Britse enduranceamazone beschuldigd van mishandeling

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:54

Citaat:
Finnie is een ervaren FEI-amazone met een goede reputatie, waardoor de waarneming twijfelachtig is.

De waarnemingen zijn vastgelegd op beeld materiaal. De waarneming op zich is niet twijfelachtig.
Dat blijkt ook uit feit dat Endurance GB de zaak in onderzoek heeft.
Of het genoeg is om de beschuldiging van mishandeling hard te maken is misschien twijfelachtig.

Het is jammer, dat tegen alle afspraken in, de UAE doorgaat met het niet naleven van de regels en afspraken. Deze Engelse amazone doet daar hard aan mee. Als internationaal amazone (springruiter) is ze ook op de hoogte van de problemen in de UAE in de endurance. van mij mogen deze ruiters geschortst worden omdat ze het probleem mede in stand houden.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:19

speurneusc schreef:
schors der dan omdat ze aan niet erkende wedstrijden mee doet en niet vanwege mishandeling..

Ik heb aangegeven dat de mishandeling in onderzoek is, daarin worden ook de gegevens van de vetchecks en eindkeuring in meegenomen. Ik heb daarover mijn mening, maar het is eerlijk om de uitkomst van het onderzoek af te wachten.

Als ik goed ben geinformeerd is de race geen illegale race. Er mogen in de UEA CEN wedstrijden worden georganiseerd, alleen is de afspraak met de FEI dat daarvoor de internationale FEI regels van toepassing zijn. De organisatie, de ruiters, waaronder deze engelse ruiter wijkt af van die afspraken, en houden daarmee het probleem van de UAE in stand. De UAE endurance tak is al een tijd geschorst geweest, dus ja voor degenen die er gewoon mee doorgaan vind ik dat een schorsing een reele optie wordt. De rijstijl (en optoming) is een deel van de gemaakte afspraken. Ik vind niet dat je daarvoor mishandeling hoeft aan te tonen. Het negeeren van FEI afspraken lijkt mij genoeg. Dit mag gelden voor alle deelnemers aan dat soort wedstrijden.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:24

Tobbes schreef:
Ik schrik meer van de opgetrokken buik die dit paard heeft |(
Je wordt verdrietig van.

Is het paard door de keuring gekomen?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:50

AlexVB schreef:
Tobbes schreef:
Probleem bij keuringen is dat er bij de locomotie alleen wordt gekeken of een paard kreupel is of niet. Ik zie Nederland ook regelmatig paarden die niet meer vooruit te branden zijn maar wel goed gekeurd worden. Vooral paarden die hoog in bloed staan zie ik dit meer.

Dit is dus niet waar. Bij elke wedstrijd worden voor, tijdens en na ook naar vochthuishouding, hartslag,kleur van de slijmvliezen, darmgeluiden, ademhaling en de gangen in stap en draf gecontroleerd

Is 1 van deze punten niet goed volgens de geldende regels wordt een paard afgekeurd. Alleen bij HS boven 60 heb je nog 1 kans om opnieuw aan te bieden.

Citaat:
In Nederland en ook Belgiƫ zijn ze heel streng bij de keuringen.
Hoe het in de andere Europese landen aan toe gaat weet ik niet omdat ik daar nog niet gereden heb.

Terug on topic.

Deze Engelse dame en alle andere ruiters en amazones die zo een paard behandelen dienen voor minimaal 2 jaar geschorst te worden.

Het is goed om te benadrukken dat AlexVB refereert aan de Nederlandse/Belgische situatie.
Bij de FEI regels is bv de HS 64, en ik weet niet of in de UAE een andere gehanteerd wordt naar aanleiding van Boutlieb voorstellen.

Buiten de ruiters vind ik ook dat juryleden, DA, grooms en eigenaren een schorsing zouden mogen krijgen door deelname aan wedstrijden in de UAE die afwijken van de afspraken met de FEI.

Weet iemand of dit paard is goedgekeurd na afloop?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:51

Babootje schreef:
BMHP schreef:

De waarnemingen zijn vastgelegd op beeld materiaal. De waarneming op zich is niet twijfelachtig.

Dat een zaak in onderzoek is zegt helemaal niets. Er is een klacht en deze wordt onderzocht. Niets meer, niets minder. De uitkomst is alleen relevant.

ik snap je punt niet, een halve quote vind ik ook een verkeerd beeld schetsen.
De tekst in de OP is inmiddels op dit punt ook aangepast.

Citaat:
Of het genoeg is om de beschuldiging van mishandeling hard te maken is misschien twijfelachtig.

misschien kan jij uitleggen wat het verschil is tussen een zaak in onderzoek hebben of een klacht wordt onderzocht.

alleen de uitkomst is relevant, daar ben ik het ook niet mee eens omdat deze dame zowel gevestigd is in de UAE als GB en daarvoor wedstrijden rijdt, kan het zijn dat endurance GB geen handvaten heeft voor disiplinaire maatregelen. Iets wat procedureel juist kan zijn waardoor er geen antwoord komt op de echte klacht / zaak / onderzoek.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie