Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:37

De kloof wordt steeds groter. De voorstanders willen gewoon niet tegen een langstaart aankijken. Al helemaal niet thuis in de wei. Ze zullen er niet wakker van liggen als ze hun aanfok dan niet kwijt kunnen. Er gaat nog steeds genoeg naar de slacht. Ook met een totaalverbod op show zullen de voorstanders exclusief voor elkaar wat blijven fokken + couperen en het overschot afvoeren. Puur om zelf dat 'mooie' oud hollandse plaatje in de wei te hebben staan.

De tegenstanders fokken zelf wel de langstaarten die de gebruikers willen. En gebruikers willen gezonde paarden waardoor cpl ook automatisch meer aandacht krijgt.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:01

Zeeuwsemeid schreef:
Ik wil dolgraag een trekpaard over een paar jaar, maar hoop toch dat ik er gewoon 1 ga kunnen vinden mét staart. Ik snap niet dat die oude lui dat couperen blijven willen..

Langstaarten zijn er genoeg hoor. Is best veel aanbod in. Steek tegen die tijd een lichtje op bij wat grote fokkers in de buurt. Die weten ze vaak via via wel te staan. Want lang niet alle oude fokkers weten hun weg naar marktplaats te vinden :+

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 14:34

Een algeheel showverbod zal het probleem maar gedeeltelijk oplossen. Het gaat velen niet om het showen maar om hollands pracht in de wei of voor de koets. Een klein groepje zal altijd blijven couperen zolang daar over de grens de mogelijkheid voor is.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 19:16

josie schreef:
suffie schreef:
Ik citeer dit zinnetje uit de openingspost om erop te reageren;
Sinds 2001 is couperen verboden maar het gebeurt nog steeds. Zelfs toen in 2016 het deelnemen van gecoupeerde paarden aan een keuring of tentoonstelling werd verboden, stopte het couperen niet.

Het is in Nederland verboden om te couperen, maar er zijn nog steeds landen waar dit wél mag! Met een medische a test mag je helaas gewoon deelnemen aan keuringen. Dit is een gat in de maas van de wet waar het KVTH ook niets aan kan doen. Wij weten allemaal hoe de paarden aan hun korte staartje komen, maar zolang het kan en mag blijven ze het doen. Het is nu aan de minister om daar een einde aan te maken.

Nu mag het helemaal niet meer, ook niet met een medisch attest.
Dus gecoupeerde staart: niet op een keuring.

Ook niet helemaal. Als ik me even de uitspraak van de rechtbank van december 2017 voor de geest haal gaat het verbod gelden voor dieren geboren vanaf 2018. Alle dieren voor die datum mogen met een geldig attest nog wel geshowd worden.

Wel opmerkelijk dat de voorzitter aftreedt op het moment dat om en nabij alle veulens van dit jaar gespeend worden en normaliter de grens over gaan voor een knipbeurtje.......

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:49

Ik vind dit ook fantastisch nieuws. Klaar met de mazen in de wet want die worden nu binnen de wet eindelijk gedicht.

Ik ben wel heel benieuwd hoe dit er precies uit komt te zien. Het is qua bloedvoering al een kwetsbaar ras en als er ook een verbod komt op de bestaande generaties gecoupeerde dieren dan hou ik mijn hart vast, want hoeveel daarvan gaan de worst in als ze geen (show)waarde meer hebben voor de fokkers?

Stel dat het verbod ook voor de huidige gecoupeerde dieren gaat gelden dan hoop ik echt dat ze dit beperken tot de keuringen. Want er zijn ook heel erg veel gebruikers en liefhebbers die tegen couperen zijn maar om wat voor reden toch een blokstaart paard hebben. Die groep wordt dan in mijn ogen onterecht hard getroffen omdat ze dan niet meer deel kunnen nemen aan ringsteken, bomen slepen, ploegwedstrijden, power horse competition en zelfs een dressuurwedstrijdje onder knhs vlag is dan niet meer mogelijk.

Dus ik hoop van harte dat ze de wet zo maken dat de huidige misbruikers worden aangepakt maar dat de liefhebbers en de reeds geblokte paarden hier niet onnodig de dupe van worden.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:33

Hmm dat doet vermoeden dat het coupeerverbod nog steeds niet geaccepteerd wordt binnen het stamboek en ze zich daar tegen gaan verzetten.

De kamerbrief had ik nog niet gelezen maar wordt er erg verdrietig van. Ik snap het wel maar dit is erg kort door de bocht en treft ook ongelovelijk veel liefhebbers en gebruikers.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:54

julius_juut schreef:
Tja, die mensen hebben gekozen voor het kopen van een gecoupeerd dier. Heel sneu,maar het gevolg van hun keuze is dan nu dat zij niet meer kunnen uitkomen met hun paard. Dat er uiteindelijk een keer een strengere handhaving zou komen was te verwachten.

Tot een paar jaar geleden waren de langstaarten dun gezaaid, zeker als je een beleerde wilde. Weinig keus en als je specifiek dat ras wil laat je een leuk geschikt dier niet staan vanwege een blokstaart. Die mensen zijn niet de veroorzakers van dit probleem dus waarom moeten zij hiervan de dupe worden? Nog maar even niet te spreken over een grote paardenstapel die ineens zo goed als waardeloos en nauwelijks verhandelbaar wordt. Die paarden zijn nu dubbel de lul.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:38

@xyzutu2; zoals ik de kamerbrief lees gaat het niet alleen om keuringen maar om alle wedstrijden waarmee een 'prijs' kan worden gewonnen. Daar kan je zo'n beetje alle georganiseerde activiteiten wel onder gaan scharen.

Weet je wat daar allemaal onder valt: stroa, ringsteken, sjees rijden (deze 3 worden al een leuke klap voor het toerisme in zeeland trouwens), power horse competition, mennen, bomen slepen, ploegen, trec, trail, endurance, dressuur enz enz. Ik denk dat je straks blij mag zijn als je nog welkom bent bij de rijvereniging of bijvoorbeeld de Eper paardenvierdaagse......

Veel mensen kopen een trekpaard voor de recreatie en rollen dan in de wedstrijden en activiteiten die aangeboden worden. Net zoals zoveel anderen met paarden.

Gebruikers gaan hun paarden echt niet laten slachten maar de verwachting is wel dat veel fokkers gaan stoppen of krimpen. En voor hun gecoupeerde dieren is dan helemaal geen markt meer.

@mariska; dus omdat fokkers stug bleven couperen mag je als gebruiker straks nergens meer met je paard aan meedoen? Ik vind het een veel te drastische maatregel. Ik hoop dat ze onderscheid gaan maken tussen exterieur wedstrijden en gebruik wedstrijden. Of een algeheel verbod voor dieren geboren vanaf 2020 wanneer de dichtgetimmerde wet in gaat.

@suffie; natuurlijk zag iedereen aankomen dat de gaten gedicht zouden gaan worden. En volgens mij hoopten daar zo'n beetje alle gebruikers wel op. Maar ik denk dat niemand aan zag komen dat de wetgeving zo breed zou worden ingezet. Misschien wordt de soep niet zo heet gegeten als de staat hem nu opdient.
Laatst bijgewerkt door Gloa op 03-10-18 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 23:31

Quote kamerbrief; Om deze gedragsverandering te bevorderen is besloten om de deelname aan tentoonstellingen en wedstrijden met dieren die een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen ingreep hebben ondergaan te verbieden,

@xyzutu2; dat die fokkers ermee stoppen is prima hoor. Alleen met een totaalverbod zullen ze hun dieren ook niet meer aan de gebruikers kunnen slijten.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:25

@xyzutu2; sorry maar je beschrijft nu de gemiddelde dressuur prikkende warmbloedruiter met wedstrijddrang. Niet de liefhebbers van trekpaarden :n . Op een enkeling na zijn dat allemaal recreanten die een trekpaard kopen om wat dat ras te bieden heeft. Als je voor de prijzen wil koop je wel wat anders.

Maar die hele grote groep recreanten vind het wel heel erg leuk om eens mee te doen aan een georganiseerd iets. Zoals de strao af gaan, ringsteken en sjees rijden. Veel lopen aangespannen en pakken een menwedstrijd mee. En wat is er nu mooier dan met je oud hollands werkpaard mee te doen met bomen slepen? Die mensen doen dat vanuit liefhebberij, niet om lintjes te winnen!

Ik heb zelf een langstaart maar had wel bijna een blokstaart gekocht terwijl ik daar niet van hou. Het was gewoon een verschrikkelijk leuk dier. Ik had geluk dat de fokker een jonger vol zusje had staan met staart.

Zoals al gezegd verdienen ook gecoupeerde paarden een leuk baasje. Met een totaalverbod betalen die paarden wel de prijs want de markt voor hen zal heel erg klein worden.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:10

@xyzutu2; je blijft het maar hebben over de wedstrijden. Maar activiteiten zoals strao, ringsteken, sjees rijden, bomen slepen negeer je. En daar zullen de hardste klappen vallen bij een totaalverbod. Niet die enkeling die een knhs dressuur wedstrijdje doet.

Waarom blijf je zeggen dat gebruikers hun dieren weg gaan doen? Lees eens goed aub! Dat wordt namelijk nergens beweerd.

@shadow; het is weer een typisch voorbeeld van hoe de overheid hier werkt. Ze stellen wetgeving op die alleen functioneert naast zelfregulering. Dat blijkt heel verrassend niet te gaan zoals ze willen en dan gaan ze er na zoveel jaar achterover hangen er met de botte bijl doorheen. Dat stuit mij tegen de borst want er zijn goede tussenoplossingen. Nee daarmee pak je de grootste misdadigers niet keihard. Het lijkt erop dat ze de raddraaiers het hardts willen treffen ten koste van veel liefhebbers en onschuldige dieren.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie