Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Evelijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:24

Met een paard wat uit zichzelf groot stapt is het een risico dat je het gevoel hebt dat het langzaam gaat maar als je daar teveel aan gaat doen dan verliest het paard makkelijk takt/ritme en balans. Laat dus iemand op de grond goed controleren of jouw gevoel van langzaam wel echt langzaam is... en dat als je vlotter zou moeten stappen dat je niet takt verliest. Telgang ligt op de loer en dat er weer goed uit rijden is best lastig (ervaring mee)

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:36

Ik heb het idee dat het wel kan wat je schrijft knollentuin... maar ik ben gewoon nog nooit op dat niveau gekomen.. ;)
Dus dan heeft mijn mening wel erg weinig toevoeging.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:05

*droomt lekker verder na de laatste post van knollentuin*

en gaat dan maar eens op stal aan.. naar de grote merrie die ongeveer alle woorden die van belang zijn in de eerste zin nog niet beheerst ;) ... we gaan maar eens longeren om te zorgen dat dat eigen balans en eigen benen... een stapje dichterbij komt zonder mij als stoorzender er bovenop.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:24

Het bit vastpakken kan ook een uiting zijn van die stijfheid.. hij wil dan voorkomen dat je verder doorvraagt... wat ik ook niet helemaal onterecht vind als hij 4 weken bijna niks gedaan heeft.
Zou dan juist wat rustiger op de makkelijkere hand bezig gaan en niet teveel prutsen op de kant waar hij vasthoudt. Beetje rustig weer oppakken.
Het vastpakken van het bit is lastig te zien op het filmpje dat is echt meer een gevoel... maar zag wel een hikje in de beweging... vooral op de kant waar jij hem lastig vond.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:09

Het rode boekje "Handleiding tbv ned.ruiters en instructeurs" is ook via Media Boekservice te bestellen.http://mediaboek.nl/handleiding-tbv-ned-ruiters-en-instructie.html

Heg boek Ruiters en Rechters heeft mijn zusje volgens mij ergens in de kast (of verhuisdoos) liggen die werd toen wij tiener waren door onze manege-instructeur aangeraden. Die zal ik ook weer eens gaan bekijken,

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:14

Juist ;) ... gelukkig heb ik mijn bestelling al geplaatst voordat ik de link postte... mediaboek weet niet wat ze overkomt :+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:30

Weet je Simpelman.. ik zie Kandavovitch (oid) helemaal niet als autoriteit net zo min als dat ik jou of Knollentuin of andere Bokker zo zie...dus die vraag om iemand zogenaamdag door het ijs te laten zakken lijktot me totaal onnodig. Ben nu dus wel alleen nieuwsgierig naar heg antwoord op je gestelde vraag...alleen maar al hoe je het gevoel van de ruiter kan vertalen in woorden..denk dat dat mijn woordenschat ingevuld verrijkt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:07

SinneJ schreef:
Dus u stelt dat je 600kg paard aan het werk krijgt met alsjeblieft en dankjewel? Zo werkt een paardenbrein gewoonweg niet, dat is wetenschappelijk aangetoond, onweerlegbaar.

.. nou er is ook wetenschappelijk bewezen dat positieve bekrachtiging het beste werkt om nieuwe dingen aan te leren bij dieren (en er wordt maar verrekte weinig gebruik van gemaakt in de paardenwereld)
... dus in die zin werkt 'dankjewel' eigenlijk wel prima bij dieren (of het nou paarden of dolfijnen zijn)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:11

Waarom zou je er druk op MOETEN leggen... ja je moet hem uitdagen om naar een oplossing te zoeken... maar bij een dolfijn kan je er ook geen druk opleggen...
Ik ben zelf nog niet zover dat ik het gebruik in het rijden (ben vooral aan het lezen.. net boek van Karen Pryor uit en nu bezig met boek van Shawna... en naast want grondwerk met de paarden vooral aan het oefenen met mijn kat)

Neemt natuurlijk niet weg dat meeste dressuurrijden gewoon negatieve bekrachtiging is .. het wegnemen van druk...
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 22-09-16 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:28

SinneJ, Ik ken maar weinig paarden die niet gewoon reageren op 'nee' (mits het vertrouwen/band tussen mens en paard gewoon goed is)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:34

Weet je SinneJ... ik heb niet alle antwoorden (net zo min als alle andere Bokkers die hebben)... ik doe ook niet voor alsof ik alle antwoorden heb ik ben gewoon op avontuur.... en ik vermaak me daar uitstekend mee... ik deel mijn ervaring dat ik vaak zie dat 'nee' zeggen voldoende is en dat ik nooit fysiek in het voordeel ga zijn ten opzichte van het paard dat weet ik ook wel zeker ... ik ben zelfs ongeveer 1/4 van het gewicht van een shetlander...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:00

Die shetlander was fysiek niet sterker maar wel een stuk slimmer dan die hengsten :+ lijkt me wel bijzonder gezicht, Sizzle. Maar mijn hobby zou het ook niet zijn om paarden op de grond te leggen... en denk dat de merrie die ik rijd daar ook niet beter van wordt als ik dat zou gaan doen.

Met paarden bezig zijn is al snel iets afdwingen... we willen er toch graag op rijden.. en ze staan in een weitje.. en we brengen ze met halster naar de paddock en we stoppen ze in een groepje die wij hebben uitgekozen ... echt vrije wil is er inderdaad niet (maar dat schijnt bij mensen ook al niet echt voor te komen) ... maar ik denk wel dat je juist omdat je als mens verantwoordelijk bent voor een levend wezen die kwetsbaar is omdat die niet voor zichzelf kan zorgen .. dat je je moet blijven afvragen of je manier van werken wel de meest ethische is.

[dat is mijn reden om mij nu in clickertraining te verdiepen... en als je vindt dat positieve bekrachtiging zo mooi is SinneJ.. dan snap ik niet dat je zo neerbuigend doet over die 'snoepjes' en vooroordeel nr1. van stal haalt paarden die je een voerbeloning geeft gaan bijten]

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:18

SinneJ schreef:
pol1 schreef:
Ik denk idd dat er een enorm verschil zit ( mentaal) tussen paarden die " gedwongen " hun werk doen of paarden die gemotiveerd aan de slag gaan! Met denk ik het verschil dat het " gedwongen " paard de " zweep" krijgt bij werkweigering en het gemotiveerde paard de beloning ( kan voerbeloning zijn/ of iets anders wat t paard prettig vind)...

En wat zeg jij van beide? Want dat hoeft geen of-of verhaal te zijn hoor.

Heb je dit filmpje al gezien.. http://connectiontraining.com/can-i-mix-negative-positive-reinforcement/

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 08:43

Ik heb gisteravond de gratis webinar van Karen Rohlf gevolgd, dat was best interessant. Kan me wel vinden in haar verhaal (alleen nog niet de jackpot gewonnen om ook daadwerkelijk lessen etc. daarvan te gaan volgen) ... ze richt zich eerst op partnership (ze is ook Parelli aanhanger) en daarna heeft ze het over de sweet spot of healthy biomechanics...dat volgt uit een "communication about relaxation, energy and balance" ... Ze heeft het dus niet zozeer over welke vorm/houding er moet zijn (wel of niet achter de loodlijn) maar meer dat je moet gaan luisteren en voelen wat je paard aangeeft waar het punt is (en dat is dan weer dynamisch) ... In de webinar zag je dus ook dat ze eerst opzoek gaat naar het uitrekken van de bovenlijn (die stretch die je ook bij Will Faeber ziet) maar daarna gaat zij ook echt verder.
Voor mij iig weer stof om over na te denken... en verder in te verdiepen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:14

Kadankovitch schreef:
Bijvoorbeeld:

@ Evelijn: Wat is een "webinar" ?
Bij voorbaat dank.

Webinar = online seminar, of te wel een online lezing/college.

Karen Rohlf zat in LA achter een webcam met daarnaast mooie slideshow en daar gaf ze uitleg over 'healthy biomechanics' en daarna natuurlijk ook over haar nieuwe online cursus (want dit was wel gratis maar de meeste informatie is natuurlijk niet gratis :Y) )

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:01

S_en_Z... een langere pas en recht in het achterbeen... dat spreekt elkaar biomechanisch wel beetje tegen. Een recht , stuwend achterbeen wordt minder onder de massa gezet en als de pas langer wordt dan wordt het been juist meer onder de massa gezet en zal er dus ook in het vwnw een iets meer dragende achterhand komen.

Ik heb afgelopen anderhalf jaar heel erg veel in de 'stretch' gereden... ik begon daar vooral mee omdat het paard waar ik mee reed vooral mentaal moest ontspannen. Ja en dan rijd je op de voorhand... maar een paard wat met kop omhoog of kin tegen de borst loopt en zich vastzet in de rug loopt ook op de voorhand.
Inmiddels kan deze merrie geweldig halsstrekken... en is ze mentaal maar ook lichamelijk een stuk sterker en dus kan ik iets gaan oppakken.
En ik ging best ver in die stretch... ik reed vorige winter met een paard in draf en neus over de grond als een soort stofzuiger rond... maar goed ik begon met een dier wat meer overeenkomsten had met een giraf in telgang dan met een dressuurpaard.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:41

Ben het met Kadankovitch eens... tweede plaatje gebruikt paard zijn lichaam veel beter en hierin kan paard dus sterker worden. Op het tweede plaatje, Lollieloes is het achterbeen beter onder de massa, en ook de onderhals is mooi los. Lijkt me een hele geschikte uitgangspositie om in te trainen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:46

S_en_Z... bij goede vwnw waarbij paard echt buikspieren aanspant en achterbeen goed onder de massa zet zou je gewoon de buiging in het spronggewricht moeten zien.. en dus dat terwijl ze ontspannen voorwaarts gaan met gestrekte hals ze toch ook actief zijn. Simpel is het niet... en zeker ook niet iets wat je even doet... maar goed dat is wel het doel.

En nu snap ik dat je eigenlijk foto/filmpje wil zien... maar jemig dat is lastig.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 04-10-16 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:55

Ik zie wel veel mensen die het gewoon beetje spannend vinden om paard met hun hals naar beneden echt voorwaarts te sturen. Tempo is dan gewoon teveel voor de ruiter en ik merk zelf ook wel dat als de motor dan echt aan gaat de beweging van het paard ook zo wordt dat het voor mezelf niet meer bij te benen is (maar dat komt misschien ook omdat ik op eentje van 180 zit) Ik wijt dat aan mezelf en probeer ipv de balans aan de teugels terug te vinden gewoon weer even adem te halen :Y)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:38

Ik vind achter de teugel eigenlijk interessanter dan achter de loodlijn... want bij die loodlijn is dan weer de bouw van het paard die daarbij erg belangrijk is... want sommige paarden kunnen prima een beetje achter de loodlijn prima hun optimale beweging (van dat moment) laten zien.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:46

Dat moet dus het standaard antwoord worden in al die topics waarin het nieuwe vriendje moeite heeft met de hobby van de betreffende Bokker :+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:07

Mooi is dat pol1, en wat waardevol dat je dochter dat al leert op die leeftijd.
(toen reed ik nog niet eens paard... maar ja dat is natuurlijk de winst van paardenouders)

Ik heb vandaag eens de standfoto's van mijn bijrijdpaard van een jaar geleden naast elkaar gelegd.
(rijd haar nu 2 jaar ongeveer en het is nogal een zoektocht gewees... ze is totaal anders dan mijn ouwe ruin en ze heeft tussendoor nog een veulen gehad)

Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:40

Ja vond het ook wel mooi om te zien (en ook erg prettig... want heb me de afgelopen jaar soms wel een idioot gevoeld). Ik heb in het begin echt zoals in de filmpjes van Art2Ride wordt aangeraden gereden... dus echt als stofzuiger door de bak proberen te gaan, (wel op redelijk tempo) en contact met de mond was een no-go want dan was takt (vooral in de stap) meteen weg... de laatste maanden lijkt het steeds meer op rijden maar we zijn er nog lang niet.
Afbeelding
Dit was begin augustus met een les en zo tuffen we nu rond... nog lang niet B-waardig.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:33

Ik zou niet weten waar ik dit op moet beoordelen. Het is een te ver van mijn bed show (heb al moeite met stap verruimen zonder taktverlies) en het lijkt in mijn ogen meer een circuskunstje waar opzich niets mis mee is... ja pronken en opzich wel knap om paard dat op commando te laten doen en misschien heb je op dat niveau ook wel die uitdaging nodig.
Alleen ik als HTK (huis-tuin-keuken) ruiter ik droom hier niet eens van.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:18

Ik ben ook behoorlijk conflictvermijdend .... en vind ook dat dingen als ruzie, boosheid of frustratie niet thuis horen in de buurt van paarden.
Maar ik had gisteren wel een meningsverschil met het paard wat ik reed. We waren naar buiten en dat doe ik niet vaak genoeg. Mevrouw had al paar enge dingen gezien en overkomen en op een moment in het rondje kan je links de korte en rechts de langere route. Ik wou een stuk naar rechts en dan halverwege keren (route links was te nat etc.) Maar na 10 meter bedacht ze dat verder geen goed idee was... en dat wuivende riet verderop was niet pluis en de geluiden aan de overkant van het diepje ook niet. We stonden dus stil.... en ik heb alleen maar steeds rustig de vraag herhaalt en haar met het hoofd de goede kant op gehouden... Vroeger zou ik paard een pak op zijn sodemieter hebben gegeven en gevonden dat ze zich aanstelde. Maar ja .... ik heb geen zin meer in een steigerend en draaiend paard (zeker niet op de plek waar ik stond in mijn eentje) Het heeft even tijd gekost... maar daarna kon ik drie keer achter elkaar 20 meter naar voren rijden en als ze dat braaf deed reden we weer aantal meters terug en toen ik het idee had dat ze dat begrepen had zijn we naar huis gegaan. (En op de terugweg nogmaals een paar keer gekeerd).
Misschien was het sneller opgelost als ik haar een paar klappen verkocht had en ze naar voren was geschrokken.... maar ja had ik dan bij haar bevestigd dat er weinig aan de hand was en dat ze mij kan vertrouwen? Ik weet dat het een merrie is die snel dingen spannend vindt en die een binnenvetter is (dus het eerst opslaat voordat ze ontploft) ik verwacht dat ik aan de oplossing die ik nu gekozen heb in de toekomst meer ga hebben.