probleem in de wei.. *beetje een lang verhaal*

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

cecieltje

probleem in de wei.. *beetje een lang verhaal*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-05 22:19

vandaag ging ik naar Liza (mijn verzorgbelg) toe.
Toen ik daar aankwam stond ze in de wei en ging dus eerst haar stal uitmesten, dus kon ze nog even lekker grazen op het land met de andere paardjes.
Nadat ik klaar was gingen mijn vriend en ik mijn spullen uit de auto halen. Ik pakte mijn halstertouw en wat brokjes en ging op weg naar Liza toe. Eenmaal bij haar aangekomen riep ik haar en liet de brokjes zien en opeens legt ze haar oren achter in haar nek en komt op me af stormen. Ik schrok hier van, omdat ze dit nog nooit eerder had gedaan (ik verzrog haar ook nog niet zo heel erg lang, sinds half augustus) normaal komt ze heel lief aanlopen en eet de brokjes op.
Ik probeerde het nog een aantal keer en steeds gebeurde weer hetzelfde. Aangezien het een heel groot beestje is en ik geen zin hem om dadelijk onder haar te liggen liep ik weer terug. Mijn vriend kwam op dat moment mij tegenmoet lopen, omdat hij al zag dat er iets niet goed was. Hij vroeg of dat hij het mocht proberen en ik zei dat hij wel voorzichtig moest zijn en uit moest kijken.
Hem ging ze ook achterna en ze joeg ons gewoon op.
Ik wilde me eigenlijk niet gewonnen geven, maar wat kun je doen tegen zo'n bolle?

Uiteindelijk zijn we toch teruggelopen om iemand erbij te halen. Ik had bij de eigenaren aangebeld en gezegd dat ik Liza niet uit de wei kreeg zelfs niet met brokjes (waar ze anders altijd voor in is).
De dochter van de eigenaar zei tegen een vrouw van stal dat ze dat een goede 'opdracht' voor haar vond en zij ging dus op pad naar Liza (die helemaal achteraan in de wei stond). Ondertussen pakte de vader een hele lading brokken en roep: 'Hee Bolle, ETEN!!' het hielp niet en pakte een fiets om de vrouw achterna te fietsen. Toen die vrouw eenmaal bij Liza aankwam deed Liza hetzelfde als wat ze bij mij en mijn vriend deed. Ze kon trouwens wel iets dichterbij komen dan dat wij konden, maar als ze dichtbijkwam draaide ze om. Op een gegeven moment kreeg ze hem wel te pakken en heeft haar toen voor me uit de wei gehaald, waar ik haar heel dankbaar voor ben.

Nu hoop ik niet dat Liza nu denkt dat ze dit altijd kan doen als ze geen zin heeft (weet ook niet waarom ze anders zo zou reageren). Ik heb geen zin om iedere keer naar iemand toe te lopen om te vragen of ze Liza uit de wei kunnen halen. Daar zullen die mensen en de eigenaren op een gegeven moment ook wel moe van worden.

Hebben jullie wel eens zoiets gehad met jullie verzorgpaard? en weten jullie misschien nog een manier om haar uit de wei te halen als ze geen zin heeft?

Het spijt me voor het lange verhaal, maar moest het gewoon even kwijt

Don't Dream Your Life, Live Your Dreams

SnelleMarz

Re: probleem in de wei.. *beetje een lang verhaal*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:57

Heel verstandig dat je iemand anders erbij hebt gehaald, zodat die gene het ook kunnen ervaren.
Heb je nog gereden met haar? Zo ja, was ze daar ook heel vervelend bij?
Ze is een merrie, en (jaja) vrouwen zijn vaak wat gevoeliger
Was ze soms hengstig of iets?

♥ Snellis, ikmisje.
    † 020408

cecieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-05 13:25

Nadat ze dus uit de wei gehaald was, was ze heel erg rustig. Ik kon haar makkelijk poetsen en opzadelen.
Heb dus met haar gereden en ging goed. Mijn vriend gaat zowieso altijd al mee aangezien ik alleen rijd.
Ik weet niet of ze hengstig is? volgens mij had ze gewoon geen zin.

Don't Dream Your Life, Live Your Dreams

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:55

Ik ken je probleem heb zelf ook een belg. Wat daar de reden van is weten we nog steeds niet (is al 1.5 jaar geleden) maar ik en me vriendin rende weg en tot een bepaald stuk van haar wei stopte ze en liep weer terug. als wij over die grens stapte kwam ze ons weer aanvallen. We zijn toen een longeersweep gaanhalen en hebben haar weggejaagt toen ze ons weer wou aanvallen. Na een tijdje merkte ze dat wij de baas waren en niet zij en dat is juist zo vreemd want we hadden haar al een 0.5 jaar. ( En nu is het probleem dat ze wegrent voor ons in de wei en niks meer wil doen).

Ik begrijp dat het angstaanjagend is want je ziet 900 kilo op je afrennen maar je moet proberen haar weg te jage als dat nie lukt moet je het probleem met de eigenaar behandelen en kijken of ze het aleen bij jou doet.

Bij ons was dat maar eenmalig en ze heeft het nooit meer gedaan, we dachten maar dat ze chago was en hebben het daar bij gelaten.
maar als het bij jou zo blijft moet je tog kijken wat er aan de hand is.

IK hoop dat het goed komt

L2+2

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 01:26

Longeerzweep meenemen en als ze je echt aan komt vallen eens goed er tegenaan tetsen (in principe moeten ze bij een dreigende houding van jou en een rondzwiepend halstertouwtje oid al weg zijn, maar ik heb zo'n vermoeden dat je bij die 900 kilo maar beter een longeerzweep mee kunt nemen just in case) . Ze is grenzen aan het aftasten en je moet heel duidelijk zijn dat JIJ de baas bent en dat jij dus niet uit de wei te jagen bent. Zorg dat je hulp bij hebt voor het geval er wat gebeurt. Ze mag pas komen als jij aangeeft dat je haar bij je wilt hebben (en dan moet ze ook gewoon komen), ieder ongevraagd afkomen is terug de wei opjagen. Lees hier op Bokt wat van de NH-topics om te leren hoe jij je lichaam moet houden om je paard de goede boodschap te geven.

Sowieso kunnen ze van die brokjes heel dominant gaan doen omdat ze die dan willen hebben, beter is het om pas op stal/ de poetsplaats/ het stukje wei waar je opzadelt wat brokjes te geven.

Succes ermee en veel moed toegewenst!

https://rivkasterringblog.wordpress.com/
May the odds be ever in your favor.
Momenteel niet actief op Bokt
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie