Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 00:08

Daphara schreef:
Ik had vanavond weer een testrijder. Met in mijn achterhoofd de vorige testrijder (toen werd mijn paard zo gefrustreerd van de onduidelijke hulpen dat hij omhoog kwam) met lood in mijn schoenen er vanavond aan begonnen... nou meneer was echt zoooooooooooo relaxed dat hij gewoon lui genoemd kon worden, dat ken ik dan ook weer niet van hem. Testrijder moest dus flink aan de bak, want meneer trok zijn trucendoos open om het zichzelf lekker makkelijk te maken.

Gelukkig ging het verder super onder het zadel en ik heb hem dan voor de kennismaking liever lui dan fris en ze kreeg hem uiteindelijk best lekker actief aan het lopen. Mooie stille hand en evenwichtige zit. Wel echt een klein meiske met 55 kg, 1.62 m en 14 jaar, maar aangezien ik eind dit jaar ook een beginnetje gaan maken onder het zadel met mijn dan 3,5 jarige komt mij het wel goed uit dat ze klein is.

Ze heeft afgelopen zomer vakantiewerk gedaan op stal, dus ze kent mijn paarden al en ik ken haar al een beetje. Alleen die leeftijd vind ik een dingetje met alleen rijden, hoe hebben jullie dat geregeld met minderjarige bijrijders?
Ik zat er aan te denken om af te spreken dat ze ‘s avonds, nadat de avond voorbeurt is geweest en op zondag, niet alleen mag rijden, dus dat er altijd iemand bij moet zijn, zoals een vriendinnetje, ouders of zus.
Overdag loopt er doorgaans altijd wel volk op stal (zorgboerderij) en twee avonden in de week zijn er lessen, maar de andere avonden en op zondag is het er erg rustig, ik ben dan zelf ook regelmatig alleen op stal.
Ik zou er gewoon geen fijn gevoel bij hebben als een 14 jarige er helemaal alleen is, zonder dat er iemand een oogje in het zeil houdt en de stalhoudster kan waarschuwen als er onverhoopt toch iets mis gaat.

Maar ik vraag me af of ik daar niet wat te ‘panisch’ in ben... wat denken jullie?

Ik snap je helemaal! Groot gelijk hoor!

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis (upperville x zep) ~ <3

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:14

Daphara schreef:
Drastisch om afscheid te nemen van een bijrijder die openbaar maakt dat de eigenaar van haar bijrijpaard financiële problemen heeft en in twee rechtszaken betrokken is?
Nah, ik zou als eigenaar er vanuit gaan dat er met dit soort informatie vertrouwelijk wordt omgegaan en als dat niet zo blijkt te zijn, dan is er geen vertrouwen meer en dan zou een bijrijder van mij inderdaad meteen mogen vertrekken.

Ik zou er inderdaad ook hetzelfde over denken.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis (upperville x zep) ~ <3

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:10

Samblabla schreef:
Hier staat ook in een topic dat een contract wel degelijk kan helpen. Niet alleen nuttig voor mij maar ook voor haar.

Verzekeringstechnisch blijft de eigenaar ook bij ongelukken of schade verantwoordelijk.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:15

Sheran schreef:
Hey allemaal, ik zit even in een situatie met een bijrijdpaard (overnemen of niet) en ben benieuwd naar wat meningen. Ik zet het verhaal liever niet op internet (niet dat het erg is hoor, maar het voelt gewoon niet fijn). Ik kan wel een PB sturen.

Ik heb ook bij toenmalige bijrijd paard overgenomen. Ik had een eigen paard en reed hem er nog naast. Uiteindelijk besloten hem te kopen. Nooit spijt van gehad

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:33

Sheran schreef:
Het gaat om een leaseconstructie waarbij ik eigenlijk wel 7 dagen per week verantwoordelijk voor hem ben, maar niet alle stallingskosten draag. Het is natuurlijk wel een hele verantwoordelijkheid en ik heb het financieel niet heel erg breed, heb geen grote buffer. Maar het paard is echt zo geweldig.

Ik ben geen voorstander voor deze constructie. Je bent geen eigenaar!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:52

Sheran schreef:
En als ik de eigenaar ben?

Dat ben je niet tot je een koop contract met haar afsluit. Dan ben je pas eigenaar.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:07

Ineke2 schreef:
Zorg dat jij eigenaar word en dat de huidige eigenaar dan de eerste optie heeft op terugkopen indien jij het paard weer wilt verkopen.
Anders niet doen, komt echt gezeur van.

Helemaal met jou eens! Ik heb zelf een koop contract.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:07

Sheran schreef:
Ja dat bedoel ik. Wordt het dan anders voor jullie?

Ja absoluut. Als je dit niet doet dan heb je geen poot op te staan als de eigenaar een andere beslissing neemt!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:26

Sheran schreef:
Zouden jullie zoiets doen voor je bijrijder?

Wat bedoel je doen? Het paard verkopen?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:37

Sheran schreef:
Zouden jullie zoiets doen voor je bijrijder?

Alles op papier zetten! Als je mondeling is toegezegd kan je nooit iets bewijzen, daarom staat alles op papier bij mij. Je hebt geen poot om op te staan als de eigenaar ineens iets anders wilt.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:47

Sheran schreef:
Mijn vader en ik zijn beide jurist, dus dat komt goed :D. Ik vertrouw haar overigens volledig hoor, maar ik heb wel geleerd dat het voor beide partijen beter is om alles gewoon op papier te hebben.

Ik zou t gewoon voor de zekerheid doen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:53

carineken schreef:
Ik heb op meerdere groepen een advertentie staan dat ik een verzorgster zoek. Er staat duidelijk in dat er niet gereden mee kan worden. Paard is te eenkennig qua ruiter, grondwerk enzo is absoluut zeker wel mogelijk, ik krijg er dus gewoon geen enkele reactie op of als reactie ja kan ik na een tijd toch rijden?
Ik vraag zelfs geen bijdrage

Ik zou zelf geen paard gaan verzorgen waar ik niet mee mag rijden. Ik vind het niet zo gek. Het is toch een soort beloning. Als mijn eigen paard nou niet meer gereden kan worden is het een ander verhaal.. Maar ik ga niet voor een ander de verzorging op mij nemen als ik niet af en toe ook mag rijden. Ik heb wel een half jaar voor een paard gezorgd, waarbij ik ook neit gereden heb. Maar met dit paard heb ik de basis van de Parelli mee mogen leren en super veel mogen opsteken. Het is een soort wisselwerking.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:19

Sheran schreef:
gefeliciteerd! Echt super leuk <3

Ik kom weer eventjes binnenvallen na een hele tijd alleen meegelezen te hebben. Omdat ik geen eigen paard meer heb voel ik me niet meer altijd op de goede plek, haha. Ik sta nu aan de andere kant.

Ik heb altijd snel bijrijdpaarden gevonden in mijn leven, maar op het moment zoek ik al sinds februari en er dient zich eigenlijk niets aan. Alleen twee die het om dezelfde reden niet zijn geworden: de bijdrage. En ik vroeg me dus af of ik echt onredelijke dingen vraag. Natuurlijk staat het de eigenaar vrij om een bijdrage te vragen (daar niet van) maar ik ga nu ook aan mezelf twijfelen!

Ik ben begin 30, heb 24 jaar rij-ervaring, lange tijd eigen paarden gehad en meerdere paarden voor anderen gereden. Meestal hele jonge dieren of opknappertjes :P. M-dressuur gestart met zelf opgeleid paard. Verder vriendelijke ruiter, ik kom mijn afspraken na en ben zuinig op de spullen.
Ik woon vanwege werk alleen in de Randstad, dus heb het niet heel breed. Daarom moet ik wel echt goed op mijn geld letten. Wat betreft paarden heb ik voor mezelf een soort regel opgesteld: als ik echt verder kan komen met het paard/er toekomst in zit wil ik best een bijdrage betalen, als ik vooral de problemen uit het paard aan het rijden ben of het paard in de verkoop staat doe ik het niet. Dit staat overigens los van lessen, die ik graag neem en die ik ook met liefde betaal. Want daar gaan we beiden van vooruit.

Ik kreeg nu twee paarden aangeboden die erg jong waren. Echt leuke dieren hoor, daar niet van. Maar er zit nog veel werk in. Eentje had ook nog problemen. Er werd bij beide een bijdrage gevraagd, die ik in combinatie met de lessen die noodzakelijk waren ook eigenlijk niet kon missen. Beide paarden om die reden niet doorgegaan.

Ik snap nogmaals heel goed dat mensen een bijdrage willen vragen, zeker hier, waar de stalling erg duur is. Maar is dat iets onredelijks van mij? Hoe denken jullie erover?

