Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:33

Tsja, als mijn paard kreupel is kan ik ook wel ophouden met stalgeld betalen. Denk niet dat de pensionstal daar zo blij van wordt. Ik vind het altijd zo apart dat bijrijden en verzorgen altijd maar gratis moet, terwijl de eigenaar zich blauw betaalt aan stallings/hoefsmid e.d. en alle risico draagt. Jij maakt een halster kapot? Eigenaar moet een nieuwe kopen.

Wil jouw hond een gave *Halsband *Riem *Snuffelmat of *Speeltje? WoefBanden!

It's you and me, boys. You & me. And that makes all the difference

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:56

Zidore schreef:
wat een onzinnige reactie, jouw paard = jouw verantwoordelijkheid, je bent immers eigenaar en zo heb je dus ook alle lusten maar ook de lasten, dat kan je niet van een verzorger of bijrijder vragen in mijn optiek.. het hoeft niet allemaal gratis, een bijdrage is heel normaal tegenwoordig, en hoe meer je bijrijder/verzorger wil hoe hoger je bedrag mag zijn vind ik.. zo ook als iemand niet wil helpen uitmesten/voeren/binnen-buiten zetten etc.

en wat dat halster betreft: if you brake it, than you buy it! Dat is normaal en fatsoenlijk vind ik...

Dat is precies wat ik zeg; mijn paard, mijn verantwoordelijkheid. DUS is het een risico om iemand bij mijn paard te laten, het is nml mijn verantwoordelijkheid. Diegene doet geen warming up? Paard kreupel -> ik betaal. Diegene gaat niet goed om met spullen, spullen kapot -> ik verantwoordelijk. Dus vind ik het altijd normaal om een bijdrage te betalen, je koopt je risico zo een beetje af. Waarom anders een bijrijder? Paard gaat niet dood van niet gepoetst worden en ook niet van lekker knabbelen in de wei. Wel van een bijrijder die een zwetend paard in de wei zet bij wijze van. Ook als het paard alleen 'verzorgd' wordt. Het blijft mijn risico en dus mijn verantwoordelijkheid. En tsja, bewijs maar eens dat je bijrijder die spullen kapot heeft gemaakt. Zo heb ik eens een nieuw bit moeten kopen, want dat had ze 'echt niet gedaan' {:)-:( .

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:33

Ik snap echt niet waarom men het hier een two-way street vindt. Mijn paard bijvoorbeeld staat volpension, de bijrijder doet dus niks dan rijden. Nu snap ik dat iedereen zichzelf als ruiter geweldig vindt, maar de meeste bijrijders kunnen niet goed genoeg rijden om iets anders dan 'beweging' toe te voegen aan mijn paard. Ze rijden er eerder problemen in die ik moet oplossen, dan dat ik er wat aan heb. En dan moet ik ook nog eens alle kosten betalen.
Waarom zou ik dan een bijrijder doen? Precies, om de kosten te drukken. Verder 'heb' ik er niks aan. Mijn paard is net zo blij lekker in de wei.
Hetzelfde als iemand zou willen wandelen/poetsen. Heeft het paard het nodig? Nee. Geeft het mij extra risico? Ja. Dus moet je betalen? Ja. Het gaat niet om vertrouwen, het gaat erom dat de meeste bijrijders 12/14jarige meisjes zijn die je niet alleen kunt laten en die gewoon nog niet verantwoordelijk genoeg zijn. Dat is extra werk & extra risico voor mij. Daar betaal je voor.

Nog een voorbeeld: als je een paard op een doehetzelf stal zet, dan kost je dat in Amsterdam rond de 180/200 euro. Dan betaal je dus stalling, om stront te scheppen in principe. Krijg je dan een bijrijder, dan zal die dat op haar dagen ook moeten doen. De bijdrage moet dan lager zijn dan op een volpension stal, net als de stalling, maar niet ineens niet-bestaand.

Een bijrijder betaalt imo niet voor 'rijden', maar voor 'een eigen paard op die dag.' En bij een eigen paard, hoort alles wat een eigen paard inhoudt.
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 30-11-18 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:46

Gini schreef:
Het gaat om een paard dat niet echt meer bereden kan worden.

Ik reageerde ook op wat men hier zegt, niet op deze specifieke situatie.
Hoewel, als je goed leest, dan zeg ik ook iets over alleen wandelen/poetsen :) .

Nu vind ik trouwens in deze specifieke situatie, waar je zoveel werk doet en niet rijdt, dat je bij mij geen bijdrage zou hoeven betalen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:06

Gini schreef:
Je zegt inderdaad iets over wandelen en poetsen, namelijk dit:
"Hetzelfde als iemand zou willen wandelen/poetsen. Heeft het paard het nodig? Nee. Geeft het mij extra risico? Ja. Dus moet je betalen? Ja."

En nu zeg je dit:

"Nu vind ik trouwens in deze specifieke situatie, waar je zoveel werk doet en niet rijdt, dat je bij mij geen bijdrage zou hoeven betalen."

Het kan aan mij liggen, maar dan ben ik jouw redenering inderdaad even kwijt. Het gaat namelijk om een paard waar je alleen mee kan wandelen en poetsen. Wat maakt dus dat je deze -in mijn ogen- twee tegenstrijdige uitspraken doet? Is het enkel het feit dat TS ook nog uitmest, dat jou doet beslissen van wel of geen bijdrage? Het verschil tussen 0 en 50 euro is uitmesten?

Dat zijn 2 verschillende dingen. In situatie 1 heb ik het in een voorbeeld over mijn eigen paard, die op volpension staat en niets te kort komt én ik heb nooit gezegd dat ik voor alleen wandelen/poetsen een bedrag van 50 euro reëel vindt. Dat vind ik dus niet. In situatie 2 heb ik het over deze specifieke situatie, waar bijrijder het paard al lang verzorgd (betrouwbaar en dus minder risico) én een hoop klusjes doet.

Het verschil tussen 0 en 20 euro, is hier dan inderdaad uitmesten :j.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie