Dressuurmatig rijden DE oorzaak van blessures?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:39

Van nature loopt een paard soms verzameld - 'kort en explosief'.

Dat betekent in de training: het dier kan het, maar bouw het uiterst geleidelijk op.

Idem met urenlang het dier op de volte: wenden kan het als de beste. Van nature loopt een paard in een soort zigzag: 30 meter rechtuit, klein bochtje, 20 meter rechtuit, weer een zwenking de andere kant op - ik ken dit onder de naam 'snake walk'. Zeker in stap een uitstekende oefening.

(Maar ik pleit niet voor die les die ik laatst zag: ruim 30 minuten grote volte, paard scheef dwz buitenachterhoef links en rechtsom buiten het spoor van het voorbeen, ruiter zat voorover, hoogste punt ver achter de oren, hals naar binnen verbogen... De loodlijn vanuit de heup van het paard toonde erg veel achterbeen achter de loodlijn. Dat daar op gegeven moment blessures van komen snap ik.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:56

Askja schreef:
Een vraag die ik persoonlijk in het verlengde van de door Ninx gestarte discussie zou willen stellen: wat is volgens jullie nou eigenlijk precies 'verzameling'? Want ik denk persoonlijk dat dit misschien wel de dressuurterm is die het vaakst eenzijdig of ronduit verkeerd wordt geïnterpreteerd, zowel rijtechnisch als biomechanisch. Met als gevolg een verkeerde manier van rijden en trainen.

Bij jonkies spreek ik over: kunnen spelen met het zwaartepunt - en het dier doet de overgang stap-halt op de achterhand.
(= De eerste keer dat ik op een jonkie zit 'werk ik aan verzameling'. :) )

En als einddoel de piaffe:
fikse bekkenkanteling/ 'buik'spier activiteit,
beide actieve achterbenen onder de massa dwz voor de loodlijn vanuit het heupgewricht -
en een lange, tot op zekere hoogte ontspannen bovenlijn.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie