Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:23

Laatst bijgewerkt door tjaakje op 28-09-18 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

tjaakje

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:31

De vergelijking met broodfok van een pup of kitten gaat een beetje mank. Je zou het kunnen vergelijken, maar alleen als degene met een kortstaart het paard gekocht heeft als veulen. Als jij een volwassen ongeveer 5-jarige hond zoekt en je vindt een ontzettend leuk en lief beest in een asiel, ga jij dan kijken waar hij geboren is en hem dan maar niet meenemen? Dat kan. Maar de meeste mensen zullen dat niet doen denk ik. Datzelfde geldt voor dat ontzettend lieve paard, bereden en betuigd, die 100% verkeersmak is en waar je echt een klik mee hebt.

Het is een hele lastige discussie. Ik ben tegen het couperen. Maar ik ben groot liefhebber van het belgisch trekpaard en wil graag goeie veulens zien met gezonde benen en een goed karakter. Als de volwassen gecoupeerde paarden van dit moment "op de schroothoop" belanden, trekt dat een hele zware wissel op het ras en zal CPL nog veel lastiger uit te bannen zijn. Hoe belachelijk het ook is dat er zo lang met couperen door is gegaan, we moeten er denk ik voor hoeden dat het ras aan de vasthoudendheid van sommige fokkers (waardoor sommige andere fokkers mee gaan in het couperen) ten onder gaat. Dat zou echt zonde zijn.

Merrie's worden als ze 3 zijn in het stamboek opgenomen. Daarna hoeven ze nooit weer gekeurd te worden om stamboekveulens voort te brengen. Hengsten moeten elk jaar gekeurd worden. Van de al vrij weinige hengsten die er zijn, is helaas het overgrote merendeel gecoupeerd. Als er straks enkel nog met de hengsten met staart gefokt mag worden, krijgen we in grote mate inteelt en nog meer CPL problemen. Ik hoop van harte dat de regering een regeling treft waarbij duidelijk en streng wordt opgetreden tegen couperen, maar waarbij de toekomst van het ras in aantal en gezondheid niet in gevaar komt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie