afspraken bijrijder, welke allemaal?

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Cowgirl

afspraken bijrijder, welke allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-05 18:45

Ik heb al gezocht met zoekfunctie maar volgens mij deugt dat nog steeds niet.

Maandag komt er iemand kijken die misschien mijn bijrijdster wordt.

Als het doorgaat moeten er natuurlijk duidelijke afspraken gemaakt worden en misschien nog wel een verzekering worden afgesloten.

Welke afspraken hebben jullie gemaakt met je bijrijder en heb je nog extra verzekeringen afgesloten.

En hebben jullie ook een contractje getekend met de afspraken erop?

DE KATTEN STAAN OP STRAAT!!!
https://www.youcaring.com/skiathoscatwe ... on-1022903

Felix 28-05-1991 - 16-04-2019

Fielychi

Re: afspraken bijrijder, welke allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:09

ik ben bijrijdster, maar er zijn geen afspraken gemaakt behalve:
* als er iets gebeurd, eerst ik in vieligheid, laat het paard maar lopen.

Verder handel ik naar mijn eigen snuggere geweten. Eigenaresse kent me verder al 12 jaar, dus we kennen elkaar aardig en weten wat we aan elkaar hebben.

Kan je dus eigenlijk niet zo goed verder helpen, maar zou in ieder geval duidelijk stellen wat je wel en niet oke vind: buiten rijden, spelen, hoevaak rijden, hoe lang rijden, wanneer? Omgang spullen?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:51

Altijd met cap, je bent mijn verantwoordelijkheid..
Geen dingen doen waarvan je niet zeker weet of het mag..
Als er iets is(wondjes of wat dan ook) altijd bellen, als ik echt niet te bereiken ben slim handelen..

Pauline, You make me smile. For ever and Ever, Emily.
Van alles te koop! Hoefschoenen, dekens, Half pad, etc.
http://www.marktplaats.nl/verkopers/991598.html
Ook mijn menwagen moet weg voor weinig!
http://www.bokt.nl/markt/ad/190846/knappe-recreatiewagen-te-koop-voor-weinig

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:11

realiseer je in elk geval dat jij als eigenaar ALTIJD verantwoordelijk blijft voor jouw paard (bv valt de bijrijder er tijdens een buitenrit af en jouw paard komt alleen naar huis en loopt nog even een paar wandelaars ondersteboven, dan ben JIJ aansprakelijk voor de schade aan de wandelaars! (heb ik toevallig vorige week allemaal uit laten zoeken door experts) een contractje opmaken en ondertekenen helpt uiteraard wel iets maar is voor de verzekeringen en aansprakelijkheid niet bindend.

http://www.stalrhijnauwen.nl facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
zadelmak maken, trailer laden, dressuurles t/m ZZ niveau
pensionstal sinds 1981 met veel buiten voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-05 20:27

Citaat:
realiseer je in elk geval dat jij als eigenaar ALTIJD verantwoordelijk blijft voor jouw paard

Juist en daarom mijn vraag wat betreft die extra verzekering of is mijn WA genoeg.

DE KATTEN STAAN OP STRAAT!!!
https://www.youcaring.com/skiathoscatwe ... on-1022903

Felix 28-05-1991 - 16-04-2019

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:58

Wa is genoeg want je paard valt onder huisdieren.

Ik heb sinds kort ook een bijrijdster. Vond t op zich best moeilijk. Onze vorige paarden werden ook bijgereden maar dat waren altijd bekende meisjes van stal dus die ken je al.

Met mijn huidige bijrijdster hebben we "afspraken"over de mail gemaakt. Ik heb aangegeven wat ik wel en vooral niet wil: bijv. rijden altijd met cap ( zij is minder jarig en ik ben aansprakelijk als ik toestemming gee om zonder cap te rijden), zuinig met mijn spullen, en vooral lief en zuinig op mijn paard, niet alleen naar buiten( ze heeft eerst in de bak gereden), 2 keer in de maand les volgen en andere dingen e.d altijd overleggen met mij. Ik ben niet super moeilijk denk ik maar ben wel erg zuinig op mijn paardje en spullen.

Maak voor jezelfeen lijstje met wat voor jou belangrijk is. En maak duidelijke afspraken.

Wat mis ik m'n grote maatje:(

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:23

Echte harde afspraken hebben we niet gemaakt. Wel ben ik idd ten alle tijde eindverantwoordelijke.
Wat voor mij persoonlijk belangrijk is dat het iemand is die met mijn draak overweg kan en bereid is om te leren. Hulp vraagt als er wat gaande is.
Verder hebben we er een aantal keren aanbesteed om dingen als rijden en longeren door te lopen. Verder wil ik dat bepaalde regels naar het paard altijd hetzelfde blijven. Schuren gebeurt dus niet, stil staan is ook stil staan. Waar ze zelf verantwoordelijk voor is is het inschatten van risico's (kan ze ook prima). Als je het niet vertrouwt neem je eigen veiligheid voor lief en stap er bijv. dan niet op.
En wat ik een pre vind is het lessen bij dezelfde instructie.
En over algemene dingen gewoon veel communiceren met elkaar.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 00:48

Ik heb een bijrijdster van 18, wat betekent dat ik niet meer verantwoordelijk ben voor haar, maar toch hebben we afgesproken dat ze in principe met cap rijdt. Verder heeft ze twee vaste dagen die ze best kan afzeggen af en toe, maar het liefst zo vroeg mogelijk. Op stal hoeft ze niks te doen, alleen Indy beweging en aandacht geven. Verdere afspraken zijn dingen als voorzichtig omgaan met mijn pony en mijn spullen, aan mijn regels houden betreffende rijden en longeren, niet zomaar een ander er op etc. Wanneer ze les wil alleen van mijn instructrice. Dit staat allemaal niet op papier.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 07:01

Wij hebben geen afspraken, ik ben de enige die rijdt. De eigenaren zelf rijden niet. Ik mag zo vaak komen als ik wil. Het grappige is dat mij dingen sneller opvallen. Kleine wondjes e.d. Ik waarschuw dan altijd de eigenaren.
Ik rijd haar in principe om de dag. Toiletteren doen we ook, maar verder hoef ik niets te doen.
Ik heb zelf een dressuurzadel voor dr gekocht.

Ik heb voor mezelf een ongevallenverzekering afgesloten, ivm de gevolgen van een eventueel ongeluk.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 07:27

Ik heb sinds vorige week een hele lieve bijrijdster.
Omdat ik niet wil dat we door onduidelijkheid of slechte afspraken ruzie o.i.d. krijgen ga ik ook na de 'proeftijd' een contractje opstellen.
Hierin zal iig staan dat ze mij een vaste bijdrage betaalt, dit is o.a. omdat bijv mijn zadel nu ook 2x zo snel aan vervanging toe is, ik koop een extra paar beugelriemen (vanwege grote verschil), kastsleutels kopieeren e.d. Vindt ik allemaal niet erg om te doen, maar daarom wel die bijdrage.
Verder staat erin dat ze 2 vaste dagen heeft, met overleg kan dat ook wel is verschoven worden, maar dat moet ik dan wel van te voren weten. Dat het dus niet zo is dat ik denk dat ze geweest is en de dag erna hoor dat het niet zo is; dan was ik zelf gegaan en dat wil ik dus niet.
Verder moet ze zich natuurlijk aan 'mijn' regels houden, niet rossen in de winter (staat hele jaar door buiten), niet krabben met een hoeven krabber (vanwege gevoeligheid rotstraal)
Dan nog een opzegtermijn van een maand, in die maand kan ik voorzieningen treffen om die dagen mijn paard door iemand anders of mijzelf te rijden, ze moet wel op conditie blijven.
En als mijn paard langdurig kreupel is, mag zij het per direct opzeggen. Ze betaalt immers ook om te kunnen rijden. Met langdurig kreupel bedoelen we dan iig langer dan een week, het is natuurlijk afhankelijk van wat de vooruitzichten zijn of mijn bijrijdster (tijdelijk) ermee stopt of niet. Het is wel aan mij of ik vindt dat ze weer 'terug' mag, en wanneer.
Ze moet een cap op, mag (nog) niet springen met haar, moet zich houden aan het 'trainingsshema' die ik voor der heb, omdat ze de conditie op moet bouwen.

Nou heb ik wel een heeele lieve bijrijdster gevonden, ze is meerderjarig, lief, rustig, verantwoordelijk (veel regels zijn voor haar vast overbodig), en rijdt mn paard super, dus ik denk dat dat helemaaal goed komt

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 09:08

Ik heb in het begin wel wat afspraken gemaakt met mijn bijrijdster. Ik kende haar verder ook niet voor ze op Prisca kwam rijden en wilde gewoon problemen voorkomen. Dat ze altijd met cap moet rijden bijv. Ik heb haar ook uitgelegd dat ik altijd verantwoordelijk blijf voor Prisca en dat ze dus geen dingen moet doen, waarvan ze vooraf al weet dat dat mis kan gaan. In haar eentje gaan springen bijv. We hebben de afspraak dat ze dat dan aangeeft en dan kom ik gewoon ook. Meteen handig voor de balken hoger leggen. Verder zijn dingen ook duidelijk geworden, doordat ik er de eerste maand steeds bij was als ze kwam.

Nu zou ik haar echt niet meer kwijt willen als bijrijdster. Ze rijdt netjes en gaat op zo'n manier met Prisca om, als ik het ook doe. Het blijkt dus goed te klikken. In het begin vond ik het wel eng om haar lleen te laten met mijn paard, maar nu weet ik dat alles gewoon goed zal gaan.

Veel succes maandag en hopenlijk klikt het tussen jullie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 09:19

Ik zou zeker afspraken maken!!!
Op papier én laten tekenen.....
OOk dat ze weet dat het een paard is en dat dát altijd risico's mee brengt.
Je wilt er liever niet over nadenken, maar stel ze komt door een rottige val in een rolstoel - ze kan dan niet zeggen - dat jij hebt gezegd dat hij zo braaf was ......ofzo.....
Bij mij betalen ze ook wat. Paardrijden is niet gratis - bij de manege betalen ze ook.
Als ik graag wil dat zij rijdt vind ik het anders....
En ook van het toiletteren - bij mogen ze echt niet knippen
Als ik erbij ben laat ik ze dat wel eens doen, maar dan vraag ik het. Niet dat ik kom en de staart is eraf

Sterkte

Urania Z1 verkocht
Otura Z1 R.I.P Ik mis je!

Katja
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:42

Verplaatst van VMR naar VP.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:29

superwoman schreef:
Ik zou zeker afspraken maken!!!
Op papier én laten tekenen.....
OOk dat ze weet dat het een paard is en dat dát altijd risico's mee brengt.
Je wilt er liever niet over nadenken, maar stel ze komt door een rottige val in een rolstoel - ze kan dan niet zeggen - dat jij hebt gezegd dat hij zo braaf was ......ofzo.....
Bij mij betalen ze ook wat. Paardrijden is niet gratis - bij de manege betalen ze ook.
Als ik graag wil dat zij rijdt vind ik het anders....
En ook van het toiletteren - bij mogen ze echt niet knippen
Als ik erbij ben laat ik ze dat wel eens doen, maar dan vraag ik het. Niet dat ik kom en de staart is eraf

Sterkte

volgens mij is zo'n "contractje"niet rechtsgeldig. Jij bent en blijft ten alle tijden varnatwoordelijk voor je paard wat zij ook doet ( of er moet sprake zijn van opzet)

Wat mis ik m'n grote maatje:(

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:53

Ik heb voor alle paarden die ik ooit heb gereden nog nooit iets op papier gehad. Ook nooit iets bijgedragen trouwens. Misschien heel veel geluk gehad, maar problemen zijn er nooit geweest. De meeste dingen spreek je ook wel een keertje door als je voor het eerst kennis maakt. Degene van wie ik nu nog een paard rijd is ook jarenlang mijn instructice geweest, dus qua rijden zijn we het meestal wel eens. Heb idd alleen moeten beloven om als ik ooit moest kiezen tussen het paard en mezelf, het paard maar lekker in zijn eentje te laten verongelukken (zelfde persoon als waar fielychi het over heeft).
Paarden van mensen die ik minder goed kende, daarbij gebruikte ik mn gezonde verstand, en bij twijfel even bellen. Maar als je iig wat dingen zou willen afspreken, zou ik denken aan:
- Wat mag ze wel en niet doen qua rijden
- Verplicht lessen?
- Mensen meenemen toegestaan?
- Klusjes die ze moet doen? En wat mag ze juist niet (zoals manen trekken etc.)
- Welk harnachement, mag ze ook eigen spullen gebruiken (niet alleen knalroze anky-setjes, maar ook hooofdstel of ander bit)
- Wanneer DA bellen? Altijd eerst jou bellen voor ze de DA belt? En wat als ze je niet kan bereiken in een noodgeval?
- Misschien zo nu en dan een overlegmoment afspreken?

Succes iig

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:57

Het lijstje van Ellebel is een goeie.
Inderdaad, je bent zelf áltijd verantwoordelijk, wat er ook gebeurd.

Verder heb ik eigenlijk geen regels met Partout. En als er iets is, dan zegt Lies het gewoon.
Ik mag in principe alles met hem doen, behalve springen en buitenrijden. Maar dat heeft meer met zijn ervaring te maken en mijn veiligheid. En dus had ik dat zelf ook al niet gedaan
En altijd een cap op. Wat me logisch lijkt
Verder loopt het eigenlijk vanzelf. Maar Lies en ik kennen elkaar al wat langer, ook al voordat ik Partout ging bijrijden, misschien scheelt dat.

Veel praten is gewoon belangrijk! Als Lies iets heeft gemerkt waar ze het niet mee eens is, dan zegt ze dat en probeer ik er op te letten.
Als ik zelf ideeën over Tout heb, zeg ik ze ook, bijvoorbeeld over aanpassing van het voer.
En we komen er eigenlijk altijd wel samen uit, omdat we over de dingen praten.

~~ Paarden zijn de spiegel van onze ziel ~~
Hoe komt het dan toch dat ik zo'n eigenwijs stuk vreten heb? :')
Bekijk mijn mandala's via: https://www.facebook.com/AMandala-Teken ... 137980052/

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:07

SB Horsemanship

Papa, † 2 januari 2008 - Ik mis je nog steeds, elke dag, nog steeds...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie