Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:35

Milkberry schreef:
Ik zal dan maar meteen inhaken op de filmpjes van het vorige deel. Ik word niet echt blij van de filmpjes van M de R, om eerlijk te zijn.
Waarom niet? Geen verbinding met de mond. Een zeer los/vast contact. Ik heb juist geleerd vanuit contact te laten zakken. En haar houding, net als bij WF, stoort me.
Appelflapje haar foto's laten nmi een goed vwnw gaand paard zien, rug bolt, achterbenen komen wat meer onder het geheel, en de kont zakt een beetje.
Bij de filmpjes van M de R zie ik paarden die schuin naar boven lopen, neus op de grond, rug wat hoger, kont in de lucht. Ik zie liever een boogje net als bij Appelflapje.
Mijn paard gooit ook graag zijn kont in de lucht. Dat is bij hem altijd het teken dat voor los genoeg is, maar achter niet onder komt.

Grappig dat je dit zegt, want de foto's die ik plaatste zijn gemaakt tijdens mijn les bij Monique. Waar ze eigenlijk mee begon is dat je op zoek moet naar een constante én gelijke verbinding op beide teugels. Eigenlijk hetzelfde als wat Will Faerber zegt: zorg dat je de mond (of in mijn geval het hoofd) steeds volgt en contact bewaart. Of, zoals ze het zelf ook verwoordde: je moet je paard als het ware het goede voorbeeld geven. Als je paard geen contact neemt aan één kant, neem jij dat contact, net zo lang tot hij het zelf van je over neemt en je hand mee naar voren wil nemen.

Ben het overigens wel met je eens dat het op de geplaatste filmpjes misschien niet zo naar voren komt, het viel mij ook op dat het contact daar minder constant is. Maar in haar lesgeven is het dus wel degelijk een van de belangrijke punten en ook iets dat ik mezelf gelijk heb moeten aanleren, omdat mijn contact vaak los-vast was.

Milkberry schreef:
De stretch is een mooier/hipper woord voor voorwaarts neerwaarts rijden. Je begint aan de contact teugel, en laat dan de hals zakken. De mond moet jouw hand volgen.

Niet alleen volgen, maar ook mee naar voren willen nemen (zonder te gaan hangen en/of duwen uiteraard). Daar zit qua gevoel ook weer een verschil in.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:07

Milkberry schreef:
Appelflapje, ik ben me ervan bewust dat je foto's genomen zijn in de les van Moniek. Daarom noemde ik jou ook als voorbeeld. Ik vind jou een goed voorbeeld van hoe het WEL moet. Maar ik vind het bijzonder dat ik dat op HAAR (M de R) filmpjes niet zie. Zoals Darko zegt, theorie is goed, praktijkfilmpjes van het vorige topic minder. Zo vind ik dat ook bij WF en Horseware. Horseware voert het vele malen beter uit dan WF zelf. Maar de theorie onder de filmpjes van WF is goed.

Eens. :j Dat zie je sowieso vaak vind ik, dat theorie en praktijk zo ver uit elkaar liggen. Iedere instructeur zal zeggen dat een paard goed over zijn rug moet lopen en op de achterhand moet komen, maar de manier waarop sommigen dat dan vervolgens proberen te bereiken is op zijn minst bijzonder te noemen. En ook het moment waarop er wordt gezegd 'ja, dit!' wil nog wel eens verschillen. Blijf ik apart vinden, dat mensen zo'n verschillend beeld kunnen nastreven.

Leuk om te horen dat je mijn foto's een goed voorbeeld vindt trouwens. We doen ons best. :D

Appelflapje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:03

Leuk om te zien Horseware, ik vind het er nog steeds erg fijn uitzien! Leuk dat je ook bij Monique lest, dat wist ik niet. Het halsstrekken in een zijgang moeten wij ook doen en vind ik echt meerwaarde hebben. Misschien niet voor de verzameling, maar wel voor het oprekken van de spieren. Ik merk echt dat ze na een paar keer de oefening op die manier weer wat losser is. :j

Van het springen van wissels heb ik geen verstand, maar het ziet er wel uit alsof je heel bewust die serie oefeningen aan het rijden bent om het voor je paard zo makkelijk en logisch mogelijk te maken en dat vind ik leuk om te zien.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:01

Ik heb ook weer wat nieuwe plaatjes. Niets spectaculairs, maar ben wel blij dat ze steeds meer haar balans vindt en met haar neus naar voren komt. Moet wel nog actiever en mijn houding is nog steeds een werkpunt. Heb er ook een topic van gemaakt, daar staan nog meer foto's in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:35

Sizzle schreef:
Appelflapje, ziet er weer goed uit, maar pak je nu langzaam ook wat vaker meer op?

Ja, doen we ook steeds vaker. :j Al voelt het voor mij vaak een stuk opgerichter dan dat het eigenlijk is, dat is echt nog een kwestie van wennen en vaker doen. Ik denk dat we nu vooral vaak op boeghoogte zitten, zoals de eerste en laatste foto, maar misschien kan ze best wel een beetje meer inmiddels.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:06

:wave: Ik lees nog steeds mee hier, heb weer veel interessante informatie voorbij zien komen.

Mag ik er weer eens wat foto's ingooien? Ik probeer haar wel eens wat korter te pakken, maar het is zo lastig om haar dan voor de loodlijn te houden. Nog tips daarvoor?
Afbeelding

Appelflapje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:25

Handen hoger ga ik eens proberen. Ik rijd overigens bitloos, maar het principe dat je sterker inwerkt met lage handen zal dan nog steeds wel gelden.

Even voor mijn beeld.. op de foto's loopt ze niet te diep toch?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie