Dierenartsenkoepel FEEVA: rugfoto’s niet nodig

Moderators: EvelijnS, benangelique, Hanmar, Polly, Shanna, khirshanta, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 08:56

Ibbel schreef:
Wordt tijd dat ze dat voor de gebruikelijke beenfoto's ook eens uitspreken. Want het is al járen bekend in dierenartsenkringen dat het onderzoek van Ab van Barneveld uit de jaren 80 (waar die hele fotohype op gebaseerd is, nog steeds) niet goed was.

Wat mankeerde er aan dat onderzoek?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:33

Ibbel schreef:
Ab had het verschil tussen correlatie en causaliteit niet helder op z'n netvlies. Zoals veel onderzoekers trouwens. Dat was overigens eind vorige eeuw al duidelijk (Ab publiceerde z'n onderzoek ergens midden jaren 80 als ik me goed herinner). Bovendien is zelfs die correlatie die Ab dacht te zien ondertussen onderuitgeharkt bij pogingen zijn onderzoek te repliceren.

Bottomline: er is géén causaal verband tussen afwijkingen op foto's en klinische symptomen. Dat geldt trouwens ook voor mensen. Je kunt/mag op basis van afwijkende foto's zónder klachten geen diagnose stellen. Als er klinische klachten zijn en je ziet afwijkingen op foto's dan zijn die afwijkingen een onderbouwing van je klinische diagnose. Maar het omgekeerde geldt absoluut niet.

Als ik het goed begrijp laat jij een paard dan ook nooit keuren? Ook niet voor een merrie PROK?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie