geld vragen voor bijrijder/verzorger

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

freaky

geld vragen voor bijrijder/verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-05 17:46

Ik ben benieuwd of jullie geld vragen voor iemand die je paard rijdt/verzorgt.

Vinden jullie dat iemand daarvoor moet betalen?

Een vriendin van mij gaat 2x in de week mijn paard doen. 1x rijden en andere dag lekker tutten. Wat zouden jullie vragen?

God schiep de kat, zodat de mens een tijger heeft die hij kan aaien!

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:55

Ik vind zelf dat je een bijrijder geen geld hoort te vragen. Ze doet jou een plezier, dus waarom zou je daarvoor moeten betalen?

» Never give up on the things that make you smile..

lindatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:57

Ben het met het bovenstaande eens, jij doet hun een plezier en zij jou, mooi toch?

:brr:

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-05 17:58

Eigenlijk heb ik geen bijrijder nodig. Ze is al een tijd op zoek en wilde erg graag rijden. Ik heb haar een keer laten rijden en dat klikte erg goed. Omdat ik het zelf nu ook druk met mijn werk heeft is 1 of 2 dagen rust best prettig. Ik vind het zelf ook moeilijk om geld te vragen. Ze kwam er zelf mee, vandaar dat ik er over na ben gaan denken....

Duvel91

Re: geld vragen voor bijrijder/verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:59

Voor mijn oude verzorgshets hoefde ik niets te betalen en ik mocht elke dag komen rijden. Alleen als ik wedstrijdjes of les wilde, was dat natuurlijk op eigen kosten.

Voor het paard waar ik nu op rijd (2 à 3x per week) betaal ik een bedrag van 60 euro in de maand. Hiervoor krijg ik 1x in de week zo'n 1 à 1,5 uur privéles. Dat vind ik prima te doen, aangezien ik dan eigenlijk alleen voor de les betaal.

Als zij op vakantie gaat verzorg ik hem gewoon al die tijd. En heb ik dat dus, in plaats van les.

Verder ben ik het echt helemaal met Fredt eens!

...

Lieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:05

Ik zou er niks voor vragen.
Je paard krijgt lekker wat meer aandacht en jij wat meer tijd, goede deal toch.

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:13

Zij helpt jou toch?
Dus theoretisch zou jij haar moeten betalen
Ik vind dat je niks kunt vragen en al zeker bij een vriendin zou ik daar nog eens niet over durven nadenken.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:50

Wij verhuren onze Welsh aan een wedstrijdruiter, en wij vragen er gewoon een vaste huurprijs voor per maand.
Ik vind dat heel normaal, want in principe heeft ze een "eigen" pony met alleen de lusten, en houden wij de "lasten'.
Degene die hier huurt, hoeft alleen te rijden, te poetsen en dagelijks de drollen uit de stal halen (is 1 emmertje vol).
Ze mag de pony overal mee naartoe nemen, naar les, wedstrijden, buitenritten enz, en als ze vanuit de stal naar buiten stapt heeft ze een rijbak voor haar alleen ter beschikking.
Ze hoeft niet uit te mesten, wij zorgen dat de pony gevoerd wordt, de smid en da komen op tijd, en alle spullen zijn in goede staat aanwezig.

Ik bekijk het altijd maar zo: als je op een manege een paard huurd, betaal je er ook voor en er rijden dan vaak ook nog andere mensen op dat paard.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:57

Ik verhuur mijn paard ook 2 dagen in de week. Mijn bijrijdster hoeft geen verzorgende taken uit te voeren, gewoon 2 dagen een paard voor jezelf. Ik vraag er 60 euro in de maand voor. Daarvoor kun je lekker naar het bos of in de bak rijden.

http://www.anamcaracoaching.nl
instructie en coaching Noord Holland
Klassieke dressuur, grondwerk, werken aan de hand

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:08

Nou als het echt een goedevriendin is hoef je toch geen geld te vragen ik ben het tevens ook met de eerste reactie eens

Kijk eens om op je levenspad en zie de kiezels die bergen leken voor je ze passeerde.
Tina: Dressuur; L1+8, SGW; B+1 :+:

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:12

Ja ligt erg aan de situatie. Ik heb een verzorgster die twee daagjes per week mijn paardje heeft. Ze betaald mij 50euro per maand. Omdat ik het allemaal anders zo duur vind. En ik heb haar ook aangenomen met die afspraak. Maar mijn vriendinnen hoeven mij niet te betalen!

Pauline, You make me smile. For ever and Ever, Emily.
Van alles te koop! Hoefschoenen, dekens, Half pad, etc.
http://www.marktplaats.nl/verkopers/991598.html
Ook mijn menwagen moet weg voor weinig!
http://www.bokt.nl/markt/ad/190846/knappe-recreatiewagen-te-koop-voor-weinig

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:16

VMR -> VP

Op de hoogte blijven van mijn rondzwervingen als fotograafje:
Join via deze link

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:20

Tja, dat is maar net hoe jullie er zelf over denken. Ik heb zelf 3 jaar lang een bijrijdpaard gehad. Ik reed 2 x in de week en betaalde daarvoor € 55,-. Ik kon in de bak rijden en het bos in en moest wel elke dag de stal doen. Ik vond het prima om er voor te betalen. Tuurlijk was de eigenaresse erbij gebaat, maar ik ook. Als ik 2 per week op een manege zou gaan rijden, was ik veel meer kwijt en zo had ik bijna een eigen paard.
Nu heb ik mijn verzorgpaard overgekocht en ben ik op zoek naar iemand die op dezelfde basis bijrijder wil zijn. Inmiddels staat hij wel volpension, dus het zou alleen maar rijden zijn. Ik vind het wel redelijk om een bedrag te vragen. Je geeft immers wel je paard uit handen, waar je als eigenaar altijd voor aansprakelijk bent. Daarom heb ik bijvoorbeeld een extra WA-verzekering afgesloten, voor het geval er iets mis gaat en en mijn gewone WA niet uit zou keren.
Het valt echter niet mee om iemand te vinden, laat staan iemand die mee wil betalen.
Er is ook nog zoiets dat als jij echt op iemand rekent, het waarschijnlijker is dat iemand ook echt komt als die er voor betaalt heeft. Vaak hebben mensen dan toch zoiets van, ik heb betaald, dus ik weil ook rijden. Gesloten beurzen is mooi, maar ook meer vrijblijvend.

Maar nogmaals, het is net hoe jullie er allebei over denken!

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:23

Ik vind het heel normaal om geld te vragen aan een bijrijder, al doe ik dat momenteel niet.

Tuurlijk, zij helpt jou. Maar aan de andere kant, wat betaal je tegenwoordig op maneges niet aan een uurtje vrij rijden? Dat kost toch zeker 15 euro hier in de buurt. Bovendien slijten je spullen ook, en die zijn ook niet goedkoop. Plus dat ik ook rekening moet houden met mijn bijrijdster. Ik zal mezelf als voorbeel nemen. Mijn bijrijdster komt twee dagen per week. Als zij beide dagen rijdt, betekent dat voor mij een dag minder rijden en ipv daarvan longeren. Als zij een keer twee dagen achter elkaar komt en rijdt, kan ik de dag erna niet rijden.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:31

Mijn bijrijdster rijdt mijn paard nu bijna een jaar en ik laat haar pas nu meebetalen. Ik heb haar een tijd niets gevraagt omdat ze ook lest met Desperado (kost haar ook geld) en omdat ik ontzettend veel aan haar heb. Het is een schat van een vrouw die met Desperado net zo omgaat als ze met haar eigen paard zou doen.
Vanaf deze maand betaald zij mij een symbolisch bedrag zodat ik wat extra kan sparen.
Ze rijdt veel buiten waardoor zijn ijzers ook sneller slijten. Om deze reden betaald zij nu wat bij maar ik ben niet financieel afhankelijk van haar. Kon zij het geld niet missen dan had zij hem evengoed kunnen blijven rijden hoor .
Daar komt bovendien bij dat zij van mij alle vrijheid krijgt en hem ook buiten 'haar' dagen mag rijden.

The thing I treasure most in life can not be taken away!

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:43

ik ben ook bijrijder en betaal ook een deel aan de stalling mee, ik vind dit meer als normaal en heb zo ook enigszins nog wat te vertellen..

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-05 22:04

Ik zie dat een aantal mensen vallen over het woord vriendin. Het is een meisje wat ik van stal ken omdat ze eerst een ander paard verzorgde. Buiten stal ga ik niet met haar om.
Ik heb er nog steeds geen prettig gevoel bij om haar geld te vragen. Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie dat regelen...

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 08:50

Ik vond dat Gipsylover een heel goed argument had om wél geld te vragen. Het komt heel vaak voor dat mensen op een gegeven moment niet meer willen komen. Ik heb dat al zovaak gezien. Als je ze wat laat betalen, willen ze idd wel komen rijden.

Wat ik wel vind, voor 2 dagen in de week 60 euro vragen, is duur. Vind ik. Ik hoef alleen de helft van de hoefsmid te betalen, mijn lessen en mijn wedstrijden.
Als je een bedrag vraagt om iemand jouw paard te laten doen, krijgt iemand ook wel zeggenschap over jouw paard. Niet zoveel als jij, en iemand met goed fatsoen zou daar geen misbruik van maken. Maar je hebt mensen...
Bij de paardjes die ik vroeger altijd verzorgde hoefde ik niets te betalen, toen daar iemand bij kwam staan met hr pony's, vond zij dat ik helemaal niks te zoeken had daar. Want ik betaalde niets, dus ik hoefde ook niks met hr te doen! Ik mocht hr niet eens meer voeren! En dat was niet eens de eigenaresse van mijn verzorgpony's die dat zei, maar iemand die 2 jaar later dan ik kwam aanzakken..

Het komt heel erg van twee kanten denk ik. Ik snap heel goed dat je het niet erg fijn vind. Kijk het anders even aan dat je een bedrag zoals 40 euro in de maand vraagt, misschien kun je het later verminderen...

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:59

@ sassie22: Ik zie dat jij vermeldt dat je niet afhankelijk bent van je bijrijdster (financieel gezien). Dat moet (in mijn ogen) natuurlijk nooit gebeuren. Wanneer de bijrijdster wegvalt moet het niet zo zijn dat de pony verkocht wordt.

@ Nikkii_Lisa: Jij vindt 60 euro voor 2 dagen per week veel? Als ik het eerlijk bereken, dus wat mijn stal me per dag kost en wat voor 2 dagen per week. Dan kom ik ook uit tussen de 55 en 60 euro. Maar ok, ik zou dat ook niet gauw vragen.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:16

Ik als bijrijdster betaal niet voor mijn bijrijdpaard. De eigenaresse heeft weinig tijd meer voor het paard en ik help haar uit de brand min of meer. Voordeel is wel dat dit paard aan huis staat, dus kosten voor stalling is ze in principe niet kwijt. Ik help haar waar nodig met de verzorging van de paarden, als ik er ben. Ik heb dit paardje nog niet zo lang, maar ik ben wel van plan af en toe ook iets nieuws voor het paard te kopen, dus dat is dan misschien mijn manier van betalen (en op deze manier betaal ik veel liever).

madelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:47

ik heb sinds kort een nieuw bijrijdpaardje en ik betaal 35 euro in de maand. ik mag hiervoor wèl elke dag rijden (als ik kan dan ) en ik mag er alles mee doen. verder heeft ie natuurlijk zijn eigen spulletjes maar ik koop geregeld iets (ben nu zelfs een beetje shop-aholic geworden ). maar mijn zus is bijvoorbeeld nu ook op zoek naar een paardje en die heeft laatst gebeld. eisen waren dat ze 180 euro in de maand bijbetaalt en 3 dagen mag rijden, dat vind ik wel veel hoor. voor 180 euro in maand kan je bijna zelf een paard stallen

<3Trotse mama van Madison (14-09-09), het prinsesje en Marisol (19-01-12), ons Sumo-kindje <3
|( Papa Hendrik, vredig heengegaan op 25-04-08. Papa Richard, onverwachts overleden op 08-07-08. Uit het oog, maar nooit uit mijn hart!! |(

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:26

Nikkii_Lisa schreef:
Als je een bedrag vraagt om iemand jouw paard te laten doen, krijgt iemand ook wel zeggenschap over jouw paard. Niet zoveel als jij, en iemand met goed fatsoen zou daar geen misbruik van maken. Maar je hebt mensen...

Ik ben daar vrij makkelijk in, wij zijn de eigenaren, en wij zijn dus ook de baas!
Als iets me niet zint, en er is na een gesprek nog niks veranderd, of iemand ligt me niet, dan kap ik er meteen mee.
Dat is hun goedrecht, en dus ook het mijne.
Iemand betaalt geld om bepaalde dagen per week te rijden, en zolang de pony in staat is om bereden te worden heeft diegene daar ook recht op.
En verder sta ik heel positief tegenover wedstrijden rijden enzo, maar als er iets is wat me dwars gaat zitten en het kan niet verholpen worden, dan ga ik op zoek naar een andere ruiter.
En die zijn hier niet moeilijk te vinden, binnen een week hebben we altijd meerdere gegadigden die het niet meer dan normaal vinden om te betalen voor de dagen dat ze rijden.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:21

Ik ook hoor, ik ben en blijf de eigenaar. Of de bijrijdster nou betaalt of niet. Ik heb Indy bijvoorbeeld laatste verhuisd en dat ga ik echt niet overleggen hoor!
Wel zorg ik dat ze alles snel weet, en als ik twijfel over dingen overleg ik het wel. In principe is het zo dat ze alles weet wat speelt, dat ze dus ook kan zeggen wat zij vindt (en ik luister ook ) alleen ik neem de eindbeslissing.

saskia23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:53

@ Loesjuh, ik heb het regelmatig om mij heen zien gebeuren dat wanneer de bijrijdster wegviel het paard van de hand werd gedaan omdat de kosten te hoog waren. Dat is eigenlijk de reden waarom ik het erbij heb gezet ... in mijn geval moet er wel heel wat gebeuren wil ik mijn paard te koop zetten. Het wegvallen van mijn bijrijdster zou ik ten zeerste betreuren maar ik zal hier mijn paard (gelukkig) niet voor (hoeven te) verkopen.

The thing I treasure most in life can not be taken away!

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:47

Ik vind het heel erg aan het paard en de mogelijkheden liggen of betalen redelijk is. Ik heb voor m'n vorige verzorgpaard wel betaald, maar toen ik hem ging verzorgen kwam ik net van de manege en mocht er ook veel mee, voor de paarden die ik nu rij betaal ik niet en dat zou ik ook niet zo snel doen.
In dit geval zou ik niks vragen, ze rijdt tenslotte maar een keer en de andere keer helpt ze jou echt door je paard aandacht te geven.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!