Dressuurmatig rijden DE oorzaak van blessures?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ninx

Dressuurmatig rijden DE oorzaak van blessures?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 07:36

Ik kwam gisteren een opiniestuk tegen over de toename van het aantal kreupelheden (?) sinds het dressuurmatig werken met paarden op een kleiner oppervlak (rijbak) en daarmee meer in 'cirkels'.
Het dier zou hier niet voor ontworpen zijn, en in de geschiedenis is het dier altijd gebruikt voor 'lange rechte stukken' (veedrijven/ voor de wagen/ het reizen van A naar B/ etc...).
In recreatie werden later de bewegingen die paarden van nature maken ingezet op explosieve momenten; reining.
Maar in de dressuur worden die 'natuurlijke' bewegingen die normaal gesproken vaak kort & explosief plaatsvinden langdurig uitgevoerd. Dit zou problemen geven.

Ik vond het wel interessant. De algemeen heersende gedachte is toch dat dressuur onze dieren zolang mogelijk heel houdt.
Dit stuk gaat daar, enigszins, tegenin. En ergens klinkt het wel logisch.
Titel klopt niet helemaal, want veelal rechtuit rijden betekent niet dat je een paard niet kunt gymnastiseren.... Maar goed, ik moest even een titel bedenken ;-)

Enfin, ben benieuwd naar meningen.

https://www.facebook.com/35417741468762 ... =3&theater

GOING IN CIRCLES
When horses roamed the plains, they did exactly that: they roamed. They drifted along, grazing and mostly walking in straight lines. When horses worked for a living, they continued to walk those straight lines, pulling a plow from one end of the field to the other, pulling a milk wagon from one end of town to the other, or pushing cattle from one end of Texas to the other. As they transitioned from work animals to recreation vehicles, they generally continued walking, jogging, or cantering in reasonably straight lines, going from one end of a trail to the other.
Of course, not all work or recreation involved strict, straight line movement. They were asked to cut cattle, which often required them to work laterally, with sudden starts and stops and jolts and jerks. They were asked to perform military/dressage maneuvers, with significant lateral movement and transitions. They were asked to foxhunt, which required them to work over fences and around obstacles. They were asked to participate in sport, such as polo, which again required stops, starts, bursts of speed and lateral work. And, of course, they were asked to race, which required speed, but generally on straight line tracks or long ovals.
As they transitioned into show and competition arenas, however, they shifted away from straight line activity. We changed the game and asked them to become focused athletes and runway models. In doing so, we put them into smaller and smaller spaces and asked them to perform more and more patterned behaviors. Basically, we put them into patterned, repetitive movements—mostly in circles... little, tight circles. And they started to fall apart, experiencing more and more issues with joint problems, soft tissue injuries, and general lameness concerns.
We blamed their failures and breakdowns on bad breeding practices and poor genetics; we blamed their failures on bad farriers and inadequate veterinarians; we blamed their breakdowns on poor training and conditioning, poor horse keeping practices, bad nutritional practices, and any number of other things. And, while none of these should be disallowed, the fact remains that we changed the game and put them into those little, tiny circles and repetitive activities. So, let’s look at equine anatomy, and specifically, let’s look at that in relation to athletic maneuvers and activities.
First and foremost, the horse is designed to be heavy on the forehand. We fight against that concept, asking them to engage their hindquarters, to “collect,” and to give us impulsion. And they’re capable of doing so… but they’re not designed or “programmed” to sustain such activity for any length of time. When they do this in “natural” settings and situations, they’re playing, they’re being startled or frightened, or they’re showing off. None of these are sustained activities.
Likewise, when they do engage, they’re generally bolting forward, jumping sideways, or leaping upwards. And they're typically doing that with a burst of speed and energy, not in slow motion. Ultimately, their design is simply not conducive to circular work. Each joint, from the shoulder to the ground is designed for flexion and extension—for forward motion, not lateral motion. In fact, these joints are designed to minimize and restrict lateral or side-to-side movement.

Ninx

Re: Dressuurmatig rijden DE oorzaak van blessures?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 08:34

Nou ja, het paard is feitelijk niet ontworpen om op te gaan zitten... daar begint het eerste probleem.

Het stuk argumenteert niet zozeer uitvoering van de dressuur die debet zou zijn aan blessures, maar de handeling an sich... dus wel of niet goed uitgevoerd.
Dat een paard meer gebaat zou zijn bij werk op de rechte lijn,en dat verzameling en gewicht naar de achterhand verplaatsen wel natuurlijk is... maar slechts kort en explosief.
Langdurig verzameld lopen en veel voltewerk en zijgangen zouden schadelijk zijn.

Dat gaat zo'n beetje tegen alles in wat men over het algemeen als heilzaam ziet.

Ninx

Re: Dressuurmatig rijden DE oorzaak van blessures?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 08:40

Maar deze persoon betwist dus dat deze manier van werken zoals jij het omschrijft blessures zou doen voorkomen.
Het werkt ze eerder in de hand stelt hij.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 10:09

Askja schreef:
Naar mijn bescheiden mening is dressuur an sich niet schadelijk, ook het rijden van voltes niet.

Wat schadelijk is, is dressuurmatig rijden, eenzijdig gericht op het activeren van het achterbeen en het streven naar verzameling. Waarbij te weinig aandacht wordt besteed aan het ontwikkelen van de intrinsieke balans van het paard.
Ook de overmatige focus op het paard 'aan de hulpen krijgen', ofwel gehoorzaam maken, in plaats van hem aanspreken op zijn lichaamsbewustzijn en van daaruit balans en coördinatie ontwikkelen, kan ertoe leiden dat een paard een verkeerd bewegingspatroon ontwikkelt, ook als het er van de buitenkant 'goed' uitziet.

Verder ben ik persoonlijk geen liefhebber van longeren. Zeker niet met hulpteugels. Longeren in een grote rijbak waarbij de longeur afwisselend het paard voltes laat maken en rechtdoor laat gaan waarbij hij zelf meeloopt is al beter.

En afwisseling uiteraard, dus ook buiten rijden, grondwerk doen, of gewoon eens niets van je paard willen, maar genoeg hebben aan zijn gezelschap.

Her in de openingspost aangehaalde artikel doet mij een beetje denken aan de ideeën van Jean-Luc Cornille (http://www.scienceofmotion.com)

Mooie bijdrage, kan ik me wel in vinden.....

Het probleem dat de schrijver ziet in de huidige manier van rijden is het repetitieve, de zijwaartse bewegingen en het vragen van verzameling gedurende langere tijdspannen.
Het draaien, het op de achterbenen staan en wegspurten, de verzamelde gang; allemaal ontworpen voor showen (baltsgedrag), vechten of vluchten. En dus kortdurend, explosief, en altijd intrinsiek ingegeven... dus op initiatief van het paard, m op de manier waarop het paard dat kan/ wenst, en zo lang het paard dat kan/ wil...

Deze bewegingen dus gebruiken voor trainingsdoeleinden zouden het probleem zijn.

Ik kom er niet achter wie dit nu exact geschreven heeft. In de reacties zie ik dat het iemand is die 'blijkbaar' zeer kundig is, maar ik ga nog even graven.
Want terecht opgemerkt: zijn er statistieken/ onderzoeken welke deze stelling onderschrijven?

Verderop in de discussie zie je het voorstel endurance-paarden en dressuur-paarden eens met elkaar te vergelijken waar het gaat om uitval door blessures.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 10:12

Even een quote uit het stuk:

"Each joint, from the shoulder to the ground is designed for flexion and extension—for forward motion, not lateral motion. In fact, these joints are designed to minimize and restrict lateral or side-to-side movement."

Het maakt dus niet uit hoe kundig of hoe geduldig iemand zou zijn volgens dit stuk. De ledematen/ gewrichten zouden niet geschikt zijn voor de beweging die men in dressuur langdurig vraagt.
Dus niet zoals ih wild: kort en explosief.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 10:47

Askja schreef:
Ja Koper, maar dat zijn dus die korte explosieve bewegingen die ze alleen in dynamische situaties maken (vechten, spelen, dekken). Verder lopen wilde paarden toch het grootste deel van hun tijd in een gezapig tempo rechtdoor, van het ene graasgebied naar het andere. Ook vluchten is rechtuit. Kijk je naar de conformatie van het achterbeen, dan is dat vooral gebouwd op stuwkracht - rechtdoor.

Dat denk ik ook.... kan me goed vinden in je posts.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 10:57

Hevonen schreef:
Hoeveel dressuurmatig gereden paarden zie je waarbij het punt tussen de oren inderdaad het hoogste punt is en waar de neus net voor de loodlijn ligt, zoals het zou moeten?

Ik zie dat helaas bijna nooit. Het hoogste punt ligt meestal op de hals een stukje achter de oren en de neus zit achter de loodlijn.

In hoeverre is het paard lengte laten maken en met aanleuning in de 'stretch' rijden of longeren zoals je dat bijv Will Faerber ziet doen, en van daaruit steeds meer naar oprichting/ verzameling rijden dan correct?
De eerste tijd verdwijnen die oren dan toch best een eind onder schofthoogte (neus meestal wel op loodlijn, alhoewel in beginsel niet altijd), en door het dier steeds met voldoende impuls voorwaarts te rijden zou je voorkomen dat het dier op de voorhand komt/ loopt.

Bij Karin Leibbrandt/ 4dimension dressage lopen paarden nooit zo diep als ik daar materiaal van kijk. Dit is weer een totaal andere benadering. Neus wel op de loodlijn, maar de hals 'neutraler' en dus niet van een stretch uitbouwend naar een oprichting.

Heeft niet helemaal te maken met het topic-onderwerp, maar is iets wat we me wel bezighoud... en nu je het aanstipt wilde ik het toch even benoemen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 11:14

maria1990 schreef:
Tegenwoordig worden heel veel paarden scheef gereden of worden niet correct rechtgericht
Gewoon dressuurmatig rijden is niet de onderliggende oorzaak van beenblessures of kreupelheden
Maar het mode verschijnsel laag en rond rijden en een te weinig ondertredend achterbeen
zie ik eerder als de grote boosdoener van vele blessures.
Tegenwoordig wordt alles maar klakkeloos na gedaan. wat er op de tv te zien is en daarbij wordt vergeten dat de professionals. weten wat ze doen.

Ik begrijp deze redenatie, en het is wat meestal zeggen op Bokt.

Maar in het stuk wordt ook benoemd dat men het feit aan slechte fokpraktijken, een slechte manier van houden en slechte ruiters, maar dat een hele grote oorzaak is gelegen in de bouw van het paard.
Dat de ledematen van schouder tot hoef zijn ontworpen voor het rechtuit bewegen, en niet zijwaarts. Dat paarden dit wel kunnen en doen, maar dan slechts kort en om te paren/ vechten/vluchten.

Het gaat erom dat wij dit langdurig van ze vragen, en of dat kundig of niet kundig gebeurt zou nagenoeg dezelfde uitkomt hebben doordat het dier nu eenmaal niet gebouwd is om dit te doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 11:34

Pipodipo schreef:
- Slechte instructie. Tja, waar leer je dat goede rijden en goed management tegenwoordig nou nog?

Ik ga even op 1 ding in: toen ik begon met rijden, manege, en later de rijvereniging was er lang niet zoveel aandacht voor de inhoudelijke kant van het rijden.
De manier waarop je zoiets opbouwt, en het paard richtgericht krijgen.
Er was ook weinig feedback, alleen van je clubleden, instructeur of op een wedstrijd.

Ik dat er wel winst geboekt wordt door de komst van het internet. Alleen al op dit forum komen mensen toch wel stappen verder door inzichten van derden.
Ik zou niet durven stellen dat er vroeger beter onderricht en beter management was.

1 belangrijk ding was denk ik wel anders: men was niet zo dwangmatig bezig met presteren en dit meten aan anderen op het web.
Ik denk dat het allemaal iets luchtiger was en mensen meer 'pret' hadden, en dus minder prestatiedruk, minder druk op het paard, en dus minder blessures....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 12:03

Indestal schreef:
Als je het boek van Karin Leibrandt gaat lezen, dan ga je zeker snappen dat paardrijden iets is wat je met heel veel beleid en technische kennis moet gaan doen, of je nu bosritjes of dresuur wil rijden.

Het is mijn bijbel geworden en oooooo wat zie ik toch verschrikkelijk veel totaal fout gereden paarden op foto’s voorbij komen, alleen al de blik in de ogen van die paarden...

Zelfs advertentie foto.’s van trainers met naam, dat ik denk, als je zo traint, snap je er niks van en dan verzorg je clinics?

Toch zijn meer klassiek geschoolde mensen het niet eens met haar...
Ik maakte eerder ook al de vergelijking tussen haar bijvoorbeeld de manier van rijden zoals men met art2ride doet.
Meest opvallend is toch de halshouding, beter gezegd: het meest en eerst in het oog springend. Ik heb het boek gekocht, ik ga het sowieso lezen en kijken/ voelen hoe het voor mij voelt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 14:39

Indestal schreef:
Ik zit in de overgangsfase of ik uberhaupt nog wel wil rijden.

Ik kom later op de rest terug maar pik dit er even uit: ja, dat denk ik soms ook.... Ik vind alles aan mijn paarden geweldig, rijden is geen must.
Ik geniet er enorm van, natuurlijk.... maar ik geniet ook als ze aan een halster naast mijn fiets draven of gewoon staan te eten....

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie