Britse enduranceamazone beschuldigd van mishandeling

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Nieuwsredactie

Britse enduranceamazone beschuldigd van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-16 09:22 Tip de Nieuwsredactie

Bokt.nl / Grand Prix Replay
Endurance, Welzijn

De Britse amazone Emma Finnie is beschuldigd van mishandeling van haar paard tijdens een endurancewedstrijd. Zij reed de 120km op een wedstrijd op 3 december in de CEN Competitie. Endurance GB meldt dat zij de zaak in onderzoek hebben.

Finnie is inwoner van de Verenigde Arabische Emiraten en neemt ook deel aan internationale springwedstrijden. Deze zaak gaat echter over een nationale endurancewedstrijd die niet onder de vlag van de FEI is verreden. Finnie had tot de laatste lus een voorsprong op de rest van het deelnemersveld. Volgens getuigen was haar paard erg moe en heeft ze deze herhaaldelijk geschopt om de snelheid tot de finish te behouden. Hier is een opname van gepubliceerd. De gemiddelde snelheid van haar race was 27 km/uur. Deze hoge snelheid was tevens de oorzaak dat maar 21% van de combinaties in de uitslag konden worden opgenomen.

Finnie wordt tevens bekritiseerd vanwege haar hoofdstel. Een foto laat zien dat ze met een scherp bit rijdt, in combinatie met een strakke neusriem die vastzit met een ketting onderlangs. Dit hoofdstel komt niet overeen met de richtlijnen die in het kader van paardenwelzijn van endurancepaarden zijn opgesteld. Omdat dit geen FEI-wedstrijd betrof, kan de amazone niet gestraft worden voor het gebruik van dit hoofdstel.

chamion

Re: Britse enduranceamazone beschuldigd van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:30

Ik weet niet, maar een gemiddelde ruiter is harder met de been... (naar wat te zien is op de beelden genoemd in het topic zelf) indien er nog andere opname zijn is het misschien duidelijker te zien.

Hoofdstel kunnen we helaas niet over beoordelen maar klinkt heel hard....

#beginnendemenner #pensionadoruiter
Trotse eigenaar van V, en trotse leaser van B
Pokemon go vrienden code: 3312 6631 4947

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:36

Nou ik vind wel dat je kan zien dat het paard niet meer wil. Ze moet herhaaldelijk been blijven geven en paard komt zelfs terug.
Niet mijn tact van sport dus ik kan misschien niet goed oordelen maar ik snap de frustratie wel van omstanders.
Vraag me wel af wat haar reactie is en of ze excuus/reden heeft voor haar rij gedrag en hoofdstel?!

Diana (Oscar X Paddox)
B+13, L1+21, L2+20, M1+11

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:37

als ze met beschuldigingen komen moeten ze wel overtuigend bewijs hebben.. losse teugel en en paar x harder moeten drijven is nou niet echt mishandeling..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:44

Vind het schoppen idd ook wel meevallen. Dit zie je op de gemiddelde manege ook. Wat betreft het hoofdstel, als ik hier soms foto's zie langskomen van hengstenkeuringen oid zie ik ook neusriemen die zo strak zitten dat ze in de neus snijden. Keurt het niet goed, absoluut niet maar laten we niet allemaal gaan miepen nu terwijl het er hier echt niet beter aan toe gaat.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:49

Maar je kunt een gerenommeerde endurance rijder toch niet meer vergelijken met een manege ruiter of heb ik dit nu mis?!
Zou mezelf kapot schamen als ik zo zat te schoppen op mijn paard.

Diana (Oscar X Paddox)
B+13, L1+21, L2+20, M1+11

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:50

Er gaan foto's rond van de optoming en ja, ik vind het erover gaan...

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:54

Citaat:
Finnie is een ervaren FEI-amazone met een goede reputatie, waardoor de waarneming twijfelachtig is.

De waarnemingen zijn vastgelegd op beeld materiaal. De waarneming op zich is niet twijfelachtig.
Dat blijkt ook uit feit dat Endurance GB de zaak in onderzoek heeft.
Of het genoeg is om de beschuldiging van mishandeling hard te maken is misschien twijfelachtig.

Het is jammer, dat tegen alle afspraken in, de UAE doorgaat met het niet naleven van de regels en afspraken. Deze Engelse amazone doet daar hard aan mee. Als internationaal amazone (springruiter) is ze ook op de hoogte van de problemen in de UAE in de endurance. van mij mogen deze ruiters geschortst worden omdat ze het probleem mede in stand houden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:56

BMHP schreef:
Citaat:
Finnie is een ervaren FEI-amazone met een goede reputatie, waardoor de waarneming twijfelachtig is.

Het is jammer, dat tegen alle afspraken in, de UAE doorgaat met het niet naleven van de regels en afspraken. Deze Engelse amazone doet daar hard aan mee. Als internationaal amazone (springruiter) is ze ook op de hoogte van de problemen in de UAE in de endurance. van mij mogen deze ruiters geschortst worden omdat ze het probleem mede in stand houden.

schors der dan omdat ze aan niet erkende wedstrijden mee doet en niet vanwege mishandeling..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:09

Ik schrik meer van de opgetrokken buik die dit paard heeft |(
Je wordt verdrietig van.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:16

Dit was de optoming

Afbeelding

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:19

speurneusc schreef:
schors der dan omdat ze aan niet erkende wedstrijden mee doet en niet vanwege mishandeling..

Ik heb aangegeven dat de mishandeling in onderzoek is, daarin worden ook de gegevens van de vetchecks en eindkeuring in meegenomen. Ik heb daarover mijn mening, maar het is eerlijk om de uitkomst van het onderzoek af te wachten.

Als ik goed ben geinformeerd is de race geen illegale race. Er mogen in de UEA CEN wedstrijden worden georganiseerd, alleen is de afspraak met de FEI dat daarvoor de internationale FEI regels van toepassing zijn. De organisatie, de ruiters, waaronder deze engelse ruiter wijkt af van die afspraken, en houden daarmee het probleem van de UAE in stand. De UAE endurance tak is al een tijd geschorst geweest, dus ja voor degenen die er gewoon mee doorgaan vind ik dat een schorsing een reele optie wordt. De rijstijl (en optoming) is een deel van de gemaakte afspraken. Ik vind niet dat je daarvoor mishandeling hoeft aan te tonen. Het negeeren van FEI afspraken lijkt mij genoeg. Dit mag gelden voor alle deelnemers aan dat soort wedstrijden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:19

BMHP schreef:
Citaat:

De waarnemingen zijn vastgelegd op beeld materiaal. De waarneming op zich is niet twijfelachtig.
Dat blijkt ook uit feit dat Endurance GB de zaak in onderzoek heeft.
Of het genoeg is om de beschuldiging van mishandeling hard te maken is misschien twijfelachtig.

Hier ben ik het zeer zeker mee eens!
Volgens mij is de regel in Nederland en zeker ook de uitdaging om met een fit paard over de finish te komen. Dat maakt het voor mij een interessante sport.
Deze "wedstrijden" hebben niets met sport te maken..

Fleur ❤️

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:24

Lijkt me toch best een heftige optoming al vind ik dat nog niet het ergste om te zien.
In het filmpje is duidelijk te zien dat het paard uitgeput is, terugvalt en toch doorgepusht wordt. Ik vind endurance een mooie sport (in de lagere klassen) maar dit soort afstanden en deze mate van inspanning vragen van een paard gaat veel te ver. Maargoed, dat geldt in mijn ogen voor alle topsport met dieren...

Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:24

Tobbes schreef:
Je wordt verdrietig van.

Is het paard door de keuring gekomen?

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:27

speurneusc schreef:
als ze met beschuldigingen komen moeten ze wel overtuigend bewijs hebben.. losse teugel en en paar x harder moeten drijven is nou niet echt mishandeling..

Er is een verschil tussen drijven (kuit) en schoppen (been), en dit is echt schoppen+. Het paard valt ondanks haar schoppen zelfs terug, duidelijk dat hij haast niet meer kan. Om hem dan erdoorheen te trappen vind ik echt niet goed. Ik vind het zelfs wel enigzins shocking, het moment dat mensen dit 'normaal' vinden als beeld van onze sport. Het zou sport mét de dieren moeten zijn en niet ten koste van of ondanks de dieren.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:47

NikkiDeKerf schreef:
speurneusc schreef:

Er is een verschil tussen drijven (kuit) en schoppen (been), en dit is echt schoppen+. Het paard valt ondanks haar schoppen zelfs terug, duidelijk dat hij haast niet meer kan. Om hem dan erdoorheen te trappen vind ik echt niet goed. Ik vind het zelfs wel enigzins shocking, het moment dat mensen dit 'normaal' vinden als beeld van onze sport. Het zou sport mét de dieren moeten zijn en niet ten koste van of ondanks de dieren.

Ben het eens met jou.
Vind dit toch echt wel overtuigend bewijs... dier wil echt niet meer. En dit is absoluut niet normaal in de paardensport (hoop ik...)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:05

Tobbes schreef:
Je wordt verdrietig van.

Al vind ik haar wel wat over de scheef gaan maar niet voor de buik eigenlijk.
Wanneer mensen marathons lopen gebeuren soortgelijke zaken met ons lichaam.
Maar op het filmpje zie je wel een paard die op is en continu gedreven moet worden om te blijven lopen. Tel daar de zeer hoge gemiddelde snelheid bij en je kan zeggen dat ze geen goede afweging heeft gemaakt voor het welzijn van haar paard. Met wat meer rust in het tempo had ze ook makkelijk gewonnen namelijk... en dan had het paard waarschijnlijk minder uitgeput geweest.

Warina (Commandeur x Krawall) 05-05-'80 - †08-09-'09
United (Havidoff x Jazz) 11-05-'01 - †14-06-'17 Z1+12
Jam Session (Don Tango B x Krack C) 02-05-2014 B+8 L+7

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:09

Je ziet duidelijk aan het lopen van dit paard dat hij dood en dood op is.
Dat dit dier nog door een keuring komt verbaasd mij enorm.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Delphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:18

bruintje123 schreef:
Je ziet duidelijk aan het lopen van dit paard dat hij dood en dood op is.
Dat dit dier nog door een keuring komt verbaasd mij enorm.

Nou inderdaad, hij is gewoon goed door de keuring gekomen blijkbaar?

Ik vind de optoming er niet vriendelijk uit zien en haar manier van rijden ook niet fair. Het beestje is duidelijk uitgeput :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:52

Probleem bij keuringen is dat er bij de locomotie alleen wordt gekeken of een paard kreupel is of niet. Ik zie Nederland ook regelmatig paarden die niet meer vooruit te branden zijn maar wel goed gekeurd worden. Vooral paarden die hoog in bloed staan zie ik dit meer.

Optoming is misschien wel scherp maar hangt natuurlijk ook af hoe gebruikt wordt. Al kan je wel de discusie stellen waarom de ruiter zo scherpe optoming nodig heeft.

Zelf vindt ik naar het dier totaal niet fair om doodmoe en met opgetrokken buik zo te laten zo wedstrijd te rijden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:55

Dat dier valt helemaal stil. Vgm liep die op het tandvlees. :\

Ik kan alles weerstaan, behalve verleiding. <<)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:02

Ik zie wel een bit met scharen - maar een stang is pas scherp als er een "actieve", aangespannen kinketting bij hoort.

Ik zie wel een ketting aan de sperriem, maar ik zie net niet dat de ketting het mondstuk scherp maakt.
(Enne: kennelijk mocht ze hier wel mee starten...)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:37

Luniek schreef:
Lijkt me toch best een heftige optoming al vind ik dat nog niet het ergste om te zien.
In het filmpje is duidelijk te zien dat het paard uitgeput is, terugvalt en toch doorgepusht wordt. Ik vind endurance een mooie sport (in de lagere klassen) maar dit soort afstanden en deze mate van inspanning vragen van een paard gaat veel te ver. Maargoed, dat geldt in mijn ogen voor alle topsport met dieren...

Dit. Het is duidelijk aan het paard te zien dat het uitgeput is. Ik vond het heel naar om te zien.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:41

Hierboven schrijft iemand dat dit dier echt niet meer WIL, kleine nuance, ik denk dat dit dier niet meer KON...heel erg naar om naar te kijken.