Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304, Ymor

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:31

Ik ben inmiddels 40

Verzorg al pony's vanaf mijn 12e en op mijn 23e mijn eigen pony gekocht en daarnaast nog andere paarden en pony's bij gaan rijden. Vanaf 2006 paarden aan huis (ook pension) en in 2007 een voormalig) Z1 dressuur leerpaard gekocht en denk een jaar later een voormalig Z2 (leer)paard bij gaan rijden.

Even pauze gehad tussen 2009 en zomer 2014 vanwege zwangerschappen en zo. In zomer 2014 weer op zoek gegaan omdat mijn eigen paard vanwege blessures en gekanteld hoefbeen niet meer geschikt was om echt te rijden, mijn pony op leeftijd wel licht recreatief maar niet meer geschikt voor echte dressuurlessen en ik weer echt wilde gaan rijden en lessen.

En nu na 3jaar hard werken met wekelijks privelessen om weer op mijn oude niveau te komen en bij te leren, een indoorwedstrijdseizoen en behalen doel M1 geklasseerd worden,
weer op zoek naar nieuwe uitdaging.

Ik heb hier wel meer herintredende moeders gehad die bijrijdpony of paard zochten. En ook vrouwen van tussen de 50 en 55. Dus ja... Die zijn er zeker!

Eapy schreef:
Mag ik vragen of er ook verzorgster/bijrijdsters op zoek zijn die ouder zijn dan 25...?
Laatst bijgewerkt door joyce B op 01-08-17 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:42

Eapy schreef:
Pernilla schreef:
Ik heb Marktplaats en FB gebruikt, op allebei een tiental reacties gehad. Was dan ook vrij snel weer voorzien (Lees; na twee dagen). Houd het gewoon kort en bondig, hele lappen tekst gaat toch niemand lezen. Op Facebook kun je zeker wat uitgebreider zijn maar zorg dat het overzichtelijk blijft.

Heb veel reacties gehad op MP van mensen die zelf geen advertentie hadden staan, het aanbod van verzorgpaarden qua advertenties zegt dus niets over het werkelijke aantal van mensen die op zoek zijn!

Het gaat er niet om dat ik geen reacties krijg, ik krijg er juist heel veel! Maar er zitten gewoon geen toppers bij...

Als ik daar in de buurt zou wonen zou ik wel reageren denk ik. Ben alleen niet zo van het grondwerk Wel longeren (enkel en eventueel ook dubbele longe)

Ik vind mijzelf niet echt onder "de gemiddelde bijrijder" vallen.

joyce B

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:26

Tuurlijk zijn pb's welkom!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:14

Meer de brandstofkosten :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:54

Zelf advertenties zetten en oproepje doen op Facebook. Ik heb nu 1 reactie via Marktplaats, 1 reactie via bokt en drie a vier mogelijke opties uit mijn eigen kennissenkring. Heb nog niet via Facebook geprobeerd. Eerst deze opties rustig proberen.

We zijn veel mensen die wel kijken maar niet zelf een advertentie plaatsen. Als je echt wat wilt kun je dus het beste jezelf actief overal aanbieden en rond vertellen dat je iets zoekt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:50

Niet doen. Eigenaren dienen hun handen thuis te houden...
En misschien is dt meisje waarmee je mailt wel geen meisje maar iemand die zich zo voor doet om te kijken of je een makkelijk slachtoffer bent...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:52

Misschien op vakantie?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:10

Waarom niet?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:09

Misschien heeft die man jouw nummer gedeeld. Of is er een cache kopie van jouw advertentie op internet te vinden.

Misschien toch maar andere simkaart met nieuw nummer aanvragen? Ben je er het snelst vanaf.

Overigens kun je volgens mij aangifte doen. Dat nummer is misschien te achterhalen naar een eigenaar als het geen prepaid is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 17:56

Ik heb geen probleem met wisselende dagen maar vind het wel fijn dat ik een beetje vooruit weet wie wanneer komt en welk dagdeel. Dan kan ik daar rekening mee houden met mijn planning en de planning rond de verzorging van de paarden. Dat mag ook de dag van te voren zijn of vrijblijvend een appje kont het uit als ik straks/vanmiddag/ vanavond kom. Helemaal als de eigenaar zelf wel/ook op het paard rijd.

Bij paard op pension lijkt het me lastiger

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:56

Omdat met een paard in pension je er maar die niet rijden. Als je kinderen hebt moet je oppas regelen of ben je beperkt tot bepaalde tijden. Net als met wisselende diensten. Als je zelf hebt gepland te rijden heb je wellicht geen zin of geen mogelijkheid de planning om te gooien. Mijn komt staat aan huis en de verzorgmeisjes moeten met mij en met elkaar afstemmen wie wanneer komt. Dat is iets minder flexibel dan wanneer er echt niets met een paard wordt gedaan door een eigenaar.

Bij mijn huidige pony mocht ik zelf weten wanneer ik kwam. Bij Moenira sprak ik dagen en rijden af ivm de lessen die ze mee liep. Bij de Fokker waar ik een paard en E pony reed had ik met het paard alle vrijheid en de pont stemde ik af met hun dochter. Bij de haflinger had ik 2 vaste dagen en indien nodig ruilden we een keer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:20

Ik was even bang dat ik een tijdje zonder geschikt bijrijdpaardje zou zitten maar ik kon naadloos over gelukkig. Niet via Marktplaats maar via mijn eigen kennissenkring.

Het is een NRPS ruin van 13 jaar die al dik twee jaar stil stond. Eerst is de eigenaresse begonnen met longeren. 2 week geleden echt begonnen. Een keer gelongeert, keertje zadels passen en afgelopen week voir het eerst er op. Heb er nu twee keer opgezeten en hij was braaf! Rustig opbouwen met rijden. Conditie opbouwen gaat vlotter dan spieren kweken dus niet te lang er op.

Als ik zo kijk naar de paarden die ik gereden heb gaat het meestal via mensen die je kent en slechte een paar keer via Marktplaats. Terwijl als ik zelf verzorgsters vind het juist meestal via Marktplaats of Facebook gaat.

Beste tip die ik kan geven is dus te zorgen dat je er tussen komt in het paardenwereldje. Neem les, ga helpen op manege/stal met de paarden of wordt vrijwilliger bij stal/stichting/rijvereniging. Biedt aan om te groomen en voor te lezen voor anderen op wedstrijd (als je dat kunt natuurlijk en anders oefenen!)

Zorg dat je dressuurmatig ook netjes kunt rijden! Als je een privepaard wilt rijden is het fijn als je meer weet over ziektes en kreupelheid herkennen en wondjes verzorgen. Je kunt heel veel cursussen doen of clinics volgen en leren zonder dat je al een verzorgpaard of pony hebt. Neem privé les! Naast bijvoorbeeld de wekelijkse groepsles. Zorg dat mensen er vertrouwen in hebben dat ze hun paard of pony veilig aan jou over kunnen laten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 15:10

Er zullen minder meiden zijn die 3x kunnen dan 2x. Maar als je zelf een pony echt wilt trainen is 3x wel een beetje het minimum. de lessen zou je ook om de week kunnen doen. Dan is er voldoende tijd om te oefenen of een keer wat anders te doen dan rijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:01

Er zouden genoeg pony's in je omgeving moeten zijn. Appelscha staat vol met paarden, stallen, manager etc.
Ik woon te ver weg voor op de fiets (denk zo'n 15/17km van Appelscha, 15 minuten met de auto) maar hier staat voor door de weekse dagen nog een pony die wel wat extra aandacht en beweging kan gebruiken. Facebook is ook nog een optie. Zet het ook op je eigen pagina en vraag het te delen aan je vrienden en kennissen en familie uit Appelscha en omgeving. Via via helpt vaak het best.

Herhaal je oproep regelmatig. Soms komt er ineens iets vrij. En blijf zelf ook goed kijken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:47

Ik ben zo blij met mijn nieuwe bijrijdpaardje!
Een NRPS vosruintje van tegen de 1,60. Hij is van een kennis. Heeft dik twee jaar stilgestaan en ik mag hem weer oppakken en rijd hem onder het zadel en de eigenaresse longeert hem eventueel nog 1a2x per week zodat hij mooi doorgetraind wordt. We hebben hem eerst twee weken gelongeerd om conditie op de bouwen en hem weer sterker en leniger te maken. Daarna voorzichtig na het longeren er even op de 2x per week dat ik er ben. Ben nu 3a4 weken bezig denk ik en iets van de 5e keer er op en hij voelt elke keer fijner! Hij wordt weer rechter, soepeler in zijn bewegingen en vandaag voor het eerst opgestapt zonder vooraf longeren en ons eerste galopje gereden en hij was zo braaf en het voelde zo lichtvoetig! Ik ben nog steeds aan het nagenieten!

De eigenaresse heeft het ORUN diploma en helpt me geregeld tussen haar werkzaamheden door even met wat tips over mijn houding of hoe het paard loopt... Het voelt steeds vertrouwder en durf steeds een beetje meer uit te proberen. Ik hoop dat we deze stijgende lijn zo vast kunnen houden want op deze manier komt de zin om straks weer een clinic of wedstrijdje mee te nemen wel weer opborrelen.

Het was een gokje omdat ik voor hem koos zonder proef te hebben gereden maar wat ben ik blij dat ik die gok gewoon genomen heb!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:03

Dat leuk Roosje01! Wie weet wordt het wat!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:08

Ze hebben toch wel manager in de buurt? Begin eens met daar dat lessen nemen en de helpen. Dan maar je mensen kennen. En die mensen kennen weer andere mensen... of er zijn pensionklanten die weer mensen kennen. Zorg dat je in het wereldje komt! Je kunt niet verwachten dat het paardenwereldje jou op zoekt.

Zet advertentie op marktplaats en biedt jezelf aan als gratis stalhulp. Ga vragen bij pensionstallen of ze hulp kunnen gebruiken. Als je gelijk wilt rijden kom je er niet tussen. Maar als je laat zien dat je serieus bent en een goede hulp gaan ze dat echt wel zien.
Zorg dat je rijniveau stijgt door lessen te nemen. Liefst privelessen met goede paarden of pony's waar je veel van kunt leren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:28

Arme jij

Je kunt ook iets vragen over het paard of de pony ;) en wat ze er mee doen (dressuur, springen, mennen) Een compliment geven kan ook. Dat breekt het ijs misschien wat makkelijker.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:40

Leuk! Veel plezier!

Ik rijd nu bijna 3 maanden een NRPS ruin bij die 2-2,5 jaar had stil gestaan. Begin september ben ik er voor het eerst opgestapt. Heel rustig bouwen we het rijden op met 2-3x per week.
Twee weken geleden onze eerste les gehad en afgelopen weekend voor de ervaring meegereden op de onderlinge wedstrijd van onze rijvereniging. Hij was braaf en we werden 2x eerste met 204,5 en 200 punten (B dressuur) ...

Eigenaresse vorige bijrijdpaardje was heel lief gekomen om te filmen. Weten we daar de aan moeten werken. Maar al met al heb ik het weer erg getroffen!

Voor mijn eigen oudere pony nu ook net weer een meisje voor het eerst gereden. Ging best goed. Ben benieuwd hoe zich dat ontwikkeld.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:20

Fijn als je kunt kiezen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:51

Je kunt even informeren of ze inmiddels verhuist is, hoe het bevalt op de nieuwe stal en of ze nog op belang heeft bij een verzorgster of dat jij verder kunt zoeken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:53

Je kunt je ook aanbieden als gratis hulp... Dan kom je er makkelijker tussen. Eerst jezelf bewijzen en dan leren mensen je kennen en als ze zien dat je serieus bent en je in zet komen er meestal vanzelf wel kansen.

Rijd je wel les ergens? Hoe meer ervaring je op doet en hoe beter je gaat rijden hoe eerder je ergens terecht kan.

Je moet zorgen dat je een meerwaarde wordt voor mensen in plaats van een extra "last"

Ik zie regelmatig advertenties langskomen die vooral gaan over dat diegene wil in plaats van dat ze te bieden hebben. En dan ook nog zoiets van ik kan stap en draf op een manegepaard en wil wel buitenrijden en springen en kan alleen 1 keer in het weekend... tja... blijf lekker op de manege rijden die ene keer en help daar mee met wat klusjes .

Meeste eigenaren willen een dagje vrij. Niet extra tijd kwijt zijn. En het moet vertrouwd zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:43

Met jouw ervaring en de beschikbare tijd zou je toch ergens tussen moeten kunnen komen als je eerst vrijwillig ergens gaat helpen. Als je zelf nu geen paarden netwerk hebt die jou kan helpen (via via lukt vaak het best) dan is dat een mogelijkheid om ergens in een netwerk te komen. Dat kan zijn als vrijwilliger op een pensionstal (algemene hulp voor staleigenaar- vakantiehulp/verzorger voor individuele eigenaar- "oh! Die oppas van .... rijdt best netjes/goed, en ze is betrouebaar! kunnen wij haarook wel vragen voor ...!" En zo rol je er tussen...

Bedoel je dat je nu nergens lest ?
Ben je wel bereid te lessen op eigen kosten met een potentieel verzorg/bijrijdpaard als je dat gevraagd wordt door de eigenaar?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:59

Helaas ook mijn ervaring... Al met kennismaken en na proefrijden zeggen dat je wil maar dan niets meer laten horen. Niet eens even een app je dat ze zich bedacht hebben of dat de klok er toch niet is. Zo iemand hoeft voor een ander paard ook niet meer terug te komen.
Willen lessen en leren maar na twee jaar drie keer les te hebben geregeld nooit meer lessen. Zeggen dat je drie keer per week kunt komen maar zo vaak niets afspraken voor de volgende keer of afzeggen door ziekte/geen veevoer/slecht weer/ huiswerk of navlijven etc dat gemiddelde van 1x per week amper gehaald wordt...

Ik merk dat ik daardoor ook steeds minder moeite en energie in iemand ga steken.

Ze moeten zelf graag willen. Zelf initiatief nemen en fanatiek zijn. En uit zichzelf de handen uit de mouwen steken om te helpen op stal. Dan word ik misschien ook weer enthousiast.

Ik heb in de bijna 20 jaar dat ik mijn pony heb, en de veeeeeele verzorgsters/bijrijdsters, denk ik een handje vol gehad die af en toe les namen, die soms zelf iets kochten voor de pony (wat hij mocht houden of opeten) en 1 die met hem mee heeft gedaan aan een onderlinge wedstrijd.

Hij is nu bejaard en ben blij als hij wat extra aandacht en beweging krijgt. Maar hoop met een volgend paard toch echt nog eens een serieus en fanatiek iemand te treffen die echt wil leren en ook echt voor het dier gaat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:49

Als je zo jong bent betalen je ouders ook een sport neem ik aan? dan kunnen ze toch ook kiezen om je paardrijlessen te betalen? Die kun je ook op je verzorg/bijrijdpaard nemen. Het hoeft niet en/en op manege en met bijrijdpaard.