Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

safina

Re: Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 07:33

Die man op klompen, die net als de meldster het beste voor had met de pony’s: werden ze verliefd en leefden ze nog lang en gelukkig? Want ik hou niet van sprookjes met een open einde.

Ow wacht, het is een nieuwsbericht. :')

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 19:46

StalNollie schreef:
Overigens staartwortel pakken boven in doet geen pijn je hebt zo wel meer te zeggen beter als aan het hoofd/ nek trekken

Hoe weet je zo zeker dat het geen pijn doet? Omdat ie geen 'au' zegt?

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 07:38

Happinez schreef:
Bijzonder dat hier door sommige de conclusie word getrokken dat er enkel zielige stumperige opknappers op de mark staan.

Nou, precies. Ken diverse mensen die er prima pony’s vandaan hebben, gezond, met een goed papier en prima presterend. Maar iets anders dan jong spul zou ik er niet snel kopen.

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:29

RaafSmits schreef:
Wat mij hekelt is het gezeul met dieren, de stressvolle omgeving, het feit dat iedereen vrij staat om het dier te pas en te onpas in de mond te kijken, te porren en poken, aan benen en staarten te trekken, het aangebonden staan naast dieren die elkaar totaal niet liggen zodat er links en rechts klappen kunnen vallen........en de verkopende partijen staan ergens gezellig met elkaar te keuvelen blijkbaar want regelmatig lees je dat geinteresseerden de verkoper niet heeft kunnen vinden.
Hoe zorgvuldig ben je dan met je dier?
.

Ben je wel eens op een paardenmarkt geweest? Want zoals je het nu opschrijft lijkt het net of een paard daar wordt aangeknoopt en men de hele dag in hem gaat zitten porren, poken, aan benen en staarten gaat trekken en weet ik nog wat meer. Heb je wel eens goed gekeken dan?

En ben je wel eens op wedstrijd geweest? Ik denk dat als ik het die van mij zou kunnen vragen, dat ze liever een dagje op een paardenmarkt staan dan dat ze een dag op wedstrijd gaan.

Ik ben geen fan van sommige dingen die ik op paardenmarkten heb gezien. Net als dat ik geen fan ben van dingen die ik mensen soms op wedstrijd zie doen met hun paarden. Of wat er soms in maneges gebeurt. Betekent voor mij niet dat je het allemaal moet gaan verbieden. Als mensen zich misdragen naar dieren, moet je dát aanpakken.

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:18

Je kunt alles wel afschaffen. Maar dan verdwijnt het hele paardengebeuren achter de schermen. En het wangedrag stopt daar niet mee. Het wordt hooguit aan het zicht onttrokken. Hoe wenselijk is dat?

Van mij mag het allemaal blijven bestaan. Maar ik ben wel voor hele actieve handhaving. Handelaren of eigenaren die zich misdragen richting hun dieren mogen van mij keihard aangepakt worden. Of het nou op een markt is of op een wedstrijd.

En weet je...een aanzienlijk deel van de paardenmarkt is het onderste segment. Paarden die richting de slachthuizen gaan. Die beestjes wisselen nou eenmaal niet van eigenaar via advertenties met foto s en video's op Facebook, bokt of sportpaarden.nl. En misschien is het maar goed ook dat het op die markten gebeurt. Die handel richting slachthuizen zal altijd blijven bestaan en nu heb je er nog enig zicht op.

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:07

Misschien moet je eerst eens op een markt gaan kijken, Raaf. Want ik heb niet de indruk dat je een reëel beeld hebt van hoe het er aan toe gaat op zo'n markt. Overigens kan je dat gerust doen hoor. Paardenmarkten bestaan niet bij de gratie van mensen die komen kijken en er verder niets kopen (of het nou een paard is, een bal gehakt of een zuidlaarder bol).

Daarnaast zie ik weinig brood in zo'n veilingsysteem als jij voorstelt. De impulsaankopen waar jij steeds zo bang voor bent, voorkom je er niet mee. Integendeel. Net als een ruwe manier van omgaan met de dieren. En het segment dat naar de slachthuizen gaat, kan je het gedoe van het voorbrengen net zo goed besparen, denk ik.

Als mensen verkeerd met hun dieren omgaan, moet je die mensen aanpakken. Het systeem veranderen helpt niet. Daar veranderen mensen niet mee.

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:59

Kendra schreef:
Dit dus.... met het verbieden van de paardenmarkt los je geen enkel probleem op, dit segment van de handel zal nóg meer naar plekken gaan waar geen enkele controle is. En wat je niet ziet, dat komt niet op social media. En dan wordt er ook niet over gepraat.
Maar het ondereind blijft bestaan..... dan maar liever naar de markt.
Een veiling is in dit segment niet aan de orde. Allereerst gaat het vaak om contante handel (dus liever geen registratie) en de prijzen zijn veel te laag om een veiling voor op te zetten.
Wat wel kan bijdragen aan een oplossing is I&R. Maar daar kleven ook wel weer veel nadelen aan.

Precies. Veilen gaat niks verbeteren. Vandaar ook mn vraag aan Raaf of ze wel eens een paardenmarkt heeft bezocht. Dan snap je dat daar de oplossing niet ligt.

Waar mijns inziens wel een oplossing ligt is het stoppen van fokkerij van rotzooi. Die debielen die wat shets bij elkaar in de wei gooien die ieder jaar met elkaar weer een lading misvormde inteeltnakomelingen produceren waar geen hond op zit te wachten. En het zorgen dat mensen met afgekeurde paarden ze netjes richting het hiernamaals (slager, euthanasie) begeleiden, in plaats van ze laf te dumpen in de handel. Beiden dingen waar je met het afschaffen van een paardenmarkt niets aan verandert. Maar die door de paardenmarkt wel enorm zichtbaar worden.

I&R? Kan de afkorting niet plaatsen. Hier moet je me even helpen.

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:49

RaafSmits schreef:
Dat klinkt ook al naar een goede stap in de gewenste richting!!
Maar dankjewel dames voor de fijne discussie voeren.
Dat wil bij dit soort gevoelige onderwerpen met voor en tegenstanders nog wel eens anders gaan!!
Top!!

Leuk dat je dat schrijft! En dat is geheel wederzijds.

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 17:22

Kendra schreef:
I&R = Identificatie en Registratie.
Dus wat er bij de schapen en koeien wel bestaat.
Rechtstreekse koppeling tussen eigenaar, dier en chip.
Alles geregistreerd.
Alles wat je doet: verplicht bijhouden.
Doe je dat niet: boete!

Voordeel is dat het ondereind van de markt dit veel te duur en transparant vindt - en dus stopt (of de handel verplaatst naar het buitenland, dat kan ook).
Nadeel is veel bureaucratie en controle. Dat gaat heel ver ... voor schapen moet je iedere verplaatsing aanmelden. Doe je dat niet en is er een schaap op een andere plek: boete. Enorme grip van de overheid op alles wat je hebt en alles wat je doet. Niet fijn.....

Het lijkt me sowieso wel een goed idee als eigendom wordt vastgelegd bij paarden. Hoe vaak daar wel niet gedonder over is....

Qua stress:
Ik vind zelf de meeste paarden op de markt er niet erg gestresst uitzien. Ja, het jonge spul, dat nog amper een halster om heeft gehad en dan opeens aangebonden moet staan. Maar het gros staat er lekker te relaxen, krijgen hooi, water... Voor het hele kleine spul maken ze nog wel eens van die kralen waar de beestjes gemoedelijk samen in staan. Allemaal stappen vooruit. Maar voor die jonge, groene dieren zou nog wel eens een goede oplossing moeten komen.

Ik denk dat die stress dus best meevalt. Maar wat me wel zorgen baart is de veiligheid. Tenminste: in Zuidlaren in ieder geval wel. Heel veel paarden én mensen op een klein oppervlak. Inclusief kinderen, bejaarden etc. Paarden staan met de kont richting de (vrij smalle) looppaden. Het verbaast me ieder jaar weer dat er geen ernstige ongelukken gebeuren.

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:19

Kendra schreef:
. En denk niet dat dat hele rare mensen , ik ken ze - en ze zorgen goed voor hun paarden. Tot een bepaald moment, en dan gaan ze tóch dit soort handel in. Er zijn ook wel fokproducten van ons die route gegaan. En soms rolt de bal de goede kant op, en soms gaat het ook helemaal mis.....

Ik ken ze ook. Mensen die de moed niet op kunnen brengen hun dier te laten euthanaseren en het geld niet willen betalen om een onbruikbaar paard zelf te houden. En dan gaat ie weg naar de handel "voor iemand die er nog een veulentje mee gaat fokken" of "voor iemand die er alleen af en toe een buitenritje mee stapt." Ze bedoelen het goed. Maar het gaat vaak anders.

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:09

pompadour schreef:
Ik denk dat er veel paarden richting slager gaan, met name paarden die wat mankeren.

Ja hoor, er gaan er zat via de markt naar de slager. Maar er gaan er ook zat via de markt of de handel naar een nieuwe eigenaar. Vooral als er geen direct zichtbaar gebrek is.

Breng hem dan als eigenaar zelf naar de slager, denk ik dan. Of laat de dierenarts m euthanaseren. Of hou hem en verzorg hem goed tot ie echt op is. Zo'n dier uit handen geven omdat je ervan af wilt maar geen pijnlijke keuze durft te maken vind ik echt zó laf.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie