Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Resistance

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:24

Hoe vinden jullie dat dit paard loopt? Het is een ontzettend "lang" paard wat normaal helemaal uit elkaar loopt, met vooral hele grote passen in de galop. Ik ben nu in de lessen bezig om hem wat meer aan elkaar te rijden.

Zo zag het eruit toen ik er voor het eerst op zat, dan kunnen jullie een indruk krijgen hoe lang hij is:

Afbeelding

Helaas zijn dit wat slechte foto's, maar hoe vinden jullie dat het nu gaat (gisteren genomen)? En wat kan er beter?

Afbeelding
Afbeelding

http://www.sodrahalla.nl Apartementen in een Zweeds landhuis!

[o]

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:05

DarkoFoitzik schreef:
Jezus wat een ruim lopend dier!! Het zier eruit dat ze nu meer over de rug komt. Zier er beter uit maar zie ook nog veel spanning. Hoe is ze in de hand?

Er is inderdaad nog wel wat spanning. :j Hij vindt het nog best moeilijk om kleiner te lopen en dat merk je vaak best wel aan hem. Desondanks gaat het steeds beter. In de hand is hij heel soepel en maakt zich niet sterk. Naar links of recht buigen door de hals is ook geen probleem, door zijn lichaam buigen vindt hij wel lastig.

[o]

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:45

Milkberry schreef:
Zeker een positief verschil. Lijkt me niet makkelijk met zo'n lang paard. Hoe is hij in stap en draf? Ontspant hij dan wel beter?

Draf was in het begin ook niet echt geweldig. Daar heb ik 1 foto van maar ik weet niet of je daar wat uit kunt opmaken:

Afbeelding

Nu is de draf zo en gaat hij al iets meer over zijn rug, ook al vindt hij dat nog moeilijk:

Stap is nog het moeilijkst voor hem. Hij kan wel korte stukjes over zijn rug met zijn hals naar beneden, maar gaat hier wel heel langzaam door lopen. Als je hem dan bijdrijft vindt hij het heel lastig om zo laag te blijven en komt hij snel omhoog waardoor hij zijn rug weer wegdrukt.

[o]

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:38

Hoi!

Ik heb sinds gisteren een heel leuk beestje te rijden gekregen. Hij is 11 jaar. Natuurlijk hebben we nu alleen nog even kennis gemaakt en zijn we nog niet echt aan het werk gegaan, maar dat komt wel.

Wat vinden jullie er tot nu toe van? Wat kan er beter?

Afbeelding
Afbeelding

Draf:

Galop:

[o]

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:32

Hoi!

Sinds de zomervakantie rijd ik op de manege elke week een uurtje op een hele leuke ruin.

We begonnen zo:

En gisteren ging het zo:

Zien jullie verbetering? Frans kan nogal flink doordraven dus momenteel werken we veel aan meer rust en ontspanning. De linkerkant is voor hem heel lastig en dat ging gisteren ook eigenlijk al veel beter.

Hebben jullie ook nog tips voor mijn eigen houding? Ik kreeg eerder al de tip dat ik te geforceerd lichtrij en daar probeer ik aan te werken, maar ik vind het heel moeilijk om verschil te voelen. Wel heb ik veel gewerkt aan een stillere beenhouding; ik dreef eerst de hele tijd aan (onbewust) en ik probeer daar tegenwoordig ook echt op te letten. Vinden jullie dat er nu goed uitzien?

Daarbij nog een vraag: ik heb bij het doorzitten echt het idee dat ik een schuddende zak aardappelen ben. Ik heb een tijd lang heel goed doorgezeten maar doordat ik veel jongere paarden reed heb ik een hele tijd vooral lichtgereden. Ik dacht dat ik daar dus heel slecht in was, maar toen zei mijn instructeur gisteren dat ik juist heel goed meezat tijdens het doorrijden en hem niet in de weg zat waardoor hij mooi bij me bleef. Hoe kan het dat ik zelf het idee heb dat het er afschuwelijk uitziet, maar dat het er van "buitenaf" toch mooi uitziet?
(Helaas geen filmpje van doorzitten)

[o]

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:16

knollentuin schreef:
Wat een drukte in die bak resistance!!!
Linksom zie ik idd een stijvigheid/hikje in het lopen
Het enige waar ik met deze nu aan zou proberen te werken is een iets lagere en lossere hals houding, hij loopt zichzelf iet teveel de hoogte in waardoor hij zich te strak houdt in onderhals boeg schoft,rug en borstbeen.
Als hij dat doet kan jij niet lekker zitten. Of aan je houding werken.

Het is inderdaad stijvigheid. In de galop is het zelfs zo erg dat hij er op links van gaat bokken. Toch iets verkeerd in de rug ofzo misschien? Het is helaas een manegepaard dus ik heb er weinig over te zeggen...

Ik werk er met mijn instructeur inderdaad aan om de hals wat meer te laten zakken. Als hij echt rustig is gaat dat beter, maar als hij zo doordraaft (hij kan flink zijn zin doordrijven en dan echt gaan rennen) werkt hij zichzelf inderdaad naar boven. Eerst die controle dus krijgen. Ik zit momenteel inderdaad ook niet zo lekker. :+

[o]

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:50

Hoi bokkers,

Nadat ik een jaar lang heel hard gewerkt heb aan mijn handen die stiller moeten en dat nu redelijk gelukt is, wil ik nu aan mijn benen gaan werken.

Als ik lichtrijd gaat het goed:

Maar bij het doorzitten gaan mijn benen ontzettend klapperen. Ik ben er nu een tijdje aan bezig, en weet inmiddels wel steeds beter te ontspannen. Ik zit dus nu echt op m'n kont. Mijn benen zijn ontspannen, maar ze klapperen als het ware mee met het paard. In dit filmpje hieronder (is van vamdaag) drijf ik bewust niet aan, maar je ziet dat mijn benen heel onrustig zijn. Wat doe ik hier aan?

[o]

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:10

JudithGigi schreef:
Resistance schreef:
Hoi bokkers,

Nadat ik een jaar lang heel hard gewerkt heb aan mijn handen die stiller moeten en dat nu redelijk gelukt is, wil ik nu aan mijn benen gaan werken.

[ Video ]

Maar bij het doorzitten gaan mijn benen ontzettend klapperen. Ik ben er nu een tijdje aan bezig, en weet inmiddels wel steeds beter te ontspannen. Ik zit dus nu echt op m'n kont. Mijn benen zijn ontspannen, maar ze klapperen als het ware mee met het paard. In dit filmpje hieronder (is van vamdaag) drijf ik bewust niet aan, maar je ziet dat mijn benen heel onrustig zijn. Wat doe ik hier aan?

[ Video ]

Ik zie dat je tenen wat naar buiten staan, een probleem wat ik ook heb gehad icm met klapperen. Ik heb zitles gehad en daar kreeg ik de tip mijn benen vanuit de heup naar binnen te draaien (zo komt de zij/bovenkant van je bovenbeen tegen het zadel te liggen). Dit heeft voor mij goed gewerkt :)

Dat probeer ik, maar ik ben best hypermobiel. Ongelofelijk lenig en heb moeite met "stabiliseren". Dat helpt niet bij het rijden, dus ik moet eigenlijk leren om die spieren onder controle te krijgen.

[o]

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 23:25

hwn schreef:
Resistance schreef:
Hoi bokkers,

[ Video ]

[ Video ]

Zowel van het lichtrijden als van het doorzitten vind ik dat je benen nog iets meer naar achter mogen: het doel is een rechte lijn oor - schouder - heup - enkel. Is niet zo gemakkelijk, zeker als het paard niet al te smal is.

Van het doorzitten neem je ook iets teveel een voor-achter beweging, terwijl je ook een links-rechts beweging moet maken mee met de beweging van het achterbeen. Dan gaan je benen links-rechts mee zijn met de beweging van je paard en niet gelijktijdig hangen klapperen.

Dankje voor die laatste tip! :) Heb ik echt heel veel aan, heeft nog nooit iemand gezegd.

Dat benen te ver naar voren probleem is er al heel lang, en er iets aan doen lukt niet echt... ik ben klein met hele korte benen en ieder manegezadel is te groot en te plat voor me... het past simpelweg niet. Om mijn benen verder naar achter te brengen zou ik weer aan moeten gaan spannen.

[o]

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:18

Ik rijd nu een tijdje een paardje (paardje - hij is niet zo groot) van ik geloof ongeveer 5/6. Momenteel oefen ik vooral veel overgangen met hem, staf-drap, stap-galop, en ook weer terug enzo, om het achterbeen goed te trainen. Ook ben ik op zoek naar ontspanning.

Kunnen jullie vanaf deze foto's beoordelen hoe jullie het beeld nu vinden ogen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

[o]

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:50

Resistance schreef:
Ik rijd nu een tijdje een paardje (paardje - hij is niet zo groot) van ik geloof ongeveer 5/6. Momenteel oefen ik vooral veel overgangen met hem, staf-drap, stap-galop, en ook weer terug enzo, om het achterbeen goed te trainen. Ook ben ik op zoek naar ontspanning.

Kunnen jullie vanaf deze foto's beoordelen hoe jullie het beeld nu vinden ogen?

[ [url=m/oLRx6p.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/uxjQ49.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/eWuBhu.jpg]Afbeelding[/url] ]

We zijn inmiddels weer wat maanden verder en ik heb zelf best het gevoel dat ik vooruit ben gegaan! :)

Ik heb op de manege aangegeven dat ik echt gewoon correct en vriendelijk wil leren rijden. Geen getrek, geen geschop. Geen paard in een houding trekken, maar juist zorgen dat het paard actief en rechtgericht op de achterhand loopt, en zelf je hand opzoekt wanneer het daaraan toe is.

Ik heb een instructeur die me daar ontzettend goed bij helpt en er veel aandacht aan besteedt.

Dit is een filmpje van afgelopen week. Dit was mijn eerste keer rijden met dit paard (Lorette, FranklinxJohnson). Het fijne aan dit paard vond ik dat wanneer je iets fout doet, het meteen afgestraft wordt; als ik iets te sterk in mijn handen wordt, wordt ze enorm onrustig in haar hals en maakt zichzelf ook sterk.

Momenteel ben ik ook enorm aan ontspanning in mijn eigen handen en armen aan het werken. Niet trekken, niet inwerken, helemaal niets. Ik probeer echt met mijn benen en zit te rijden en met mijn handen enkel een constante verbinding te houden, verder niets.

Zelf ben ik vooral blij met de laatste helft van het filmpje omdat ze daar echt ontspant. Verder ben ik mij ervan bewust dat er nog héél veel moet gebeuren, en daar wil ik dan ook voor werken.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden! :)

[o]

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:07

Ik snap wat je bedoelt, ja! :) Dit is inderdaad een dingetje. Ik vind het heel lastig om de balans te vinden tussen mijn handen dragen, en ze te ontspannen. Als ik er bewust op let gaat het, maar als ik dan weer ergens anders mee bezig ben vergeet ik het als het ware weer en sluipt dat "spannen" er weer in. Ik denk dat dat een kwestie van blijven oefenen is.

Uitschudden ga ik zeker proberen.

[o]

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:10

BigBen schreef:
Je moet je paard veel meer rijden, Resistance. Denk ik dan toch. Okee, dit is maar een kort fragmentje, dus ik weet niet hoe de rest van de les is geweest, maar hier zit je gewoon maar wat mee te hobbelen. Je moet je paard écht vooruit rijden, dan komt dat hoofd ook wat hoger, krijgt je wat meer actie achteraan, en als het goed is ook wat meer aanleuning.

Vergeet niet dat dit de eerste keer rijden was met dit paard. Dan is het nog even ontdekken hoe je op elkaar reageert enzo. :)

Daarbij is het een jong dier van net 4? Ik vind het dan zelf belangrijker dat een paard wat vertrouwen in zichzelf krijgt, en vind ik een hoog hoofd absoluut nog niet belangrijk. Ik heb liever dat ze eerst haar eigen weg leert zoeken dan dat ik er al meteen aan begin te sleutelen.

[o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie