Een verzorg-dip?

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mocca

Een verzorg-dip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-05 21:26

De laatste tijd wordt ik soms zo moe van mezelf. Het gaat op school niet lekker, thuis daardoor ook veel ruzie en stress, en het enige moment waarop ik echt even aan niets anders denk is bij de paarden. Amo en Amica zijn echt een belangrijk onderdeel van mijn leven.
Maar soms zit zelfs dat niet mee . De laatste tijd gaat niets goed. Rijden gaat vreselijk slecht. Amo lijkt er geen zin in te hebben. Al maanden werk ik met hem aan de dressuur, maar vooruit gang is er niet. Als er dan, zoals vandaag, weer niets met hem te beginnen is, dan wordt ik er wel even moe van. Ik hou ontzettend veel van hem, maar misschien is hij niet het type paard voor mij. Amo is een echte recreatiepony. Lekker voor de kar, buitenritje maken, dat vind hij prima. Maarja, ik kan niet elke keer de weg op (i.v.m. slechte hoeven). Dus rijdt ik 1 of 2 keer per week in de wei. Niets ergs vraag ik, gewoon een beetje dressuurmatig aan de gang. Maar hij lijkt er geen zin in te hebben. Wil niet doorlopen, reageert niet op de hulpen, doet dingen op de verkeerde momenten, of helemaal niet. Springen vond hij altijd leuk, maar de laatste tijd gaat zelfs dat niet meer. Weigeringen, er gewoonweg langs gaan, of niet eens naar de hindernis toewillen. Allemaal komt het voorbij. Ik heb een tijd lang les met hem gehad, vooral dressuurrichting, maar het schiet niet op. En tja, ik heb geen zin om er veel geld in te gaan steken, als hij alsmaar sikkeneurig blijft en het niets oplevert.
Verder ben ik de laatste tijd eigenlijk meer voor het verplichte bezig, zo voelt het. Ik fiets braaf een half uur erheen, breng de paarden naar de wei, rijdt Amo, longeer Amica, mest vervolgens alles uit (flinke klus), voer ze en ga weer naar huis. Maar ik lijk nergens meer plezier in te hebben, ben ook zo snel geïrriteerd. Rijden gaat dus al niet lekker, dan kom ik al weer half depressief van mijn paard af, ga vervolgens Amica longeren, wat dan weer niet loopt. Ik weet dat ze nog jong is, maar af en toe

Pffft, ik weet niet waarom ik dit allemaal typ, en of het nog ergens op slaat, maar moest het van me afschrijven.
Voel me soms zo egoïstisch....Heb een paar geweldige pony's waar ik werkelijk alles mee mag doen wat ik wil, en nog ben ik niet tevreden. Soms verlang ik gewoon naar een groot paard, waar ik lekker mee kan dressuren. Ik rijdt soms op het dressuurpaard van een vriendin, en dat voelt zó goed, voel me helemaal op mijn plaats. Dan twijfel ik of ik niet liever een dressuur-verzorgpaard zou hebben. Maar Amo en Amica wil ik niet kwijt, echt niet, ze zijn mijn alles.

Oke, ik kom er niet meer uit Iemand tips, medeleven, wat dan ook? Denk dat ik even echt in een dip zit...

When you dream there's a chance you'll find
                          a little laughter, or happy ever after...

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:29

Meid kop op!
ik heb dit ook wel is af en toe
je zit gewoon ff in een dip maar zet je
erover heen en het komt wel vanzelf goed
met de tijd

vertrouw me !

Aurora3
Hoofd Wiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:53

Jah idd, het komt wel weer goed. Probeer eens op een andere manier met je paardjes bezig te zijn. Als het dresuurrijden niet goed gaat, doe dat dan een tijdje niet. Ga lekker zonder zadel rijden, of probeer een beetje vrijheidsdressuur. Als je er al met een rotgevoel op gaat, dan wordt het zeker nix, dus dan kun je beter een keertje niet rijden. Of probeer het rijden en het longeren eens om te draaien. Mss gaat het longeren dan wel goed en ga je ook met een positiever gevoel rijden.

Iemand maakt het paard vet

Vinaba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:44

Er zijn altijd Ups and Downs in je leven.
Hopen dat er gauw weer een up komt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:26

Ja, als het verder in je leven op het moment ook niet zo lekker loopt is het logisch dat de paardenbizz ook even niet zo leuk is.
Misschien kun je het dressuren met Amo gewoon even laten zitten of alleen wat ontspannends doen en verder even lekker naar buiten, een sprongetje maken of gewoon longeren en een beetje poetsen.
Voor mij helpt het ook in een dipje om eens fanatiek te lessen, bij een goede instructeur gaat het altijd wel iets vooruit in het begin hoor, je moet toch beginnen vanuit de ontspanning en dingen die ruiter en paard kunnen doen zonder al teveel stress.
Ik weet niet hoeveel tijd je verder hebt, maar er zijn ook nogal eens eigenaren die een ruiter zoeken om hun dressuurpaard een of twee keer in de week wat te rijden, misschien kun je zoiets erbij doen. Die nieuwe uitdaging zal je ook wel weer wat opvrolijken

https://rivkasterringblog.wordpress.com/
May the odds be ever in your favor.
Momenteel niet actief op Bokt
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:50

Tsja, dat is vervelend.. Heb ook een tijdje gehad dat ik echt geen zin had om naar mijn verzorgpaarden toe te gaan omdat er toch geen vooruitgang in zat e.d maar heb er gelukkig geen last meer van nu .
Ik zou als ik jou was het dressuuren en eventjes aan de kant schuiven en lekker buitenritjes maken met Amo. Dan over een maandje ofzo weer eens proberen het dressuur rustig op te pakken, misschien dat het nu beter gaat dan..?
Naja veel succes & sterkte, ook op school.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:56

ik had ook een tijdje dat ik niet lekker in mn vel zat, net alsof voelde mn haflinger dat, ze was ontzettend aan het klieren dan. toen ik me na een aantal maandjes weer beter voelde, ging het rijden opeens ook met sprongen vooruit.

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:55

maak je geen zorgen bij mij is dat hetzelfde probleem. ik blijf ook bij haar omdat ze anders niemand heeft maar na 5 maanden is er tog weer vooruitgang. gewoon blijven volhouden en doorzetten ..
heb nie gelezen hoe oud die was maar misschien zit hij in de pubertijd. En als het na een half jaar egt niet meer gaat moet je misschien een ander verzorgpaardje nemen.

(in mij geval was het dat ze wegrende in de wei en ik der nie meer kon vangen) ik weet iet of je elke dag rijd maar kom anders is een keer naar hem en geef hem aandacht in zijn wei zonder dat je iets van hem vraagt bv. lekker poetsen of probeer hem een truukje te leren. (ik kwam ok altijd of voor het rijden of uitmesten en gaf der dan wel etenmaar ze kreeg geen persoonlijke aandacht.)

Veel succes
Groetjes veronique

L2+2

Lotje02

Re: Een verzorg-dip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:58

oh wat komt je verhaal me bekend voor..een paar weken terug zag ik het ook allemaal niet meer zitten, druk op het werk, ik volg een avondopleiding, vriendje en vriendinnen wilden afspreken..kortom veeel te druk. En dan denk je even lekker te gaan rijden....Lotte kwam overal tegen in protest, luisterde niet, vond niks leuk. Ik heb heel wat keren huilend op haar gezeten.. Ik heb er echt over zitten denken om met haar te stoppen......maar het is goedgekomen! Nu gaat het weer een heel stuk beter en ik ben weer helemaal blij met haar en zou haar nooit willen missen. Dus ik wens je heel veel sterkte de komende tijd en er komt een tijd dat je het weer allemaal zonnig inziet.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-05 21:07

Verosjaak schreef:
maak je geen zorgen bij mij is dat hetzelfde probleem. ik blijf ook bij haar omdat ze anders niemand heeft maar na 5 maanden is er tog weer vooruitgang. gewoon blijven volhouden en doorzetten ..
heb nie gelezen hoe oud die was maar misschien zit hij in de pubertijd. En als het na een half jaar egt niet meer gaat moet je misschien een ander verzorgpaardje nemen.

(in mij geval was het dat ze wegrende in de wei en ik der nie meer kon vangen) ik weet iet of je elke dag rijd maar kom anders is een keer naar hem en geef hem aandacht in zijn wei zonder dat je iets van hem vraagt bv. lekker poetsen of probeer hem een truukje te leren. (ik kwam ok altijd of voor het rijden of uitmesten en gaf der dan wel etenmaar ze kreeg geen persoonlijke aandacht.)

Veel succes
Groetjes veronique

Amo is nu 10, dus puberteit heeft hij al achter de rug
Verder is het een ontzettende schat, en doet hij het echt niet om mij te pesten. Soms kan hij het niet, of is het moeilijk, en dan heeft hij er geen zin meer in.
Verder rij ik niet veel, soms zelfs de hele week niet. Komt gewoon zo uit, heb het met school zo druk, dat ik door de week alleen ga wandelen met hem en uitmesten. In het weekend 1 keer rijden, en 1 keer mennen

When you dream there's a chance you'll find
                          a little laughter, or happy ever after...

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:24

Ik heb net als jij ook zo'n periode gehad. Het gaat gewoon allemaal niet zo lekker. Alles wat je altijd leuk vond wordt nu zelfs vervelend. Ik denk dat jij zo'n invloed hebt op je pony van wat er allemaal in jouw hoofd omgaat, dat hij ook beïnvloed wordt. Ik heb namelijk precies hetzelfde gehad met Lies.
Ga eens een keer de stad in met wat vriendinnen, neem iemand mee naar je paardjes die je graag mag en het wordt zo weer leuk!
En met 2x in de week beweging kom je ook niet veel verder. Het vraagt toch wel wat van z'n spieren...
Je kan je pony zo beïnvloeden, wissel het gewoon af. Van de 5x dat je rijdt bijvoorbeeld, doe je 3x dressuur, 1x springen en 1x buitenritje. Hou er zelf vooral lol in!

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:34

Wat rottig voor je zeg!
Amo zal vast wel merken hoe jij je voelt. Misschien wordt hij daar door beinvloed.
Ik ken trouwens zulke periodes, je komt er vaak niet alleen uit. Heb ik ook gehad bij m'n oude verzorghaf. Het liep gewoon niet lekker meer ....
Goede tip trouwens van Nikkii_Lisa: Neem iemand mee naar je paardjes die je graag mag!

Frekja R.I.P. Flýtir Hæmir F

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:36

Mocca schreef:
Verosjaak schreef:

Veel succes
Groetjes veronique

Amo is nu 10, dus puberteit heeft hij al achter de rug
Verder is het een ontzettende schat, en doet hij het echt niet om mij te pesten. Soms kan hij het niet, of is het moeilijk, en dan heeft hij er geen zin meer in.
Verder rij ik niet veel, soms zelfs de hele week niet. Komt gewoon zo uit, heb het met school zo druk, dat ik door de week alleen ga wandelen met hem en uitmesten. In het weekend 1 keer rijden, en 1 keer mennen

dan weet ik ook niet waar het aan kan liggen. Nou in idg veel succes en hopen dat het goed komt

L2+2

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:11

ik ken het... bij mij voelt het soms ook zo verplicht. en ik rijdt niet eens in de winter omdat het dan te nat is hier. maar ik zet wel elke avond ze in de wei, uitmesten, weer binnen halen, voeren, nou dat soort dingen. en ik moet heel veel voor school doen, en ik heb een vriend, en die wil ook aandacht. ik werk. en alles en iedereen zeurt aan mn kop. en dan wil je de paarden uit de wei halen, en dan willen ze niet meelopen, of het gaat heel langzaam. om moedeloos van te worden.

maar inderdaad net als jij: ik zou ze voor geen goud willen missen. maar soms baal ik er gewoon van. ik ben ook altijd laat thuis uit school, want we hebben een flut busverbinding, en dan moet je weer in het donker bezig.

nou ja ik hou het maar op een herfst en winterdipje. ik heb zelf besloten om maar 1 uur per dag met huiswerk bezig te zijn, op de avonden (=2) dat mn vriend komt, of ik naar hem ga, wat minder tijd aan de paarden te besteden, zodat ik ook een beetje aan mezelf kan denken. maar dan voel ik me ook weer schuldig tegenover de paarden. zucht... sterkte meid!!

Tellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:22

Meid toch. Misschien wil Amo gewoon even vakantie ? Of moet je iets anders proberen? Meer afwisseling misschien? Ik weet niet? Misschien zit Amo-tje gewoon even in z'n winterdip.

floor01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:50

Ik heb zelf ook een verzorgpaard die ontzettend snel verveeld is..
Als ik vaker dan 3 of 4 keer met hem per week dressuur gaat hij protesteren..
Ik houdt dan ook vooral de afwisseling erin.. dressuren, springen, bosritje (met boomstammetjes springen natuurlijk;))
Dus dat lijkt me misschien ook wel wat voor jou...?

Verder is het gewoon heel belangrijk om zelf de lol in iets te hebben en dit ook over te dragen aan je paard! Ik beloon mijn paard altijd als die iets goed doet, en straf hem alleen maar als het echt niet anders kan. resultaat is dat ie het nou ook leuk vindt om te dressuren en dan ook zo goed zijn best doet!
Ik weet niet of dat bij jou pony's zal helpen... ik hoop het wel..
Ik ken een paard die is ongeveer depressief geworden omdat ie alleen maar gestraft werd..en dat vind ik eeeecht zonde!!!

Lieve meisjes komen in de hemel, brutale meisjes overal.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie