Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:08

Ik zou bij dit type paard ook niet echt focussen op de snelheid in stap. Als hij ontspannen moeilijk vindt, laat hem dan eerst ontspannen in een tempo waarin hij het kan, en als hij daar goed en stabiel in blijft kun je proberen er wat meer lengte/tempo uit te halen (daarmee wil ik niet zeggen dat hij niet voorwaarts moet blijven, maar rij dan stukje voorwaarts zonder te fixeren op die ontspanning. Snap je?)
Alsook in draf, hij moet wel wakker blijven op het been, maar als hij in het begin wil zakken en dan terug komt in tempo, dat is geen ramp, behou die ontspanning, beloon die ontspanning en werk voorzichtig naar dat tempo toe. Dit paard persoonlijk zou ik in eerste instantie liever langer en lager zien, maakt niet veel uit dat hij dan een beetje gestrekt loopt, maar eerst leren ontspannen, dan die kont eronder en dan die oprichting.

Lederen anatomische dressuursingel 120 cm te koop!
https://www.bokt.nl/markt/ad/493423/ana ... -trekpaard

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:30

Daar kiwi er al is, durf ik mijn dikkerd ook wel eens voor te stellen, wat vinden jullie hier van
Trekpaard, hier was ze 6, onder het zadel vanaf haar 3 maar héééél rustigaan ...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:16

Haha, dat zijn ze inderdaad. Ik heb inderdaad een leuk filmpje van de galop, maar ik heb geen idee hoe ik die hier op krijg.
kan hem wel zo zetten:
*link verwijderd*

dit is al weer tijdje geleden, ook eerste keer les met mijn ghost. Nu heeft ze al weer wat meer conditie en kracht en lukt de galop wel een stuk beter.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:58

Nitsa is er ook al 7 nu (dit filmpje is 3 maand geleden) en heeft voornamelijk pistewerk gedaan afgewisseld met buitenritten. Haar moeder heeft een super goede galop. Nitsa ook, maar doordat ze veel groter en langer is kost het meer moeite om in 1 stuk te blijven en niet om te vallen :D
Daarnaast heb ik vrij weinig les gevolgd (gecombineerd met 2 X 3 maand rust ivm hoefzweren en zadels waar ik niet deftig op kon zitten) waardoor we ook nog niet zo ver staan als we konden staan.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:01

Maar hier plaats je ook weer druk op de schoft, en met al die katrollen trek je zo je paard in de krul. Ook het feit dat het touw vanonder de singel, tussen de voorbenen naar je hand komt vind ik niet zo fijn, als je paard een goede sprong maakt springt die zo met zijn voorbenen over dat touw met alle gevolgen van dien. (en dan heb je én de longe, én die hulpteugel én je zweep nodig?)
Ik zou het niet willen denk ik ...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:04

Ik heb de ervaring dat volte's voor een jong paard net gemakkelijker zijn, dan wel mooi grote gelijkmatige volte's.

Als ze rechtuit lopen en ze verliezen hun evenwicht gaan ze maar een kant op, en dat is op die voorhand duikelend vooruit. Zo is het heel erg moeilijk om ze terug op te vangen, zeker als het echt nog groentjes zijn en niet zo goed reageren op zit én de kracht verliezen om te kunnen reageren.
Ik zet ze in piste werk liever op grote voltes, is in eerste instantie misschien wat moeilijker, maar veel gemakkelijker om ze op tijd te kunnen opvangen (en dan gaan we ze uiteraard niet dwingen om in die draf dat ze moeilijk vindt te blijven, maar rijden we 3 passen goed, neigen ze eruit te duiken, terug naar stap, herstellen in stap, opnieuw aandraven. Net hetzelfde in galop, aanspringen, 2 passen ok, terug herstellen in draf, en zo verder en verder opbouwen).

Wat ik dan wél doe is veel buiten gaan rijden, ook lange rechte lijnen, maar daar rij ik dan vooral op stem en met los contact, omdat ik wil dat buiten rijden = ontspanning en daar wil ik dat ze gewoon relaxed met losse teugel op eigen benen loop. Dan hebben ze ook de ruimte om uit te zoeken welke draf /galop fijn is, als ze daar eens wat tempo bijsteken, laat ze maar doen, bij in de piste heb je constant de hoeken waar ze dan vrij scherp moeten draaien).

Dusja, hier een combi van de 2.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:37

Abfab: ik eb het ook over net zadelmakke paarden.
Ik zet er wel altijd een stuur en een rem,op vanaf de grond, evenals wijken voor druk. Met een goede voorbereiding zit er zo een rem op, en dat is het enige dat je nodig hebt.

mijn toen driejarige heb ik de eerste keer in de bak erop gezeten, en de tweede keer op buitenrit geweest. En ook die liep netjes aan een los teugeltje, net zoals aan het halster, zonder druk, lekker op eigen benen.
Buiten verwacht ik ook niks meer dan een vooruit en een ho, en links of rechts als ik het vraag.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:43

abfab schreef:
Dan ligt het aan mij.

Ik zeg overigens niet dat trekpaarden niet kunnen schrikken maar vraag mij oprecht af, of die net zo reageren als de meeste kwpners.

Ik heb het hier ook over 2 trekpaarden. En ik moet zeggen, als die het in hun bol krijgen zit het ook niet in hun kont. Nu heb ik wel de ervaring dat ze minder snel onder de indruk zijn van bv groot verkeer, maar heb al meerdere situatie's gehad die maar net goed afliepen (door andere weggebruikers die besluiten dat 30 cm afstand aan een snelheid van 70 km/u voldoende is bv.)
Maar dat boomblaadje dat verkeerd ritselt, dat schaap dat vies kijkt, een sprinkhaan voor de voeten is voldoende om 1000 kilo in een steigeractie te laten omdraaien hoor :D

Ik doe ook mee met beide paarden aan rennen (hier worden vaak kleinere draf en vluchtrennen georganiseerd, en standaard is er dan een trekpaardenkoers, mogen er 12 kolossen tegen elkaar lopen :D). Dan heb ik bij beide ook voor de zekerheid een stangbitje in, ook op koetsentochten of als ik met meer dan 3 ruiters samen ga rijden heb ik een scherper bitje in. In de piste en op ritjes alleen gewoon een simpel trensje of de hackamore.

Maar het varieert dus heel erg van paard tot paard en de situatie, ik kan hier prima blokje om zonder een grote weg tegen te komen, dus dat scheelt ook wel, en je voelt het wel of het goed zit of niet :D

Mijn oudste merrie is trouwens een ideaal bufferpaard voor de jonge paarden die nog erg kijkerig zijn, jongste paard aan de buitenkant, mijn merrie aan de binnenkant, en als er iets is dat ze scheef langs gaan, drukt zij ze wel rechtdoor er langs. Drie ritjes met haar mee en die jonge snollen kijken niet meer op of om :D

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:55

Haha, inderdaad. als de mijne echt schrik hebben van iets draaien ze simpelweg om en denderen door (en dan is zo een scherper bitje wel handig, hang zoiets in een warmbloed en de beesten liggen achterover, ondanks dat mijn beide paarden héél erg zacht zijn in de mond ....)

Maargoed, gaan we dus wel behoorlijk offtopic.

Jonge paarden ga ik in de piste dus meer gaan helpen (door zachte ronde lijnen te rijden en te voorkomen dat ze op de lange zijdes wegdenderen en op die voorkant stuiken en dan de bocht niet doorraken ) en waar mogelijk lange rechte lijnen buiten. :D

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:00

ik spam even met mijn linkje
[RT-HAW] 7 Jarig trekpaard aan het werk tijdens de SIM clinic

het zijn wat teveel foto's om hier te plaatsen, en ik zelf vind het nog moeilijk om vanaf een foto te beoordelen wat ok is en wat niet. Bij bepaalde foto's heb ik zelf commentaar geplaatst, dus ik leer graag bij. er mag ook gewoon hier gereageerd worden hoor (er staan foto nummertjes bij :)

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:38

FCSA schreef:
Wat zijn jullie een mooie combinatie, Duhelo! Je hebt haar fijn aan het lopen en weet volgens mij heel goed waar je mee bezig bent :j Kanteling van (jouw) bekken is inderdaad iets om mee aan de slag te gaan, ik kan me voorstellen dat dat lastig is met zo'n joekel.

Dankjewel :D Ik denk idd dat ik wel behoorlijk weet waarmee ik bezig ben / wat het doel is / beperkingen van paard en mezelf. Nu nog de correcte uitvoering :D

ChocooPrins schreef:
Duhelo: Ziet er inderdaad netjes uit! Met zo'n breed paard zou ik ook immens moeite hebben met het kantelen van mijn bekken (zelfs met een smaller paard). Ik voel je pijn :D.

Op de voorlaatste foto valt me wel op dat je paard door je binnenbeen door dendert. Je paard was waarschijnlijk wel los, maar duwde gewoon net iets door. Waardoor jij manoeuvres maakt met je voet.
Verder geef je zelf al aan waar je mee bezig bent, nog net niet helemaal door die rug. Maar dat komt vast wel goed.

ze is inderdaad heel erg breed. we zijn ook al bezig aan zadel nummer 8 (nu een ghost, die bevalt nog het beste ondanks de brede zit)

Over de voorlaatste heb je helemaal gelijk. Ik ben superblij met de foto omdat het gewoon zo'n onwijs gave foto is :D. Maar rijtechnisch gezien kwam ze daar inderdaad naar binnen. (met als gevolg dat ik vage dingen ga doen met been en binnenhand).
Over het algemeen is ze erg licht op bit én been, maar als 1000 kilo omvalt moet ze ook maar de kracht hebben om licht te kunnen blijven op datzelfde been. Vandaar dat ik wel heel erg blij ben ermee, want ondanks dat ze naar binnen viel en mijn been negeerde, bleef ze wel netjes en in frame galopperen en liet ze me zitten. Ze kon ook gaan rennen of terugvallen in draf.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:01

Esther gaf ook die opmerking over het zadel platter te houden/maken. Je bedoelt dan vooral het gedeelte dat achter mijn kont oploopt?
Door de vorm van de cantle is het wat vals plat, het ziet er plat uit maar loopt al op naar boven. In het boomloze topic werd aangeraden om een frontriser te gebruiken die de voorkant van de zitting iets optilt waardoor de achterkant wat horizontaler komt. Esther gaf aan om achteraan een deel padding uit de kussens te halen (wat ik eng vind want dan moet ik in mijn kussens gaan snijden :D)
Dus ik moet nog even denken hoe ik dat ga aanpakken.

Kwa zadels:
gestart op barefoot western, daarna terug dressuurmatig gaan rijden
tussendoor even barefoot london, schoof enorm.
specialized saddle (zit als een huis op mijn oudste, op haar zit ik compleet in stoelzit en op mijn doos)
Massimo dressuur 2 (te gedwongen benen naar achter, zit ook op mijn doos (eerste foto in het topic). Lag ook niet helemaal fijn op haar)
Hidalgo mallorca: zat behoorlijk fijn, maar daar zit geen vaste pommel in en tijdens het lichtrijden zakte de voorkant tot tegen haar schoft.
Flexee: schoof véél te ver naar voor
barefoot rwc dressage, lag prima, kon ik niet op zitten :D
en nu de ghost, die ligt iets meer naar voor dan gewenst, maar blijft wel liggen, en ik kan er totnutoe het fijnste in zitten van al deze dat ik al gehad heb :D

Afbeelding
zo ligt het zadel

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:14

Helaas is het geen banaansingel, maar een FRA (de banaan vind je maximaal in 75 cm, deze fra is 100 cm... De enige banaan dat ik vond die lang genoeg is is met bont, maar dat gaat opzij gaan glijden ...)
Dit is niet de pad waar ik normaal mee rij, (want die glijdt). nu (en in het topic) ligt er een burioni sympanova pad onder voor boomloze zadels, (omdat je met ghost een speciale pad nodig hebt, dus heb ik dat braaf gedaan). Esther gaf echter ook al aan dat er veel te veel inlages en kussens onder zitten voor dit paard (heb ik nu net die dure pads gekocht :D) dus nu even denken of ik opteer voor een dunnere pad en de kussens laat, of kijk om de kussens aan te passen (want ik ben eigenlijk wel tevreden over die pad, die laat nl geen zweet door). Ik kan uiteraard wel uittesten met gewone dekjes en kijken wat/welk verschil dat geeft.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:19

De H-singel heb ik inderdaad al meerdere keren bekeken en staan bij kwijlen, maar die prijs ... en helaas is hij nergens te testen in de maat dat ik nodig heb, om nu zo een duur stuk te gaan kopen, als het toch niks blijkt te zijn sta ik met een onverkoopbare singel die bijna even duur is als mijn zadel :D

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:43

Dat zal ik eens opzoeken, bedankt!
We zijn nu wel heel erg offtopic aan het gaan, maar bedankt voor alle tips :). (rijtechnisch gezien mogen er uiteraard nog komen hoor :D )

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie