Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JudithGigi

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:01

Yeey deel 2!
Is het overigens niet de bedoeling bij de stretch dat het paard zelf het contact opzoekt i.p.v. dat dat de verantwoordelijkheid is van de ruiter?
Correct me if I'm wrong..

Gigi's Tilia (Casirano Z x Royal Bravour) L1 dressuur, BB springen
Cosmo Z (Chellano Z x Amulet) B+2 springen

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:58

DarkoFoitzik schreef:
hij valt toch echt midner naar binnen als ik mijn gewicht naar buiter verplaats. het kan zijn dat ik teveel naar binnen zit. dat durf ik je niet te zeggen. mij lijkt de oplossing zijn schouder rechter te plaatsen voor zijn achterhand.

*kruipt onder steen vandaan*

Mij is ook altijd geleerd dat het paard de onbalans die je creëert wilt opvullen, en je daarom inderdaad je gewicht licht kunt verplaatsen. Heeft voor mij altijd gewerkt :) (dan heb ik het natuurlijk niet over inknikken in de heup of extreem hangen)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:56

Trouwe meelezer hier :D het is een erg wazige foto, maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Het is een 5 jarige springgefokte merrie met wat achterstand. Ben zelf heel blij met dit beeld omdat ze horizontaler begint te worden en ik zelf geen valse knik of deukje achter het zadel kan vinden :) Afbeelding

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:13

Resistance schreef:
Hoi bokkers,

Nadat ik een jaar lang heel hard gewerkt heb aan mijn handen die stiller moeten en dat nu redelijk gelukt is, wil ik nu aan mijn benen gaan werken.

Als ik lichtrijd gaat het goed:

[ Video ]

Maar bij het doorzitten gaan mijn benen ontzettend klapperen. Ik ben er nu een tijdje aan bezig, en weet inmiddels wel steeds beter te ontspannen. Ik zit dus nu echt op m'n kont. Mijn benen zijn ontspannen, maar ze klapperen als het ware mee met het paard. In dit filmpje hieronder (is van vamdaag) drijf ik bewust niet aan, maar je ziet dat mijn benen heel onrustig zijn. Wat doe ik hier aan?

[ Video ]

Ik zie dat je tenen wat naar buiten staan, een probleem wat ik ook heb gehad icm met klapperen. Ik heb zitles gehad en daar kreeg ik de tip mijn benen vanuit de heup naar binnen te draaien (zo komt de zij/bovenkant van je bovenbeen tegen het zadel te liggen). Dit heeft voor mij goed gewerkt :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 07:39

Askja schreef:
Resistance: Niet je been vanuit de heup naar binnen draaien hoor, dan blokkeer je je heup en knie. Die gewrichten moeten juist kunnen veren, de beweging moet vanuit je heup door je been naar beneden af kunnen vloeien. Hiertoe je benen losjes om het paard heen af laten hangen zonder je knieën aan het zadel te drukken en zonder je hak actief uit te drukken. Er moet nl nog ruimte blijven voor je hak om naar beneden te veren, en als je deze uitdrukt belemmert dit de vering en dat geeft spanning in je been.

Als ik mijn been niet vanuit mijn heup naar binnen zou mogen draaien, hoe zou ik volgens jou dan op moeten lossen dat mijn knieën en tenen naar buiten steken? Nu is alles lekker ontspannen, maar als ik mijn tenen/knieën zelf draait komt er spanning op te staan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:11

Dat eeuwige naar beneden kijken van mij :D :D het is inderdaad een beetje een momentopname, puppy loopt normaal wat lager en ik was even wat de grens aan het opzoeken :) maar thanks voor jullie feedback!

Wat benen betreft. Meningen verschillen denk ik, dit is het eerste wat bij mij echt begint te werken. Ik zit steeds stillen en mijn tenen worden met de keer minder erg. (Ja, het was ooit erger :') )

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:51

Babootje schreef:
Ik ben het zeker eens met Aksja en ze legt het goed uit zo. Met het tenen naar binnen draaien knieen in het zadel oftewel 'wasknijper zitten' belemmer je ook het paard in zijn beweging.. Bovenbenen los dus en concentreer je op je zit ipv je benen. Zoek eerder de druk onderin de beugels wat op dan in je bovenbenen.

Het gekke is dat ik niet ervaar dat ik mij vastzet, maar juist licht aansluit aan het paard. In het extreemste geval lag mijn knie en bovenbeen gewoon gedeeltelijk van mijn paard af. Als ik mijn benen draai merk ik dat ik er geen spanning meer op hoef te zetten omdat ze aansluiten, en dan kan ik fijn vanuit mijn buikspieren lichtrijden, anders dan het letterlijke staan zitten wat ik vanuit mijn bovenbenen en beugels doe.

Puur mijn ervaringen erin hoor, ik heb niet de opleiding gevolgd om te weten of het klopt :)

Edit: ik zal straks even de filmpjes van mijn zitles straks nakijken, wellicht dat ik het verkeerd uitleg :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:32

*kruipt onder steen uit* Ik snap de logica dat een neusriem het bit stabiel houdt niet helemaal?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:02

CalipsoLover schreef:
JudithGigi schreef:
*kruipt onder steen uit* Ik snap de logica dat een neusriem het bit stabiel houdt niet helemaal?

Neusriem zorgt ervoor dat je bit wat stiller ligt en hij de mond niet wagenwijd open doet, op zich rij ik wel altijd met mijn neusriem waar nog twee vingers tussen kunnen.

Dat hij de mond niet wagenwijd open kan doen snap ik (al vind ik een neusriem hier GEEN oplossing voor), maar waarom ligt het bit stiller dan?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:45

Die redenatie is inderdaad vrij goed te volgen. Zelf zou ik eerder kiezen voor een kneveltrensje in dat geval, maar ik heb ook niet zóveel paarden zadelmak gemaakt om met zekerheid te zeggen dat dat in alle gevallen werkt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie