Dressuurmatig rijden DE oorzaak van blessures?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 07:59

Naar mijn bescheiden mening is dressuur an sich niet schadelijk, ook het rijden van voltes niet.

Wat schadelijk is, is dressuurmatig rijden, eenzijdig gericht op het activeren van het achterbeen en het streven naar verzameling. Waarbij te weinig aandacht wordt besteed aan het ontwikkelen van de intrinsieke balans van het paard.
Ook de overmatige focus op het paard 'aan de hulpen krijgen', ofwel gehoorzaam maken, in plaats van hem aanspreken op zijn lichaamsbewustzijn en van daaruit balans en coördinatie ontwikkelen, kan ertoe leiden dat een paard een verkeerd bewegingspatroon ontwikkelt, ook als het er van de buitenkant 'goed' uitziet.

Verder ben ik persoonlijk geen liefhebber van longeren. Zeker niet met hulpteugels. Longeren in een grote rijbak waarbij de longeur afwisselend het paard voltes laat maken en rechtdoor laat gaan waarbij hij zelf meeloopt is al beter.

En afwisseling uiteraard, dus ook buiten rijden, grondwerk doen, of gewoon eens niets van je paard willen, maar genoeg hebben aan zijn gezelschap.

Her in de openingspost aangehaalde artikel doet mij een beetje denken aan de ideeën van Jean-Luc Cornille (http://www.scienceofmotion.com)

Stal Skýjafar, Tölt in Balans Tölt- en Centered Riding lessen op goed getrainde IJslandse paarden
Meer weten over mijn visie op rijden en trainen? Bezoek mijn vernieuwde site http://www.stalskyjafar.nl
Always learning

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:10

Nee, het probleem ligt niet bij de dressuur an sich.
Het probleem ligt bij de ruiter die te weinig geduld heeft om zijn paard langzaam en zorgvuldig op te leiden, aan het constant iets willen van je paard in plaats van te rijden en trainen met de intentie dat jij het pa aard in staat moet stellen om gezond en in balans te kunnen bewegen met jou op zijn rug. Dat vergt veel kennis, vaardigheden en verantwoordelijkheidsgevoel van de ruiter. Als je het idee hebt dat dressuurmatig rijden niet OK is voor je paard, heb je m.i. twee opties: ofwel zoeken naar een wijze van rijden en trainen die wel je paard respecteert, of er niet op gaan zitten. Maar rijden zonder goede dressuurmatige basis gaat niet werken, om heel veel verschillende redenen niet.

Koper, trainen op een ovaalbaan is schadelijker dan trainen in een rijbak met een goede bodem, in een rustig tempo. Ovaalbanen zijn veel te hard en als je daar in snelle tölt overheen rijdt, is de belasting van de gewrichten m.n. in de bochten behoorlijk extreem. Dat die banen zo hard zijn is omdat dit de traditie is, vanuit IJsland. Niet omdat dat nu zo goed is voor de paarden.

Stal Skýjafar, Tölt in Balans Tölt- en Centered Riding lessen op goed getrainde IJslandse paarden
Meer weten over mijn visie op rijden en trainen? Bezoek mijn vernieuwde site http://www.stalskyjafar.nl
Always learning

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:16

Ninx, het probleem zit inderdaad in dat explosieve, het snelle reageren. In feite is dat in de hedendaagse dtessuur in gematigde zin niet anders. Her zou heel veel schelen als er meer vanuit rust en balans zou worden gewerkt, zodat een paard eerst in een langzaam tempo zich een nieuwe beweging eigen maakt. De overdreven nadruk op impuls en een dragend achterbeen staat dit in de weg. Zijgangen zijn bijv. wel degelijk nuttig, maar een paard moet leren die bewegingen te maken zonder zijn gewrichten te verdraaien. Langzaam en gecoördineerd.
Ik denk dat jij die website van J.L Cornille wel interessant zou vinden. Ik heb enkele jaren terug ern driedaagse cursus bij hem gevolgd en daar erg veel van geleerd.

Always learning

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:19

Aanvulling op mijn vorige post: deels kan ik me dus wel vinden in de stelling dat een paard gebouwd is op rechtuit bewegen. Rechtrichten doe je m.i. ook vooral door rechtuit te rijden. Zijgangen zijn nodig om de coördinatie te ontwikkelen, om het paard handiger te maken. Maar wel met mate.

Wat nog weleens onderbelicht wordt, is hoe ongelooflijk belangrijk het is dat de ruiter in een zuiver gecentreerde, onafhankelijke balans zit. Elke minimale scheefheid of onbalans moet door het paard gecompenseerd worden. Als je je gaat verdiepen in biomechanica, kom je erachter hoe complex de wervelkolom samen met de omliggende spieren en spiertjes in beweging functioneert, en hoe snel dat proces door de ruiter verstoord wordt.

Always learning

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:42

Ja Koper, maar dat zijn dus die korte explosieve bewegingen die ze alleen in dynamische situaties maken (vechten, spelen, dekken). Verder lopen wilde paarden toch het grootste deel van hun tijd in een gezapig tempo rechtdoor, van het ene graasgebied naar het andere. Ook vluchten is rechtuit. Kijk je naar de conformatie van het achterbeen, dan is dat vooral gebouwd op stuwkracht - rechtdoor.

Always learning

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:31

Een in theorie heel simpel maar in de praktijk nog behoorlijk complex gegeven is dat ruiters/mensen gewend zijn dingen vast te pakken en te controleren met hun handen.
Het is echt behoorlijk lastig voor veel ruiters (incl ikzelf) om vingers/polsen/armen/schouders echt helemaal zacht, verend en ontspannen te houden. Alleen die spieren te gebruiken die nodig zijn om je hand en arm te positioneren zodat je armen een verend geheel worden met de teugels, en het paard uit zichzelf in dat contact terug gaat veren met ontspanning in nek en kaak. Als ruiter in dat contact het paard te volgen, in plaats van steeds te willen regelen.
Elke storing in de paardenmond werkt een defensieve spanningsreflex op bij het paard, die doorwerkt in het gehele bewegingspatroon. Plus dat het paard door een overmaat van teugelinwerking te veel gefocust raakt op de hand van de ruiter, in plaats van op zijn eigen lichaam en hoe hij zijn benen optilt en neerzet.

Door te werken aan een licht, volgend teugelcontact met verbinding op het gewicht van de teugel of iets meer, in combinatie met een ontspannen, onafhankelijke zit, en door terughoudend te zijn met de inwerking via de teugel (alleen begrenzen vanuit de vingers), gaat het paard meer openstaan voor subtiele communicatie -ook die paarden die zogenaamd hard en stug zijn.

Kort gezegd: pas als de ruiter voortdurend in de eerste plaats aan zichzelf blijft werken in plaats van in de eerste plaats van alles van het paard te willen, ontstaat een basis voor subtiele, positieve communicatie, voor het opwekken van positieve reflexen hij het paard, en dus voor dressuurmatig rijden in de goede zin van het woord.

Always learning

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:38

Een vraag die ik persoonlijk in het verlengde van de door Ninx gestarte discussie zou willen stellen: wat is volgens jullie nou eigenlijk precies 'verzameling'? Want ik denk persoonlijk dat dit misschien wel de dressuurterm is die het vaakst eenzijdig of ronduit verkeerd wordt geïnterpreteerd, zowel rijtechnisch als biomechanisch. Met als gevolg een verkeerde manier van rijden en trainen.

Always learning

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:53

Pipodipo, dat is gewoon hoe mensen hun visie presenteren. Als autonome lezer kun je dat toch wel relativeren? Op internet worden verschillende visies/meningen gepresenteerd, de geïnteresseerde en positief-kritische lezer kan prima zelf besluiten waar hij/zij zich het meest in kan vinden, en in hoeverre hij/zij openstaat voor nieuwe/onorthodox visies. Veel beter dan dat iemand alles wat zijn/haar instructeur hem voorkauwt maar voor lief aanneemt. En Van Loon en Steinbrecht hebben (hadden) ook niet de waarheid in pacht.

Janneke, 'spelen met het zwaartepunt' bij jonge paarden vind ik mooi gevonden. Ik denk dat je in de training van een jong paard al redelijk vroeg moet beginnen aan het 'refereren aan' verzameling. Dan gaat het vooral om het kunnen controleren van het eigen zwaartepunt in beweging (door het paard), ofwel balans. Ik noem dat zelf intrinsieke balans omdat het m.i. van het paard zelf uit moet komen, hij moet zijn rompspieren (buikspieren, maar vooral borstspieren en serratus spieren) activeren om de massa van zijn romp tussen zijn voorbenen te stabiliseren. Dat gaat dus (nogmaals, naar mijn mening) helemaal niet zozeer om het achterbeen, iig niet in de zin van actief ondertreden, maar meer om het coördineren van de bewegingen.
Heeft het paard die balans eenmaal ontwikkeld, (pas) dan kun je als ruiter het achterbeen meer activeren richting een heel klein beetje verzameling, met behoud van die intrinsieke balans en daarmee lichtheid aan de voorkant en een meer opwaarts dan voorwaarts bewegingspatroon.
Dit wissel ik af met actief voorwaarts stappen (ik train dit vooral in stap) in een elastische verbinding, met impuls, een deinende bovenlijn en een contraherende onderlijn.
Meer klassieke verzameling zoals jij dat omschrijft is bij verreweg de meeste paarden pas mogelijk na jarenlange zorgvuldige training. Probleem is dat veel paarden fysiek helemaal niet in staat zijn tot deze verzameling, omdat hun conformatie dat niet toestaat. Zie de vele moderne dressuurpaarden die een sneu slap aftreksel van piaffe laten zien met een in de verkeerde richting bewegend bekken - hoewel dat ook aan de training kan liggen uiteraard.
Overigens is in een klassiek verzamelde beweging als passage en piaffe de bovenlijn m.i. niet tot op zekere hoogte ontspannen, maar juist heel actief, in de zin van elastisch samentrekken en een beetje verlengen. Draagkracht komt nl niet alleen van de onder-cq achterkant.

Always learning

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:10

Dat dilemma snap ik wel, en het lijkt me heel gezond je dit af te vragen.
In feite zou iedereen die paardrijdt zich regelmatig af moeten vragen waarom hij/zij dit doet, en zich moeten realiseren hoe bijzonder het is dat een paard het toelaat dat je op zijn rug gaat zitten. En een paard zou niet slechts betekenis voor mensen moeten hebben als rijdier.

Persoonlijk ervaar ik dit niet zo sterk dat ik niet meer zou willen rijden. Zeker niet als ik merk dat mijn paarden, die lekker in een groep in een grote paddock dan wel in de wei staan, enthousiast naar me toe komen als ik met een halster de wei of paddock in loop en hun naam roep. Eentje staat zelfs dagelijks luidkeels te hinniken tot ik haar eruit haal om iets met haar te gaan doen, en is boos als ze niet de eerste is. Uiteraard gaat het de paarden daarbij niet (alleen) om het rijden, maar ook om de aandacht.
Verder zien al onze paarden er gezond en mooi bespierd uit, en zie ik geen tekenen van overbelasting. Ze zijn fit, gezond, vrolijk, open en lijken echt plezier in te hebben in hun taak als rij- en lespaard.

Maar het lijkt me nogmaals heel goed om regelmatig te twijfelen aan nut en noodzaak van rijden, zeker als het om wat voor reden voor je paard of voor jezelf (tijdelijk?) minder gedeeld plezier oplevert. En om altijd, al-tijd, het welbevinden van het paard boven je eigen belangen te stellen.

Always learning

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie