Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: RianneH, Neonlight, Melissa0304, balance, Ymor

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:48

Sheran schreef:
Voor mij is een hoger niveau iemand die zich kan aanpassen aan het paard, kan inspelen op het paard, in elke training weet wat er opgelost moet worden en daar secuur aan werkt. Een kundige, handige ruiter die luistert naar het paard maar het paard wel uitdaagt om steeds een stukje over zijn eigen 'grens' te gaan.

Dit is ook een mooie omschrijving!

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis (upperville x zep) ~ <3

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:50

Kirania schreef:
Oef, marsu, klinkt als hetzelfde verhaal als hier. Is iemand die iets jonger is geen optie (wat versta je onder volwassenen)? 30 + eigen lessen betalen voor een enkel dagje per week vind ik nu wel wat veel, maar dat is misschien ook omdat ik vroeg ter betaling in klussen en lessen, niet in een basisbedrag :j

Ik stond er ook van versteld hoe weinig mensen eigenlijk basisvaardigheden hadden in rijden toen ik nog een verzorger zocht.

Dat laatste dus. Ook op Facebook veel advertenties met rijtechnische foto’s erbij dat ik dacht woow.. dit is echt niet oké..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis (upperville x zep) ~ <3

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 17:59

Gini schreef:
Daphara schreef:
Ik snap dus niet waarom er zo moeilijk door sommigen gedaan wordt over een bijdrage, in het geval dat er al in alles voorzien is, waar kun je nu nog gratis en voor niets paardrijden dan? In verhouding vind ik de bijdrages die ik hoor best meevallen, zeker als je dat omrekende naar wat ze betalen per keer dat er gereden wordt.

Ik zal even voor mij persoonlijk spreken, waarom ik best moeilijk doe over een bijdrage. Ik durf te stellen dat ik best wel een oké ruiter ben. Ik ga niet beweren dat ik een paard meteen naar de top rijd, maar ik kan wel netjes en met gevoel rondsturen en zeker bij een jong paard durf ik zo onbescheiden te zijn om te zeggen dat ik een hulp zou zijn. Alleen is mijn huidige paard door omstandigheden niet berijdbaar.

Ik heb dus tijd en zin om een paardje te rijden, maar niet de portemonnee om naast mijn eigen paard ook nog een flinke bijdrage te leveren aan een paard dat niet van mij is. Daarnaast vind ik dat je best veel geld investeert in een paard waar je echt helemaal niks aan te zeggen heb. Als ik nu ja zeg op een bijrijdpaard tegen 80 euro per maand en 6 maanden later beslist de eigenaar samen met paard naar de andere kant van het land te verhuizen, met wat blijf ik dan achter? Terug naar start met 480 euro minder. Alles wat je hebt opgebouwd, weg. Ik ben niet iemand die al gewoon maar blij is om op een paard te zitten, ik wil iets kunnen opbouwen, een doel hebben om naartoe te trainen, progressie maken zowel bij mezelf als het paard. Ik vind een betaald bijrijdpaard een te vage investering. Wat je krijgt in ruil voor jouw geld is te onzeker en te variabel.

Met als gevolg dat ik de zoektocht naar een bijrijdpaard gestopt ben en gewoon vrijblijvend de sportpaarden van een vriendin rijd. In deze constructie is het nog steeds de eigenaar die bepaalt, maar als zij over 6 maanden verhuist, dan is het voor mij terug naar start, maar gelukkig zonder 480 euro armer te zijn.

Ik ben het wel met je eens idd! Ik zou zelf ook niks meer willen betalen naast mijn eigen paarden. Ik vind eigen paarden rijden niet te vergelijken met manege paarden rijden. Een manege is een bedrijf.

Je hebt idd niets te zeggen daarom heb ik er na 4 jaar leasen een eind aan gemaakt en een eigen paard gekocht. Door een geschil met de eigenaresse. Paard was geblesseerd langer dan een half jaar. Toen t gebeurde was ik op vakantie. Ze wilde er geen dierenarts bij halen, maar ik wel. Geloof me dan heb je als bijrijder niks te zeggen, maar ik moest wel door betalen. Beetje krom vond ik dat. Van al dat geld dat ik geïnvesteerd heb in dat paard, had ik al eerder een eigen paard kunnen kopen. Het was dat ik gek was op dat dier en kon lezen en schrijven.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 00:13

Sheran schreef:
Ja het is zoals jij zegt, Joyce... als ik een leasepaard zou nemen (waar je vaak overigens een stuk meer mee mag dan met een verzorgpaard en waar vaak meer toekomst in zit) zou ik een paard nemen waar ik echt verder mee kan komen. Ik ga geen paard leasen dat ik als het ware ga inrijden of doorrijden.

Ik snap dat je dat niet doet. Vaak is t zo dat projecten aangeboden worden voor een bijrijder en de goede paarden/leer paarden niet aan geboden worden bij bijrijders. Je moet net geluk hebben.

Gizeppie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 00:21

Ik ben wel eerlijk. Misschien kom ik nu heel denigrerend over hoor. Maar ik zou zelf geen bijdrage willen betalen als ik met een paard alleen grondwerk kan doen of naar buiten kan of dat je een project mag door rijden. Ik heb overigens wel betaald voor een paard waarbij ik alleen op de grond kon werken. Ik heb haar toen voor de kar beleerd. Dat vond ik wel heel leuk om te doen, maar als ik nu terug zou kijken zou ik dat niet meer betalen. Ik snap wel dat bijrijders alleen willen betalen voor paarden die als leermeester zijn. Begrijp ik heel goed. Helaas zijn deze paarden beperkt. Of je moet een hele goede handige ruiter zijn, dan krijg je hier en daar wel wat aangeboden. Maar de meeste bijrijders zijn net manege af helaas.

JoyceB zei net dat je als eigenaar ook kosten maakt, dat klopt. Mijn paard kost mij veel geld in de maand, maar het betekent niet dat als jij je paard ter beschikking stelt dat de bijrijder altijd die ruimte heeft om zelf te bepalen wat te doen en volgens haar visie. Het zal altijd volgens de visie gaan van de eigenaar.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:54

Sheran schreef:
Ik ben inmiddels op zoek naar iets in regio Leiden. Heb nog een vraagje aan de paardenbezitters: ik ben een jaar geleden begonnen met boogschieten te paard. Het zou natuurlijk super leuk zijn om zoiets ook met mijn bijrijdpaard te kunnen oefenen. Zouden jullie daar weerstand tegen voelen of niet? :)

Het is altijd leuk voor de afwisseling lijkt mij? Als het paard gezond is waarom niet? Ik vind het juist leuk zulke initiatieven. Als mijn paard gezond was had ik dit zeker wel aangemoedigd. Helaas is dat niet het geval, waardoor een aantal abrupte bewegingen niet meer kan.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:18

Sheran schreef:
Wat jammer Gizeppie :)

Het is inderdaad ook erg leuk voor het paard, zeker als afwisseling. Maar ik merk ook dat mensen soms angstig zijn voor hun paard (volledig onterecht overigens).

Nou dat heb ik gelukkig niet. Is juist best leerzaam lijkt me. Ben er wel eens bijgeweest op Stal Mansour!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:10

Sheran schreef:
Nog bedankt voor jullie reacties/tips over mijn advertentie :)

Ik heb al veel reacties erop gehad via de Facebookgroepen en ga waarschijnlijk deze week sowieso bij eentje kijken die wel goed klonk. Ik had in mijn advertentie staan dat ik de bijdrage het liefst zou doen in de vorm van lessen. Wat me opviel is dat vrijwel iedereen een bijdrage vraagt en bij sommige paarden heb ik me daar wel over verbaasd. Niet allemaal heel erg hoog, en het zijn vast leuke paarden, maar bijvoorbeeld ook een bijdrage voor een niet-ingereden paard waarbij je dan ook nog klusjes moet doen. Ik vind het wel jammer dat een bijdrage in de vorm van lessen niet zo wordt gewaardeerd, blijkbaar. Het was iets dat ik zelf vroeger juist heel graag had gehad.

@Daphara: de eerste keer op een nieuw paard rijden kan voor een bijrijder ook best intimiderend zijn. En dan komt alles misschien niet zo uit de verf als je zou willen. Dan ben je bijvoorbeeld minder streng/consequent. Ik weet ook nooit zo goed hoe streng ik tegen het paard moet zijn tijdens het proefrijden. Sommige eigenaren staan daar gewoon heel anders in dan andere.
Desalniettemin kun je inderdaad vast wel zien of de basis erin zit. Of de handen zacht zijn, of de balans goed is... dat soort dingen.

Dat eerste heb ik mij ook enorm over verbaasd. Ik zou nooit betalen voor een paard dat niet ingereden is en zeker niet als ik ook nog allerlei klusjes moet doen. Ik heb toen der tijd voor veel paarden niet hoeven te betalen, terwijl andere bijrijders dat wel moesten. Best oneerlijk eigenlijk als ik het zo terug lees. Ik was vroeger best bereid om wat te betalen, maar dan moest het paard wel een goed leerpaard zijn.. Ik heb wel heel veel les genomen. Stel je voor dat ik het zelf overweeg voor mijn eigen paard iemand te zoeken voor erbij zou ik les nemen juist waarderen. Ik vind een bijdrage dan ook overbodig ook al staat die van mij in vol pension. Als mijn paard happy is en een betere atleet wordt en zich gedraagt door investering van les ben ik allang blij. Helaas is het verzekeringstechnisch heel ingewikkeld om schade te dekken van het paard en de bijrijder, daarom dat ik het idee van een bijrijder erbij heb laten varen. Ik heb het wel eens overwogen met fulltime werk/studie etc is een paard in beweging houden best wel veel last. Maar als ik zie bijvoorbeeld na aanleiding van dit topic, verzekeringstechnisch en investering wat ik moet leveren om iets goed draaiende te houden in de hoop dat het allemaal goed gaat, kan ik hem beter twee dagen laten staan.

Ik vind een manege niet te vergelijken met een eigen paard. Een manege is een bedrijf, de meeste mensen hebben hun paard als hobby. Daarnaast kiest een eigenaar voor een paard, dan vind ik ook dat hij of zij zelf de verantwoordelijkheid moet dragen, dus ook in de kosten.
Laatst bijgewerkt door Gizeppie op 06-01-21 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:18

Gini schreef:
Poekkie schreef:
Goh, ik begrijp wel dat de manegevergelijking niet helemaal opgaat, maar het is wel ergens de meest voordehandliggende.

Als ik voor mezelf zou spreken... ik werk met mijn paard 3 maal per week, max 4 maal. We delen hem nu met 2, maar moest dat niet zo zijn zou ik dus tijd over hebben voor een bijrijder 1-2 dagen in de week. Dat zou dan zonder klusjes zijn, alleen rijden of wandelen of longeren met een goed verzorgd paard met passend tuig in een goede buitenpiste. Dus ik zou een bijdrage vragen, maar die zou bij mij ook sterk afhangen van het niveau van de ruiter en de hoeveelheid lessen.
Bvb een meisje met 6 maand ervaring Zou bij mij sowieso minstens 1x per week les moeten nemen + bijdrage. Wil ze alleen onder begeleiding rijden, dan zou ik die bijdrage bvb halveren.
Een betere ruiter daarentegen zou ik al een veel lagere bijdrage vragen en deze nog laten zakken icm les.
Een echt goede gratis maar die zouden denk ik niet zo snel op een haflinger afkomen.

De mensen die denken dat ze gratis kunnen rijden als ze les nemen begrijp ik niet altijd. Als je zelf niet zo’n topruiter bent, dan word het paard toch niet beter van die lessen? (Wel veel minder verreden dan zonder les, dat wel). Waarom zou een eigenaar dat dan gratis doen? In mijn geval bvb is er wel beweging genoeg zonder bijrijder.

Ik vind dat een bijrijder eigenlijk al betaalt door middel van tijd en verantwoordelijkheid. Ik denk dat dat door vele paardeneigenaren ook onderschat wordt. Dat hoe leuk een bijrijdpaard ook is, het soms ook wel echt een verplichting kan zijn. Het is eigenlijk de laatste tussenstap naar een eigen paard.

En ik kan daar echt over doordenken. Als je bv. met een bijrijder afspreekt dat donderdagavond de vaste avond van de bijrijder is. Eigenlijk leg je dan als paardeneigenaar beslag op iedere donderdagavond van die bijrijder. Uiteraard in een engagement dat door beiden aangegaan wordt. Maar die persoon geeft een vast deel van zijn tijd aan jou. Zelfs in die mate dat wanneer die met die donderdagavond eens iets anders wilt doen, dat aan de eigenaar van het paard op voorhand moet laten weten. De enige bij wie ik dat moet doen is mijn werkgever en die betaalt mij. :D

Plus ook de verantwoordelijkheid die je als bijrijder toch hebt. Als ik op een manege rondloop en ik zie dat een paard koliek heeft, wordt niet van mij verwacht dat ik zoiets opmerk, meld en actie onderneem. Uiteraard als dierenliefhebber is het wel zo netjes als je dat zou doen, maar de manege-eigenaar VERWACHT het niet van me. Als ik wegloop en het paard met koliek laat staan, gaat niemand mij op het matje roepen, omdat ik niet de verantwoordelijke persoon ben. Als ik op donderdagavond merk dat mijn bijrijdpaard koliekerig is, word ik wel geacht dat op te merken, te melden en indien gevraagd, actie te ondernemen. En kan het zijn dat ik een uur lang aan het wandelen ben met een paard dat niet van mij is. Uiteraard, nogmaals, als dierenliefhebber doe je dat met een glimlach, maar het is dus wel iets wat van je verwacht wordt, dat je niet zomaar naar huis gaat zonder het te melden.

Voor een paardeneigenaar klinken bovenstaande alinea's als 'duh, dat is toch heel normaal'. En dat is het ergens ook. Maar toch vraag je best wel wat van een persoon die als puntje bij paaltje komt, helemaal niets over dat paard te zeggen heeft. Als je er zo even bij stilstaat. Vind ik. En dan zou daar nog een financiële bijdrage bij moeten komen? Ik vind het gek, maar genoeg mensen die het doen, dus zo gek zal het wel niet zijn.

Ik ben het dus helemaal met jou eens! Je draagt deels de verantwoording, maar eigenlijk heb je niets over het paard te zeggen. Het laatste half jaar van de verzorging van mijn bijrijpaard heb ik elke dag 15 minuten aan de hand gestapt, zijn box uitmest, omdat hij een gebroken griffelbeen en een tussenpees blessure had. Ik stond op een stal waarbij je 490 euro in de maand betaalde, maar omdat zij een speciale regeling had met die eigenaren hoefde zij daar niets te betalen. Ze maakte dus ook nog winst op mij. Ik nam de volledige zorg op mij, maar ik had verder nergens iets in te zeggen. Dat is prima, want het is mijn paard niet , maar dat heeft mij toen der tijd ook besluiten om zelf een paard te kopen. Van al dat geld wat ik in het leasepaard toen der tijd heb gestoken had ik allang een eigen paard kunnen kopen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:04

Daphara schreef:
Wat ik nou weer meegemaakt heb...
Heel verhaal, dus bij voorbaat, het spijt me, moet het even kwijt.

Ik was opzoek naar een bijrijder en heb heel wat gegaardigden de revue laten passeren. Nadat de eerste nieuwe bijrijder (vanwege de afstand en thuis 2 jonge kids) al snel afhaakte en daarna twee testruiters duidelijk NIET het gevraagde niveau hadden. Ik heb één van de ruiters zelfs laten afstappen, omdat het gewoonweg niet veilig meer was om door te rijden.
Dus ben ik eerst gaan beoordelen op filmpjes en foto’s, en daarna al snel in 2 potentiële ruiters gevonden.

Een oudere dame van in de 50 met 2 oudere paarden thuis, in het verleden op M1 niveau gereden en een weekje later nog een jonge meid van 26, M2 niveau. Ik dacht slim te zijn en mijn opties te spreiden, mocht één van de twee afhaken, want mijn “schatje” is af en toe een schijtluizerige autist en daar moet je wel tegen kunnen.
Ik kan elk moment opgeroepen worden voor mijn heup operatie en ben dan sowieso een aantal weken volledig uit de running, dus 2 bijrijders is op zich geen overbodige luxe. De oudere dame had al aangegeven voornamelijk weer te willen lessen, omdat ze voor zichzelf weer een jonger paard erbij wil kopen in de toekomst.

De “jonge meid” is echt Ge-wel-dig! Wat onzeker over zichzelf na 2 jaar niet gereden te hebben, maar ze voelt mijn paard zo goed aan en ik zie ze gewoon groeien als combinatie in de 2 weken dat ze nu rijdt. Ze wordt steeds meer verliefd en vind Duke zijn autistische buien niet erg en kan er goed mee om gaan, haar rustige evenwichtige karakter zorgt dat Duke ook bij haar snel tot rust komt.

De oudere dame heeft 30 jaar ervaring in de paarden en een klein bedrijf aan huis als paardencoach. Toen ze een rij-filmpje linkte van haar YouTube kanaal, heb ik de rest ook bekeken en was er al snel uit, dat wij er wat andere ideeën op na houden. Dus eerlijk gezegd tegen haar dat ik niet van dat zweverige gedoe ben, maar dat ik kan respecteren dat zij haar eigen ideeën heeft. Ik noem het intuïtie, zij noemt het aanvoelen van de aura/ziel weet ik wat (ik haakte al snel af bij de zweverige filmpjes). Haar L2 proeven zagen er goed uit, M1 vond ik persoonlijk echt minder, omdat ze imo geen goede houding had in het doorzitten. Toch, een goede L2 ruiter was ik al blij mee (de jongere dame kwam pas een week later in beeld) en ondanks dat haar laatste wedstrijd filmpje van 6 jaar terug was, verzekerde de oudere dame mij dat ze nog regelmatig in het zadel zat en haar balans goed was.
Afijn, afgesproken om eens te komen rijden. Al snel bleek de dame toch niet zo’n goede balans te hebben en wat onrustig met haar hand te zijn, heel erg te focussen op waar Duke zijn hoofd had, in plaats van eerst eens dat tempo goed te krijgen. Maar ze nam wel de tips aan die ik gaf en gaf ook aan zo snel mogelijk met lessen te willen starten.

Na het rijden wilde ze graag gaan grondwerken, dus ik trek het lijntje door de bak, om die door midden te delen en bied aan om te laten zien hoe ik met Duke grondwerk doe, maar nee, dat was niet nodig, ze wilde hem zelf “aanvoelen”. Prima joh, dus ik ga op de bakrand zitten en zeg; veel plezier! Ik heb haar 10 minuten laten zweten en niets gezegd. Duke zou geen respect hebben, dit was niet goed, dat was niet goed etc. Ze moest echt als een idioot achter hem aan hollen om hem überhaupt in beweging te krijgen, hij ging stilstaan zodra zij niet als een malle achter hem aan zat te jutten. Al die tijd zeg ik niets en wacht ik af, na 10 minuten staat ze buiten adem met haar handen op haar knieën uit te puffen, dus ik kom van de bakrand af en zeg, nu is het mijn beurt. Ze ratelt nog door over dat hij moet leren leiderschap te accepteren en weet ik veel wat nog meer, maar ik luister niet en wacht tot zij uit mijn bak helft is gestapt.
Ik loop naar het midden en kijk naar Duke, til mijn hand op en wijs, Duke begint te stappen in de richting waarheen ik wijs. Ik zeg “let op” til mijn drijvende hand op en Duke draaft aan, ik zeg weer “let op” zie Duke zijn aandacht verscherpen en bij een minimale beweging van mijn drijvende hand galoppeert hij aan. Ik zet 1 pas naar achter en Duke staat meteen stil, ik wijs de andere richting op en hij draait zich om en loopt in de tegengestelde richting verder. Tot mijn verbazing is de dame wel geïnteresseerd in wat en hoe ik werk, dus ik leg haar stap voor stap uit wat ik met mijn houding doe, hoe de positie van mijn bovenlichaam tempo bepaald enz. Leg uit dat het niets met respect te maken had wat Duke bij haar deed, maar dat als ik haar opdrachten in het Arabisch zou geven, zij het ook niet zou snappen en niet zou doen wat ik van haar vroeg. Dat voor Duke haar opdracht naar hem Arabisch was, hij snapte niet wat ze wilde en hoewel hij wel van haar weg liep als ze druk en idioot deed, hij gelijk stil ging staan als ze ophield, in de hoop een opdracht te krijgen die hij wel zou snappen.
Ze pikt wat tips op en probeert het weer zelf, het gaat duidelijk beter.

Dus ze is eigenwijs, maar wil wel leren. Ze reed verder voldoende en ik had er wel vertrouwen in dat mijn instructeur er wat mee zou kunnen. Ze heeft nu 4x echt les gehad, ik laat haar nog niet helemaal zelfstandig rijden, ik of mijn instructeur is er altijd bij maar er zit zeker vooruitgang in. Alleen loop ik gaandeweg echt tegen steeds meer dingen aan. Echt verschil van inzicht en dan strond eigenwijs zijn in haar eigen mening over dingen. Zoals dat ik niet wil dat ze hem om de haverklap snoepjes geeft, dat gaf alweer flink discussie. Elke hoef die gekrabd wordt, een snoepje er in, elke keer als ze de singel een gaatje strakker doet gaat er een snoepje achteraan, ik vind dat onzin, maar zij vind dat ze zo geen singelnijd krijgen. Nee, hij heeft geen singelnijd en een super goed passende anatomische singel, dus er is helemaal geen reden om hem snoepjes te geven als je gewoon rustig aansingelt. Nou ja, zo kan ik wel meer voorbeelden noemen, zoals dat ze de buik niet gepoetst had, de modder er nog met dikke korsten op zat, maar wel al gezadeld en gesingeld had. Ik zag dat en zei er wat van, ze bleef beweren dat ze daar wel gepoetst had, zelfs nog toen ik de singel los haalde en die aan de binnenkant dik onder de modder zat. Ja, DAAR kan hij wel singelnijd van krijgen! En zo wel meer kleine irritaties die optreden in de loop van de weken, maar mijn instructeur vertelde dat het wel steeds beter ging in de lessen, dus ik had hoop dat we er samen uit zouden komen.

Maar vandaag krijg ik bericht van mijn instructeur (die haar paarden op dezelfde stal heeft staan), ze had haar twee jonge merries even los in de binnenbak gedaan toen ze hun stallen aan het mesten was. Mijn bijrijder had Duke nog niet opgezadeld, dus ze dacht nog wel even tijd te hebben, maar bijrijder had besloten eerst te willen grondwerken en toen mijn instructeur haar paarden kwam halen, bleek mijn bijrijder dus het draadje door de bak gespannen had en met Duke los op de voorste helft bezig was, terwijl de jonge merries nog achter in de bak aan de andere kant van het draad waren. Mijn instructeur was op z’n zachts gezegd “not amused” dat had maar zo mis kunnen gaan Duke is tot zijn 6e jaar hengst geweest (hij moet nog 8 jaar worden) en de twee jonge peperdure merries kennen het helemaal niet om een stroomloos draad door de bak te hebben. Het draad hangt bovendien net boven de bakrand, dus vrij hoog en ze zouden maar zo kunnen bedenken om er onderdoor te schieten of Duke zou kunnen bedenken dat hij liever gaat buurten met wat mooie meiden, dan grondwerken met een “oude taart”. Afijn, mijn instructeur geeft aan het na de les wel te zullen bespreken met mijn bijrijder. Later krijg ik een appje dat het besproken is, maar mijn instructeur zich afvraagt of de ernst wel overgekomen is.

Vanavond op stal kan ik Duke zijn halster nergens vinden, dus ik bel bijrijder en vraag terloops naar wat er nou vandaag gebeurt is met de andere paarden in de bak. Dus ze verteld van het grondwerk, maar dat alles goed is gegaan en dat ze niet snapt waarom mijn instructeur nou boos was, want ze wist echt wel wat ze deed. Dus ik vroeg waar Duke was toen ze het draadje er tussen spande in de bak, ze gaf geen antwoord, maar draaide er omheen. Dus ik vroeg nogmaals, stond hij op de wasplaats, had je hem in de longeerbak gezet, waar was Duke toen je het draad er tussen deed? Weer draaide ze er omheen, dus ik werd achterdochtig en zei, je bent toch niet met hem de bak in gelopen bij de merries voordat überhaupt het draad er tussen zat?
Nou, ze had al 30 jaar ervaring en “voelde” dat het goed zat en dat ze echt wel met Duke de bak in kon.

WAT????? Jij loopt met een paard van ruim 800 kilo, die niet van jou is en je nog niet goed kent, zomaar een bak in waar 2 andere paarden los lopen, paarden die je totaal niet kent en geen flauw idee hebt hoe ze op elkaar zullen reageren? Dat terwijl mijn instructeur gewoon op het terrein is en je daar gewoon aan kunt vragen of deze de merries uit de bak wil halen.
Nou ja, ik reageerde volgens haar wel erg overdreven, ze kon zelf met 30 jaar ervaring echt wel “aanvoelen” of zoiets kon of niet en ze had toch al gezegd dat ze het niet weer zou doen.
Geen enkel moment gaf ze ook maar enige blijk van spijt of begrip dat ik en mijn instructeur (die overigens ook had aangenomen dat ze ten minste eerst het draad had gespannen, voordat ze met Duke de bak in was gegaan) daar beiden erg van geschokken waren. Ze bleef maar herhalen dat ze de situatie prima kon aanvoelen en na 30 jaar ervaring met paarden echt wel wist wat ze wel en niet kon doen met. Ze zei letterlijk dat ze mijn reactie erg overdreven vond en er altijd was mis kon gaan en als je dat niet wilt, dat je dan maar beter thuis kunt blijven. Ik heb maar opgehangen met de mededeling dat ik er later op terug zou komen, stoom kwam uit mijn oren en ik wist dat ik niet langer beleefd kon blijven.

Als ik bedenk wat er allemaal mis had kunnen gaan, als één van de merries hengstig was geweest alleen al of als de dominante van de 2 merries de andere had willen beschermen. Oh mijn god er had zoveel mis kunnen gaan, wie doet nou zoiets?

Echt ik heb prima respect voor mensen die met paarden werken vanuit “gevoel”, maar kom op zeg, er is toch ook nog zoiets als gezond verstand?
Als het mis was gegaan en één van de paarden of de bijrijder zelf was ernstig gewond geraakt, dan zouden wij als eigenaren voor de kosten opdraaien, niet zij. Zo ga je toch niet met paarden van een ander om?

Nou ja, dat is mijn relaas... echt ik kan er nog steeds niet bij. Ben ik nou gek? Mijn instructeur was al echt niet blij met alleen het draad er tussen, maar toen ik later vanavond belde en vertelde dat ze dus zonder draad er tussen met Duke de bak in was gelopen, schrok mijn instructeur zich rot, die snapt dit ook echt niet.

In plaats van begrijpen dat dit echt niet kan, ook gewoon vol blijven houden dat zij weet wat ze doet en het prima kan “aanvoelen” en wij ons aanstellen (hoewel dat laatste niet letterlijk is gezegd). Geen enkele keer een sorry of ik snap dat jullie daarvan schrikken.

Echt berg mij maar op, ik had het al nooit zo op dat zweverige gedoe, maar dit gaat echt veel te ver. En ja, het is goed gegaan, misschien klopte haar “gevoel”, maar ik denk meer dat het puur geluk is geweest.

Ik zelf als ik merk dat ik niet op één lijn zit zou ik het niet zover laten komen als nu. Het is jammer, maar jij bent eigenaar en als jij iets niet wilt is dat oké en moet zij zich daaraan houden.

Enige wat mij wel af vraag is of je zelf niet te hoge eisen stelt aan een bijrijder. De meeste ruiters die zich aan bieden zijn geen hoog geschoolde ruiters, dat soort mensen hebben allang een goed paard gekocht of te rijden. Ik denk dat je daarin wel realistisch moet zijn. Ik kies daarom bijvoorbeeld dat m’n instructie mijn paard de dagen rijd als ik echt niet kan en anders staat hij maar iets meer stil of laat ik hem iemand even longeren. Ik denk als je een echte bijrijders zoekt dat je blij mag wezen met een betrouwbaar iemand die een leuk B/L proefje kan rijden. Ik heb je eerdere verhalen ook gelezen. Ik snap je frustraties wel. Alleen ik denk wel dat het voor de ander of bijrijder lastig samen te werken is.

Ik heb overigens ook een voormalig dekhengst. Hij is nu 13 jaar en nog niet zolang ruin. Hij kan prima naast merries staan. Of in de bak lopen ook als ze hengstig zijn, zolang ik hem aan de gang houdt en de aandacht op mij heeft. Mijn paard heeft daadwerkelijk gedekt. Maar ik heb ook met hengsten die later pas geruind zijn zonder te dekken konden prima naast andere hengstige merries staan.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 01:34

Daphara schreef:
Gizeppie schreef:
Ik zelf als ik merk dat ik niet op één lijn zit zou ik het niet zover laten komen als nu. Het is jammer, maar jij bent eigenaar en als jij iets niet wilt is dat oké en moet zij zich daaraan houden.

Enige wat mij wel af vraag is of je zelf niet te hoge eisen stelt aan een bijrijder. De meeste ruiters die zich aan bieden zijn geen hoog geschoolde ruiters, dat soort mensen hebben allang een goed paard gekocht of te rijden. Ik denk dat je daarin wel realistisch moet zijn. Ik kies daarom bijvoorbeeld dat m’n instructie mijn paard de dagen rijd als ik echt niet kan en anders staat hij maar iets meer stil of laat ik hem iemand even longeren. Ik denk als je een echte bijrijders zoekt dat je blij mag wezen met een betrouwbaar iemand die een leuk B/L proefje kan rijden. Ik heb je eerdere verhalen ook gelezen. Ik snap je frustraties wel. Alleen ik denk wel dat het voor de ander of bijrijder lastig samen te werken is.

Ja, ik stel een bepaald niveau als eis aan een bijrijder en ik heb in het verleden voor Duke een tijdje een bijrijder gehad die ik gewoon betaalde om mijn hem bij te rijden. Maar toen kon ik zelf ook rijden met hem en de betaalde bijrijder was echt om wat extra knopjes er op te zetten en te helpen met wat dingetjes wat me zelf niet lukte om op te lossen in de training.

Afgelopen zomer heb ik helaas een ongeluk gehad en mijn heup naar de maan geholpen. Eerst heeft een stalgenootje voor mij bijgesprongen met bijrijden, maar dat werd letterlijk te zwaar voor mijn paard, ze paste niet goed in mijn zadel en mijn paard kreeg last van zijn rug. Toen bleek dat mijn heup toch geopereerd moest worden, heb ik mijn oude bijrijder gevraagd om weer te komen rijden. Dat heeft ze een paar maand gedaan. De kosten (inclusief reiskosten) kwamen gemiddeld op €30 per keer dat ze kwam, dat dan 2 tot 4 keer per week, heel fijn voor Duke, maar het geld groeit mij ook niet op de rug. Wel heeft ze Duke weer een heel stuk verder gekregen, dus ik ben er heel blij mee geweest.

Toen door COVID de operatie aan mijn heup keer op keer uitgesteld werd en mijn bijrijder weer fulltime stalruiter kon worden op een grote stal, moest er iemand komen voor de langere termijn.

Ik heb nu nog een fijne bijrijder, de jongere dame en Duke klikken heel goed. Ze mag er alles mee gaan doen, buitenritten, wedstrijden in de toekomst, alles wat ze maar wil. Door haar niveau en manier van rijden heb ik er alle vertrouwen in.
Natuurlijk vraag ik geen bijdrage van mijn huidige bijrijder, maar ik wilde dan ook echt iemand met een wat hoger niveau. Duke is gewoon geen makkelijk paard, super sensibel en zeker niet geschikt voor een manege ruiter, maar als hij zijn ruiter kan vertrouwen, dan heb je een super leuk en werkwillig paard onder je.

Ik ben echt niet een super vervelende eigenaar, zolang je als bijrijder maar het beste belang voor mijn paard voor ogen hebt, want dat heb ik ook. Maar je moet elkaar wel kunnen vertrouwen en daar ging het al snel mis met de oudere dame.

Citaat:
Ik heb overigens ook een voormalig dekhengst. Hij is nu 13 jaar en nog niet zolang ruin. Hij kan prima naast merries staan. Of in de bak lopen ook als ze hengstig zijn, zolang ik hem aan de gang houdt en de aandacht op mij heeft. Mijn paard heeft daadwerkelijk gedekt. Maar ik heb ook met hengsten die later pas geruind zijn zonder te dekken konden prima naast andere hengstige merries staan.

Maar dan ben je er zelf als eigenaar bij en neem je een besluit op basis van kennis, ik neem aan dat jij ook prima kunt inschatten hoe hij zou reageerden voor die tijd en dat jij niet een net nieuwe paard bij twee merries zet wanneer je weet dat die lang hengst is geweest. Dan ga je stapje voor stapje eerst kijken hoe hij reageert en hoe ze op elkaar reageren. Zou jij nu zomaar mijn ruin van 800 kilo los bij 2 van jou merries in de bak/wei toestaan, zonder dat je mijn paard kent en zonder dat je er zelf bij bent?

Waar het mis ging was dat deze oudere dame een besluit maakte om een groot risico met drie paarden te nemen die niet van haar zijn en die ze niet kent. Zij had gewoonweg het recht niet om zo achteloos met de paarden van een ander om te gaan.

Ik snap je punt. Ik betaal inderdaad mijn instructeur als ik weg ben, dat kan ik ook niet maanden volhouden financieel whaha. Ik heb wel een aantal stalgenoten die hem eventueel ook zouden kunnen rijden mocht t nodig zijn. Maar ik geef m’n paard niet zo graag uit handen, haha.

Een goed oog voor je paard hebben is voor iedereen anders heb ik ervaren in het houden van paarden. Ik denk altijd dat iedereen T doet vanuit een goede intentie of probeert het vanuit een goede intentie te doen.

Ja dat zou ik inderdaad ook niet op prijs stellen. Die van mij heeft gelukkig wel veel respect voor draadjes. Maar goed als er dan iets gebeurd is t mijn verantwoording, want t is mijn paard. Ik zoek het alleen niet op. Die van mij kan namelijk niet met andere paarden (zonder draad er tussen) in een weiden staan. Is hij te veel hengst voor.. hij kan wel naast de merries staan als er een draad tussen zit. Dat gaat goed.. Het is duidelijk dat deze dame geen ervaring heeft met hengsten.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 01:16

Daphara schreef:
Poekkie schreef:
Dat tot laat hengst zijn staat er los van. Zelfs al was het een merrie, met een paard werken In een halve bak met aan de andere kant 2 onbekende jonge paarden die heel gemakkelijk even onder het draadje door zouden kunnen piepen of stampen moet je imo nooit willen.

Precies, dat was al erg genoeg, maar minder risico dan het feit dat ze eerst nog niet eens het draad er tussen had, toen ze met de mijne de bak in ging bij de merries.

Maar goed, dinsdag wordt ik geopereerd aan mijn heup, ik ben net opgeroepen.
Dus ik moet de komende weken volledig vertrouwen op de bijrijder en grondwerker voor de training van Duke. Ik ben blij dat ik afgelopen week de knoop heb doorgehakt om te stoppen met de oudere dame, dat geeft geen onrust meer.

Wijs besluit om met deze dame te stoppen! Veel beterschap met operatie en het herstel.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:48

Poekkie schreef:
Ik zou het geweldig vinden van mijn bijrijder dat ze de wondjes heeft gezien en direct heeft behandeld en daarnaast de eigenaar ook heeft verwittigd. Echt top om iemand met zulk initiatief te vinden. Als het niet helemaal het middel is dat je wou, kan je best een ehbo kistje maken met een stappenlijstje wat voor welk soort wond hoort. Maar deze houding zeker blijven aanmoedigen.

Ik vind wel dat je overdrijft met ‘beslissingen buiten mij om’... het gaat om zalf op een wondje smeren. Dat doe ik als stalmeisje al bij elk paard hier dat ik binnenhaal met een iets te diep wondje.... mensen zijn altijd blij dat hun paard wordt verzorgd hoor.

Ik ben het eens met jou! Ik vind eigen initiatief top! Denkt ze toch met je mee! Ik vind het ook nogal overdreven voor een paar kleine wondjes om er een heel ding van te maken. Alleen als het een paard met einschuss is dan zou ik inderdaad zelf even langs stal komen, voordat er iets opgesmeerd wordt. Een vriendin van mij die wel eens voor mijn paard zorgt als ik niet kan komen smeert ook wel eens wat op de wondjes van mijn paard, dat ligt gewoon klaar. Juist fijn als ze zo mee denken.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:17

Absolem schreef:
Graag even jullie mening /feedback.
Wat vinden jullie van mijn advertentie?

Gevraagd : ivm zwangerschap/bevalling zoek ik een zeer betrouwbaar persoon die in iedergeval de maand augustus en september 2 tot 4 keer per week wat aandacht kan besteden aan mijn jonge friese hengst. En deze kan uitmesten. Paard staat in wekerom eigen vervoer is dus belangrijk.

Het paard staat gestald op privé terrein. Onverwachts iemand meenemen vriend/vriendin wordt niet op prijs gesteld. En kan resulteren in weigeren van toegang/wegsturen.

Er kan nog niet op het paard gereden worden hij is nu nog te jong daarvoor.

Manen en sokken mogen NIET geknipt getrokken of geschoren worden. (die houd ik liever zelf bij).

Wat kan er wel?

Poetsen/vlechten mag natuurlijk altijd.

Mits ervaring aanwezig is kan het paard gelongeerd worden.

Als het niet te koud is (en niet te vaak) mag hij gewassen worden. Afspuiten na het werk mag bij warm weer altijd natuurlijk.

Mits ervaring aanwezig is kan er met het paard gement/aangespannen gereden worden voor de menwagen. Tezamen met de stalhouder in overleg met hem wanneer hij daar tijd/zin voor heeft . Je mag nooit en te nimmer alleen op pad met de menwagen i.v.m veiligheid.

Als je besluit te willen gaan mennen wordt er verwacht dat je de stalhouder ook een handje helpt met zijn paarden. Hij is in bezit van twee paarden en een pony waarvan de pony ook al beleerd is voor de wagen. Deze paarden zijn wel een heel stuk feller/scherper dan de Fries. Twee er van zijn hengst en staan veel hoger in energie level en hebben meer last van hun hormonen dan de Fries waardoor voorzichtigheid geboden is( ze zijn niet gemeen wel jong) . Ook wordt er als compensatie dan verwacht dat je dan hun stallen uitmest. Dit is 15 min werk in totaal voor alle stallen met een grote kruiwagen.

Overige voordelen : de stalhouder is iemand waar je ontzettend veel van kan leren en iemand met jaren ervaring.
Hij en zijn vrouw zijn altijd in voor een gezellig praatje en wat te drinken.

Rustige omgeving geen vervelende betweterige pension klanten ik ben namelijk de enige pension klant! Je hebt dus alle rust en ruimte om tot jezelf te komen.

Ben je een flexibel persoon en iemand die niet de kantjes er af loopt? Dan heb je dus niet 1 maar 4 paarden waar je mee aan de slag kunt.

Bij een wederzijds fijne samenwerking is er de mogelijkheid om langer te blijven helpen en eventueel in de toekomst wel op de fries te kunnen rijden in het zadel.

I.v.m eventuele financiële risico's (aangepast beslag voor wedstrijden, vaccinatie up to date houden voor wedstrijden I.p.v elke drie jaar een titer bepaling, dierenarts kosten door ongelukken in de trailer of op wedstrijd terrein of op buitenrit, etc) hangt er wel een bijdrage aan vast zodra je hem onder het zadel wil gaan rijden. Het bedrag wordt overlegd aan de hand van wat je uiteindelijk met hem wil ondernemen. Heb je bijvoorbeeld geen wedstrijd ambities maar wil je wel buitenrijden onder het zadel? Dan zal het bedrag lager uitvallen.

Heb je interesse en lijkt het je leuk om deze jongeman te leren kennen? Neem dan contact op via pb. Of stuur hier onder een berichtje zodat ik een pb kan sturen voor een kennismaking! Ik ben woonachtig in Barneveld. De eerste kennismaking zal dus in Barneveld zijn zonder paard om de serieuze kandidaten er uit te filteren.

Tot snel!

Ik haak eigenlijk al af vrijwel op het begin van je advertentie. Het is veel te lang... Er wordt nadruk gelegd op wat er allemaal niet kan. Ik zou al bang worden van al die verwachtingen die van mij als toekomstige verzorger verwacht zou worden. Wat voor voordelen heeft het voor een verzorger om daar te zijn of met dit paard aan de slag te gaan? Wat maakt het paard zo leuk? Dat lees ik helemaal niet. Het melden van betweterige pensionklanten zou ik niet eens melden. Pensionklanten kunnen namelijk ook erg leuk zijn. Daarnaast zou ik het ook niet zo fijn vinden als ik kom voor 1 paard dat ik er nog heel paarden bij cadeau krijg of er verwacht wordt dat ik daar ook bij help. Ik denk dat je in je handjes mag wrijven als je een betrouwbaar iemand vindt die zo nu en dan aandacht wilt besteden aan het paard en met hengsten weet om te gaan.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:19

Ineke2 schreef:
Maar je zoekt iemand die eigenlijk je paard ( aan de hand) beweging geeft, verzorgd inclusief stalklussen. Het is een jonge hengst dus ook opvoeden hoort erbij en je zoekt dat omdat je zelf niet kunt ivm een zwangerschap?

Dat zal niet makkelijk te vinden zijn. Ik zou iemand er voor betalen om zekerder er van te zijn dat je paard goed verzorgd wordt en jij met een gerust hart je kan richten op je zwangerschap.

Ik zou er ook inderdaad ook iemand voor betalen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:02

Daphara schreef:
Marigo schreef:
Hoi allemaal,
Ook ik meld me voorzichtig in dit topic :) Heb m’n paardje pas 6 weken, maar overweeg nu ook een bijrijder te zoeken. Paard is zelf tot Z1 getraind, ik niet ;) En ben op zoek naar een dressuurmatige bijrijder die hem kan bijhouden. Bij echt goede kwaliteit betaal ik zelfs wel bij. Nu rijdt mijn instructrice hem 1x per week bij tegen betaling. Maar die kosten kan ik niet langdurig dragen. Ik begrijp voor wat ik zoek dat het nog een best uitdagende zoektocht gaat worden...Wat zouden jullie een redelijke vergoeding vinden voor iemand die paard met op niveau bijtraint? Het liefst natuurlijk gratis tegen gebruik van mijn paard en spullen haha maar ik besef me ook dat je voor kwaliteit soms moet betalen.

Ik zou het bij je instructeur houden of een andere professional als je bereid bent tot bijbetalen. De ruiters die een paard op niveau kunnen trainen zitten vaak niet om paarden verlegen om te rijden.

Mocht je toch opzoek gaan na een bijrijder, vraag dan eerst filmpjes, voordat je ze op je paard zet en laat je instructeur meekijken om een selectie te maken.

Ik ben het met jou eens. Ik zou het bij je instructie houden, zodat je altijd op dezelfde lijn kan blijven. Veel bijrijders komen niet in de buurt van het Z niveau.. Die hebben vaak eigen paarden of vragen een vergoeding.. Wat ik heel goed begrijp.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:48

carineken schreef:
Wie is er verantwoordelijk als er een pony gewond raakt door de schuld van mijn pony als bijrijder zich niet aan de afspraken houd?
Ik dacht dat ik met mijn vraag hier wel terecht kon.

Jij als eigenaar bent ten alle tijden verantwoordelijk voor je eigen pony. Dit is de reden waarom ik geen bijrijder wil. Je krijgt t niet gedekt door de verzekering. Zelfs niet als je het op papier hebt staan.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:12

Lucy_121 schreef:
Ik vraag me af hoe dat dan bij trainingsstallen gaat, weet iemand dat toevallig? Wat als je als stalruiter verongelukt door een paard die daar in training staat, wie is er dan aansprakelijk? Ik vraag me dit regelmatig af aangezien er ook veel stalruiters zwart werken (en dus onverzekerd)

Als je een bedrijf bent, dan kan jij je daarvoor verzekeren. Als particulier kan dat niet. Bij een manege zijn ze ook verzekerd namelijk als er schade aangericht wordt aan zowel ruiter als paard. Een bedrijf is anders dan een particulier. Ik krijg als eigenaar niks gedekt voor mijn paard, wanneer iemand anders schade aanricht.

Gizeppie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:07

Als er geen overeenkomst is, dan is de verantwoordelijkheid bij de ruiter.