Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:21

asm_kayleigh schreef:
Ik ben ook echt op zoek maar mijn leeftijd zit niet bepaald mee hahah, veel mensen vinden 14 jarige niet serieus genoeg ofzo?

Denk dat het heel erg aan de persoon ligt, maar ik vind het zelf nogal spannend om zo'n jong meisje bij mijn beestjes te laten. Ben altijd bang dat er iets gebeurd... Buiten dat is het zo dat je op die leeftijd vaak alleen over een fiets beschikt, waardoor langere afstanden al snel moeilijk worden. Ik vind zelf een oudere verzorgster fijner, maar ik weet zeker dat er serieuze 14-jarigen zijn.

Eapy

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:01

Bij ons is de zoektocht na het drama van eergisteren ook weer gestart. Ik kwam gisteren weer op stal en de stalletjes zagen er niet uit, duidelijk niet uitgemest. Kast lag totaal overhoop en hooinetten waren tot de helft gevuld... Dat doen we dus nooit meer :(

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:15

myk_en_shant schreef:
Eapy dat zijn idd flinke gggrrr momenten. Zo eentje heb ik vaak genoeg gehad, wel de lusten maar niet de lasten.
Had je deze bijrijder al lang dan

Gelukkig niet... Ik was er 2x bij geweest, dit zou haar eerste dagje alleen zijn.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:50

myk_en_shant schreef:
Jammer genoeg is dat wel zo, de verkeerde verpesten het voor de goede.

Is wel zo... Heb nu een aantal keer een ervaring gehad met iemand waar ik toch wel van ben geschrokken, en raak hierdoor mijn vertrouwen in verzorgsters kwijt...

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:22

bruintje123 schreef:
Ja of die meiden die reageren met waar ligt *woonplaats*. Of hoe ver is *woonplaats*
Dan denk ik, ook jullie hebben google maps.
Als je niet eens zelfstandig kunt kijken waar het ligt of hoe ver het is, moet ik dan vertrouwen hebben dat je zelfstandig met dieren om kunt gaan?

Heb zelfs een keertje een berichtje gekregen met "hoi ben 11 heel ervaren en de paarden mogen naar mij toe verplaatst worden".

Uhhhmmmmm no thanks.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 11:48

Nessa schreef:
Gevoel klopt meestal wel.

Hier gaat de zoektocht ook weer verder -O-
Wil mijn oude bijrijdster terug. Besef mij steeds meer dat zij echt een gouden lot was!

Ik dus ook... Zondag met haar afgesproken maar ze heeft weinig tijd op dit moment. Hoop dat het toch lukt... En anders nog een verzorgster erbij, wat ik liever niet doe. Maar niemand is zo goed als zij!

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 16:57

Gimme_Spurs schreef:
Ik draai het even om. Ik heb een jaarling die pas over 2 jaar onder het zadel gaat. In de tussentijd wil ik uiteraard niet vastroesten en zoek ik dus weer een nieuw bijrijdpaard.

Maar het blijkt met de "eisen" die ik heb toch verdomd lastig te zijn er eentje te vinden.

Waar ik met name tegenaan loop is dat er geen paardeneigenaar is die een "gratis" bijrijder zoekt. Soms wordt zelfs de helft van de stalling gevraagd. Ik vind dat erg ver gaan. Als je een bijrijder zoekt om het financiële plaatje rond te krijgen, kan je je paard dus niet zelf bekostigen. Natuurlijk snap ik ook wel dat er een "voor wat hoort wat" bij zit. Bij mijn vorige bijrijdpaard betaalde ik 70,- in de maand. Daarnaast leste ik af en toe en kocht weleens voer of spullen. De helft van het stalgeld gaat me echt te ver.

Als ik ooit een bijrijder nodig heb, is dat vanwege de tijd. Iets flexibeler, zodat ik zelf ook eens een weekendje weg kan ofzo. Geld als stok achter de deur is dan het laatste, ik zou het eerst proberen met een contract. En natuurlijk ia het leuk als er een keertje een zak voer wordt gekocht. Maar de helft van de smid oid, vind ik te gortig.

Hm, hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik zie toch wel wat advertenties waarin mensen geen bijdrage vragen. Ik zelf vraag ook geen bijdrage, maar hier gaat het voornamelijk om de verzorging en rijden is alleen mogelijk als er écht een klik is tussen ruiter en paard. Op die manier zijn de "klusjes" een soort betaling voor het rijden. Maar ben het helemaal eens met je laatste alinea!

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 17:10

Amable schreef:
Nou ja, zo verbaast het mij dus wel eens dat bijrijders in sommige gevallen eigenlijk een volledig eigen paard willen waar ze heen kunnen wanneer ze maar willen, alles voor mogen beslissen en die ze mee mogen nemen naar wedstrijden, clinics, evenementen en buitenritten. Maar waarbij ze dan eigenlijk verwachten dat een eigenaar voor alle kosten op draait. En ik realiseer me dat ik nu wat provoceer en uiteraard zijn echt ,absoluut zeker niet alle bijrijders zo, maar ze zijn er wel.
En sommige mensen hebben geluk en die vinden zo'n plekje. Super! Brandt alleen niet de eigenaar af die zuinig op haar paard is en het geld eveneens niet op de rug heeft groeien.
En eigenaren die inderdaad een bijrijder voor 1 x per week het halve stalgeld op laten hoesten is m.i. ook niet correct, begrijp me goed. Uiteindelijk gaat het om de gulden middenweg.

Helemaal mee eens!

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 06:52

CactusLover schreef:
Hoi!

Ik ben van plan een paard te kopen als ik iemand kan vinden die tijd heeft in de week op werkdagen (graag 3 x per week op een werkdag). Ik ben 12 en ga naar 2 gymnasium. Ik heb dus geen tijd om een paard helemaal zelf te onderhouden. Ik vind het belangrijk dat het een ruiter is met veel ervaring! Als je enige interesse hebt, neem dan contact op via bokt. Tips en andere dingen zijn altijd welkom. Ook hoor ik jullie mening of iets anders misschien ook handig is. Dus ik dacht, misschien kan ik iemand blij maken in dit topoc

Tip: niet doen

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:43

Ik had gisteren weer een leuke. Leek op het eerste gezicht (lees: haar advertentie) heel fatsoenlijk, maar was in de communicatie heel moeilijk. Toen ik vroeg wat voor niveau ze zichzelf ongeveer op inschatte (ik hoef geen GP ruiter, maar je moet wel kunnen blijven zitten zeg maar), zei ze "laat me je paard nou maar rijden en dan zie je vanzelf hoe ervaren ik ben". Toen ik daar niet mega enthousiast van werd, werd ze boos en zei ze dat ik niet zomaar mocht oordelen over iemand die ik niet ken. Ze heeft me uiteindelijk urenlang lastiggevallen via whatsapp; heb haar uiteindelijk maar geblokkeerd.

De moed zakt me langzamerhand echt een beetje in de schoenen...

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:19

Gimme_Spurs schreef:
Eapy schreef:
Ik had gisteren weer een leuke. Leek op het eerste gezicht (lees: haar advertentie) heel fatsoenlijk, maar was in de communicatie heel moeilijk. Toen ik vroeg wat voor niveau ze zichzelf ongeveer op inschatte (ik hoef geen GP ruiter, maar je moet wel kunnen blijven zitten zeg maar), zei ze "laat me je paard nou maar rijden en dan zie je vanzelf hoe ervaren ik ben". Toen ik daar niet mega enthousiast van werd, werd ze boos en zei ze dat ik niet zomaar mocht oordelen over iemand die ik niet ken. Ze heeft me uiteindelijk urenlang lastiggevallen via whatsapp; heb haar uiteindelijk maar geblokkeerd.

De moed zakt me langzamerhand echt een beetje in de schoenen...

Het is ook jammer dat ik inmiddels ten noorden van Amsterdam ben gaan wonen (hoe ironisch, voor mijn werk, waar nu mijn contract niet verlengt is vanwege boventalligheid). Wij stonden met Fuego op Wennekers en ik heb mijn hele leven in Amstelveen gewoond. Ik zit er nu aan te denken misschien uit te gaan wijken naar Engels, aangezien western echt niet te vinden is. Maar Amstelveen is nu een half uur rijden...

Erg jammer inderdaad! Kan me voorstellen dat western nóg moeilijker is. Ik scooter nu (enkele reis) 50 minuten naar mijn paarden... Het is geen pretje maar heb het er voor over omdat ze zó onwijs fijn staan. Dus ik begrijp helemaal dat de afstand een probleem is voor veel mensen. -O-

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:31

Anoniem schreef:
"Kinderen" die in het weekend een hele dag niet kunnen, dat begrijp ik nooit... Waar kan je als 14-jarige nou een hele dag nee bezig zijn dat je niet 2 uurtjes naar een paard kan? Werken mag nog niet, en andere sporten duren ook niet de hele dag lijkt mij...
Niet 'beledigend' bedoelt naar iemand, maar ik begrijp dat echt niet en kan het mij gewoon niet voorstellen :+

Dit vraag ik me dus ook altijd af! Ik was op mijn 14e alleen maar bezig met paarden... Maar was toen ook erg afhankelijk van mijn ouders qua transport (woonde in het buitenland) dus daarom ben ik erg terughoudend met jongeren onder de 18.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:14

Anoniem schreef:
Floriske schreef:
Meelezer komt binnenvallen hoor :Y)

Idd door die beschuldigingen zou ik er ook klaar mee zijn en niet meer komen. Maar over de betaling even... Jullie roepen hier allemaal dat als je een paard een beetje poetst, beetje klusjes komt doen, maar niet rijdt, dat daar eigenlijk geen geld voor gevraagd mag worden. Dat dat eerder betaald zou moeten worden want dan ben je er echt als hulp... Maar zodra een paard dat je kon rijden langdurig geblesseerd raakt (dus niet een weekje, maar maanden) en je alleen nog maar kunt aaien en poetsen en klusjes kunt doen, maar niet meer kunt rijden, moet de bijdrage opeens wel doorlopen, omdat je een band hebt met het paard? (zomaar een reden die ik voorbij zag komen, geen aanval ;) ) Is niet het hele bijrijder zijn dat jij dat soort risico's niet draagt? Je bent bijrijder, dus je hebt niets te zeggen over de stallingsplaats, manier van training, voeren enzovoort enzovoort, maar 'in ruil' daarvoor draag je ook niet de risico's van ziektes/blessures bij het paard, toch? Of wordt daar hier anders tegenaan gekeken.

Het verschil daarin vind ik dan dat een bijrijder die mocht rijden en daar dus voor betaald dat oke vind, maar zodra ze met het paard even niks meer kunnen ze ineens niet meer willen betalen ;)
Dat vind ik een beetje krom, want dat is in zekere zin ook het risico van een paard rijden, als eigenaar en bijrijder, gaat 'ie stuk heb je pech :')

Dus ik vind dat een beetje een kromme redenering... Als die bijrijder straks een eigen paard heeft die kreupel is, ga je dan ook aan de staleigenaar vragen of je korting op je stallingskosten mag omdat je toch geen gebruik maakt van een deel van de accommodatie? ;)

Daarom is een bijdrage vragen dus echt niet zo zwart-wit... Moeilijk hoor :(

Ik heb vanavond een afspraak met iemand waar ik heel hoopvol over ben! Jong (21... dus voor sommigen misschien niet jong, maar voor mij op het randje) maar denk dat we aardig op 1 lijn zitten. Ben benieuwd!

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:56

Even een positief berichtje tussendoor... Ik had gisteren een hele leuke afspraak met een potentiele bijrijdster! Communiceert makkelijk, begrijpt alles snel, gewoon een leuke meid! Ze komt zondag rijden voor de eerste keer, hopen dat de draak zich gedraagt... }>

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:18

Anke schreef:
Oh balen zeg.

Ik vind zoiets als tijd/afstand iets waar iemand vooraf over moet nadenken.
Voordat er gereageerd wordt.

Inderdaad... Had laatst ook iemand die vond dat ze 2 maanden proeftijd zou moeten krijgen zodat ze kon kijken of het te doen was met de afstand... Proeftijd vind ik geen probleem, fijn juist, maar 2 maanden? En dan vwg de afstand...?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:21

TrIjNiE__ schreef:
Ik kom even binnenvallen hier :) Lees al een tijdje stilletjes mee. Zou er iemand mijn advertentie eens willen lezen en kijken of ik nog iets over het hoofd gezien heb wat eigenaars graag willen weten als ze een bijrijder zoeken? Dat zou heel fijn zijn :)

Leuk dat je zoveel info geeft, maar ik als eigenaar zou door alle super specifieke ritjes en pony's en 17-jarige eigenaresses en boswandelingetjes etc etc etc door de bomen het bos niet meer zien. Ik zou het iets globaler houden, focussen op je ervaring en op wat je zoekt.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:04

Ik heb onwijs veel aan mensen die hun niveau weten in te schatten. Welke dressuuroefeningen kun je? Hoe voel je je op een buitenritje? Springen? Wat vind je belangrijk, wat wil je graag doen? Hou je van een eerder pittig of rustig paard?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:19

bruintje123 schreef:
Maar beter dat eerlijk aangeven dan je te goed voordoen.
Die heb ik hier een keer een op het erf gehad. Hele verhalen wat ze kon, maar toen het paard de volte wat sneller inzetten dan ze verwachte (ja je hoefde aan hem niet te sleuren zoals op sommige manege paarden) toen lag ze er aan de buitenkant al af.
Daar heb je dus niets aan, hoop gezwets en toch niet kunnen rijden.
Dan beter bescheiden en dat het mee valt.

Haha oeps. Gevalletje "ik ben 11 en heb 10 jaar ervaring"

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:24

bruintje123 schreef:
Dat heeft toch nooit iemand echt gezegd? :wow: _O- Hoop ik... :')

Zeker wel! Ik had vorige week ook iemand die me een berichtje stuurde met enkel "ik doe het 1 keer in de 2 weken." (... Ik zoek iemand voor minimaal 2x per week)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:46

Hier ook een succes! Meisje is gister gekomen en we hebben alles doorgenomen wat betreft de verzorging etc. Van mij mag ze rijden omdat ze heel netjes rijdt, merrie en meisje moeten elkaar nog leren kennen maar voor een eerste keer ging het super! Joepie!

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:43

_suus19_ schreef:
Ik heb net het hele topic gelezen. Erg wisselende ervaringen van iedereen met bijrijders.

Hier alleen maar negatieve ervaringen helaas..
Eentje mocht 1 van de ponys gratis verzorgen in ruil voor beetje mesten en water vullen. Water vulde ze nooit, mesten moesten we haar steeds weer aan helpen herinneren. Daarnaast bleef ze maar vragen wanneer ze op de andere ponys mocht rijden, op een keer kwam ik aan, stond ze met een andere pony in de bak, waarvan we hadden gezegd dat die kreupel en oud was en dat ze er absoluut niets mee mocht doen. Dat was dus vaarwel.
Een andere mocht 4 keer per week mijn paard rijden voor 115 euro per maand. Hier is zij zelf mee akkoord gegaan. Na een week bedacht ze dat ze maar 2 keer per week kon, en dat ze minder wilde betalen. Nouja het klikte wel, dus besloten haar iets tegemoet te komen. Afgesproken 80 euro voor 2 dagen (mijn reden voor een bijrijder was vooral financiële hulp op dat moment, paard stond all in dus ze hoefde echt niets te doen). Ging nog geen 2 maanden goed en toen kwam ze bijna niet meer, nog geen 1 keer per week. Bijdrage ging ze zelf omrekenen naar wat ze dan zou moeten betalen en ik moest haar steeds herinneren aan dat ze het over moest maken. Ik zag haar zelden want ze was er dus ook nooit, uiteindelijk appje gestuurd dat ik met haar wilde praten en toen heeft ze de handdoek in de ring gegooid en opgezegd.

Inmiddels ben ik verhuisd naar een omgeving waar paarden wat schaarser/duurder zijn. Moeten nu alle verzorging zelf doen, dus ben toch weer aan het twijfelen over een verzorger.
Wat ik zou zoeken is iemand die een paar voerbeurten wil doen, paar keer per week mesten en hooi netten vullen. Tevens iemand die in mijn vakantie de volledige zorg over kan nemen. Nouja daar vind je natuurlijk niemand voor, dus er moet iets tegenover staan.
Ik dacht aan 1 keer in de week samen een buitenrit (Zal opgebouwd moeten worden, beide paarden zijn in de nieuwe omgeving nog niet buiten geweest), en 1 keer in de week les van mij (Centered Rudiding instructeur). En als dit goed gaat over naar 1 keer samen buitenrijden, om de week les en 1 of 2 keer per week zelf rijden.
Verder stel ik nog wel wat eisen aan degene die ik zoek.. 15+, ook ervaring met paarden vanaf de grond, niet enkel al opgezadelde paarden op de manege gereden, rustige ruiter met zachte hand etc.

Zou dit realistisch zijn om iemand voor te vinden? Kan ik hier nog een bijdrage bij vragen of wordt dit gezien als veel klusjes waardoor een bijdrage niet reëel is?

Poeh... Helemaal realistisch vind ik het niet. Ik vind klusjes een goede ruil voor rijden, daar hoeft voor mij dan geen bijdrage bij. Mijn bijrijdstertje mest mijn 2 beestjes uit en zet het voer klaar 2x in de week, en mag in ruil daarvoor 2-4x per week de ene merrie rijden. De ander is aan het revalideren dus valt niet echt te rijden. Ik snap echt dat een bijdrage ideaal is, maar de financiele moeilijkheden die met paarden komen heb je je zelf op de hals gehaald en daar mag een ander niet voor opdraaien. Als het paard all-in staat en ze alleen komt rijden, meerdere keren p week, dan is een bijdrage realistischer.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:37

DatBenIkNou schreef:
Women2 schreef:
En dan mensen die inderdaad alleen maar klusjes doen om te mogen rijden... Helaas zijn mijn paarden gewoon niet zo geschikt om te rijden. De ruin wel om wat mee te tutten. knuffelen, als je wat handig bent te longeren. En mijn andere willen mensen niet de moeite voor doen om haar te leren kennen. Loopt nu Z1, maar wil onder een vreemde niet lopen. Moet je even de tijd nemen om de juiste knoppen te vinden... En die kun je niet echt tutten en knuffelen op stal.

Voor mijn eigen paarden heb ik het opgegeven een verzorgster te vinden. En op andere stal hebben we nu iemand en dat lijkt super.

Maar jij verwacht dus dat mensen gaan uitmesten, met waterbakken zeulen, voeren ect als hobby of daar voor betalen?? Lijkt mij vrij logisch dat als je zoveel werk verzet dat daar best iets tegenover mag staan?

Hmm vind het ook moeilijk. Mijn bijrijdstertje helpt me onwijs door 2x per week mijn beide merries te verzorgen, daar staat dan tegenover dat ze zo vaak mag rijden als ze maar zou willen (op de ene merrie). Meestal is dit zo'n 3x per week, of meer als ze tijd heeft. Onder verzorgen verstaan wij stalletje mesten, medicatie geven aan de pony, hooinetten vullen, muesli geven en biks klaarzetten. Met alleen de verzorging van beide dames ben ik al een uur bezig (ik mest de stallen dagelijks compleet uit). Ik vind dat we zo quitte staan en vraag dan ook geen bijdrage. Aan de andere kant, ik betaal elke maand veel geld voor mijn paardjes en moet ook alles doen... Maar het zijn ook mijn diertjes dus de verantwoordelijkheid blijft bij mij.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:22

Aight schreef:
Anke schreef:
Helaas heeft het grote gros tegenwoordig een andere opvatting

Ik vind dat je echt constant een negatieve sfeer in het topic brengt. Het is hartstikke jammer dat mensen soms niet aan je verwachtingspatroon doen, dat heb ik ook meermaals moeten meemaken. En ja, sommige mensen hebben een totaal andere attitude. Maar dat is nog geen reden om echt in elke post die je plaatst de hele ''jeugd van tegenwoordig, vroeger waren de mensen beter'' op te halen.
Ik hoop oprecht dat je vindt wat je zoekt, maar als ik opzoek was naar een verzorgpaardje, zouden deze posts voor mij een complete afknapper zijn.

Ben het helaas met je eens... heb dit zelf ook opgemerkt.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:01

Nou, wij zijn ook weer op zoek... Hadden iemand gevonden die het op zich goed deed. Krijg na zo'n 2 maanden uit het niets een appje dat het toch niks voor haar is en dat ze per direct wil stoppen. Reageerde daarna niet meer op berichtjes of belletjes en heeft de kastsleutel meegenomen. Top...

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:18

Marocje schreef:
Wat balen zeg eapy! Vooral omdat je niet weet waarom, daar kun je het over hebben.. maar dat ze alles ineen blokkeert en de sleutels ook nog heeft, is echt geen fijne afsluiting..

Inderdaad, echt onwijs frustrerend... Wil eigenlijk alleen maar opgeven maar dat kan niet... Eind van de winter ben ik veel in het buitenland voor mijn werk en dan moet ik echt iemand hebben -O-