Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 08:20

Donkydonkje schreef:
En dan nog steeds zijn er veel mensen die voor de lol naar de paardenmarkt gaan of "Zielige paardjes" kopen op de paardenmarkt. Lekker afschaffen die onzin! Kan me dan ook erg kwaad maken dat er hier op bokt nog steeds mensen zijn die het leuk vinden om naar de paardenmarkt te gaan en er zelfs topics over zijn om gezellig samen erheen te gaan. Als er nu nog mensen zijn die zeggen dat de paardenmarkt niet zo slecht is als wordt neergezet in de media...…. 8)7

Wat denken jullie dan dat er met de paarden en pony's gebeurd die nu op de markt aangeboden worden? Juist fijn als er mensen de "zielige" paardjes nog een 2e kans kunnen/ willen geven.

Anders gaat het allemaal ondergronds van handelaar naar handelaar en er is helemaal geen (toe)zicht over hoe die paarden gehouden, behandeld en verzorgd worden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 08:39

Op de markt willen ze verkopen..dus zorgen ze wel dat ze er "beter" voor staan. De manier waarop vind ik ook niet ideaal. En ik vind het ook sneu dat er met paarden geleurd word op die manier.

Maar dat gebeurd toch, alleen hier zie je het als buitenstaander "toevallig".
Daarnaast is ook lang niet alles zielig wat er op de markt staat, staat ook een hoop jong spul wat gewoon zo uit de wei is getrokken.

Niet meer kopen is ook de oplossing niet, dan verkopen handelaren ze wel onderling aan elkaar..ondergronds dus.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 28-09-18 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Re: Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 08:42

Volgens mij is dat een illusie, die zielige paardjes brengen toch wel wat op..of dat nu bij verkoop aan de particulier is of bij de slager, of bij het doorverhandelen.

Ben het er wel mee eens dat de uiterste onderkant van de markt staat op paardenmarkten, maar als je de markten afschaft blijven die paarden gewoon bestaat en zoals ik al zei gaat de handel ondergronds. Dus ik weet niet of dat de oplossing is.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:22

Kinke schreef:
Waar krijgen die handelaren hun dieren vandaan? Het paardenwereldje mag zelf wel eens wat vaker in de spiegel kijken. Hier vlakbij zit ook een handelaar, die heeft zijn weides nooit leeg, er zijn dus blijkbaar toch genoeg eigenaren die hun dieren verkopen aan hem/zijn collega's. Begin zelf maar eens met verantwoording nemen voor je dieren, ook al 'kun' je er niks meer mee, dan is het met het restant paardenmarkten ook snel genoeg afgelopen.

Mee eens, niet zomaar fokken met een kreupele merrie of voor leuke kleurtjes.
Of met de hengst van de boer verderop, verantwoordelijkheid nemen voor een dier wat niet meer geschikt is als rijpaard zodat het niet (deze) handel in gaat.

Ik weet niet of dat waar is Sclimpre, mijn ervaring met handelstal (middenklasse segment) is dat alles wat daar niet verkocht werd (omdat het vaak wat mankeerde) bij de laagste segment handelaren terecht kwam en van daaruit vaak ook op de markt. Bij dat soort handelaren kregen de paarden het vaak al niet bepaald beter..
Denk aan dagenlange opsluiting in de stal, weinig verzorging etc. want hoe minder een paard "waard" is, hoe minder er in gestoken word qua geld want dat gaat ten koste van de eventuele winst die nog gemaakt zou kunnen worden.

Voor die paarden is een markt misschien juist een uitkomst om een liefdevol tehuis te vinden waar ze wel de verzorging krijgen die ze nodig hebben.
Al vind ik zelf de stressvolle omstandigheden ook niet fijn voor ze..

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Re: Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 08:55

Lees het hele topic en oordeel dan...hetzelfde geld voor Raafsmits.

Duidelijk dat jullie echt geen idee hebben hoe de handel er in de paardenwereld uit ziet..en dan bedoel ik niet de markt.

Een beetje ervaren paardenmens weet ook hoe er met veulens omgegaan word en hoe je er net wat meer over te zeggen hebt als je gebruik maakt vd staartwortel op de rug, en dat dat veiliger en beter voor het dier is dan om aan het hoofd te staan trekken.

Ik vind het jammer dat er zoveel geroepen word door mensen die niet "weten" hoe het allemaal in elkaar zit, maar wel direct een oordeel hebben klaar staan.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:52

safina schreef:
Kendra schreef:
Dit dus.... met het verbieden van de paardenmarkt los je geen enkel probleem op, dit segment van de handel zal nóg meer naar plekken gaan waar geen enkele controle is. En wat je niet ziet, dat komt niet op social media. En dan wordt er ook niet over gepraat.
Maar het ondereind blijft bestaan..... dan maar liever naar de markt.
Een veiling is in dit segment niet aan de orde. Allereerst gaat het vaak om contante handel (dus liever geen registratie) en de prijzen zijn veel te laag om een veiling voor op te zetten.
Wat wel kan bijdragen aan een oplossing is I&R. Maar daar kleven ook wel weer veel nadelen aan.

Precies. Veilen gaat niks verbeteren. Vandaar ook mn vraag aan Raaf of ze wel eens een paardenmarkt heeft bezocht. Dan snap je dat daar de oplossing niet ligt.

Waar mijns inziens wel een oplossing ligt is het stoppen van fokkerij van rotzooi. Die debielen die wat shets bij elkaar in de wei gooien die ieder jaar met elkaar weer een lading misvormde inteeltnakomelingen produceren waar geen hond op zit te wachten. En het zorgen dat mensen met afgekeurde paarden ze netjes richting het hiernamaals (slager, euthanasie) begeleiden, in plaats van ze laf te dumpen in de handel. Beiden dingen waar je met het afschaffen van een paardenmarkt niets aan verandert. Maar die door de paardenmarkt wel enorm zichtbaar worden.

I&R? Kan de afkorting niet plaatsen. Hier moet je me even helpen.

Helemaal mee eens, de paardenmarkt is een afspiegeling van de onderkant van de handel. Als bovenstaande zou gebeuren dan zou er al een stuk minder onderkant zijn en de markten hopelijk overbodig worden.

Overigens is een veiling ook helemaal niet zo "leuk en stressvrij" voor een paard imo.

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie