Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:18

safina schreef:
Je kunt alles wel afschaffen. Maar dan verdwijnt het hele paardengebeuren achter de schermen. En het wangedrag stopt daar niet mee. Het wordt hooguit aan het zicht onttrokken. Hoe wenselijk is dat?

Van mij mag het allemaal blijven bestaan. Maar ik ben wel voor hele actieve handhaving. Handelaren of eigenaren die zich misdragen richting hun dieren mogen van mij keihard aangepakt worden. Of het nou op een markt is of op een wedstrijd.

En weet je...een aanzienlijk deel van de paardenmarkt is het onderste segment. Paarden die richting de slachthuizen gaan. Die beestjes wisselen nou eenmaal niet van eigenaar via advertenties met foto s en video's op Facebook, bokt of sportpaarden.nl. En misschien is het maar goed ook dat het op die markten gebeurt. Die handel richting slachthuizen zal altijd blijven bestaan en nu heb je er nog enig zicht op.

Dit dus.... met het verbieden van de paardenmarkt los je geen enkel probleem op, dit segment van de handel zal nóg meer naar plekken gaan waar geen enkele controle is. En wat je niet ziet, dat komt niet op social media. En dan wordt er ook niet over gepraat.
Maar het ondereind blijft bestaan..... dan maar liever naar de markt.
Een veiling is in dit segment niet aan de orde. Allereerst gaat het vaak om contante handel (dus liever geen registratie) en de prijzen zijn veel te laag om een veiling voor op te zetten.
Wat wel kan bijdragen aan een oplossing is I&R. Maar daar kleven ook wel weer veel nadelen aan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:20

I&R = Identificatie en Registratie.
Dus wat er bij de schapen en koeien wel bestaat.
Rechtstreekse koppeling tussen eigenaar, dier en chip.
Alles geregistreerd.
Alles wat je doet: verplicht bijhouden.
Doe je dat niet: boete!

Voordeel is dat het ondereind van de markt dit veel te duur en transparant vindt - en dus stopt (of de handel verplaatst naar het buitenland, dat kan ook).
Nadeel is veel bureaucratie en controle. Dat gaat heel ver ... voor schapen moet je iedere verplaatsing aanmelden. Doe je dat niet en is er een schaap op een andere plek: boete. Enorme grip van de overheid op alles wat je hebt en alles wat je doet. Niet fijn.....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 17:25

RaafSmits schreef:
@ Elisa2 Mijn gedachten van de veiling was dat als de dieren achter de schermen staan, waar alleen de eigenaren en voorbrengers toegang tot hebben, dit al een stuk rustiger is voor de dieren. Mogelijk kunnen ze zelfs in een soort van box gestald worden of in een kleine paddock met bekende dieren. Maar ik geef toe, sommige dieren zijn gewoon nooit op hun gemak op vreemd terrein.

Maar wat mooi zou zijn is dat voor en tegenstanders van paardenmarkten zich eens sterk zouden maken over welke verandering een goede stap voorwaarts zou kunnen zijn.
Tenslotte zijn er in het verleden al veer dingen wat beter geworden.
Net zoals Kendra voorstelt met de I&R = Identificatie en Registratie.

Misschien waren mijn eerdere reacties wat kort door de bocht en zou ik me wel kunnen vinden met het idee van een paardenmarkt nieuwe stijl :o

Als je mijn post hebt gelezen ben ik nog niet direct een voorstander van I&R. Lees maar wat andere topics, er zitten veel nadelen aan. Verder denk ik dat je niet vanuit het dier moet denken, je moet vanuit mensen denken die geen enkele affiniteit met paarden hebben maar er wel in handelen. Hoe je hen kunt bewegen te veranderen zonder dat ze helemaal van de radar verdwijnen. Als je deze wereld kent, weet je dat paardenwelzijn daar geen issue is.
Uitbannen lukt nooit. Niet zolang er op los wordt gefokt, maar ook niet zolang er mensen zijn die hun versleten of geblesseerde paarden (al dan niet in goed vertrouwen) meegeven aan een handelaar. En denk niet dat dat hele rare mensen zijn, ik ken ze - en ze zorgen goed voor hun paarden. Tot een bepaald moment, en dan gaan ze tóch dit soort handel in. Er zijn ook wel fokproducten van ons die route gegaan. En soms rolt de bal de goede kant op, en soms gaat het ook helemaal mis.....

Kendra

Re: Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 00:00

Nee hoor, eigenaar en houder worden geregistreerd.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie