Iers paard overlijdt op CSI Cagnes-sur-Mer *UPDATE*

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Nieuwsredactie

Iers paard overlijdt op CSI Cagnes-sur-Mer *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 14:18 Tip de Nieuwsredactie

Bokt.nl / www.grandprix-replay.com / www.worldofshowjumping.com / Equnews / pferdonline.ch
Ingezonden door meerdere bokkers

Op het GPA Jump Festival, dat in het Franse Cagnes-sur-Mer werd verreden, is gisteren het paard Flogas Sunset Cruise overleden toen het op de galopbaan in elkaar stortte. De Ierse ruiter Kevin Thornton wordt ervan beschuldigd dat hij zijn paard gedurende lange tijd liet galopperen en tegelijkertijd met de zweep sloeg. Volgens ooggetuigen zou ook zijn groom het paard geslagen hebben met een longeerzweep. De schimmel was uiteindelijk zo uitgeput dat hij neerviel en ter plaatse overleed. Omstanders probeerden nog in te grijpen, maar zonder succes. GPA Jump Festival plaatste het volgende op hun Facebookpagina: "Naar aanleiding van het incident dat vandaag plaatsvond, zal de organisatie maatregelen treffen om de omstandigheden rond dit drama duidelijk in beeld te krijgen. Het respect naar de dieren toe is een van onze prioriteiten en we doen er alles aan om dit te bewerkstelligen."

De organisatie roept getuigen, die het paard op de renbaan hebben zien galopperen, op zich te melden. Op Pferdonline.ch doet een anonieme getuige zijn verhaal. "Ik was gisteravond rond half zes op stal om te voeren toen er tumult ontstond. Thornton en een aantal andere mensen liepen met een paard richting de renbaan. Hierbij sloeg hij het paard continu met de zweep. Omstanders probeerden hem tegen te houden en andere ruiters op de renbaan werden bang van dit gedrag. Zij vertelden dat Thornton zijn paard lange tijd opjoeg en daarna nog een ronde moest galopperen. Het paard stortte hierdoor plotseling in en stierf op de baan."

Thornton wordt momenteel verhoord door de politie. Om te voorkomen dat hij door het publiek te grazen genomen zou worden, vertoont hij zich momenteel niet in het openbaar en ook zijn Facebookpagina is uit de lucht gehaald. Vandaag wordt door de kliniek van de renbaan autopsie gepleegd op het lichaam van het paard en wordt tevens het bloed onderzocht. Daarnaast is de zaak door de organisatie aangegeven bij de FEI. Thornton is uitgesloten van verdere deelname aan het concours.

Horse Sport Ireland, de Ierse paardensportbond, heeft inmiddels ook gereageerd op het incident. Ze maken zich ernstig zorgen om de omstandigheden rondom het overlijden van Flogas Sunset Cruise. Zij geven aan dat het evenement onder het reglement van de FEI is georganiseerd, maar dat een Ierse ruiter zich ook aan de gedragscode van Horse Sport Ireland moet houden. De FEI heeft nog niet publiekelijk gereageerd op het incident.

*Update* 12-10-2016
The Irish Field
De Ierse springruiter Thornton heeft gereageerd op de beschuldigingen dat hij het paard Flogas Sunset Cruise de dood in zou hebben gejaagd. De 28-jarige ruiter ontkent dit. Zowel hij als de eigenaar Vinnie Duffy zijn kapot van de plotselinge dood van het paard en de daaruit voortvloeiende reacties op de social media. Thornton zegt: "Ik werk al mijn hele leven met paarden. Ik zou nooit een paard met de zweep dood kunnen slaan. Ik heb dat niet gedaan en zal dat ook niet doen. Zo'n persoon ben ik niet. Ik heb hem niet drie uur gereden zoals op de social media gezegd wordt. Ik heb hem hooguit 15-20 minuten gereden voor hij omviel. Ik heb meerdere schimmels, waardoor mensen de paarden met elkaar verward hebben omdat ik deze eerder reed. Hij deed het goed op de show. In overleg met Vinnie nam ik hem mee naar de renbaan om goed vooruit te kunnen galopperen. Hij was in normale doen, maar ging iets in verzet bij de ingang. Ik gaf hem 1 of 2 tikken met de zweep om vooruit te gaan. Het was de eerste keer dat ik hem sloeg, ik rijd normaal alleen thuis met een zweep. Hij ging er vandoor in galop en ik probeerde hem te stoppen en te kalmeren. Hij ademde niet zwaar of snel, maar voelde raar aan. Ik ben afgestapt en op dat moment viel hij om. Ik heb het zadel er af gehaald en meteen om een dierenarts geroepen. Ik heb later online gelezen dat ik van de show verwijderd werd, maar dit klopt niet. Ze vertelden me dat ik kon blijven, maar dit wilde ik zelf niet."

Thornton kreeg het 10-jarige paard ongeveer vijf maanden geleden onder het zadel. "Ik ben er kapot van", zegt eigenaar Duffy. "Zowel van het verlies van het paard als de laster over Kevin. Veel onjuistheden en misstanden worden aangenomen als feit. Het is verschrikkelijk. Kevin heeft drie schimmels mee naar deze wedstrijd en mensen moeten de paarden verward hebben. Ik voel me rot voor hem, want het is verschrikkelijk wat er gezegd wordt. Het laatste wat ik door de vingers zie is misbruik van paarden. Paarden zijn ons leven en hier draait ons bedrijf om. Ik hoop dat ik snel een aantal resultaten van de autopsie krijg en dat we feitelijk ontdekken wat er nu is gebeurd. Tot alle feiten bekend zijn moeten mensen niet te snel conclusies trekken. Er is al teveel verkeerde informatie rond gegaan."

De FEI heeft aangekondigd volledig onderzoek te doen naar het incident. In een verklaring zegt de FEI: "We hebben contact met de organisatie van het CSI Cagnes-sur-Mer. Zij hebben met de politie een rapport opgesteld over het incident. De autopsie op het paard vindt vandaag plaats. Welzijn van de paarden is onze eerste prioriteit. En ook al vond het incident op een rustdag plaats, dan geldt alsnog de FEI-regelgeving en ook dan spreken we mensen aan die het welzijn van een paard in gevaar brengen. In het belang van het onderzoek geven wij op dit moment geen verder commentaar."

The_Cat

Re: Iers paard overlijdt door uitputting op CSI Cagnes-sur-Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:20

Arm paard :(

Hopelijk vinden ze genoeg getuigen om er een zaak van te maken

To ride a horse is to ride the sky.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:27

Tegenwoordig filmt iedereen alles.. Maar daar waar een filmpje perfect bewijsmateriaal zou zijn, is er geen filmpje..? Of lees ik nu helemaal verkeerd..?

<3 Wiebe & Sneakers <3

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:46

Hier staat nog wat meer informatie. http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... shock.html . Het was op een rustdag voor de paarden, op een tijdstip dat er niet veel mensen bij de stallen aanwezig waren. Dat verklaart denk ik wel dat er niets van gefilmd is. Verder waren omstanders bezig om hem tegen te houden, andere ruiters werden bang van hem. Ook redenen om je mobiel niet tevoorschijn te halen denk ik zo.

Vreselijk triest, ik ben wel heel benieuwd wat er uit de autopsie komt.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:48

Wie heeft er zin om deze vent dezelfde behandeling te geven? Ik meld me alvast. Wat een min figuur.

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:53

Bloodymary schreef:
Wat een kl oo tz ak. Hopelijk krijgt hij gevangenisstraf en mag hij nooit meer aan een wedstrijd deelnemen. En van mij mag best iemand hem te grazen nemen.

Wat dacht je van een levenslang verbod op het houden van dieren. Ik zeg dieren omdat zo iemand nog geen muis waard is.

DE KATTEN STAAN OP STRAAT!!!
https://www.youcaring.com/skiathoscatwe ... on-1022903

Felix 28-05-1991 - 16-04-2019

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:11

Compleet gestoord. :n

http://www.sodrahalla.nl Apartementen in een Zweeds landhuis!

[o]

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:17

Bah

Officieel gestart met startkaart op 1 mei 2016. Huidige punten: B+13 L1+5

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:19

Ik vind de titel wel suggestief en, op dit moment, onterecht veroordelend.

Dat betreffende ruiter niet goed heeft gehandeld is duidelijk. Echter, het onderzoek naar de oorzaak van de dood van het paard loopt nog. Dus het staat nog niet vast dat dit de dood van het paard tot gevolg had, en die indruk wordt nu wel gewekt. En bij mijn weten ben je nog altijd onschuldig, tot het tegendeel bewezen is.

Want het paard kan ook iets hebben waardoor het anders de volgende dag bij een springparcours of een jolig rondje bokken in de weide dood was neergestort. Maar dat moet nog blijken uit de autopsie.

Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]
Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:25

Walgelijke mensen...

Gillbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:29

Roodvos schreef:
Ik vind de titel wel suggestief en, op dit moment, onterecht veroordelend.

Dat betreffende ruiter niet goed heeft gehandeld is duidelijk. Echter, het onderzoek naar de oorzaak van de dood van het paard loopt nog. Dus het staat nog niet vast dat dit de dood van het paard tot gevolg had, en die indruk wordt nu wel gewekt. En bij mijn weten ben je nog altijd onschuldig, tot het tegendeel bewezen is.

Want het paard kan ook iets hebben waardoor het anders de volgende dag bij een springparcours of een jolig rondje bokken in de weide dood was neergestort. Maar dat moet nog blijken uit de autopsie.

Uh tja een paard ronde lang rond meppen dan ben je sowieso hartstikke schuldig aan dierenmishandeling.
Zelfs ervaren paardenmensen hebben hem gewaarschuwd en schrokken van dit gedrag. Dus dood of niet onschuldig is hij sowieso niet

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:35

Ik krijg er echt de rillingen van, arm arm dier

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:43

Cowgirl schreef:
Bloodymary schreef:
Wat een kl oo tz ak. Hopelijk krijgt hij gevangenisstraf en mag hij nooit meer aan een wedstrijd deelnemen. En van mij mag best iemand hem te grazen nemen.

Wat dacht je van een levenslang verbod op het houden van dieren. Ik zeg dieren omdat zo iemand nog geen muis waard is.

Ja dat is nog beter! Maar ik weet niet of dat wettelijk bestaat zo'n verbod.

Bah, ik moet er steeds aan denken. Arm paard, wat heeft die moeten doorstaan zeg.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:51

Gillbo schreef:
Uh tja een paard ronde lang rond meppen dan ben je sowieso hartstikke schuldig aan dierenmishandeling.
Zelfs ervaren paardenmensen hebben hem gewaarschuwd en schrokken van dit gedrag. Dus dood of niet onschuldig is hij sowieso niet

Dit idd

Officieel gestart met startkaart op 1 mei 2016. Huidige punten: B+13 L1+5

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:54

Arm dier.

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

NenaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:12

Een levenslang verbod is (bijna) niet mogelijk.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:15

Ik denk dat die sowieso niet meer mee mag spelen. Al is maar de helft waar

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:37

Ik snap ook niet waarom je in vredes naam een paard rond wil meppen. Hij gaat er echt niet beter van presteren. Echt ongelooflijk onzinnig. Ben benieuwd wat het onderzoek voor verhaal gaat brengen. Hoop dat Thornton de straf krijgt die hij verdient.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:38

Het opjagen was hoogstwaarschijnlijk inderdaad belachelijk, maar welk paard gaat er daadwerkelijk dood aan een paar rondes stress? Dan moet er toch al meer aan de hand zijn?

Myrthe3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:42

Krijg meer een hickstead idee hierbij. Even inspanning op de renbaan en toen een hartaanval.
Zoals azmay ook zegt, van een beetje stress valt een paard niet zomaar neer.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:49

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:50

Wat lopen er toch gekken rond op deze wereld :n

'There is no secret so close as that between a rider and her horse.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:51

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:53

Storm2009 schreef:
Gillbo schreef:

Dit idd

Op het lichaam waren geen sporen van mishandeling gevonden.
Ik ga mee met Roodvos.
Uiteraard ben ik absoluut tegen uitputting, dierenmishandeling enz.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:55

Poeh vind het erg vroeg om nu te oordelen. Ik wacht verdere berichten af.. vind het wel triest dat de ruiter nu direct publiekelijk zo aan de schandpaal genageld wordt. Dit verhaal kent enkel verliezers.

instagram :) Top Secret v. Karloo ZZ-Z/Young Riders, Inspirati v. Uphill Z1, Enamorado v. Quimo ZZ-Z, Flying Dutchman v. Krack C Z2 (verkocht)