Dressuurmatig rijden DE oorzaak van blessures?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:37

Ik denk dat die voltes het probleem niet zijn.
Als ze gebruikt worden waar het voor bedoeld is, een paard dressuurmatig recht en in evenwicht krijgen.
Helaas is het zo bedroevend met het lesgeven dat daar te weinig aandacht voor is.
En bij die mensen is rechtdoor rijden net zo slecht.
want dat doet een paard dan ook scheef op de voorhand. Wat gegarandeerd vroeg of laat blessures gaat geven.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:49

Ik denk als er niet aan evenwicht en rechtrichten gewerkt word dat voltes en de kleine ruimte in een bak het wel versnellen.
Maar ik denk dat buiten rijden zonder te werken aan de basis, evenwicht, rechtrichten, waardoor het paard een ruiter goed kan dragen uiteindelijk net zo goed blessures gaan komen.

Dus ja gedeeltelijk met hem eens van het werkt eerder in de hand.
Maar ik denk bij serieus dressuurrijden met een goede opbouw en zicht in hoe een paard in elkaar zit lichamelijk dat het juist blessures kan voorkomen. Daar ben ik het dus niet met zijn stelling eens.

Uiteraard naast een goed stal/wei management. Rijden staat nooit op zichzelf.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:00

Knert schreef:
enjoymyhorse schreef:
Ik denk dat die voltes het probleem niet zijn.
Als ze gebruikt worden waar het voor bedoeld is, een paard dressuurmatig recht en in evenwicht krijgen.
Helaas is het zo bedroevend met het lesgeven dat daar te weinig aandacht voor is.
En bij die mensen is rechtdoor rijden net zo slecht.
want dat doet een paard dan ook scheef op de voorhand. Wat gegarandeerd vroeg of laat blessures gaat geven.

En houden mensen hun paard vaak te veel op stal. Nemen vaak niet meer de moeite voor een goede warming up en cooling down.

In een latere post :)

Citaat:
Uiteraard naast een goed stal/wei management. Rijden staat nooit op zichzelf.

Ik vind ook dat teveel paarden te lang op stal staan. En als ze buiten staan te klein.Voornamelijk in de winter.

Opwarmen en cooling down vind ik bij basis in het rijden horen. Maar je hebt helemaal gelijk het extra te benoemen, rondje links en rechtsom stappen met lange teugel vinden veel ruiters al heel wat.
Dan hup kort en paard blijft zo in die houding.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:17

Daar kan ik me niet in vinden.

Wat me wel vaak opvalt is dat bij werken aan de hand snel naar zware verzameling word gewerkt.
Naar mijn idee wel te snel.

Ik denk als er een opbouw is zoals die in het dressuurproeven boekje in Nederland staat. het zeker zonder blessures kan.
Alles word opgebouwd maar ook steeds afgewisseld.

Zelf train ik een oefening ook niet lang na elkaar. Daar pak ik altijd weer wat anders tussendoor om het eventueel daarna weer te herhalen.
Maar als een paard iets moeilijk vind dat 5 minuten achter elkaar te proberen gaat hij het echt niet makkelijker van vinden. Eerder verzuren en het juist moeilijker doen.

Ninx schreef:
Even een quote uit het stuk:

"Each joint, from the shoulder to the ground is designed for flexion and extension—for forward motion, not lateral motion. In fact, these joints are designed to minimize and restrict lateral or side-to-side movement."

Het maakt dus niet uit hoe kundig of hoe geduldig iemand zou zijn volgens dit stuk. De ledematen/ gewrichten zouden niet geschikt zijn voor de beweging die men in dressuur langdurig vraagt.
Dus niet zoals ih wild: kort en explosief.
Laatst bijgewerkt door enjoymyhorse op 08-10-18 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:51

Naar mijn gevoel was er vroeger juist veel meer basis in het leren van correct rijden en opbouwen daarvan.
Geen hulpteugels. Geen 1001 bitten. Geen zadels die je in een zit dwongen.
En de les was directer dan nu.
Nu moet alles met fluweelzachte handschoenen verteld worden want de ruiter kan niet meer tegen directe kritiek.
Als toen een paard niet goed liep moest je beter leren rijden. Punt.
Nu komen er eerst 10 zadel passers. 20 peuten. 5 bit fitters en dan heel misschien mag er wat van de ruiter gezegd worden.

Ik heb altijd les gekregen op mijn zit. Dat ik daarmee de meeste signalen geef dus dat die ook correct moet zijn.
Altijd les gekregen dat een paard aan het been is. Vandaaruit een fijne hand volgt. Neusje er net uit.
Dat een paard in evenwicht Moet lopen. Termen als recht gericht waren er niet. Maar gewoon evenveel druk. Of beter gezegd weinig druk op beide handen. Maar ook op je benen. Daar Bollinger holling voelen.
Sowieso voelen. Elke pas moest je kunnen voelen.
Hoe vaak zie je die vraag nog. Welk been verzet hij nu?
Wat toch in een beginners lesje hoort.

En inderdaad alles zonder haast.
Het paard geeft het leer tempo aan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie