Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:44

ik ben eht met je eens dat de verbinding vaak niet klopt en dat er geen contact is. vaak vind ik haar paarden niet voorwaarts genoeg. ze sloffen allemaal een beetje. vooral in de gallop, het is bijna geen gallop te noemen. de theorie ben ik het achter wel mee eens. het werkt heel fijn en is heel toepasbaar.

maar ik sluit me aan dat dit beeld niet de ideale situatie weer geeft. ik zie ook geen filmpjes vna haar waar ze de paarden het hogere werk aanbiedt.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:51

daar ben ik het helemaal met je eens. de theorie erachter vind ik van haar wel fijn. het werkt bij mij heel goed. hij krabbelt zeker niet en wordt mooi ruim en los met ene vaste verbinding op twee teugels.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:04

je paard volgt je hand en zoek contact op. dit is echter geen vanzelfs spekendheid, je paard moet eerst los zijn in de rug om dit te kunnen doen en het vertrouwen hebben in d ehand natuurlijk. door linker en rechter stelling af te wisselen krijg je hem losser over de rug, zo kan die naar je hand gaan strekken.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:37

Jezus wat een ruim lopend dier!! Het zier eruit dat ze nu meer over de rug komt. Zier er beter uit maar zie ook nog veel spanning. Hoe is ze in de hand?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 05:51

En als je een chbon aan hem hangt om het sterker te maken tijdens longeren? Kan een goede aanvulling zijn op de training. Vind je geen chambon lang genoeg koop dan een gogue en maak die korter.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:38

Het artikel en het plaatje daarvan (vorige pagina) interessant maar ben het er niet mee eens. Ik zie vooral bij de plaatjes een paard dat geen contact neemt, door hangende teugels. Dat is in mijn ogen geen licht contact.

@hannelover, ik zoe veel spanning door een paard wat te kort in de hals is. Het middelste plaatje komt mij het beste voor. Daar is meer ruimte in de hals. Hier heeft ze ook een gesloten schoft zoals op de andere plaatjes.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:39

knollentuin schreef:
Ik heb van fair een pb gehad en een link die niet te openen was en daarna radio stilte,
Op de foto's van hannalover zie ik een heel groen en bloot Friesje, daar zit nog heel veel werk in!
DarkoFoitzik,kan het gewicht van een teugel genoeg zijn? Ik zelf denk nl van wel

Dat kan zeker maar de teugel kan dan per defenitie niet doorhangen. Dan is er namelijk geen contact.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:26

Tuurlijk kan het een moment opname zijn maar, als er boogjes in de teugel hangen is er geen verbinding in de mond. Wel met de benen en zit. Hangende teugels betekent een paard dat niet naar het bit reikt en dus grote kans op een gesloten schoft. Gesloten schoft betekent gesloten rug, geen kantelen van het bekken, geen aanspannen van de buik/minimaal, geen voldoende dragen van de achterhand. Dus niet een paard dat aan elkaar opwaarts gereden wordt!?

Toch?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:16

hij rijdt inderdaad los op een ronde manier. het paard is mooi los door het lijf en goed aan de hulpen. geeft een fijn beeld. zodra hij hem oppakt is hij paard mooi opwaart en met de neus eruit. dat zo typisch is voor de Klinke familie.

ik denk dat het per paard verschillend is. ik denk ook dat een paard met een lange nek en veel kaak ruimte makkelijker achter de teugel komt zonder dat het nadelig is.

ik denk dat het paard specifiek is.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:30

ik vind het daarnaast ook niet vreemd dat ene paard af en toe achter de loodlijn kruipt. helemaal als je bezig bent met het versterken van je paard. er zullen altijd momenten zijn dat je paard het even niet ana kan of zoekende is naar een houding. ookal ben ik best van de "simpelmankerk"

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:57

je mag het sturen hoor :)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:21

Altijd hoor, geen probleem.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:57

@kadankovic, ik kan het niet meer dan eens zijn. Ik vind het ook een trend. Alles wordt een trucje. Maar echt rijtechnisch correct gereden zo je maar weinig. (Voor mij is dat klassiek). Het is altijd een trekje hier en even vast houden en trekken daar. Ik zie de basis niet meer terug van de activiteit van achter naar voor.

Ik ben nog maar een beginner maar zoals volgens mij de passage en de piaffe ontwikkeld moeten worden strookt niet met bovenstaande filmpje. Ik denk dat het een gang is die voortkomt uit een hoge graad van verzameling. Je kunt het paard dusdanig in draf verzamelen dat de passage geboren wordt. Van hieruit de piaffe.(correct me if I'm wrong) er is dus een voorwaartse tensens voor nodig. De stilstaande manier komt mij over als een trucje.

Please correct me if I'm wrong. Ik wil graag leren.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:54

pol1 schreef:
DarkoFoitzik schreef:
@kadankovic, ik kan het niet meer dan eens zijn. Ik vind het ook een trend. Alles wordt een trucje. Maar echt rijtechnisch correct gereden zo je maar weinig. (Voor mij is dat klassiek). Het is altijd een trekje hier en even vast houden en trekken daar. Ik zie de basis niet meer terug van de activiteit van achter naar voor.

Ik ben nog maar een beginner maar zoals volgens mij de passage en de piaffe ontwikkeld moeten worden strookt niet met bovenstaande filmpje. Ik denk dat het een gang is die voortkomt uit een hoge graad van verzameling. Je kunt het paard dusdanig in draf verzamelen dat de passage geboren wordt. Van hieruit de piaffe.(correct me if I'm wrong) er is dus een voorwaartse tensens voor nodig. De stilstaande manier komt mij over als een trucje.

Please correct me if I'm wrong. Ik wil graag leren.

Misschien handig om in dit topic mdr erbij te betrekken.
Zij kan je een Veel betere uitleg geven dan ik.. Ik spreek haar zo..zal haar eens attenderen op dit topic als daar interesse voor is?

Voor mij is het niet specifiek mdr maak ook de trend in de dressuur en ook opleidingen. Het is niet meer rijtechnisch meer een trukendoos aanleren.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:56

Qua bespiering vind ik haar niet verkeerd in de hals. Ze lijkt wel strak en zich daar vast te zetten. Je binnen hand lijkt hard, hoe is ze in de aanleuning? Heb je misschien een filmpje?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 05:49

Ik zeg gulden midden weg. Ik ben altijd in dubio over de druk die ik mag nemen in mijn hand. Ik probeer zo zacht mogelijk ze zijn en dan gooit hij zijn volle gewicht in mijn hand. Dan zal het dus qua pijn wel meevallen denk dan. Hoopelijk kan ik snel eens een filmpje plaatsen voor jullie.

De oplossing is dan niet trekken, natuurlijk. Het geeft wel perspectief. Hij reageert schijnbaar niet op zachte druk. Ik vraag hem dan te reageren op mijn been. Daarna zoveel druk dat nodig is, lateraal, voor een reactie. Dan kan ik hem zachter gaan maken.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:07

Het is ook een samenwerking tussen ruiter en instructeur. Je kunt uiteindelijk niet zoen wat de ruiter ervaart. Je kunt een goed idee hebben maar je zit er immers zelf niet op. Dan voel je uiteindelijk niet wat er gebeurt. De ruiter moet duidelijk zijn wat hij/zij voelt en dan op een z'n eenvoudig mogelijke manier overbrengen. Dan kan de instructeur, met de expertise die die hoort te hebben, een oplossing formuleren.

Is die communicatie niet duidelijk dat kun je met elke methode een paard in de kreukels rijden.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 06:05

Ik zie het helaas ook veel anders om. Mensen die verzaken zich te verdiepen in de biomechanica van het paard. Hierdoor eijden ze hun pasrden in de kreukels. Pees problemen, kissing spine, artrose, hunters bump. Puur door verkeerd rijden. Ze rijden dan ook elke dag te veel, niet correct en gefrustreerd. Dan vraag ik me echt af of er geen belletjd gaat rinkelen bij pees blessure nr 5?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:28

Aanleuning kan zeker zonder rechtrichten.

Ik snap wat simpel man wilt zeggen. Ik lees jullie posts ook op die manier. Get komt over alsof je gaat werken aan de verzameling voordat je uberhaupt aanleuning hebt. Omdat het paard wel zijn hakken buigt maar niet over de rug loopt (extreem voorbeeld)

Na jullie uitleg snap ik dat jullie het zelfde bedoelen. Als leek (ik dus) lees het anders. Ik denk dat jullie heel goed weten wat jullie doen, knollention, pol, babootje, simpelman en de rest. Verschillen zijn niet te vermijden. Iedereen heeft een ander beest en andere ervaringen. Ik vind de discussie interessant omdat hierbij jullie persoonlijke visies duidelijk worden.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:12

Het is ook het type paard maar ze gaat heel erg op de voorhand. Dit is het beeld waar mensen het over hebben die zeggen dat de stretch slechts is om lang te doen (denk ik)

Meer voorwaarts en impuls is de oplossing. Ik zie een paard dat niet voor het been is en niet voorwaarts is.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:08

Interessant @knollentuin, persoonlijk ben ik geen fan van mevrouw langehanenberg. Op welke wijze verbeterde de paarden?

Welke bevindingen heb je gedaan met betrekking tot hoofd hals houdibg?

Bij mij viel eindelijk het kwartje gister met betrekking tot nageven. Ik heb heerlijk gereden. Hoe vragen jullie steling? Ik kwam gister tot de conclusie dat mijn paard super fijn reageert op mijn binnen hand een fractie hoger te zetten bij het vragen van stelling. Verder doe ik dan niks met de hand. Nu weet ik niet of dit goed is of erg hard. Het lijkt me niet aangezien hij super reageerde en mooi na-gaf. Wat vinden jullie hier van en hoe rijden jullie stelling?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:24

Je gaf aan dat Morgan Lashley duidelijk liet zien wat een andere hoofd-hals houding doet in het hele paardenlijf. Welke verschillen gaf zij aan en ben jij tot nieuwe inzicjten gekomen daardoor?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:28

Hand iets naar binnen draaien, ga ik dat eens proberen. Ik merk dat hij niet goed reageert op een ophouding/ halve ophouding bij het vragen naar stelling.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:32

De foto's en filmpjes die ik gezien heb van mevrouw langehaneberg ben ik net over de spreken. Veel takt fouten, paarden in 3 delen etc. Kan zijn dat ze verbeterd is maaar niet wat ik tot nu toe gezien heb.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:34

Simpelman schreef:

Wat uitleg misschien? :D

Ik wil alles behalve scherp zijn met mijn hand. Dus ga het anders proberen. Is het niet zo dat een hogere hand meer inwerkt op de mondhoeken, dus zachter is? Of heeft dit te maken met de werking van de binnenhand ten aanzien van de buitenhand?