Help, een bijrijder...controle-issues.

Moderators: Neonlight, Nadia, LindyH, balance, RianneH

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 06:09

Zoek iemand die dezelfde visie/energie/uitstraling heeft als jij zelf. Dezelfde zorgzaamheid.
Iemand waarbij je de chemie tussen hem/haar en het paard ook ziet (desnoods kijk je even naar hen als combinatie, alsof het een paard van een kennis is en niet van jou.)

Iemand zei al eens tegen mij: er is niet maar 1 iemand op aarde die goed voor paarden kan zorgen. Er zijn er heel veel. :)

Laat de bijrijder desnoods eerst poetsen, longeren, wandelen, grondwerken. Kijk daarnaar.
Je zal al vrij snel zien of deze persoon in jullie team past. Zie dat ook als team: twee mensen die van paarden houden, die dit paard gelukkig willen maken.

Zelf heb ik dit ook een beetje gehad.
Ik had mijn paard al 16 jaar, en niemand was in mijn ogen goed genoeg voor hem. Altijd heb ik de zorg alleen gedragen.
Hij is wat ouder, eigenwijs en vooral lichamelijk mankeert hij het een en ander.
Toch had ik een paar jaar geleden plotseling bij 1 meisje meteen een heel goed gevoel!
Ze was destijds pas 12 jaar, maar ik zag het enthousiasme en de zorgzaamheid van mezelf op die leeftijd. Ik zag hoe liefdevol mijn paard op haar reageerde en het was voor mij meteen goed.
Inmiddels zijn we vier jaar verder en wat ben ik blij dat ik het gedaan heb!
Zij ‘leest’ hem zoals ik dat zelf doe, weet instinctief wat ze hem moet voeren, welke dagen hij wat meer kan en welke dagen wat minder.
Inmiddels is het zelfs zo, dat het stokje eigenlijk min of meer is overgedragen. Op papier is hij nog van mij, maar door ziekte van mijn kant en later verhuizing, is zij degene die alle zorg draagt. En ze doet het geweldig. Ik zou me niet meer beter kunnen wensen, en zij ook niet! En het paard? Die heb ik op zien leven, gezonder zien worden en zien verbeteren. Ze zijn samen gegroeid tot hetzelfde innige team dat paard en ik in mijn jeugd waren. Hij gelukkig, zij gelukkig, en dus ook ik gelukkig :)

Dus ik denk: denk in de mogelijkheden voor het paard. Je paard klinkt niet optimaal gelukkig. Misschien is het tijd om de zorg gedeeltelijk aan iemand over te dragen die hem óók begrijpt :)
Dat zal je paard, en uiteindelijk ook jou, gelukkiger maken.
Zolang het gevoel met iemand goed zit, komt de rest vanzelf wel goed.

Sterkte met je recovery. Misschien neemt het op lange termijn juist wel veel spanningen bij je weg, even niet meer moeten, je niet schuldig voelen dat paard staat te niksen. Laat het ‘even’ los, richt je op jezelf en kom wanneer het er tijd voor is, het team versterken.
Succes!

Jasper 121017

❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

Tivoli

Re: Help, een bijrijder...controle-issues.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:59

Daarom had ik ook ‘paarden’ (in het algemeen) getypt :D
    ‘Je eigen paard’ is natuurlijk ietsjes anders, omdat je hem het beste kent en waarschijnlijk ook het langste.
    De quote leerde mij gewoon dat er veel meer mensen zijn met die ‘feeling’ voor paarden. Ik denk dat als je zo iemand kan vinden, het alleen maar fijn is dat er niet één paar ogen naar je paard kijken, maar twee. Dat kan heel geruststellend zijn op de dagen dat je het zelf even niet kan.

Jasper 121017

❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie