Advies gevraagd: bijrijdpaard blijven verzorgen?

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Girley_

Advies gevraagd: bijrijdpaard blijven verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-05 09:27

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem en ik wil graag jullie advies vragen.

Ik heb sinds een aantal maanden een bijrijdpaard, ik mag er mee doen wat ik wil en ik ben zijn enige verzorger.
Hagar is nu 3 jaar, en nog hengst.
De eerste keer dat ik ging rijden lag ik er na een paar tellen af, hij stormde weg en bokte als een gek.
Daarna is dit niet meer voorgevallen, ik heb zelfs al veel met hem bereikt en het ging supergoed.
Tot aan gisteren. Ik merkte bij het opstappen al dat hij weg wilde rennen, toen heb ik hem eerst 20 minuten gelongeerd. Daarna dacht ik hij zal zijn energie wel kwijt zijn, maar helaas toen ik opsteeg gebeurde hetzelfde als de eerste keer. Dit keer ben ik erg hard gevallen op mijn rug en hij viel bijna bovenop me. Toen heb ik hem flink aangepakt, heb hem nog flink gelongeerd en ben een paar keer aan gaan hangen, vanwege de pijn in mijn rug kon ik mezelf niet meer optrekken maar hij stond nu wel weer braaf stil.
Bij zijn vorige verzorgster heeft hij precies hetzelfde gedaan!
Wat zouden jullie doen? Ik heb het erg naar mijn zin daar, we gingen goed vooruit en ik zou gaan lessen met hem, maar nu twijfel ik of ik door moet gaan.
Wat vinden jullie? Verantwoord of niet? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Evelijn

Re: Advies gevraagd: bijrijdpaard blijven verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:37

Tja het is een jong dier en bovendien nog hengst, maar elk paard haalt wel eens wat uit. Het is dus nu twee keer geweest in wat voor een tijdsperiode. Ik zou hem iig niet meer verzorgen/rijden zonder dat je les hebt. (priveles aan huis lijkt me het verstandigst) Weet niet hoe regelmatig je met hem bezigbent en of dit vooral gebeurt als je hem een dag niet gereden hebt. Praat er iig over met de eigenaren. Misschien moet hij vaker aan het werk.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:59

Ik zou priveles nemen als ik jou was, die gene kan jou precies vertellen wat je op zo'n moment moet doen.
Wilt de eigenaar hem evt niet laten castreren?

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-05 10:01

Het is nu dus twee keer gebeurd in 3 maanden. Ik ben 5 keer per week met hem bezig, waarvan ik hem ongeveer2/ 3 keer rij. Verder longeer ik hem, ik laat hem balkjes draven, ik wandel buiten met hem, we zijn zelfs al een keer buiten gaan rijden.
Zijn vorige verzorgster zegt dat het eraan ligt dat hij geen zin heeft om te werken. Het is zeker niet zo dat hij teveel energie heeft e.d, hij is eerder van het goedige type, behalve dus als hij ineens uitbarst.
Helaas wil de eigenaar hem niet laten castreren, heb ik ook al gevraagd...
Die priveles komt er sowieso als ik doorga.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:33

Tja.. dan zou ik gewoon beginnen met die priveles. Zeker als je wel gewoon normaal met hem wandelen en longeren dan moet hij gewoon nog volwassen worden en weten dat als hij aan het werk gezet wordt er niet onderuit kan. Tja en als je op een paard stapt kan je er van af vallen.. behalve bij een hobbelpaard. Dus goede cap op en goede instructeur en veel geduld en over jaartje ofzo herken je hem niet meer terug

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-05 14:41

Klopt Evelijn, als je op een paard stapt weet je dat je eraf kan vallen. Maar als ik op dit paard stap weet ik zeker dat ik eens in de zoveel tijd ga vallen. En dat vind ik natuurlijk ietsje minder leuk
Ik hoop dat de instructrice iets voor me kan doen, en een goede cap heb ik altijd op
Bedankt voor de reacties!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:10

Hij probeert je gewoon uit. Met les valt er een hoop op te lossen denk ik. Zelf zou ik doorgaan, maar wel onder goede begeleiding, anders gebeuren er ongelukken.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:08

Ik zou zeker niet opgevenen, je hebt het daar naar je zin .

Ik ben, toen ik Olga enkele maaden verzorgde, van haar afgevallen en kon drie maanden niet rijden. Ik was superbang, durfde op geen enkel paard meer te rijden, maar ik vond Olga wel een fijn paard, ook al was ik er bang van. Ben helemaal op nieuw begonnen met privéles en ik sta nu waar ik nooit gedacht had ooit te staan .

Ik zou dus in jouw geval gewoon privéles nemen, want het lijkt erop dat hij je idd uit probeert.

SB Horsemanship

Papa, † 2 januari 2008 - Ik mis je nog steeds, elke dag, nog steeds...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:10

heb je al meer ervaring met jonge paarden en/of hengsten?

van 1 naar 61 pk

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-05 18:19

Ja dat wel, maar dat was een heel ander type. Die schrok wel meer van dingen e.d. maar heeft me er nooit doelbewust afgebokt.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-05 18:26

Als je overigens tips hebt zijn ze altijd welkom, want ik heb dus pas een keer eerder een jong paard ingereden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:38

Tja, goede begeleiding natuurlijk en (misschien heb je het al): het Bokhulpje. Stevig kort rondgenaaid riempje dat je aan de beide ogen vooraan het zadel gespt en waaraan je in stevige bokpartijen goed houvast hebt. In de grotere ruitersportzaak te koop.
Dit wordt zowel gebruikt door beginnende ruiters als door ruiters die jonge paarden inrijden. Een kennis van mij met een jong paard (zelf gevorderd ruiter, instructrice en jurylid) zegt dat dat haar al heel wat valpartijen bespaard heeft.

Ik houd het maar bij mijn brave tinkertje

van 1 naar 61 pk

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:40

zorg ervoor dat je met z'n 2en bent als je van plan bent hem te berijden, stel je voor en je val is ernstig dan is er altijd iemand die je helpt...

en niet opgeven hoor met doorzetings vermogen bereik je een boel behalve als hij te gevaarlijk word..

Ook als je naar buiten gaat zorg ervoor dat je iemand meeneemt met veel ervaring en rij een paar maanden buiten met iemand erbij op de fiets die je kan helpen (weet nie of die al verkeersmak is )..
Heb zelf namelijk een paard samen met iemand in moeten rijden op vrij hoge leeftijd (5 jaar) dus dat paard was super koppig omdat ze het nie gewend was..

Zorg erdan ook voor dat hij alle vertrouwen in je heeft.

Ik hoop dat jullie samen nog veel plezier zullen hebben..

L2+2

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-05 18:44

@Beantsje: Hee dat is een goede tip bedankt!
@Verosjaak: dat ga ik vanaf nu ook zeker doen! En naar buiten neem ik altijd een ervaren paard (zijn moeder toevallig;)) met ruiter mee. Dat klinkt trouwens als een uitdaging, een paard van 5 jaar oud inrijden! Bedankt!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:47

ckr vooral als het een belg is hahaha:d Gelukkig had ik een vriendin die ervaren was en me hielp met het verzorgen. Ook had ik nie veel aan de eigenaar want die had haar maar als hebbeding en hem kon het nie veel schelen. als ik nu problemen heb helpt ze me er nog steeds gelukkig uit.

L2+2

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-05 18:55

haha! Ja dat is wel beter om zo'n vriendin te hebben. Ik heb ook niks aan de eigenaar, dat is wel jammer.
Ik heb meteen een ervaren en gediplomeerde instructrice benaderd, dus als het goed is komt het weer helemaal goed!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:03

Hoezo heb je niks aan de eigenaar?

En ik zou gewoon voor goede begeleiding zorgen. En zolang jij niet bang bent..

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-05 22:31

De eigenaar heeft toaal geen verstand van paarden Bovendien wil hij Hagar niet laten castreren terwijl hij niet meer voor de fok wordt gebruikt, dat bedoel ik daarmee.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:25

Die eigenaar is lekker bezig...als jij valt, is hij aansprakelijk!

van 1 naar 61 pk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie