Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:26

Ik zal dan maar meteen inhaken op de filmpjes van het vorige deel. Ik word niet echt blij van de filmpjes van M de R, om eerlijk te zijn.
Waarom niet? Geen verbinding met de mond. Een zeer los/vast contact. Ik heb juist geleerd vanuit contact te laten zakken. En haar houding, net als bij WF, stoort me.
Appelflapje haar foto's laten nmi een goed vwnw gaand paard zien, rug bolt, achterbenen komen wat meer onder het geheel, en de kont zakt een beetje.
Bij de filmpjes van M de R zie ik paarden die schuin naar boven lopen, neus op de grond, rug wat hoger, kont in de lucht. Ik zie liever een boogje net als bij Appelflapje.
Mijn paard gooit ook graag zijn kont in de lucht. Dat is bij hem altijd het teken dat voor los genoeg is, maar achter niet onder komt.

Kilian du puits <3 endurance klasse 1 156 km + 16, klasse 2 40,5 km + 1

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:49

Het paard in het eerste filmpje loopt wel snel, maar krabbelt met zijn achterbenen. Ze komen er niet onder. Hier heeft mijn paard ook een handje van. En DAT is nou juist zo moeilijk op te lossen. Ik merk het meteen als hij zijn kont in de lucht gaat steken. Dan strekt hij zijn hals, ipv bollen en gaat hij meer struikelen.

Bij de paarden in haar filmpjes heb ik het idee dat ze balans missen. Ze gaan steeds sneller lopen, alsof ze op een koord lopen, hoe minder balans hoe kleiner de stapjes, hoe sneller de passen. Ik wil juist ruimere passen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:08

De stretch is een mooier/hipper woord voor voorwaarts neerwaarts rijden. Je begint aan de contact teugel, en laat dan de hals zakken. De mond moet jouw hand volgen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:26

Zeker een positief verschil. Lijkt me niet makkelijk met zo'n lang paard. Hoe is hij in stap en draf? Ontspant hij dan wel beter?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:59

Appelflapje, ik ben me ervan bewust dat je foto's genomen zijn in de les van Moniek. Daarom noemde ik jou ook als voorbeeld. Ik vind jou een goed voorbeeld van hoe het WEL moet. Maar ik vind het bijzonder dat ik dat op HAAR (M de R) filmpjes niet zie. Zoals Darko zegt, theorie is goed, praktijkfilmpjes van het vorige topic minder. Zo vind ik dat ook bij WF en Horseware. Horseware voert het vele malen beter uit dan WF zelf. Maar de theorie onder de filmpjes van WF is goed.

Resistance, terugkomen of versnellen als het moeilijk wordt, is vaak een balansprobleem. Ik zou beginnen aan de contactteugel voltes verkleinen en vergroten en slangenvoltes. Dan leert hij mooie op eigen benen lopen. En als je hem dan je hand laat volgen naar beneden, zal hij dat makkelijker doen zonder erg terug te vallen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 06:26

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:16

VWestra schreef:
Ik ben het even kwijt, Welke filmpjes bedoel je knollentuin?

Die link van equi Care plus leest interessant, vooral dat stuk dat als je te laag rijdt en het paard is nog niet sterk genoeg het dan dus heen schoftlift kan maken en het geen correct vwnw is.

Wat vinden jullie ervan?

Ja daar zit ik dus nog over te denken, over dat laag rijden. Ik denk dat daar toch een kern van waarheid in zit. Misschien als het paard sterker wordt in de achterkant, kan het ook wat lager zakken. Dan krijg je niet zo'n duikboot ;)
Is mijn conclusie dan...

Sheenegro,
Ik vind sowieso dat de ruiter zit als een wasknijper. Zeeeer gespannen. Maar ik zie wel een rug die gebruikt wordt. Niet mijn ideaal plaatje, maar ik vind het niet perse slecht.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:49

Op de tact heb ik niet eens gelet moet ik eerlijk zeggen. De ruiter viel mij het meest op.
Ik heb denk ik sws weinig te zeggen over een anders galop. Ben al lang blij als die van mij in de bak 2 sprongen doet :=

Maare.. dat de foto niet is wat je nastreeft, doet niks af aan de tekst van het artikel toch?
De filmpjes van WF luister ik ook alleen. Zonder het beeld. Want dat klopt ook vaak niet. En M de R luister ik ook naar de oefeningen zonder naar de filmpjes te kijken.
Theorie prima, praktijk.. meh

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:30

Sheenegro, bedoel je met MM steeds mij trouwens?
Als dat zo is: ik vind dat indd zonde van een artikel. Maar ik lees vaak het artikel zonder naar plaatjes te kijken. Gaat er om wat er verteld wordt nmi.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:51

Ik zie een paard wat contact niet opzoekt, maar er achter duikt. En ik bespeur wat spanning. Klopt dat?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:15

Ik zat net de foto te bekijken op mijn telefoon. En nu ik hem op de laptop bekijk, lijkt de spanning veel minder. Op mijn telefoon leek het net of hij zijn staart erg hoog op trok. Maar dat valt dus mee. Niets gezegd dus ;)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:26

Nouja op de hoge staart dus. Die leek op mijn telefoon echt een stuk omhoog te komen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:41

In een trage stap werken, daar hou ik ook niet van. Als een paard zijn hals niet kan laten vallen in hetzelfde tempo, is er nmi nog niet genoeg balans. Dan zou ik daar eerst aan werken alvorens aan het vwnw te werken.

Over doorhangende teugels bij verzameling: geen idee, geen mening. Ik kom nog geeneens de B door hihi.

Maar bij ons gaat het heel goed. We kunnen inmiddels in stap vwnw alle kanten op. Voltes, gebroken lijnen, buigen.
Dus nu gaan we aan de draf werken. Het aanspringen in galop gaat ontzettend goed. En mijn bejaarde man krijgt steeds meer kont en galopeerd de hele volte rond, kan hem nu uit de galop terugnemen zonder dat hij er van tevoren uit valt. Ik heb echt het gevoel alsof we weer met grote sprongen vooruit gaan

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 06:48

Zoo die is bruut!! Ruilen van paard? ;)

Nee maar even serieus. Je hebt echt gelijk over die buitenschouder en jouw buitenteugel. Je moet durven om daar meer contact op te zoeken. Zelfs in draf hangt de buitenteugel door.
De volte op "trekken" aan de binnenteugel is niet zo vriendelijk ;)

Hoe gaat het werken in stap en draf?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 07:40

Isabel, mag veel voorwaartser. Ik zou als ik jou was de hulpteugel er af laten. Eerst maar eens aan de achterkant aan het werk. Dan komt die voorkant vanzelf.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 07:58

Ik ook! Ben helemaal geen fan van hulpteugels. Vooral ook omdat vaak de neus richting borst gevraagd wordt. Terwijl je de neus er liever uit hebt.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:43

Hahaha wat een portret hierboven. Daar herken ik die van mij in. Die kwam geregeld aan de achterkant omhoog :=

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:31

Even een andere kijk op je rijden is vaak niet verkeerd. Die ziet weer allerlei nieuwe foutjes waar je aan kunt werken. Fijn dan jullie zo'n goede les hebben gehad

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:53

Met jonge paarden heb ik eigenlijk geen ervaring. Dus daar kan ik moeilijk wat over zeggen.

Maar wij hadden vandaag echt een pestdag. Achterwaarts niet, voorwaarts niet, niet aan het been. Frustrerend. Dinsdag weer les. Maar hij zal nog wel moe zijn van de buitentraining van gister. Hij was echt mega aan het drammen

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:00

Welkom terug Sizzle!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:01

Fijn om weer wat van je te zien HW!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:31

Appelflapje, dat ziet er alweer beter uit dan je vorige foto's. Neusje komt er wat meer uit. Wat goed dat je al wat meer aan het oppakken bent. Jullie zijn echt goed bezig!

Fcsa, artikel gescand. Ga straks uitgebreid lezen. Maar lijkt een hoop interessante info te bevatten.

Ik merk de laatste tijd dat ik het wat oneens raak met het skala. Ik lees nergens iets over het in balans zijn van het paard. Terwijl ik dat wel super belangrijk vind.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:09

Ja hoor, beginnen we nou zelfs zonder Simpelman, over Simpelman te banketstaaf? Ik vond de sfeer net weer zo leuk, zonder dat gezeur.

Over het filmpje van Oji. Paard is goed los. Maar wat houdt de ruiter dan tegen om voor de loodlijn los te rijden? Vraag ik me dan af? Want als hij oppakt, komt het paard wel voor de loodlijn. Ik ben benieuwd waarom hij liever losrijdt achter de loodlijn.
Ik ben zelf wel erg voorstander van voor de loodlijn en strekken naar het bit. Maar ik heb alleen ervaring op mijn paard. En die liep altijd als een soort dubbelgevouwen pannekoek door de bak. Met zijn kin op zijn borst. Door te strenge hand in het verleden. Dus als hij zich opkrult, weet ik dat er iets niet goed is.

Daar wil ik nog even aan toevoegen dat ik persoonlijk nog nooit, op dit filmpje na, een ruiter een paard fijn heb zien rijden op een paard wat achter de loodlijn loopt. Dat gaat in de omgeving hier vooral gepaard met een flink sterke slofteugel en zagen. En de paarden lopen dan helemaal over de voorkant getrokken, de achterbenen staan nog op stal.
Ook niet elk paard wat voor de loodlijn loopt, loopt natuurlijk goed. Ik zie graag een combi van beide: los in het lichaam en voor de loodlijn. Daar streef ik naar.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:20

In dat geval zie ik dus het liefst goed los door het lijf EN voor de loodlijn.
Daarmee zeg ik niet dat ik vind dat dit filmpje er vervelend uit ziet ofzo. Maar het zou het voor mij nog beter maken als het paard voor de LL loopt. Dan kun je je afvragen, moet het dan perfect? Nee. We zijn allemaal niet perfect. Dat kan ook niet.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:26

Daar denk ik dat je de spijker op zijn kop slaat Oji.
Ik ben ook bang dat ik daarom zo op die loodlijn gefocust ben. Ik zie mensen met man en macht hun paard in de krul trekken (gelukkig valt het op de eigen stal heel erg mee! Wordt heel vriendelijk gereden). Dan heb ik toch liever voor de loodlijn en rustig aan. Dan hakken en zagen, als hij maar buigt, want ik moet op wedstrijd!

Daarin vind ik bovenstaand filmpje heel anders overkomen. Ziet er niet uit alsof er van te voren flink is geknokt om hem in deze houding te krijgen :+