijden inclusief maaltijd en groom of?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:35

Ik hoor het al... moet dringend een binnenbak maken om mijn bijdrage in het ‘wat kost een paard’ topic naar de goede kant te krijgen :')

Nee alle gekheid op een stokje, ik ben zelf voor een bijdrage zonder klusjes maar effectief het stalgeld in 2 gaat me te ver. 50-100 zal wel voldoen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:58

fokfanaat schreef:
hoe "werven" jullie een bijrijder. Ik zit er eventueel over te denken. Zoek eigenlijk iemand die ook plezier in de fokkerij heeft en evt keuringsklaar helpen maken van een jong paard, omgang met de veulens. Evt rijden is ook mogelijk.

sta er altijd grotendeels alleen voor en het zou hele fijn zijn zulke dingen samen te kunnen doen.

Vooral via fb gaat het het snelste als je niemand via via kent.
Tweedehands en marktplaats gaven mij alleen nutteloze reacties (45 km afstand bvb)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:15

Hier ga je niet gelukkig van worden, ik zou ook afzeggen als het zo moet gaan.
Als jij een paard vasthebt (en een zweep) en je loopt doorheen een plek met andere paarden, dan zou dat moeten kunnen natuurlijk. Maar Dat echt bewust opzoeken met paarden die je niet kent in een rijbak zou mij ook te ver gaan.
Overal snoepjes voor geven hangt wat van het paard af, maar mijn brave dodo wordt daar heel bijterig en opdringerig (constant schrapen en omhoog tillen van zijn voorbeen) van. Zou ik dus nog minder mee kunnen lachen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:32

Isabel_k schreef:
Zelf zou ik het echt niet leuk vinden als er een fout gemaakt zou zijn met mijn paard, maar als mensen dan de fout toe kunnen geven en willen leren vind ik dat nog wel een kans waard. Ik heb zelf ook de meest gekke dingen gedaan met paarden en ook ik heb hiervan geleerd.

Ik zou er dan ook niets op tegen hebben om iemand direct van de manege te hebben die wil leren. Daar is mijn paard meer dan geschikt voor. Maar dan moet er wel tegenover staan dat er geluisterd wordt naar de regels die ik geef en als er dan een foutje gemaakt wordt, wil ik dat daar aan gewerkt wordt.

Ik vind dit een zeer gezonde instelling :)

Wel met de kanttekening dat er niet ‘TE’ streng gekeken mag worden. Er moet imo ook wel ruimte zijn voor dingen ‘anders’ te doen op voorwaarde dat het niet gevaarlijk is of tot gedragsproblemen leidt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 01:22

Dat tot laat hengst zijn staat er los van. Zelfs al was het een merrie, met een paard werken In een halve bak met aan de andere kant 2 onbekende jonge paarden die heel gemakkelijk even onder het draadje door zouden kunnen piepen of stampen moet je imo nooit willen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:51

Nalonyda schreef:
Hier mag ik helaas misschien ook weer op zoek gaan naar een bijrijdpaard. Na 4 jaar een lief paardje te hebben gedaan (waarvan 2 jaar lease voor 4 dagen in week) staat de merrie te koop. Helaas financieel voor mij niet mogelijk om haar maandelijks te onderhouden. Gelukkig zoekt ze het beste baasje voor het paard en heeft ze geen haast. Er is al een kijker geweest die bijrijder is bij ons op stal en heel misschien word ik ''overgenomen'' voor 2 dagen in de week als ze haar wilt overkopen. Blijft wat spannend. :r Ben nu al aan het denken wat met mijn leven moet doen met 2 extra vrije avonden :')

Moet zeggen dat ik het doodeng vind om te bedenken dat ik misschien weer opzoek moet gaan naar een nieuw paard. Ben onzeker in mijn rijden. Ben al heel trots dat ik paardlief in de L1 heb gekregen, 1 meter spring met haar, lekker aan het lange teugelen ben met haar en gewoon een vriendinnetje is. Maar voor veel niet bijzonder is. Moet zeggen dat ik heel erg gehecht ben geraakt aan het paard in combinatie met eigenaresse. Ze liet mij heel vrij en lekker vallen en opstaan. Support me in wedstrijden en lessen. Vind dat ik lekker moet ondernemen en als ik wat wil kan ik het altijd vragen. Ben helaas wel eens een eigenaresse gewend die de touwtjes heel strak bij mij hield en dat zorgt dat ik onnodig fouten maken.

Ah jammer. Maar het voordeel is wel dat je meer leert van steeds nieuwe paarden te rijden :) misschien kan je die andere 2 dagen opvullen met een extra bijrijdpaard?

Fijn dat je hier zo veel vrijheid had :)
Ik denk dat dat voor eigenaars ook vaak moeilijk is... je geeft toch je dierbare paard en dure spullen aan iemand ter beschikking. Vaak is dat iets waarbij vertrouwen moet groeien, dus ik zou in het begin niet te streng zijn als een eigenaar de controle wat meer houdt.
Hier op stal zijn er enkelen waarbij ik mijn paard met een gerust hart mee zou geven op trektocht in ijsland bij wijze van spreke, maar bij het merendeel zou ik die nare eigenaar zijn die echt wel komt kijken naar wat ze nu weer uitvreten tijdens het rijden. Gewoon, omdat ik weet dat die personen niet te vertrouwen zijn. ‘T is maar net wat voor persoon je treft en als eigenaar weet je het in het begin ook niet altijd :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:05

Ik zou het geweldig vinden van mijn bijrijder dat ze de wondjes heeft gezien en direct heeft behandeld en daarnaast de eigenaar ook heeft verwittigd. Echt top om iemand met zulk initiatief te vinden. Als het niet helemaal het middel is dat je wou, kan je best een ehbo kistje maken met een stappenlijstje wat voor welk soort wond hoort. Maar deze houding zeker blijven aanmoedigen.

Ik vind wel dat je overdrijft met ‘beslissingen buiten mij om’... het gaat om zalf op een wondje smeren. Dat doe ik als stalmeisje al bij elk paard hier dat ik binnenhaal met een iets te diep wondje.... mensen zijn altijd blij dat hun paard wordt verzorgd hoor.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:32

Eapy schreef:
Deemiii schreef:
Hi allen, sorry dat ik zo kom binnenvallen.

Ik heb even een vraagje n.a.v. wat er gisteren is gebeurd. Mijn bijrijder heeft met mijn pony buiten gereden en na terugkomst een paar wondjes op haar benen gespot. Heeft hier toen op eigen initiatief wat op gesmeerd en later pas naar mij geappt. Ik zelf vind dit niet zo fijn, omdat ik het liefst zelf wil beoordelen en dan bekijken wat ik er op doe (of juist niks mee doe). Maar wie weet ben ik nu wel lastig aan het denken hoor. Vroeg me alleen af wat normaal is, of dit zo 'hoort' als bijrijder zijnde of dat dit bij de eigenaar ligt (note: ik ben elke dag op stal voor de pony's en check ze ook elke dag, meestal 's avonds, dit is overdag gebeurd en kreeg pas om 18:00 uur een appje vlak voordat ik naar stal ging).

De afspraak die wij hebben gemaakt is dat ze een x bijdrage per maand betalen en daarvoor mijn pony 2 dagen in de week mogen rijden, soms wat meer in overleg. De verzorging houd ik nog steeds op me, hoeven ook geen klusjes gedaan te worden.

Ik was hier eens benieuwd naar, voel me er zelf niet zo prettig bij namelijk als er beslissingen over mijn pony buiten mij om worden genomen. :)

Ik sta hier anders in dan de rest denk ik. Het is wel een kwestie van ervaring, maar ik wil als eerste kunnen beslissen wat er met mijn dier gedaan wordt — of dit nou een klein wondje is of een koliekoperatie. Ik had als eerste een appje gewild met een foto en de vraag wat de beste aanpak is. Als ik nou een uur lang onbereikbaar ben ligt het anders, maar dat is bijna nooit het geval.

Zo ben ik ook met andere dingen relatief strikt denk ik. Dit doe ik uit bescherming naar mijn paard toe en voel ik me het prettigst bij. Het is maar net waar jij je goed bij voelt en de (duidelijke) afspraken die je samen met je verzorgster maakt.

Als dat gaat om een klein wondje vind ik dat je onrealistische eisen stelt aan je bijrijder, beetje extreme controledrang :o
Als bijrijder zou ik snel het gevoel hebben niet betrouwbaar gevonden te worden en snel wegwezen zo.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:37

Ik zou dan toch heel goed oppassen hoe je het brengt, want als je iets doet om goed te doen en daar dan op afgestraft wordt, kan dat bij velen best wel eens in het verkeerde keelgat vallen :)
Bedenk goed tot waar je de grenzen van je controle wil laten gaan. Voor mij persoonlijk zouden ze bvb te ver gaan in dit geval.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:53

Absolem schreef:
Ik vind dit een lastige.. Ik heb ooit twee paarden gereden waarbij de stal eigenaresse de merrie uit de paddock had getrokken met een been wond en daar zonder pardon magic dust op gespoten had zonder te overleggen met de paarden eigenaar.Magic dust is een naar spulletje wat alles afsluit en dus de perfecte omgeving creëert voor bacteriën. En het zat nog pal op een plek waar pezen dicht onder de huid lopen ook.

Vervolg is dat ik op stal kom die merrie met een dik been zie staan en ik begin te voelen. Tussen mijn vingers door barst de laag magic dust open en komt er een lading pus uit waar je naar van wordt.

Ik heb dus direct de paarden eigenaresse geapped en ik heb die hele wond schoon geplukt. Wat water gekookt en af laten koelen en daarmee de wond schoon gespoeld en vervolgens met betadine ontsmet.

Komt die staleigenaresse (mijn leeftijd ongeveer ze heeft ook niet lang haar bedrijf gehad) naar mij toe. Vervolgens vraagt ze verontwaardigd waarom ik die wond open getrokken heb. Dus ik laat het filmpje zien met de pus die er uit liep en ze zegt doodleuk oh dat was wel genezen hoor...

Ik zeg nee dat was hartstikke geïnfecteerd door die zooi en morgen komt de dierenarts om de wond te controleren ik heb (paarden eigenaar) al gebeld en het filmpje gestuurd. Dus spuit die zooi er niet nogmaals op want die wond moet ademen.

Ik moest mijn grote mond houden of ik kon vertrekken en nooit meer terug komen :').

Dierenarts kwam de volgende dag. Paarden eigenaresse liet het filmpje zien. En de staleigenaar kreeg een draai om haar oren van de dierenarts.. Die wond had nooit behandeld mogen worden met magic dust. En heeft de schade vergroot.

Dus lang verhaal kort. Ik leg van te voren uit welke spullen er wel en niet toegepast mogen worden bij wondjes. En bij welke ik de dierenarts er bij wil hebben in het geval ik een bijrijder heb. Want als een staleigenaar die een paardenhouderij opleiding gedaan heeft al zo een flater kan slaan bij een simpel wondje wat gewoon aan de lucht had kunnen drogen... Wil ik niet weten welke schade een bijrijder kan aan richten...

Bijzonder.
Maar lijkt het dan niet een handig idee om gewoon een ehbo kistje te hebben met een lijstje welk spul op welke wond moet? Zo werkt het hier alleszins bij ons op stal. Duidelijk voor bijrijder en eigenaar en geen vertrouwensproblemen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:39

Loes1996 schreef:
Ik zou hier denk ik gewoon het gesprek over aangaan met je bijrijder en daarin ook aangeven dat je twijfelde of je dit moest bespreken omdat je niet als een zeikerd of controlefreak wil overkomen, maar dat je het liever toch even ter tafel brengt. Lijk mij niets mis mee en zou ik als bijrijder waarderen. Zelf ervaring met een eigenaar dit op een nare manier dingen besprak door je echt op het matje te roepen en dat je het dan mocht goedmaken als je meer ging betalen bv, daar was ik dus snel weg. Maar het gewoon bespreken, van mens tot mens, lijkt me alleen maar fijn en getuigen van een goede samenwerking!

Ik zie dat anders. Hoe je het ook brengt, je geeft de bijrijder duidelijk het gevoel ‘terug op je plaats jij, en zelfs voor een schaafwondje mijn toestemming komen vragen’. Sommigen zullen dat ok vinden, sommigen zullen dat totaal verkeerd opvatten. Als je verder een goede bijrijder hebt zou ik zeker oppassen met dit soort gesprekken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:54

Deemii: echt elke keer appen wat / wanneer / hoe zou ik na een maand ook niet meer doen als bijrijder. De eerste 2/3 weken ok, maar daarna gaat het toch wel sterk over de grens van wat ik nog respectvol zou vinden. Leg dan een boekje neer waarin jullie allebei opschrijven, dat is veel minder controlerend dan dat belachelijke smsje elke keer.

Het is jou pony, maar door hem te ‘verhuren’ deel je hem ook een beetje. En die persoon hoor je na een tijdje dan ook te kunnen vertrouwen of je stopt er mee.

Mag je nu echt van iemand verwachten dat die eerst foto’s gaat maken, dan in een hoekje staat te wachten totdat je misschien een middeltje antwoordt en je de oneindige goedheid hebt om iets vrijheid te geven om een wondje naar eer en geweten te behandelen? Ik vind van niet.
Maak gewoon een stappenplan met haar wat bij welke wond erop moet en klaar. Verder ben je verwittigd en is je paard verzorgd, wat wil je nog meer dan?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:30

Dat klopt, als die het niet eens is, is ze idd vrij om op te stappen :) maar dan hoeft de eigenaar dat dan ook niet gek of ondankbaar te vinden in dit geval.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:45

N_B_N schreef:
Nou ik vraag mijn bijrijder ook om een appje als ze is geweest. En zo doe ik het ook terug. Ik wil dat we een team vormen en dat gaat alleen door samen te werken. Als ik weet dat zij een zware training heeft gedaan, ga ik lekker het bos in of andersom. Ik hou echt van de communicatie met mijn bijrijder :)

Maar jij doet dat andersom ook terug. Dat is heel anders dan alleen als zij is geweest. In jou geval kunnen jullie die info allebei gebruiken voor af te stemmen op het paard. In het andere geval lijkt het alleen maar pure controle.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:08

@eapy: wederzijdse communicatie vind ik prima. Ik veroordeel de methode ‘jij appt als je bent geweest en wat je hebt gedaan’ zonder als eigenaar jezelf ook te verantwoorden wat je dan hebt gedaan. Dat vind ik echt niet kunnen om dat van een bijrijder te eisen.

Maar zoals ik het lees is het al opgelost :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:09

Ik zag net een bericht voorbijkomen in een fb groep van eigenaars die een halve stal zochten (met bijdrage) voor een pony die wegloopt, bokt en steigert.
Lijkt me wat gek, zouden er gevorderde ruiters zijn die zulke uitdagingen willen aangaan en er nog voor willen betalen ook?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:38

Oef ik ben afgehaakt bij overige voordelen. Heb het gevoel dat je echt iemand zou moeten betalen voor dit soort dingen ipv een verzorger zoeken. Er is echt niets leuks dat mag tenzij als je dan eerst allemaal andere paarden begint te mesten en met een stel hevige hengsten van een ander in je hand wil staan :o

Eigelijk zoek je dus iemand die eerst ene tijd gratis al je klussen opknapt. Je jonge paard uitmesten en poetsen. En dan - als je stalhouder eens zin heeft en je eerst nog 3 andere stallen uitmest - mag je sporadisch eens mee op pad.
Daarna kan die persoon na een aantal maand uiteindelijk het paard mee opleren (vergis je niet, hiervoor heb je al een bijrijder met een vrij goed niveau nodig en die krijgen meestal dit soort paarden genoeg aangeboden).
En als dat kan... mag die persoon die maanden eerst gratis all klussen heeft gedaan voor je (en wss nog steeds uitmest?) nog eens gaan betalen ook om een jong paard zadelmak te maken en door te rijden? Hufff...

‘T klinkt misschien wat botter dan ik bedoel, maar ik vind dit nu niet bepaald realistisch om van een bijrijder te verwachten, sorry.

Oh en naar een kennismaking zonder paard gaan... whut? Dat je de eerste keer niet werkt met het paard ok, maar het is toch vreemd om het paard zelfs niet eens te laten zien?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:04

Absolem schreef:
Zadelmak maken laat ik niet doen door de verzorger. Dat doe ik tegen die tijd zelf. Pas als hij echt onder het zadel is dan pas mag de verzorger erop.

En feitelijk vraag ik niet veel, ik vraag niet eens geld voor het aangespannen rijden.
De andere paarden en het aangespannen rijden zijn geen verplichting. Dat is een keuze.

Verzorger kan longeren en grond werken en tutten in ruil voor een paar minuten even een stalletje mesten.

Aangezien je eerst 4 stallen moet mesten en moet rekenen op de goodwill van een staleigenaar zou dat wat absurd zijn om daar geld voor te vragen niet?

Om alleen wat te tutten zou ik geen jonge hengst uitkiezen, dat kan ik meer dan genoeg op elke mange vinden. Zeker als je dan nog helpt voeren of mesten.

Het gaat dus over een engagement van minstens een jaar gratis klusjes doen voor je misschien kan rijden en dan tegen betaling?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:00

Misschien kan je voor een bijrijder dan wat meer duidelijkheid geven over wat kan en hoe vaak qua mennen?
Of kunnen ze een vaste dag menles krijgen van iemand?
Als dat maar heel sporadisch is die twee maanden zou ik echt de verzorger betalen want tutten en longeren van een jonge hengst voor stallen te mesten staat niet in verhouding.

Verder moet je denk in realistisch zijn in wat voor iemand je zoekt.
Ik lees 18+, ervaring met hengsten, ervaring met jonge paarden doorrijden (voor achteraf). Dat soort meisjes vind je niet op de manege, maar zijn juist de goede bijrijders die direct 20 reacties krijgen als ze een advertentie zetten. Waarom zou zo iemand een jaar lang voor een jonge hengst zonder vrijheden en met veel klussen kiezen en daar dan achteraf ook nog voor gaan betalen?