Dressuurmatig rijden DE oorzaak van blessures?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:44

Als je het boek van Karin Leibrandt gaat lezen, dan ga je zeker snappen dat paardrijden iets is wat je met heel veel beleid en technische kennis moet gaan doen, of je nu bosritjes of dresuur wil rijden.

Het is mijn bijbel geworden en oooooo wat zie ik toch verschrikkelijk veel totaal fout gereden paarden op foto’s voorbij komen, alleen al de blik in de ogen van die paarden...

Zelfs advertentie foto.’s van trainers met naam, dat ik denk, als je zo traint, snap je er niks van en dan verzorg je clinics?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:34

Ninx schreef:
Indestal schreef:
Als je het boek van Karin Leibrandt gaat lezen, dan ga je zeker snappen dat paardrijden iets is wat je met heel veel beleid en technische kennis moet gaan doen, of je nu bosritjes of dresuur wil rijden.

Het is mijn bijbel geworden en oooooo wat zie ik toch verschrikkelijk veel totaal fout gereden paarden op foto’s voorbij komen, alleen al de blik in de ogen van die paarden...

Zelfs advertentie foto.’s van trainers met naam, dat ik denk, als je zo traint, snap je er niks van en dan verzorg je clinics?

Toch zijn meer klassiek geschoolde mensen het niet eens met haar...
Ik maakte eerder ook al de vergelijking tussen haar bijvoorbeeld de manier van rijden zoals men met art2ride doet.
Meest opvallend is toch de halshouding, beter gezegd: het meest en eerst in het oog springend. Ik heb het boek gekocht, ik ga het sowieso lezen en kijken/ voelen hoe het voor mij voelt.

Nee, snap heel goed dat ze het niet met haar eens zijn, alhoewel ik de motivaties niet heb gelezen van deze “klassiek”geschoolde mensen, wat dat dan ook mogen zijn....het correct rechtrichten heb ik overigens in mijn 25 jaar paardenhebbende bestaan nog nooit echt mogen aanschouwen.

Lees het boek eerst en oordeel dan, ik iig ben er heeeeel erg blij mee omdat ik eindelijk handvaten heb om juist te gaan trainen, iets wat ik zeker wel mij altijd zo heb afgevraagd, maar in mijn instructies van ook de zgn “klassiek” geschoolde instructrices nooit op deze manier met mijn jong paard heb meegekregen, wat ik enorm betreur en zijn scheefheid altijd snel en gemakkelijk werd weggemoffeld en er oneigenlijke druk op het paard kwam, waardoor ik al weer snel interesse verloor in de lessen en er mee stopte, ik was een zeikerd, voelde te veel, dacht te veel na, lette te veel op mijn paard, moest nu toch eens gaan rijden...nu snap ik wat ik bedoelde en snap ik wat zij te kort komen..

Alles wat ik bij anderen zag en mij steeds meer bewust maakte of ik nog wel wil blijven rijden, heeft nu bevestiging dat ik het goed zag en goed gevoeld heb...

Derhalve kom ik ook al jaren niet meer op wedstrijdterreinen, ik kan het niet opbrengen, ik kan iet aanzien dat meiden hun paard zo een ongemak en pijn bezorgen en nog punten krijgen ook..

Als ik toch bezig ben, manolo mendez heeft ook nog een mooi betoog over hoe een paard volkomen verkeerd gereden wordt en hoe dat te zien, aan het paard zelf, aan de houding en aan het spiercorset van een stilstaand paard....treurig, dramatisch en hartverscheurend....

Ik ben dus ook aan het leren om mij op mijn paard zo correct mogelijk te gedragen om mijn paard zoveel mogelijk in zijn waarde te laten en hem mij te vertellen wat IK fout doe en waar HIJ last van heeft om DIT te voorkomen, daarom wissel ik werken aan de hand af met rijden met vrije uitloop heel de dag en dagen van absolute rust aan zijn lijf.....hij staat ten dienste van MIJ en het is mijn verantwoording om elke miniut op zijn rug bewust te zijn wat IK doe..

Ik zit in de overgangsfase of ik uberhaupt nog wel wil rijden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie