[BLOG] Waarom doen we wat we doen: Poep op de stoep

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

QuintaenJojo
Correspondent

[BLOG] Waarom doen we wat we doen: Poep op de stoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 05:04 Tip de Nieuwsredactie

*Bokt.nl
Blog

In het geval van stront, blijk ik nogal een dubieuze denkwijze erop na te houden.
Laatst betrapte ik mezelf er op toen ik over de stoep liep in ons dorp en struikelde over een hoop hondendrollen, dat ik niet de mooiste taal uitte in mijn brein richting de onbekende hondeneigenaar. Zo goed en kwaad als het kon de drollen de berm ingerold, schoen door het gras gehaald en weer doorgelopen. Verderop lag er een meterslang spoor paardendrollen, ik liep er langsheen, bekeek de kleur en vastigheid, soort van automatische gezondheidscheck en liep door.
Bij mijn loopje terug zag ik dat iemand hetzelfde met de paardendrollen had gedaan, als ik met de hondendrollen, de berm in geschopt. En toen trof het me, waarom stoort de hondenpoep me wel (heb zelf toch ook honden) en bij het meterslange paardenspoor is het blijkbaar niet in mijn brein op gekomen dat het ook hier gewoon stront betrof.

Afbeelding

Heel eerlijk, hondendrollen zie ik als poep en dat hoort niet op de stoep, maar paardendrollen registreer ik schijnbaar als verlengstuk van mijn fantastische hobby, het geurt prima en twee buien regen erover en dat vermalen hooi/gras is weg.
Maar als paarden je hobby niet zijn, dan is poep natuurlijk gewoon poep, waar het ook uitkomt. En als ik heel eerlijk ben, op een stoep hoort het nooit.

Afbeelding

Maar wat op de straat? Wanneer ruim je het op en wanneer niet?
Nu besef ik me, dat ik daar misschien te makkelijk mee om ben gegaan, wij rijden met ons tweespan enkel op de weg en maak me eigenlijk nooit druk om waar het eruit valt.
Maar eerlijk is eerlijk, een woonwijk bevuilen is misschien toch een ander verhaal dan dat het op een polderweg ligt zonder bebouwing. Of niet? En de zebrapaden, bij zonnig weer wordt één van mijn pony’s altijd wat heter bij het passeren van een zebrapad (de zon ketst dan zo lekker op de witte stroken) en het direkte gevolg van ‘n beetje spanning bij haar is poepen. Het ligt dan wel op straat, maar is een zebrapad eigenlijk niet een soort van verlengstuk van de stoep?
En als ik mijn pony’s ontwormd heb? Dan ruim ik het wel altijd op, overal, zo’n drie dagen lang. Ik moet er niet aan denken dat door mijn ontworming ergens een hond doodziek wordt of erger! Maar zijn die drie dagen voorbij, dan laat ik mijn strontemmerke weer thuis.
En laten we eerlijk zijn, das op de wagen makkelijk meenemen.
Daar komt ook nog eens bij, dat ik zelden tot nooit alleen op de wagen zit, dus eigenlijk geen enkel excuus om niet even de mest op te ruimen. Vanaf nu ga ik dat ook doen, heb ik me voorgenomen. Beter laat dan nooit.

Zie ook her en der berichten voorbij komen over waarschuwingen en zelfs bekeuringen voor het niet opruimen van de paardenmest. Ergens ga ik er vanuit dat het hier gaat om situaties op stoepen of wandelgebieden, aangezien je daar met je paard niet hoort, maar steeds meer gemeentes nemen het op in de Algemene Plaatselijke Verordeningen (APV), dit ivm overlast, verspreiding van ziektes en vervuiling van grondwater. Het zal geheid onderzocht zijn, maar toch vraag ik me af of dit terechte zorgen zijn?

En wat te doen voor ruiters? Stap je af tijdens de rit? Laat je het liggen? En hoe op te ruimen? Om nu een emmer met borstel aan je zadel te hangen…..Dan is het als menner makkelijker, mits je altijd een groom bij je hebt tenminste. Maar een mestzak is voor de wagen ook een prima oplossing. Maar de oplossing voor ruiters wordt lastiger, lijkt mij.
Ergens hebben de gemeentes dat ook bedacht, want ze hanteren een 24-uurs regel voor het opruimen. Theoretisch prima, maar dan kan je wel elke dag 2x dezelfde route rijden, één op het paard en de tweede op de fiets met de mest-boy in de aanslag!

Kiem

Afbeelding
Foto: KNHS

QuintaenJojo
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 17:18

Onali schreef:
2 keer zoveel plezier van je buitenrit. Eerst te paard en dan met je krui _O-

_O- _O-

Luister naar de ogen van je paard

QuintaenJojo
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 17:31

En ben toch verbaasd/verrast dat de meeste hun mest opruimen, positief.

Heb wat reacties gezien alsof mensen zich moeten verantwoorden voor wat ze wel of niet kunnen of doen, dit moet niemand willen, aannames zijn vaak fout en je kan mensen kwetsen. Da's niet nodig. Vind ik erger dan poep op de stoep.

Zag wel een goede tip, er schijnen ook al poepzakken te bestaan voor onder t zadel.

QuintaenJojo
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 18:32

ClauH schreef:
Citaat:
er schijnen ook al poepzakken te bestaan voor onder t zadel.

sorry, ik zag dit gelijk letterlijk voor me, zit wel lekker zacht en warm :Y)

_O- _O-

QuintaenJojo
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 18:33

girlyggirl schreef:
Liever paardenpoep in mn hand dan hondenstront onder mn shoen!

Juist :) :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie