Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:28

Ik zie ook meer bijdrages. Maar volgens mij is het vaak meer om de kosten te drukken en mee te laten delen in de kosten omdst steeds meer mensen die vroeger geen eigen paard kochten er nu wel 1 of meerdere lopen. Het is toegankelijker geworden maar omdat je het niet zo breed hebt is een paar tientjes tot het halve stalgeld korting wel prettig.

Ik heb nu bijna 20 jaar ervaring met verzorgmeisjes en bijrijdsters en ben zelf ook altijd verzorgmeisje en bijrijdster geweest. Ik had in mijn studententijd ook amper geld te besteden. Maar ik droeg ook geen dure kleding, ging niet vaak stappen en had dan ook bijna niets uit.Ging ook niet op vakantie en had geen duur all inclusieve mobiel telefoonabonnement van 40,- per maand met internet er bij en elk jaar of om het jaar een nieuw duur toestel...
Nu is dat een beetje de norm geloof ik....

Daarbij kwam ik niet alleen om te rijden maar ook gerust om alleen even uit te mesten, te voeren en te poetsen bij slecht weer.

Ik had een band met mijn verzorgpony's. Heb de laatste "verzorgpony" ook gekocht.
Daarna vooral nog paarden voor anderen gereden/bijgereden/getraind (niet hoog niveau maar wel om ze netjes gereden en in conditie te krijgen, te houden of te verbeteren en ook wedstrijdgericht getraind, van B/M1 gestart en altijd gelest)

Ik wil graag iemand ook kansen geven maar in de opstartfase wil ik in de toekomst ook een bijdrage. In elk geval voor lessen. Zodat ik zeker weet dat die ook op regelmatige basis gereden gaan worden. Als je wedstrijdambities hebt moet je daar ook de financiën voor hebben. Voor een recreatieve pony kan ik ook zelf prima helpen maar dat kost mij ook extra tijd die ik er in moet stoppen, en vrij moet houden.

Heb ik al die jaren kosteloos gedaan en amper een bedankje voor gekregen. Dat vind ik jammer.

Roosje01 schreef:
Daarom rijd ik ook al een jaar niet meer omdat iedereen bijdrages wil en manege geld heb ik niet. Ik kijk wel rond of ik dat ene plekje tegen kom waar ik mag verzorgen en eventueel rijden in ruil voor klusjes en waar ik is een keer een lesje kan nemen als ik is wat geld over heb.

Maar de paarden wereld is veranderd de laaste jaren lijkt wel alsof mensen die niet kunnen betalen niet serieus en betrouwbaar zijn. Tuurlijk zullen die er zijn maar niet iedereen is zo, en ik begrijp als je een paar keer een onbetrouwbaar iemand hebt getroffen dat je er dan klaar mee bent. Maar het wel te nadele van de wel goeie verzorgers.

joyce B

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:38

Super Telma!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:08

Ik zou "geen ervaring met hogere dressuur" weglaten en gewoon melden dat je op F8 niveau rijdt met de FNRS proeven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:23

Je kunt het altijd proberen.
Maar er langs gaan is beter.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 00:50

Dan zeg je toch eerlijk dat je op zoek bent naar een verzorgpony (of paard) waar je ook op mag rijden?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:05

Jammer dat je zo zonder overleg aan de kant gezet wordt. Kan de nieuwe amazone overdag soms? Kan zijn dat ze daar meer hulp aan heeft. Maar overleggen is wel het minste wat je kunt doen als eigenaar. Zeker na 3 jaar verzorgen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:43

Ja hoor. Waar woon je? Welke regio?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:47

In plaats van "verzorgpony zoeken" zou je jezelf als "groom/stalhulp" aan kunnen bieden. Zeker gratis is daar vast animo voor. Dan biedt je een dienst aan. Je kunt dan zelf kijken met wie en welke werkzaamheden het klikt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:34

Super instelling!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:19

Voor het zoeken van een verzorgpony moet je een oproepje plaatsen op bokt-markt, Niet Hier.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:31

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 18:36

Wat jammer dat het zo moet. Kan me voorstellen dat je je erg gebruikt voelt. Ik zou gewoon in het openbaar zoeken op marktplaats en Facebook. Wat heb je te verliezen? En meldt gewoon dat je gaat stoppen met verzorgen en waarom. Als je dat rustig vertelt dan kom je gewoon op voor jezelf.

Mijn bijna 27 jarige mogen ze ook mee lessen. Maar dan wel aangepast aan wat hij aan kan. Genoeg te leren voor de ruiter wat minder zwaar is voor het paard. En dan half uurtje les ipv uur.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 19:04

Si. Dat is lastiger. Afhankelijkheidspositie... Maar ik zou er niet om blijven. Dus toch vriendelijk bedanken en aangeven dat je graag wilt rijden en lessen. En gezien haar keuzes zelf op zoek gaat naar wat anders.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:42

Golden_Angel schreef:
Blijkbaar ben ik ook groom
Word ik gister door de eigenaar gebeld of ik vandaag de stallen zou willen doen omdat het haar niet goed uitkomt
Jawel
Kom ik hier
Is die trut aan het rijden en ik kan mesten

Wat een rot streek. Ik had ook geappt... " Ik zie dat ... Er al is om te rijden dus dan kan zij ook wel even uitmesten. Ik ben geen onbetaalde stalhulp". Evt. "Bij deze heb ik besloten per direct te stoppen". Of: als je wilt dat ik kom om uit te nesten zonder dat ik mag/kan rijden verwacht ik een onkostenvergoeding van ...euro inclusief .... Benzinevergoeding.

Mvg ...

Ik hoop dat je iemand vind die je inzet wel waardeert.

Tuurlijk kan iemand alleen een verzorgster zoeken en als je geen bijdrage betaalt en niet rijd hoeft dat geen vervelend gevoel te geven. Maar als je eerst wel mocht en kon rijden en toen ineens niet meer en nu zelfs op mag draven als stalhulp en een ander met jouw "bijrijdpaard" aan het werk ziet... Dan is dat kwetsend.

Kom voor jezelf op! Geef je grenzen aan. Waarschijnlijk heb je er te lang mee gewacht.

Sterkte en een knuffel... Niet leuk...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 01:54

Je zou aan kunnen geven dat je maximaal bedrag x kunt uitgeven aan lessen + eventuele bijdrage samen. Dan is de bijdrage die je kunt leveren afhankelijk van gewenst aantal keren lessen in overleg met eigenaar en de kosten per les. Geef je een indicatie en kan eigenaar inschatten of het voor hun een optie is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:47

Ik denk dat het afhangt van de reden.

Toen ik vanwege zwangerschap bedrust moest houden had ik echt extra hulp nodig op stal. Ik bood toen rijden op mijn pony aan als tegenprestatie maar ook een kleine vergoeding.

Uiteindelijk hebben we 5 euro per uur betaald. Voor een volwassene niet veel maar voor een tienermeisje was netto minimumloon prima geweest.

Dat waren een paar dure maanden voor ons.

Als ik echt iemand nodig zou hebben omdat ik te weinig tijd heb of ziek zou zijn zou ik dus echt wel openstaan voor onderhandelen als die persoon dat op een nette manier doet en ik echt iets heb aan die persoon.

Als ik het doe om financiële redenen zou ik wellicht het bedrag wel iets verlagen maar niet laten vervallen. Dan is tijd en verzorging voor het paard immers niet het probleem maar echt een verlichting van de lasten.

Ik merk dat echt lessen nemen al een issue is terwijl ik dat belangrijk vind dus voor nu zou ik inzetten op een bijdrage die ik in kan zetten voor diegene zijn lessen. Ook dat is bespreekbaar bij de juiste persoon.

Maar dan wel met de juiste argumenten. Ik zoek iemand die echt iets over heeft voor mijn beesten. Niet alleen komt om te rijden maar net als de andere paardeneigenaren hier zich ook inzet voor de verzorging er om heen. En dat gaat door met slechte weersomstandigheden.

En die bereid is te investeren in zichzelf en het paard. Dus niet alleen maar gratis wat rond wil hobbelen. Dat vind ik jammer.

Praatjes vullen geen gaatjes. Dus laat iemand zich ook maar eerst bewijzen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:53

Volhouden,soms moet je geluk hebben met de timing. blijven lessen, je aanbieden op marktplaats als vrijwillige stalhulp, groom,etc.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 23:36

Michelle, dus jij knapt af als mensen vertellen over hun ervaring met paarden en vind dat bijdehand?

Het is toch normaal dat mensen vertellen over zichzelf en hun ervaring om te zien of het zou passen? Ben jij autoritair? En dan alleen tegen jongeren of ook tegen volwassenen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:43

@michelle
Omdat je schreef "al in het kennismakingsgesprek" en geen interesse in de verhalen over jarenlange ervaring.

Ik vind bijdehand doen los staan vanervaringsverhalen. Ik let wel altijd goed op welk deel echt is en of iemand het verhaal wellicht veel mooier maakt dan het is. Stoerdoenerij en "zwetsen" met fantastische verhalen houd ik niet van.

Ik vind het wat ongemakkelijk als een Manegeruiters zonder KNHS wedstrijdervaring zichzelf L of M dressuur niveau noemt. Heb laatst bij een manegewedstrijdje gekeken van de verzorgsters hier en die moesten een L/M proef rijden. De inhoud van de proef was een combinatie van onderdelen uit L1 en L2. Maar het grootste verschil zat hem in de "aanleuning". Het algehele beeld.

Ik vraag meestal naar wat men doet in de les. Qua oefeningen en of men bezig is met het nagevelijk rijden van het paard en dan zie ik op mijn pony wel hoe ze in de praktijk rijden. Die laat heel goed zien of iemand kan rijden of niet.

Eigen tuig
Ik heb eigenlijk maar 2 bijrijdpaarden gehad waarbij de eigenaresse een echt goed passend zadel had. De bonte merrie en de haflinger. Bij de andere paarden gebruikte ik meestal mijn eigen KN zadel omdat die beter lag.of omdat er überhaupt geen eigen zadel was voor het betreffende paard. En een eigen hoofdstel en bit. Heb ook speciaal een nieuw hoofdstel gekocht voor pony's waar ik wedstrijden mee reed.

Mijn huidige trainingspaardje had een oud veelzijdigheidszadel uit zijn jongere jaren met een te smalle boom. Mijn eigen zadel was iets te ruim omdat hij helemaal geen spieren meer had bij schoft en rug, en lag wat achterover, maar met een speciale pad met inlages heb ik dat redelijk op kunnen vangen. Hij wordt nu steeds mooier door de training en begint nu ook spieren te ontwikkelen naast de schoft en langs de rug. Met de inlages kan ik makkelijk dingen aanpassen en als hij echt weer vol in de spieren zit kan er altijd wat aangepast worden als er dan nog iets is. Voor nu loopt hij er prima mee.

Heb ook een ander zadel geprobeerd en die was wat smaller maar dat lag minder fijn dus die moet ik weer kwijt zien te raken.

Ik rijd hem met zijn eigen hoofdstel en bit en teugels. Wel heeft de eigenaresse een nieuwe frontriem gekocht omdat die ook te strak zat.

Bij ons gaat alles in overleg. Heb ook een mooie Rambo winterdeken voor hem meegenomen die bij mij niets lag te doen en een Amigo regendeken van mijn vorige paard en een vliegendeken die mijn nieuwe paard te strak zat. Daar was ze erg blij mee. Heb van haar een nieuwe vliegendeken mee gekregen die ze te groot gekocht had en wel op mijn paard past. Beiden blij

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:02

Het maakt ook verschil of de eigenaar iemand zoekt om het paard te trainen of dat het paard staat niets te doen (of andere tak van sport) en jij zelf initiatief neemt.

Meestal als je een paard voor een eigenaar traint en eventueel op wedstrijden uitbrengt (al dan niet tegen vergoeding) dan zorgt de eigenaar voor passend tuig, ijzers met propgaten, fysio-check etc.

Als jij het graag wil terwijl de eigenaar er zelf geen belang bij heeft dan betaal je het meestal zelf als het al mag.

Ik ga straks starten en heb zelf aangegeven het liefst op zand te starten. Dan hoeft het paard ook niet op ijzers. Maar wil ik wel op gras kunnen rijden zorgt de eigenaresse voor ijzers met propgaten. In mijn geval vind de eigenaresse het erg leuk om dingen te ondernemen met haar paarden maar kan ze zelf niet meer rijden. Dus is ze blij dat het paard nu weer getraind wordt. Mooier in de spieren kont, beter gaat lopen en we samen als combinatie groeien en ik beter ga rijden. Paard bloeit op, en ze gaat bijna altijd mee naar les en trainen in de binnenbak en gaat mee op wedstrijd.

De kosten voor les en wedstrijden draag ik wel zelf en heb ook mijn eigen vervoer maar dat had ik met mijn eigen paard ook gehad.
Ik heb het enorm getroffen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:26

Ik ben ook wel eens gestopt met een bijrijdpaarden vanwege geen passend tuig en mijn zadel was echt te smal. Had er wel 5 tweedehands zadels op gepast en niets lag goed. Er kwam geen enkele hulp of aanbod vanaf de eigenaren en ik zag het niet zitten om er een nieuw zadel voor aan te laten meten. Tja, dan ga ik niet met een te klein zadel door rijden.

In mijn geval met de pad heb ik de eigenaresse aangeboden de zadelmaker te laten komen om het zadel op maat op te laten vullen. Maar omdat het paard zo spierloos en schraal was gaf zij zelf aan dat ik beter eerst met de pad kon rijden om daarna het zadel bij te laten vullen. Met de pad ligt hij netjes en het paard loopt er prima mee dus dan is dat voor mij ook prima. Ik heb eigen paarden en ben best kritisch op zadels. In de praktijk regelmatig kritischer dan de eigenaar.

Ik zie zo veel mensen die rijden met te smalle bomen, te lange/grote zadels, achterover liggende zadels, etc. Of die zelf niet rijden maar nog ergens een zadel hebben liggen wat er dan wel op "kan" Dus ja... Dan roei je met de riemen die je hebt.

En als het zadel wel past op het paard maar niet bij jou (te klein, te breed, verkeerde plek wrongen) dan kun je in overleg of je een andere goede oplossing mag zoeken. MeestalOp eigen kosten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:38

:D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:18

Wat fijn! Veel plezier!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:45

Dreamer: niets ergerlijke dan iemand die je reactie negeert.

Je vraagt om reacties, iemand neemt de moeite te reageren, het minste wat je kunt doen is een berichtje terugsturen met dat het niet is wat je zoekt (of iets dergelijks)

Als mensen stelselmatig niet reageren heb je op een gegeven moment geen zin meer om te reageren op een zoekvraag. Dat merk ik in elk geval.
Slechte manieren....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:07

_dreamer... Wie zegt dat die mensen niet serieus zijn?

Er zijn ook genoeg meiden die best willen helpen beleren als ze dan verder kunnen rijden. Fokkers doen het regelmatig zo. Dat jij je daar niet voor zou lenen en verstandig bedankt uit risico overweging is begrijpelijk. Maar daarmee hoef je iemand die een optie aan biedt toch niet te negeren?

Ik heb dat zo vaak gehad met mijn oude pony... Ik zette de leeftijd er gewoon niet meer bij want ze kwamen niet eens kijken! Terwijl hij nog gewoon recreatief gereden kon worden. Helaas nu door Verstappen een stap terug maar daarvoor kon je er gewoon nog mee draven en galopere leuk leerpaardje voor manege ruiter die wat dressuur bij wil leren en buitenritjes mits voldoende ervaring want dan kan hij druk worden.

Wel eigenwijs heerschap dus als je niet doorzet maakt hij er gebruik van zijn eigen zin te doen.

Dat mensen gewoon het fatsoen niet hebben om te melden: sorry, is niet wat ik zoek... Dat stoort me echt. Dat soort mensen reageer ik dus ook niet meer op als ze een half jaar of jaar later nog steeds iets zoeken en ik iets anders weet of in de aanbieding heb.

Zo ook met mensen die informeren naar stalling/kosten stalling.

Wordt er niet netjes gecommuniceerd of laten ze me ineens zitten terwijl ik tijden kosteloos een plek gereserveerd heb gehouden dan hoeft het van mij niet meer. Ook niet op een later moment als ze toch ineens weer interesse hebben.

Met de jaren wordt ik steeds voorzichtiger en kritischer wie ik op mijn erf laat. Door dit soort ervaringen.

En vergis je niet. Het paardenwereldje is vrij klein en er wordt veel gepraat. Pas dus ook dat je niet je eigen glazen in gooit.

Als je een reactie krijgt wat niet iets voor je is zou je ook dat netjes kunnen aangeven, ook wat je wel zoekt en vragen of men het door wil geven als men iets weet of hoort. Via via worden je kansen alleen maar groter.