Ik zal vanaf de andere kant bekijken. Ik ben in het bezit van een paard die de oefeningen kent tot z zwaar. Ik heb geleerd dat de bijrijders die zich aan bieden op het internet vaak niet het paard naar een hoger niveau brengt. Vaak als eigenaar ben je rijtechnisch aan t corrigeren. De meeste paarden die als wedstrijd paard functioneren of op hoger niveau gereden worden, zullen vaak niet in handen komen van een bijrijder. De paarden die vaak in handen komen van bijrijders zijn paarden waar werk aan zit of die als recreatie paard ingezet worden. Daar kan natuurlijk altijd toekomst in zitten, afhankelijk van de ruimte die je krijgt.

Ik juich het toe dat bijrijders les nemen! Hoe meer hoe beter! Ik snap ook dat mensen voor een goed geschoold paard een bijdrage, maar voor projectjes zou ik zelf ook geen bijdrage willen betalen. Het moet een win win situatie zijn. Dat vind ik in dit geval niet. Ik vind zelfs dat ze jou zouden moeten betalen om een paard op te leiden.

Houdt er rekening mee dat paarden met een groot toekomst perspectief (op wedstrijd niveau) niet in handen komen van een bijrijder.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:00

Marocje schreef:
Zelfs dat kan prima: ik reed een jong paard van mijn kennis, en toen de eigenaar wegens gezondheidsproblemen nog een bijrijder vroeg heeft een stalgenoot dit paard verder opgeleid en uitgebracht. Was een win/win, want paard van stalgenoot kwam niet verder dan M toen ie geblesseerd raakte. Dus zij kreeg een fijn paard onder haar kont waar nog niet veel mee gesleuteld was, en de eigenaar kreeg een fijn te rijden paard terug.

Dit is idd een win win situatie. Ik heb ook wel eens die situaties gehad. Dan vind ik het ook een ander verhaal. Dan is het voor beiden goed.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:01

Sure_lee schreef:
Ik herken het als eigenaar niet echt.
Nu heb ik ook 'maar' recreatiepaarden.
Ik heb 2 haflingers waarvan ik de stalling prima zelf kan betalen.
Maar ik deel graag wel mijn hobby met mensen. Vind het ook niet leuk om in mijn eentje te rijden en ik kan ze toch niet tegelijk rijden.
Dus ik vraag geen bijdrage. Zeker niet aan iemand die geen begeleiding nodig heeft.
Als het wenselijk is dat ik help of erbij aanwezig ben dan heb ik in het verleden wel een bijdrage gevraagd. Maar dan niet meer dan 50 euro per maand voor onbeperkt komen.

Voor de serieusheid kan je altijd een bijdrage vragen. Wel goed dat je graag begeleiding biedt! :)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:43

Christadk schreef:
Ik meld mij hier ook. Ik ben op zoek naar een bijrijder voor 2 keer per week. Ik zoek iemand die minimaal op L niveau rijd en niet bang aangelegd is omdat mijn paard soms nog wel is kan spoken. Verder een harstikke lief dier maar er zit gewoon nogal wat bloed in. Ik krijg veel reacties van mensen die de advertentie maar half lezen en dus enkel manege ervaring hebben. Dat is gewoon niet wat ik zoek. Daarbij vraag ik wel een bijdrage van 75 euro per maand omdat er geen klusjes gedaan hoeven te worden en het om een paard gaat dat dressuurmatig gewoon heel goed kan lopen. Misschien dat mensen de bijdrage toch te hoog vinden, wat denken jullie?

Ik vind t een normale bijdragen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:50

Christadk schreef:
Ik meld mij hier ook. Ik ben op zoek naar een bijrijder voor 2 keer per week. Ik zoek iemand die minimaal op L niveau rijd en niet bang aangelegd is omdat mijn paard soms nog wel is kan spoken. Verder een harstikke lief dier maar er zit gewoon nogal wat bloed in. Ik krijg veel reacties van mensen die de advertentie maar half lezen en dus enkel manege ervaring hebben. Dat is gewoon niet wat ik zoek. Daarbij vraag ik wel een bijdrage van 75 euro per maand omdat er geen klusjes gedaan hoeven te worden en het om een paard gaat dat dressuurmatig gewoon heel goed kan lopen. Misschien dat mensen de bijdrage toch te hoog vinden, wat denken jullie?

Ik denk dat je alleen niet zo snel iemand vindt op L niveau.. De meeste mensen die van de manege af komen of wat ervaring hebben met eigen paarden rijden niet op dat niveau. De bijdrage vind ik wel redelijk hoor.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:03

joyce B schreef:
Het vragen van een bijdrage wordt steeds gewoner gevonden. Ook voor jonge paarden die beleerd moeten worden (kost normaal geld), gecorrigeerd moeten worden, of slechts recreatief gereden kunnen worden en slechte dressuur matige basis hebben.

Ik denk dat meer mensen een eigen paard kopen, terwijl ze qua tijd en geld krap zitten en dat ze hun kosten liever delen om geld over te houden voor andere leuke dingen.

Ik snap het ook wel.

Zij betalen het paard, hebben en alle kosten en al het werk. Als ze dan een paar dagen af staan, willen ze ook een deel van die kosten en het werk af staan. Onafhankelijk of dat paard in andermans ogen de bijdrage en moeite waard is.

Ik heb zelf vele jaren bijrijdsters gehad zonder bijdrage en vroeg en motiveerde ze om les te nemen. Allemaal wilden ze graag les. Nou als er per persoon 3 of 4 keer betaald les is genomen in de gemiddelde 2 jaar tijd dat men mijn pony of paard reed, dan is dat veel. Vaak hielp ik dan zelf maar onbetaald, wat me meer tijd en ergernis kostte dan er zelf een half uurtje op stappen.

Ik heb nu zo'n 1,5 a 2 jaar een echt ervaren bijrijdster voor mijn voormalige Z1 dressuur Elite KWPN merrie. Ze komt trouw rijden. 2x per week en soms vaker op verzoek.

Ook hier geen bijdrage, ik betaal haar ook geen bijdrage, maar wederom het verzoek les te nemen. Maar ook nu is dat lastig. Ik heb de eerste les bij mijn instructrice betaald, en nu heeft ze al 2 maanden geleden een cadeaukaart gehad voor les aan huis van goede instructrice, maar nog steeds niet gebruikt. Tussendoor zou er elke maand gelest worden, maar dat is eerder 1x per kwartaal.
Ik ben erg blij met haar, maar dat er niet regelmatig gelest wordt is wel jammer.

Als ik weer iemand zou zoeken, of een goed paard ter beschikking aanbieden, heb ik besloten dat ik ook maar voor een bijdrage kies.

En dan daar de lessen van betaal en er iets aan over houd voor de spullen die verbruikt worden.

Ik heb zelf veel paarden voor anderen gereden en heb er altijd veel energie ingestoken, veel les genomen op eigen kosten en de paarden geprobeerd weer goed in conditie en op wedstrijd niveau te krijgen of te houden. Liefst door te groeien naar hoger niveau.

Ik hoefde niet te betalen, maar hielp vaak wel met uitmesten, voeren etc. Met laatste paard ook steeds met hem rijden naar dierenkliniek, fysio, tandarts etc.

Ik zou zo graag voor mijzelf ook iemand vinden die zich echt in wil zetten voor mijn paarden en wil helpen op stal, en bijdragen in de kosten.

Maar ik merk wel dat ik niet goed meer durf. Het belang van goede training voor mijn paard, gaat voor hulp en bijdrage. En iemand die echt serieus traint, netjes kan rijden op L2/M/Z niveau en ook nog wil investeren in lessen en het paard zelf, is schaars.

Ik ben bang dat wat jij zoekt (wat ik overigens ook zou willen voor mijn paard) is schaars. Enorm schaars! Vaak hebben dit soort ruiters hun eigen paarden. Op alle Facebook groepen zie ik bijna alleen mensen voorbij komen met manege ervaring of een aantal verzorgpaarden.. Daarnaast merk ik ook dat bijrijders hun bijltje neerleggen als het lastig wordt of inderdaad geen les genomen wordt.

Ik heb ervoor gekozen om mijn paard in volpension te zetten en dan maar een dag extra vrij te geven.. Voor mij is t ook een verzekeringstechnisch ding, iemand anders op mijn paard = ik volledig verantwoordelijk voor de schade.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:10

Maanlicht schreef:
Ik wil juist ook graag investeren in lessen, maar ga daar bovenop niet ook nog een bijdrage betalen. Daar heb ik het geld gewoon niet voor. Soms vind ik het wel lastig, wordt er een bijdrage van €80 in de maand gevraagd voor twee keer in de week rijden , maar moet je ook wekelijks op eigen kosten lessen. Dan ben je €180 in de maand kwijt voor een paard wat niet van jou is en wat je twee keer per week even mag zien.

Dat is wel heel veel idd. Voor andermans paard zou ik dat ook niet doen!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:43

Daphara schreef:
Is het een idee dat de bijrijder een bijdrage betaald en de eigenaar de lessen?

Mijn probleem is dat bijrijders vaak zeggen te willen lessen, maar het dan niet doen. In dat geval heb je als eigenaar dus dubbel niets als ze ook geen bijdrage betalen.

Mijn paard wordt momenteel 2x per week bijgereden door een professionele ruiter (heb mijn heup gekneusd en mag voorlopig zelf niet rijden). Ik heb ook een stalgenoot die er nu ook (op eigen verzoek) 1x per week op klimt omdat haar eigen paard het laatste jaar af en aan kreupel is. Ik heb een keertje les voor haar betaald, omdat zij mij zou helpen met het voorrijden voor de zadelpasser en mijn paard een ander type is dan die van haar. Dat beviel eigenlijk wel heel goed, ze had op die manier wel de juiste begeleiding en had al snel door hoe ze het beste met mijn paard aan het werk kan. Ze heeft er zoveel lol mee, dat ik het best leuk zou vinden als ze zou blijven bijrijden. Maar ik wil dat ze les neemt, dus overweeg een constructie waarbij ze mij een bijdrage betaald en ik dan haar lessen betaal bij de professionele ruiter waarvan ik zelf ook les krijg en die mijn paard nu tijdelijk 2x per week bijrijdt.

Is dat een werkbare constructie?

Ik heb idd ook op deze manier 4 jaar geleasd (voordat ik mijn eigen paarden kocht). Ik betaalde een vast bedrag per maand (140 euro) en daarvan had ik dan 1 a 2 keer in de maand les en dan mijn lease dagen nog.. Was een prima constructie.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:56

joyce B schreef:
Ja, dat snap ik. €180 is ook wel erg veel.

Maar het scheelt al als je die €80,- hebt en dan 1 of 2x per maand les.
Dan heb je het over een bedrag van 100-130 euro. Scheelt minimaal €50,- per maand.

Ik zag ook staan 2x per week les. Dat is wel erg vaak. Dan snap ik dat een eigenaar zegt doe mij maar €50,- of €75,- en dan doe je maar 1x per week les bij.

De mensen met eigen paard hebben en het volledige stalgeld, de dierenarts kosten, fysio/tandarts/hoefsmid/zadelmaker, inentingen en mestonderzoek, wormenkuur, kosten voor tuig, en dan nog lessen, lidmaatschap rijvereniging, startkaart en wedstrijden.

Ik snap heel goed dat veel bijrijders die alleen een bijbaantje hebben en nog studeren, of die net op zichzelf zijn gaan wonen dit soort kosten niet op kunnen brengen en dan bewust geen eigen paard nemen, maar wel alle lusten willen en alleen je eigen kosten voor les en evt. Wedstrijden willen dragen is misschien ook niet helemaal reëel.

En ik snap heel goed dat eigenaren dan zeggen: alles prima, maar ik wil in elk geval een eerlijk deel van het stalgeld delen.

Ik ken het van 2 kanten. En heb ook paar keer nee gezegd tegen een "lease" constructie aanbod. Maar ik snap het wel.

Voor een paard waar ik heel veel mee mag en veel van en mee kan leren zou ik dan wel een bijdrage overhebben, maar weer niet voor een paard wat ik moet corrigeren, vervelend is of niet waar ik zoek of watqua mogelijkheden past bij mijn ambities.

Ik heb de paarden nu aan huis, dus een bijdrage nu van €75,- voor 2x per week, is niet aantrekkelijk.

Dan kan ik beter hier thuis een paard in training zoeken. Of in bruikleen.

Dat is voor iedereen een eigen afweging natuurlijk.

Ik vind niet dat een bijrijder verantwoordelijk is voor de kosten van een paard van een ander. De eigenaar koopt een paard, dus het is haar verantwoordelijkheid. Ik zelf heb ook paarden, daar heb ik voor gekozen. Ik zou een bijrijder nemen als ik geen tijd zou hebben of geblesseerd zou zijn, maar ik zou al blij zijn dat iemand naar mijn paard om kijkt.

Dat vind ik wel krom in de paarden wereld, dat er wordt verwacht dat je per se mee betaald aan het paard van een ander.. Ik heb een paard vier jaar geleasd, voordat ik mn eigen paarden kocht. Ik koos hier bewust voor. Ik wilde een leermeester en daarvoor moet je nou eenmaal betalen. Ten slotte heb je als bijrijder niets te vertellen over het paard van een ander, maar je moet dan wel betalen. Dat klopt naar mijn idee niet, zeker als je al je liefde en zorg erin gestoken hebt.

Manege lessen zijn niet te vergelijken met eigen paarden. Een manege is een bedrijf een verdien model, een eigenaar niet in principe.

Ik zelf zou lessen eisen in de vorm van een bijdrage, hier zou ik de lessen van betalen. Win win situatie. Bijrijder kan leren en ontwikkelen, mijn paard wordt correct gereden..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:58

Sheran schreef:
Ik snap het ook van beide kanten heel goed. Ik zou als paardeneigenaar zelf les belangrijker vinden dan de bijdrage, maar dat was ook vooral omdat ik het paard 'goed' wilde houden en ik het fijn vond als er een oogje in het zeil gehouden kon worden. Bij echt goede ruiters zou het van mij overigens niet per se hoeven.

De reden dat ik huiverig ben om heel veel te investeren in bijrijdpaarden is ook dat het gewoon niet je eigen paarden zijn en ze zo weer weggehaald kunnen worden. Die kans is zelfs vrij groot, omdat eigenaren een bijrijder zoeken als ze zelf minder tijd hebben. En vaak leidt dat uiteindelijk toch tot verkoop. Ik heb inmiddels zo'n 14 bijrijdpaarden gehad, ook veelbelovende die de eigenaar nóóit zou verkopen, maar geen daarvan heb ik langer dan een jaar kunnen rijden. De meesten maar een paar maanden. En daar investeer je dan in. Dat vind ik dus echt zonde. Vandaar dat ik nu wel investeer in lessen, maar ik huiverig ben voor een hoge bijdrage.

Dat laatste is precies de reden waarom ik nu mn eigen paarden aangeschaft heb. Ik was het zat om afhankelijk te zijn van een ander. Er werden veel beloftes gedaan en vervolgens liep het toch anders.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:00

Maanlicht schreef:
sabrinaatje schreef:
Ander puntje over lessen..
wat ik vaak zie gebeuren bij bijrijders welke afhaken omdat ze verplicht moeten lessen is dat de eigenaar bij en bepaalde instructeur lest waar de bijrijder ook moet lessen.
Wat als je dan als bijrijder je niet helemaal in de materie kunt vinden zoals deze gebracht wordt.
Nog los van de complete methodiek. Maar echt de manier van lesgeven.

Ja, dat heb ik ook regelmatig gehad. Dat ik bij een instructeur moest lessen die ik helemaal niet prettig vond en die visie op paardrijden helemaal niet deelde.

Wat jij zegt snap ik wel, maar heel eerlijk zou ik zelf niet willen dat iemand anders die mijn paard rijdt een eigen instructeur kiest. Ik rijd dan ook wel heel apart hoor :P Ik rijd Duits klassiek en dat is het enige wat ik goed vind.. Er zijn maar weinig in Nederland die daarin les geven.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:06

fohadie schreef:
Trui schreef:
Naja k vind t best idioot dat je iemand zoekt die paard verder kan opleiden, dus ik verleende een dienst aan haar, en die lessen had ik toch zelf ook wel genomen.
Maar ik vind het idee van ik verleen een dienst aan haar want zij zoekt iemand die haar paard verder kan trainen, en dan moet ik haar betalen.

Daarmee maak je een denkfout. Echt heel weing mensen verlenen en dienst en rijden het dier naar een hoger niveau. Als je het hele topic (en veel andere topics) had doorgelezen dan wist je waarvoor de bijdrage meestal bedoelt is.

Iemand die een paard wel op een hoger niveau brengt als de eigenaar, zal ook niet voor een gemiddeld bijrijdpasrd kiezen.

Helemaal eens! De meeste bijrijders brengen het paard niet op een hoog niveau (niet banketstaaf bedoeld hoor).

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:57

Gini schreef:
Maar wat is een hoog niveau? Als een paard 5 keer in de week gereden wordt en zonder bijrijder maar 2 keer, dan brengt de bijrijder het paard, indien deze het dier uiteraard netjes rond rijdt, toch naar een hoger trainingsniveau? Betere bespiering, betere souplesse, betere conditie. Stel dat het dan aankomt op een verkoop is het degelijk en regelmatig getrainde paard toch meer waard dan een dier dat zijn tijd vooral doorbrengt met grasjes eten in de wei?

Daar heb je zeker een punt!! Je hebt idd absoluut gelijk.

Maar realiseer je wel dat veel bijrijders iets meer ervaring hebben dan manege niveau en veel km moeten maken nog. Een hoger niveau is voor mij iemand die de oefeningen van het Z beheerst.