Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: RianneH, Ymor, Neonlight, balance, Melissa0304

joyce B

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:10

Precies. Van een professionele ruiter verwacht je dat die binnen korte tijd resultaten kan neerzetten met een nieuw paard en vlot door kan stromen naar hoger niveau.

Bij een bijrijdster vind ik dat de lat wat lager moet liggen. Rustig de tijd om een combinatie te worden en dan in overleg kijken hoe intensief er gestart gaat worden en onder welke voorwaarden.

Ik heb zelf altijd mijn wedstrijdfrequentie bepaald. En heb ook altijd alles zelf betaald. Ik hoop nu zoveel ervaring op te doen dat ik straks in de toekomst, bij weer een jonger/onervaren paard, die wedstrijdkosten niet meer zelf heb.

Bij ons wisselt de verdeling van de kosten naar gelang hoeveel belang eigenaren er bij hebben dat hun paard uitgebracht wordt op wedstrijd. Voor sommigen is een verzorgster/bijrijdster een goedkoop alternatief voor in training zetten. Anderen vinden het wel leuk, maar niet zo belangrijk. Die zullen er minder tot niets voor over hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:48

Maar net hoe graag je dit paard wilt rijden... Als je je zelf straks kunt redden heb je mogelijk weinig last meer van dit soort acties omdat je dan je eigen gang kunt gaan op je eigen tijd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:28

Zo'n paard hoort niet in de handel/verkoop.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:49

Dat snap ik...
Sterkte. Misschien dat je nog bij die andere vrouw terecht kunt?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 13:04

Met zo'n groot paard zou de lengte geen probleem moeten zijn. Een gewichtseis lijkt dan logischer.

Ik zou de advertentie ook vereenvoudigen. Minder informatie.

Jullie zoeken iemand vanaf .... Jaar, voor min/max ... doordeweekse dagen. Minimaal 5 jaar rijervaring en als je bereid bent ..... Aan klusjes te doen is het gratis. Anders een bijdrage

Paard is Z1 dressuur geweest, buitenritten op termijn/samen mogelijk indien het vertrouwd is, wedstrijdrijden in overleg.

Alles er om heen kun je ook later vertellen in een tweede mailtje.

Veel negatieve informatie in een advertentie kan ook juist leuke mensen afschrikken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:49

Proberen kan altijd. Succes!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:39

Wat fijn Troi!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 21:40

Hier is het clubgenoot je ook al paar keer geweest om mijn merrie te rijden en nu afgesproken voor 1x per week vast en af en toe een tweede keer.

Met mijn eigen bijrijdpaardje gaat het ook nog steeds erg leuk.

Een jaar geleden begonnen met opbouwen van conditie en weer oppakken onder zadel na paar jaar stil staan. In november een onderling B wedstrijdje, in het voorjaar onderling L2, Afgelopen buitenseizoen begonnen met officiele wedstrijden in de L2 ( hij had in zijn jonge jaren al eens L2 gelopen bij de pony's) en in een paar wedstrijden doorheen en de eerste twee wedstrijden in de M1 ook al weer 4 winstpunten. We gaan sneller dan ik kan leren dus maar wat langer doorrijden in de klasses.
Eigenaresse vind het ook nog steeds erg leuk dus hij blijft voorlopig nog wel even :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:04

Last van je lijf is niet leuk...
Wel mooi dat het nu wel goed gaat!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:23

Super!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 09:34

Klinkt heel goed in de oren van mij als eigenaar Fatcat, maar inderdaad wel afhankelijk van jouw basis en mijn paard.

Mijn pony was geschikt geweest. Daar kan iedereen met paar jaar manege ervaring redelijk op wegrijden. Hij is netjes doorgereden tot M niveau qua oefeningen (exclusief travers) maar alleen onderling gestart tot L1. Helaas kreeg hij spat en qua stijvigheid in de buiging van het spronggewricht niet meer geschikt voor de wedstrijdsport, maar als leerpony heeft hij het heel lang leuk gedaan.

Mijn paard is een ander verhaal. Die moet echt correct over haar rug gereden worden met de juiste stelling en buiging omdat ze revaliderende is van een blessure en eeg scheef was na 2 jaar rust, en die valt gelijk terug als ze niet correct getraind wordt. Daarbij is ze sensibele qua hulpgeving en wordt heet bij meer fysieke of mentale "druk" en grove hulpen. Ook loopt ze makkelijk scheef en is het niet heel simpel te corrigeren door haar sensibele reacties op jouw houding, zit en hulpen.

Zij is dus niet geschikt als leerpaard voor een manegeniveau ruiter, maar wel geschikt als leerpaard voor een goed les hebbende en technisch correct rijdende L niveau ruiter. Paard is Z1 dressuur met winst.

Een bijrijder zoeken voor haar vond ik erg spannend. Dankzij een praatje op onderlinge wedstrijd van onze rijvereniging rijd nu 1x per week een Z2 dressuur rijdend clubgenoot je haar bij.

Daar ben ik ook eerst 3x bij geweest met poetsen, opzadelen, proefrijden etc en de derde keer ondertussen uit gaan mesten. Daarna kon ze zichzelf redden. Soms ga ik ondertussen even uitmesten of iets doen rond stal, maar de rest van de tijd ben ik gewoon binnen bij de kinderen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:39

Soms weet een paard beter wat ze fijn vind dan de eigenaar De ene 12 jarige is de andere niet. Als ze hun verstand goed gebruiken en serieus zijn en beetje natuurlijke aanleg kunnen kinderen soms heel snel leren en best geschikt zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:31

Ik zet ook in de advertentie dat ik graag les wil rijden en als het klikt en goed gaat het paard eventueel uit wil brengen op wedstrijd. Een eis is het niet, maar het scheelt wel als je weet dat je een eigenaar hebt die daar voor open staat als het goed gaat en die het leuk vind wanneer je sportambities hebt. Als iemand alleen maar wil dat je buitenritjes maakt of het paard absoluut niet fijn dressuurmatig te rijden is, dan past het gewoon niet...

Net zoiets is als welke instructie wel en niet is toegestaan en dan kom ik het liefste eerst eens in een proeftijd een lesje proberen als je perse bij 1 bepaald iemand moet lessen. Als dat niet klikt en ik me er niet happy bij voel, dan ga ik daar dus niet rijden.

Ik kan me goed voorstellen dat iemand zijn paard liever niet meegeeft in de trailer om buiten stal te lessen en op vreemd terrein wedstrijden te rijden. Ik geef mijn paard ook niet zo makkelijk uit handen. Veel te bang dat er iets misgaat terwijl ik er niet bij ben. Misschien dat het vertrouwen groeit als ik eerste paar keer zelf rijd of mee rijd en zie dat alles goed gaat.

Op eigen terrein lessen bij instructie die ik goedkeur/die ik vetrouw, en/of op eigen terrein wedstrijdjes meerijden is geen probleem.

Ik zocht, na de geboorte van mijn jongste, eerst iets voor 2x per week. Dat was echt bijrijden. De eigenaresse reed zelf ook fanatiek en wedstrijden dus die twee keer was prima, dan had zij nog voldoende tijd om te trainen en het paard af en toe een relaxdagje. Met wedstrijd kwam ik dan die week op 3 of soms 4x rijden. Maar dat was pas na twee jaar en ongeveer 1 week per maand. Tussendoor tijdens zwangerschap eigenaresse probeerde ik hem ook waar mogelijk een derde keer te rijden.

Met paarden die ik alleen moet rijden train ik normaal gesproken 3x per week, soms nog een keer extra als dat uitkomt qua tijd. En dan goed verdeeld over de week (nu meestal dinsdag-donderdag-zondag)

De eigenaren die ik tot nu toe getroffen heb vonden dat voldoende.

Mijn eigen paarden reed ik ook 3/4x per week. Soms aangevuld of afgewisseld met een keer longeren

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:55

Mooi opgelost! Tijd voor tijd!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:29

Die krijgen vast nog wel vaker de deksel op hun neus. Het paardenwereldje is niet zo groot.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 07:45

Ik krijg die vraag ook heel vaak, maar dan in het kader van het hier stallen en meehelpen met de gezamenlijke verzorging. Men wil weten wat voor werk het is en in kunnen schatten hoeveel tijd het kost en hoe zwaar het is. Dat is logisch. Niet iedereen heeft de tijd of het lichamelijk vermogen, of de zin om naast rijden en voor -en na verzorgen nog een uur intensief meerdere stallen uit te mesten, andere paarden te poetsen, erf aan te vegen etc.

Er zijn genoeg eigenaren die zelf bewust kiezen voor vol pension vanwege tijdgebrek of lichamelijke klachten, dus die zul je ook bij verzorgsters/bijrijders hebben.

Ik liep ook lichamelijk stuk toen ik steeds meer moest uitmesten bij een vorig bijrijdpaard omdat er steeds meer paarden bijkwamen en er steeds meer plekken bij kwamen die schoongehouden moesten worden.

Op zich niet onredelijk, maar in combinatie met thuis ook meerdere paarden verzorgen en uitmesten kreeg ik steeds meer last van mijn lijf door overbelasting en had geen energie meer om te trainen als ik eerst de klusjes deed. Toen ik kwam hoefde ik eerst niets verplicht te doen en ik had aangegeven dat ik rugklachten had.

Thuis vroeg ik ook hulp bij de verzorging bij mijn verzorgsters, maar dat was minder zwaar en voor die meiden het enige "paardenwerk" voor die dag. En vaak samen met iemand anders. Toch waren er meiden voor wie dat ook te zwaar was. Dat kan. Niet iedereen heeft hetzelfde lijf.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:03

:D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:58

Wat kunnen ze dan wel met je ruin doen? En waar zoek je hulp bij? (Ivm hernia en niet extra kunnen verzorgen)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:57

Die moeten duidelijk nog leren dat een paard meerdere keren per week getraind moet worden voor wedstrijden en je moet oefenen voor je lessen.

Er zijn eigenaren die het niet zo veel uit maakt hoe hun paard gereden wordt, maar bij een serieus iemand die zijn pony of paard op wedstrijd wil zien uitkomen, wil toch dat er wat serieuzer en regelmatiger getraind wordt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:38

Ik zou er duidelijk over zijn dat je nu geen bijdrage vraagt, maar vanaf het moment dat er gereden kan worden wel x euro per maand (per zoveel keer rijden) gevraagd gaat worden.

Je hebt nog steeds kans dat ze afhaken als ze moeten gaan betalen, maar dan ligt dat aan hunzelf en ben jij duidelijk geweest. Wil je dat iemand er ook op gaat rijden, zoek dan gelijk iemand die daar voldoende ervaring in heeft. Anders is het zonde van tijd en energie. Grondwerk is in mijn ogen makkelijker en sneller bij te spijkeren dan rijniveau. En als iemand kan rijden kent die over het algemeen ook wel wat basisbeginselen in de omgang naast het paard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:23

Als jullie erf en tuin wat afgescheiden zijn en de mensen alleen in het paardendeel komen, dan hoef je er niet veel last van te hebben. Ik persoonlijk wil bij verzorgsters wel dat ze komen in overleg. Dus dat ze aangeven wanneer ze willen komen en of dat uit komt.

Je kunt het ook beperken tot bepaalde dagen. Dan houdt je de andere dagen van de week voor jezelf rustig en privé.

Ik heb aan huis nog geen bijdrage gevraagd, behalve voor het nemen van les. Maar je zou een bijdrage kunnen vragen in de vorm bijdrage (deel) hoefsmid, of dat zij bijvoorbeeld het krachtvoer aanschaffen voor hun "pony" (en jij geeft aan wat er moet komen en hoe vaak)

Zijn er ook kosten verbonden aan het gebruik van de bak elders? En hoeveel is dat?

Daar moet je ook rekening mee houden. Dat kan al een aardig bedrag per maand worden en een extra bijdrage is dan wellicht wat te veel van het goede.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:30

Dat valt heel erg mee

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:18

Isabel_k schreef:
Ik ben officieel begonnen met zoeken naar een verzorger voor mijn paard. Vandaag komt er iemand kijken. Ik vind het wel spannend, omdat ze op de app al zei dat ze toch wel graag wilde rijden, en dat kan niet.

Verder hoor ik af en toe dat mijn ‘eis’ onredelijk is. Ik wil namelijk dat er bij mijn instructrice gelest gaat worden, 1 keer per maand, dat kost 20 euro. Ik heb een lastig paard dat nog heel veel moet leren en ik wil dat het goed gebeurd en dan vind ik ook dat als er twee mensen met het paard bezig zijn, dat er door allebei lessen genomen gaan worden. Maar goed, we gaan het vanavond zien :D

Wat voor les moeten ze nemen?

En kunnen ze nu nog niet rijden of überhaupt nooit rijden?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:45

Dat denk ik ook.

Misschien iets leuks vertellen over bij wie je lest en wat jullie trainen tijdens de lessen? Iemand die zijn leven lang alleen rijles heeft gehad, kan zich misschien niet voorstellen waarom je er naast les neemt en wat de lol en meerwaarde daarvan is?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 10:27

Wat fijn!