Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:32

Stipje!!
En eens met mb

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:11

Ah link van karin, heb m toevallig gister op m'n Facebook gedeeld

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:46

Resistance schreef:
Milkberry schreef:
Zeker een positief verschil. Lijkt me niet makkelijk met zo'n lang paard. Hoe is hij in stap en draf? Ontspant hij dan wel beter?

Draf was in het begin ook niet echt geweldig. Daar heb ik 1 foto van maar ik weet niet of je daar wat uit kunt opmaken:

[ [url=m/MpKrxK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu is de draf zo en gaat hij al iets meer over zijn rug, ook al vindt hij dat nog moeilijk:
[ Video ]

Stap is nog het moeilijkst voor hem. Hij kan wel korte stukjes over zijn rug met zijn hals naar beneden, maar gaat hier wel heel langzaam door lopen. Als je hem dan bijdrijft vindt hij het heel lastig om zo laag te blijven en komt hij snel omhoog waardoor hij zijn rug weer wegdrukt.

Je paard is nog veel te weinig voorwaarts, de ruimte in zn gangen vind ik wel meevallen, hij heeft lange benen maar pakt niet echt ruimte in de pas.
Hij komt op mij stijf over, weinig lossigheid. Overgangen en naar voren rijden, gewoon gas is go, het achterbeen moet meer naar voren gebracht worden, dan pas kan ie loskomen in z'n lichaam

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:08

En ik heb nu pas de filmpjes bekeken die gepost waren maar daar kan ik niet blij van worden hoor, het komt op mij zeer amateuristisch over en beide paarden lopen als slappe dweilen ... Dat is mijn mening, sorry als ik mensen kwets, heeft ze ook films met voorbeeldpaarden- daar bedoel ik mee, kijk dit paard, als je m op deze manier rijdt ontwikkeld hij zich zo: evenwichtig, goed bespierd soepel. Dat zie ik nu niet

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:23

Precies FSCA, dat roep ik al de hele tijd, ik heb een lesklant met een paard dat in revalidatie gestaan heeft bij equicare, heb daar meerdere malen met karin de training gedaan om t over te nemen als t paard weer naar huis kon, dat doe ik nog steeds en ze komen regelmatig langs om te zien of t goed gaat, pasgeleden het groene licht gehad, ze komen alleen nog als we ze nodig hebben. Paard gaat super, het is echt niks meer en niks minder als goed rijden,( toch wel klassiek) weten wat je doet, je theorie op orde hebben en het kunnen zien en voelen. En daar in t laatste zit denk ik net de kunst

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:43

Superleuk ipsilonka!!!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:43

De filmpjes van het topic hiervoor, opde laatste blz was er een linkje.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:16

De takt is gewoon goed hoor, dit is duidelijk galop.
De ruiter- dit is karin zelf zit hier niet goed op dr billen en houdt dr enkels te strak, veert niet af in t onderbeen, hierdoor zit ze ook tever naar voor. Ik herken dit wel, dit doe ik soms ook als ik teveel wil helpen ( en ja das verkeerd)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:07

Afbeelding
Dit bedoel je?

Loopt iets anders dan jij uitlegt hoor

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:13

Wat voor grondwerk doe je dan dat peet dat zo specifiek noemt ipsilonka?
Ik doe longeren, lange teugel, lange lijnen en dubbellonges. En soms met spelen los door de baan, dat zou dan freestyle moeten zijn :')
Rep de vos kan ook best voor de wagen, hij heeft t uiterlijk ervoor, witte benen, bles....ooit later misschien, ooit...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:31

Ahh ok, ik denk jij hebt een heel arsenaal aan trainingsfotos! Dat zou leuk zijn, ik ben er wel van. Ben met m'n merrie begonnen na dat ze een hoefbeenbreuk opgelopen had in de wei en ik ellenlange stapseries moest lopen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:40

Pb staat altijd open

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:48

Ik heb van fair een pb gehad en een link die niet te openen was en daarna radio stilte,
Op de foto's van hannalover zie ik een heel groen en bloot Friesje, daar zit nog heel veel werk in!
DarkoFoitzik,kan het gewicht van een teugel genoeg zijn? Ik zelf denk nl van wel

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:21

Daar ben ik het niet mee eens,ik heb dan wel het gevoel dat er dan verbinding is en dan moet ik er wel bij zeggen dat het alleen opgaat als het paard geheel nageeflijk is en verzameld gaat.
Want ik kan dan m'n paard uitschuiven of hals verlengen als ik met een doorhangende teugel m'n handen naar voren breng, dan is er verbinding, anders zou alleen maar m'n boog in de teugels groter worden

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:31

Nee, vind ik van niet, een paard kan heel best op lengte in de bovenlijn lopen zonder dat daar een teugel op spanning aan zit.
Ben benieuwd hoe anderen daar over denken, mijn gevoel en ervaring is dat het best kan met m'n teugel of teugels ( als ik met stang en trens rij) in een boogje

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:53

oji schreef:
Ik kan me helemaal vinden in het verhaal over vwnw van equicare.hierin wordt mooi beschreven wat ik van begin af aan tegen de diepe stretch en het WF verhaal heb.
Waar ik alleen geen fan van ben is dat alles eerst wordt aangeleerd vanuit de stap, en al helemaal niet de slow motion stap. Ik snap dat dat voor de ruiter makkelijker is in een laag tempo, maar ik houdt niet van "werken" in de stap. Juist de stap verpruts je zo snel en voor je het weet heb je een paard dat lateraal of kort/lang gaat. De stap verbeter je in mijn ogen door een paard sterker te maken in draf en galop, van de stap zelf blijf ik liever af bij een paard die het allemaal nog leren moet.

Ook mee eens, ik had daarin echt meningsverschil met karin zij werkt veel vanuit hele trage stap, en dan kan ik het niet, ik heb echt t gevoel van impuls, actie nodig
Ik ben ook van mening dat ik met de trage, langzame stap geen los paard krijg.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:59

vur schreef:
knollentuin schreef:
Nee, vind ik van niet, een paard kan heel best op lengte in de bovenlijn lopen zonder dat daar een teugel op spanning aan zit.
Ben benieuwd hoe anderen daar over denken, mijn gevoel en ervaring is dat het best kan met m'n teugel of teugels ( als ik met stang en trens rij) in een boogje

Eens met je stelling. In een goede piaffe of galoppirouette kun je ook een boogje in je teugels hebben, terwijl de oefening goed wordt uitgevoerd. Juist bij het aanleren is het slim om dat te doen om het paard niet te storen in zijn balans. Uberstreichen is voor mij eigenlijk hetzelfde. Een hele nuttige oefening om de balans in het lichaam aan te leren bij de verzameling in de galop.

Idd je paard moet in balans, op eigen benen, verzameld zijn, dan kan het zonder bit,en zonder teugels.
Het kan ook met een losse halsring.
Het kan als je paard maar goed bevestigd is. En het voelt gaaf, controle terwijl je " alles" loslaat.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:08

:') eerlijk evelijn, het is bij de grote vos ook weleens ver te zoeken hoor, beetje sensibel is ie wel en gaat op t moment op de loop voor papa kieviet die z'n kroost gillend beschermd, ontspanning ver te zoeken, niks loslaten _O-

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:55

Oh wat sneu abfab, altijd moeilijk om afscheid te moeten nemen, en dan weer heel avontuur zo een jong paard....
Helene, kiwi, passende naam!!!:D
Het gaat in mijn ogen in het aangalloperen al niet goed, je moet teveel snelheid maken om te kunnen aangalloperen, daarin zeilt hij al over de schouder weg en ben je al teveel kwijt, probeer op te letten dat je paard niet wegdendert in het aangalloperen, opvangen en overnieuw proberen.
Dan eenmaal in galop gaat ie t eerste stukje op de vergaarde snelheid ok en als de impuls wegebt raak je activiteit kwijt en daarmee meteen je stuur in de wendingen.
Dus liever kleine stukjes galloperen, kan je mooi het aangalloperen oefenen of meer tempo gaan rijden in galop, -dan dus aanvoelen wanneer je de sprong kwijtraakt achter en die er weer bij rijden , en dan moet je opletten hoe je drijft, want ie zie een best wel vast aangeklemd buitenbeentje, drijf je dan? Dan drijf je te lang- zit je te duwen en kan je paard tegen je been aan leunen, of ben je je noet bewust dat je dat doet? Dan klem je ws en hou je daarmee ook je paard tegen
Buitenteugel verhaal is duidelijk
Het filmpje van de draf is me te kort

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:15

Ik ken die concord idd, maar meer als zo hou je je paard mak als ie verplicht aan de hand moet stappen, niet als trainingstijden, nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik helemaal niet van de hulpmiddelen ben, ik heb een slof, die gebruik ik als lange teugel, een dubbellonge, de officiƫle van lammert ( gebruik ik nnooit, te lang, te zwaar, dus van twee lichtgewicht longes zelf een aanelkaar geknoopte.
En touwtjes aan de longeersingel. Verder kom ik niet
Vorige week sinds lange tijd gestart, met de vos, in het Z 1 begonnen en ik had meteen 2 winst, ongeacht de punten erg tevreden over hoe hoe hij zich liet rijden, dat gaan we dus weer oppakken

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:55

Dat valt me eigenlijk mee hoe hoog ze zijn die Belgen, het is heel veel massa, om dat lichtvoetig en actief te krijgen..
Die van duhelo loopt al heel makkelijk zo te zien

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:14

Ha! Lins hoeve? :D
ik zie een duidelijk Spaans drafje, jepaard mag actiever voorwaarts, deze draf heeft te weinig impuls, paard zou ook elk moment terug naar stap kunnen gaan.
Het paard draagt niet en het aard stuwt hier oom niet echt, het zit er allemaal net een beetje tussenin.
Ik zou veel overgangen laten doen en meer verschil in tempo opzoeken, dan ga je vanzelf betere beweging krijgen, geregeld balkjes in je longeersingel leggen is ook een goede.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 07:51

Ik vind dat jouw instrukteur gelijk heeft :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 08:30

Hahaha, en meteen afgestraft.zulke dingen zou ik ook hebben

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:40

Oh schirocco wat een aparte kleur is je paard! Toverbal :#
Het gevaar met hulpteugel is idd dat een paard er zich in vast kan zetten of erachter kruipen - bijzet, pessoa,qoque en carbon en het is dan echt aan de ruiter of longeur om dit te kunnen zien en op te lossen, en dat is vaak zo simpel niet. Ik heb echt liever reallife verbinding, kan ik veel meer mee.