Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 19:28

Isabel_k schreef:
Ik vind eigenlijk dat zo lang je er nog op kan zitten, dat het geen verzorgpaard is, maar een bijrijdpaard.

Als de afspraak is dat je 2 keer per week dressuurmatig met het paard aan de slag mag voor het bedrag van 50 euro, waarom zou het bedrag dan hetzelfde moeten blijven op het moment dat de andere kant van de afspraak niet meer voldaan kan worden?

50 euro vragen aan een meisje dat komt om je stal uit te mesten, de wei uit te mesten, het paard te verzorgen en af en toe zelfs nog wat rustige beweging te geven (wat heel goed is voor een artrosepaard)? Het moet niet gekker worden. :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:07

Caily schreef:
De band met het paard en alle dingen die je wel nog met het dier kan. Plus de ervaring die je opdoet binnen het paarden houden.

Vraag me af of alle mensen die hier reageren dan ook hun eigen paard de deur uit (willen) doen, of zien als enkel een “last”, als het dier niet meer te berijden is.

Ik heb een kapot paard staan waar niet meer mee gereden kan worden. En ik zou mijn ogen uit de kop schamen moest ik een meisje laten komen om de stal uit te mesten en mijn paard van modder te ontdoen en daar 50 euro voor te vragen.

Op dat vlak is de paardenwereld serieus f*cked up en denken paardeneigenaars dat ze allemaal zo iets speciaals hebben staan dat daar betaald voor moet worden. Als ik met de hond van de buren ga wandelen, word IK betaald, als ik op de katten pas wanneer de eigenaar op vakantie is, word IK betaald. Alleen in de paardenwereld zijn we zo arrogant om geld te vragen aan diegene die überhaupt de dienst levert.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:40

ZoZenn schreef:
Ik snap echt niet waarom men het hier een two-way street vindt. Mijn paard bijvoorbeeld staat volpension, de bijrijder doet dus niks dan rijden. Nu snap ik dat iedereen zichzelf als ruiter geweldig vindt, maar de meeste bijrijders kunnen niet goed genoeg rijden om iets anders dan 'beweging' toe te voegen aan mijn paard. Ze rijden er eerder problemen in die ik moet oplossen, dan dat ik er wat aan heb. En dan moet ik ook nog eens alle kosten betalen.
Waarom zou ik dan een bijrijder doen? Precies, om de kosten te drukken. Verder 'heb' ik er niks aan. Mijn paard is net zo blij lekker in de wei.
Hetzelfde als iemand zou willen wandelen/poetsen. Heeft het paard het nodig? Nee. Geeft het mij extra risico? Ja. Dus moet je betalen? Ja. Het gaat niet om vertrouwen, het gaat erom dat de meeste bijrijders 12/14jarige meisjes zijn die je niet alleen kunt laten en die gewoon nog niet verantwoordelijk genoeg zijn. Dat is extra werk & extra risico voor mij. Daar betaal je voor.

Het gaat om een paard dat niet echt meer bereden kan worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:02

ZoZenn schreef:
Gini schreef:
Het gaat om een paard dat niet echt meer bereden kan worden.

Ik reageerde ook op wat men hier zegt, niet op deze specifieke situatie.
Hoewel, als je goed leest, dan zeg ik ook iets over alleen wandelen/poetsen :) .

Je zegt inderdaad iets over wandelen en poetsen, namelijk dit:
"Hetzelfde als iemand zou willen wandelen/poetsen. Heeft het paard het nodig? Nee. Geeft het mij extra risico? Ja. Dus moet je betalen? Ja."

En nu zeg je dit:

"Nu vind ik trouwens in deze specifieke situatie, waar je zoveel werk doet en niet rijdt, dat je bij mij geen bijdrage zou hoeven betalen."

Het kan aan mij liggen, maar dan ben ik jouw redenering inderdaad even kwijt. Het gaat namelijk om een paard waar je alleen mee kan wandelen en poetsen. Wat maakt dus dat je deze -in mijn ogen- twee tegenstrijdige uitspraken doet? Is het enkel het feit dat TS ook nog uitmest, dat jou doet beslissen van wel of geen bijdrage? Het verschil tussen 0 en 50 euro is uitmesten?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:12

ZoZenn schreef:
Gini schreef:
Je zegt inderdaad iets over wandelen en poetsen, namelijk dit:
"Hetzelfde als iemand zou willen wandelen/poetsen. Heeft het paard het nodig? Nee. Geeft het mij extra risico? Ja. Dus moet je betalen? Ja."

En nu zeg je dit:

"Nu vind ik trouwens in deze specifieke situatie, waar je zoveel werk doet en niet rijdt, dat je bij mij geen bijdrage zou hoeven betalen."

Het kan aan mij liggen, maar dan ben ik jouw redenering inderdaad even kwijt. Het gaat namelijk om een paard waar je alleen mee kan wandelen en poetsen. Wat maakt dus dat je deze -in mijn ogen- twee tegenstrijdige uitspraken doet? Is het enkel het feit dat TS ook nog uitmest, dat jou doet beslissen van wel of geen bijdrage? Het verschil tussen 0 en 50 euro is uitmesten?

Dat zijn 2 verschillende dingen. In situatie 1 heb ik het in een voorbeeld over mijn eigen paard, die op volpension staat en niets te kort komt én ik heb nooit gezegd dat ik voor alleen wandelen/poetsen een bedrag van 50 euro reëel vindt. Dat vind ik dus niet. In situatie 2 heb ik het over deze specifieke situatie, waar bijrijder het paard al lang verzorgd (betrouwbaar en dus minder risico) én een hoop klusjes doet.

Het verschil tussen 0 en 20 euro, is hier dan inderdaad uitmesten :j.

Dank je wel voor de verduidelijking! Ik begrijp nu wat je bedoelde. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:20

moyra schreef:
Je zoektocht naar iemand die he huis komt poetsen wens ik je trouwens s6 bij.
Men heeft namelijk een eigen huis om te poetsen in tegenstelling tot bijrijders die geen eigen paard hebben :D

Ik heb een eigen hond, maar toch krijg ik 100 euro voor een weekend dogsitten bij de buren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:03

joyce B schreef:
Caily schreef:
De band met het paard en alle dingen die je wel nog met het dier kan. Plus de ervaring die je opdoet binnen het paarden houden.

Vraag me af of alle mensen die hier reageren dan ook hun eigen paard de deur uit (willen) doen, of zien als enkel een “last”, als het dier niet meer te berijden is.

Nee, maar om die reden koop ik er niet meer eigen paarden bij maar kies ik bewust voor het trainen of bijrijden van paarden van anderen.

Ik heb 1 pony van 27,5 die ik rijd vanaf dat hij 3,5 is en van mij is vanaf 8,5 jarige leeftijd en niet meer geschikt voor de sport vanaf zijn 12e vanwege kreupel heden door spat. Rustig recreatief lukte nog wel, maar de laatste maanden kreupelt hij steeds vaker in draf.

Ik ben toen paarden voor anderen gaan rijden. Heb er nooit voor betaald. Mocht ook leasen maar daar voor bedankt.

Toen een tweede paard er bij gekocht, en die ook jarenlang op pensioen gehad vanwege blijvende blessure en gekanteld hoefbevangen na hoefbevangenheid. Zij is uiteindelijk ingeslapen. Na paar jaar toch weer eigen paard gekocht en ook nu weer pech. Door ongelukje op stal paard 2 jaar uit de running geweest. Nu weer aan het opbouwen gelukkig.

Steeds een paard er bij getraind.

Verzorgsters voor mijn paarden hebben nooit hoeven te betalen. Het zijn mijn paarden. Als zij mij werk uit handen nemen hier op stal en met liefde voor de paarden zorgen en aandacht geven dan helpen ze mij en kunnen zij lekker met de paarden bezig zijn.

Met een braaf gezond paard waarmee gereden kan worden en leuke mogelijkheden geboden wordt door de eigenaar, dan vind ik een bijdrage echt niet raar.

Maar voor alleen helpen en borstelen en knuffelen en wandelen geld vragen... Nee, dat vind ik niet reëel. Dan kan iemand beter op een stal of bij een particulier gaan helpen als stalhulp/groom/algemeen medewerker/vrijwilliger. Al dan niet betaald. Genoeg mensen die erg blij zijn met een gratis hulp op stal!

En die dat ook waarderen ipv proberen er financieel beter van te worden.

Dat men als eigenaar er voor kiest om een paard of pony te nemen/onderhouden waar niet mee gereden/gemend/gewerkt kan worden moet men zelf weten. Ieder zijn hobby. Maar Een bijrijder kiest voor bij-rijden. En is bereid daar een bepaald bedrag voor uit te geven. Maar valt de wederdienst (rijden) weg, is het logisch dat de bijrijder dat er niet meer voor over heeft.

Ik zou al blij zijn dat diegene dan nog wel het paard blijft verzorgen en helpen op stal en dan zou ik juist voor die hulp af en toe iets leuks geven of samen ondernemen als bedankje.

Mooie input! +:)+

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie