Britse enduranceamazone beschuldigd van mishandeling

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:27

speurneusc schreef:
als ze met beschuldigingen komen moeten ze wel overtuigend bewijs hebben.. losse teugel en en paar x harder moeten drijven is nou niet echt mishandeling..

Er is een verschil tussen drijven (kuit) en schoppen (been), en dit is echt schoppen+. Het paard valt ondanks haar schoppen zelfs terug, duidelijk dat hij haast niet meer kan. Om hem dan erdoorheen te trappen vind ik echt niet goed. Ik vind het zelfs wel enigzins shocking, het moment dat mensen dit 'normaal' vinden als beeld van onze sport. Het zou sport mét de dieren moeten zijn en niet ten koste van of ondanks de dieren.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 10:05

Citaat:
Finnie is een ervaren FEI-amazone met een goede reputatie, waardoor de waarneming twijfelachtig is.

Dit vind ik een rare uitspraak: hoe kan een waarneming 'twijfelachtig' zijn als je het ziet en het gefilmd en gefotografeerd is :? De conclusie daaruit kan misschien twijfelachtig zijn, maar de waarneming is gewoon... een waarneming. De verslaggeving van het oorspronkelijke artikel is niet heel erg objectief, ik vind het zonde dat bokt dit klakkeloos overneemt. Het is namelijk niet geheel waar, die 'goede reputatie' of althans, dat is relatief, want:

Citaat:
The British Equestrian Federation did not respond to requests for comment last week about Finnie, who has been involved in controversy before. In 2013 she rode another Al Wathba-owned horse for the British team at the European championships in Most, in the Czech Republic. At the time, Horse & Hound reported that some riders withdrew themselves from selection in protest at GB considering a UAE-based rider.
Finnie was eliminated at Most for being underweight, following a spot check.

Janneke2 schreef:
Edhunter schreef:
Als je het bit bekijkt wordt ik er beroerd van ! Vergroot de foto en je ziet duidelijk hoe scherp het bit is ! Er zijn duidelijk littekens te zien in de mondhoek!!

Misschien zie jij een andere foto dan ik.
Een bit met schaar is niet per definitie een scherp bit (ik zag wel een ketting, maar geen kinketting, dus geen hefboom werking).
En rijden op een dier met littekens is ook al geen mishandeling.

Nee hoor, volgens mij zien we dezelfde foto allemaal. Het lijken inderdaad littekens, maar dat is wellicht een voorbarige aanname op basis van één foto in dit formaat. Ik vind het overigens ook lastig oordelen of het bit nou wel of geen kinketting heeft op deze foto.

Het bit daarintegen, met deze schaar, heeft wel scherpere werking dan een gewone trens, ook zonder kinketting. Denk maar eens na: als je druk op de teugels geeft, zal er druk op de bakstukken komen, die daardoor weer druk achter de oren geeft maar ook in de mondhoeken (omhoog). Daardoor is het toch wel een scherp bit te noemen. Jij bedoelt dat het niet direct druk geeft in de kingroeve, en dat is waar, maar dat is niet het enige wat bepaalt of een bit scherp is. Een kinketting heeft aan de andere kant toch ook weer als kant dat een stangbit beperkt kan worden, dus kan het juist minder scherp maken. Daarbij is de ketting die als neusriem fungeert toch ook wel scherp te noemen, zou ik zeggen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie