Dierenartsenkoepel FEEVA: rugfoto’s niet nodig

Moderators: EvelijnS, benangelique, Hanmar, Polly, Shanna, khirshanta, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:25

Ibbel schreef:
Maar daar gaat het nu net om. Die 'beginnende KS' op de foto heeft nul komma niks voorspellende waarde voor het krijgen van klachten!

Mits correct gereden en getraind, en volgens mij zit daar de crux.

Een paard met beginnende KS heeft volgens mij wel kans op een verergering van klachten mits verkeerd getraind (met weggedrukte rug). En dat laatste is sowieso een oorzaak van vele (rug) problemen, maar ook van bijv. artrose in de 3e en 4e halswervels door een valse knik.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:46

Ibbel schreef:
Maar daar gaat het nu net om. Die 'beginnende KS' op de foto heeft nul komma niks voorspellende waarde voor het krijgen van klachten!

Mits correct gereden en getraind, en volgens mij zit daar de crux.

Een paard met beginnende KS heeft volgens mij wel kans op een verergering van klachten mits verkeerd getraind (met weggedrukte rug). En dat laatste is sowieso een oorzaak van vele (rug) problemen, maar ook van bijv. artrose in de 3e en 4e halswervels door een valse knik.

Maar dan is de 'afwijking op foto' niet het probleem, maar het gebrek aan trainingsinzicht. En dát is niks nieuws onder de zon, toch?

Klopt, maar bij een ouder (ver)reden paard kan het wel nuttig zijn om foto's te maken om te kijken wat de schade is.
Bij jonge onbelaste (sport)paarden vind ik het klinische beeld het belangrijkste.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Re: Dierenartsenkoepel FEEVA: rugfoto’s niet nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:38

Ik heb ook andere ervaringen wbt rontgenfoto's en de USA.

Ibbel, het klinische beeld is en blijft natuurlijk altijd het belangrijkste..maar er zijn wel paarden die forse problemen krijgen in bijv. nekwervels door slijtage door verkeerd gebruik en die door de pijn in verzet komen en eigenlijk afgeschreven zijn als sportpaard. Handige ruiters kunnen een hoop verbloemen met voorrijden dus als je daar zelf niet doorheen kunt kijken (of voelen) dan is het toch niet altijd onverstandig om foto's te maken lijkt me. Alhoewel er natuurlijk ook genoeg problemen in de weke delen kunnen zitten.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Re: Dierenartsenkoepel FEEVA: rugfoto’s niet nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:17

Klopt en ben ik met je eens, sowieso kan een goede trainer vaak al een heleboel aan een paard verbeteren klinisch als dat beeld daarvoor niet goed was. (denk maar aan kreupelheid die voortkomt uit scheefheid)

Maar een gedeelte van de problemen komt wel door wat er op een foto te zien is, artrose..HKO dat zijn toch aandoeningen waar je niet omheen kunt. En die ook weer doorwerken in de rest van het lijf..

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie