Dressuurmatig rijden DE oorzaak van blessures?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:21

Nee, dressuurmatig rijden is niet DE oorzaak van blessures. Zoals in het artikel al aangegeven staat, zijn er diverse oorzaken te noemen van algemene kreupelheid. Het verhaal specificeert nauwelijks het soort kreupelheden waar de schrijver aan denkt. Maar veel voorkomende oorzaken van kreupelheden:
- Slecht paardrijden, alhoewel het best nog een klus is om een gezond paard naar z'n grootje te helpen.
- Rijden op slechte bodems. Te hard, te glad, te zwaar, te hobbelig, noem maar op. Op een slecht onderhouden bodem is het lastig om gezond te bewegen.
- Rijden op slecht beslag of slecht bekapte paarden. Veel ruiters wachten te lang om de smid te bellen en er zijn genoeg smeden die bedenkelijk werk leveren. Je ziet best vaak dat paarden te veel achterover worden gezet omdat ze dan zogenaamd een opvallender voorbeengebruik krijgen. Deze manier van beslaan/bekappen heeft ook keerzijdes.
- Slecht management, beginnende pijntjes worden over het hoofd gezien.
- Weinig aandacht van de veearts, die vindt soms ook gewoon dat een paard ergens doorheen moet terwijl het beestje wel onregelmatig loopt.
- Slechte instructie. Tja, waar leer je dat goede rijden en goed management tegenwoordig nou nog?
- Slechte huisvesting. Op drassige weides is het lastig gezond blijven, een glijertje is zo gemaakt. Er zijn veel blessures door slechte weidegang. In de recreatieve hoek wordt dit vaak niet opgemerkt omdat er vaker niet dan wel gereden wordt, laat staan serieus en verwacht vooral geen kritisch oog op de grond.
- Natuurlijke scheefheid van een paard bestaat echt.
- Soms verstappen ze zich op de laadklep, of glijden er vanaf.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:30

Ninx schreef:
Pipodipo schreef:
- Slechte instructie. Tja, waar leer je dat goede rijden en goed management tegenwoordig nou nog?

Ik ga even op 1 ding in: toen ik begon met rijden, manege, en later de rijvereniging was er lang niet zoveel aandacht voor de inhoudelijke kant van het rijden.
De manier waarop je zoiets opbouwt, en het paard richtgericht krijgen.
Er was ook weinig feedback, alleen van je clubleden, instructeur of op een wedstrijd.

Ik dat er wel winst geboekt wordt door de komst van het internet. Alleen al op dit forum komen mensen toch wel stappen verder door inzichten van derden.
Ik zou niet durven stellen dat er vroeger beter onderricht en beter management was.

1 belangrijk ding was denk ik wel anders: men was niet zo dwangmatig bezig met presteren en dit meten aan anderen op het web.
Ik denk dat het allemaal iets luchtiger was en mensen meer 'pret' hadden, en dus minder prestatiedruk, minder druk op het paard, en dus minder blessures....

Misschien was het er wel, maar stond je er niet voor open?
Of het lag aan jouw manege en vereniging, waren die misschien van een lage kwaliteit? Misschien heb je je gewoon nergens in verdiept toen? Want ook in die tijd waren Steinbrecht, Van Loon of Klimke niet nieuw. Nu noem ik even 3 oudgedienden op, er waren er natuurlijk veel meer.

Er zijn door de komst van internet veel mensen erg druk met het opdringen van hun mening en die als feit te presenteren. De schrijver van het stukje waar dit topic over gaat, is daar een goed voorbeeld van. Niet elke mening is zo goed doordacht dat je er een discussie over moet beginnen. Iemand op internet meent dat het rijden van veel voltes tot alle algemene blessures leidt. So be it.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie