Britse enduranceamazone beschuldigd van mishandeling

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Shalimar

Re: Britse enduranceamazone beschuldigd van mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:16

Ik vind de optoming wel degelijk erg scherp! Ook al is de teugel los, het paard ervaart zeker pijn bij het bewegen van de mond. Alleen daarom vind ik een straf (of aanpassing van de regels) al passend. Paard is ook erg moe, al vind ik mishandeling wel een groot woord voor het beengebruik. Het is wel verre van gewenst en ook erg onethisch om een paard zo over zijn grenzen te pushen. Konden ze het maar harder aanpakken!

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:16

Tobbes schreef:
Probleem bij keuringen is dat er bij de locomotie alleen wordt gekeken of een paard kreupel is of niet. Ik zie Nederland ook regelmatig paarden die niet meer vooruit te branden zijn maar wel goed gekeurd worden. Vooral paarden die hoog in bloed staan zie ik dit meer.

Dit is dus niet waar. Bij elke wedstrijd worden voor, tijdens en na ook naar vochthuishouding, hartslag,kleur van de slijmvliezen, darmgeluiden, ademhaling en de gangen in stap en draf gecontroleerd

Is 1 van deze punten niet goed volgens de geldende regels wordt een paard afgekeurd. Alleen bij HS boven 60 heb je nog 1 kans om opnieuw aan te bieden.

In Nederland en ook België zijn ze heel streng bij de keuringen. Hoe het in de andere Europese landen aan toe gaat weet ik niet omdat ik daar nog niet gereden heb.

Terug on topic.

Deze Engelse dame en alle andere ruiters en amazones die zo een paard behandelen dienen voor minimaal 2 jaar geschorst te worden.

Sponsor Passion4Horses Genghis Khan:
Horseflex supplementen
Partner Alex VB:
FitLine supplementen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:30

@alexVB, dit geldt toch enkel voor de FEI wedstrijden?

Warina (Commandeur x Krawall) 05-05-'80 - †08-09-'09
United (Havidoff x Jazz) 11-05-'01 - †14-06-'17 Z1+12
Jam Session (Don Tango B x Krack C) 02-05-2014 B+8 L+7

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:50

AlexVB schreef:
Tobbes schreef:
Probleem bij keuringen is dat er bij de locomotie alleen wordt gekeken of een paard kreupel is of niet. Ik zie Nederland ook regelmatig paarden die niet meer vooruit te branden zijn maar wel goed gekeurd worden. Vooral paarden die hoog in bloed staan zie ik dit meer.

Dit is dus niet waar. Bij elke wedstrijd worden voor, tijdens en na ook naar vochthuishouding, hartslag,kleur van de slijmvliezen, darmgeluiden, ademhaling en de gangen in stap en draf gecontroleerd

Is 1 van deze punten niet goed volgens de geldende regels wordt een paard afgekeurd. Alleen bij HS boven 60 heb je nog 1 kans om opnieuw aan te bieden.

Citaat:
In Nederland en ook België zijn ze heel streng bij de keuringen.
Hoe het in de andere Europese landen aan toe gaat weet ik niet omdat ik daar nog niet gereden heb.

Terug on topic.

Deze Engelse dame en alle andere ruiters en amazones die zo een paard behandelen dienen voor minimaal 2 jaar geschorst te worden.

Het is goed om te benadrukken dat AlexVB refereert aan de Nederlandse/Belgische situatie.
Bij de FEI regels is bv de HS 64, en ik weet niet of in de UAE een andere gehanteerd wordt naar aanleiding van Boutlieb voorstellen.

Buiten de ruiters vind ik ook dat juryleden, DA, grooms en eigenaren een schorsing zouden mogen krijgen door deelname aan wedstrijden in de UAE die afwijken van de afspraken met de FEI.

Weet iemand of dit paard is goedgekeurd na afloop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:09

AlexVB schreef:
Tobbes schreef:

In Nederland en ook België zijn ze heel streng bij de keuringen. Hoe het in de andere Europese landen aan toe gaat weet ik niet omdat ik daar nog niet gereden heb.

Terug on topic.

Ik had het alleen over de locomotie van de nakeuring ;)

Maar ik ben wel benieuwd naar de vetkaart van deze ruiter.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:30

En terecht vind ik, want het dier kon echt niet meer.........totaal uitgeput.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:06

Deze ruiter mag idd van mij voor een lange lange tijd geschorst worden! Op Bouthiep nagelaten mag van mij de hele endurance is het midden-oosten aan banden gelegd worden! Vorig jaar werden ogen afgeplakt bij de paarden en nu worden er kettingen gebruikt en niet alleen onder het rijden maar ook in de vetgate's! Ook de snelheden van 30kmh over de hele wedstrijd zijn al gehaald :x !

WILVY COCKTAIL J * 1124 goedgekeurde km's * klasse IV startgerechtigd
Bezoek en like onze Facebook pagina
klik hier ☆ Endurance Team Wilvy Cocktail J ☆

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:07

Dat paard kan bijna niet ademen met die ketting. Niet ademen en ook moeilijk drinken.
Er is een groot verschil tussen een hengst 5 rondjes laten lopen met een strakke ketting en hetzelf urenlang op 120km, 27km/u on het woestijn! Zien jullie er geen verschil aan?

Gone with the Wind, IPS Andretti x Onze Fons geboren op 30 mei 2011
Sorry voor de fouten, ik ben franstalig

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:31

Luniek schreef:
Lijkt me toch best een heftige optoming al vind ik dat nog niet het ergste om te zien.
In het filmpje is duidelijk te zien dat het paard uitgeput is, terugvalt en toch doorgepusht wordt. Ik vind endurance een mooie sport (in de lagere klassen) maar dit soort afstanden en deze mate van inspanning vragen van een paard gaat veel te ver. Maargoed, dat geldt in mijn ogen voor alle topsport met dieren...

als ik een racepaard na de race bekijk,of een draver of andere endurance paarden zie ik altijd diezelfde uitgeputte blik....moest verboden worden.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:04

BMHP schreef:
Het is goed om te benadrukken dat AlexVB refereert aan de Nederlandse/Belgische situatie.
Bij de FEI regels is bv de HS 64, en ik weet niet of in de UAE een andere gehanteerd wordt naar aanleiding van Boutlieb voorstellen.

Buiten de ruiters vind ik ook dat juryleden, DA, grooms en eigenaren een schorsing zouden mogen krijgen door deelname aan wedstrijden in de UAE die afwijken van de afspraken met de FEI.

Weet iemand of dit paard is goedgekeurd na afloop?

Alle wedstrijden in de UAE worden momenteel verreden volgens FEI reglement, ook nationale wedstrijden. Dat is deel van de afspraak met de FEI voor het opheffen van de schorsing.

Volgens mij is ze uiteindelijk vierde geworden en heeft ze een auto gewonnen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:01

Als je het bit bekijkt wordt ik er beroerd van ! Vergroot de foto en je ziet duidelijk hoe scherp het bit is ! Er zijn duidelijk littekens te zien in de mondhoek!!
Een draver Geerke hoeft maar in 2 tot 3 minuten een prestatie te laten zien over een korte afstand ... Dat is een korte kracht explosie is toch heeeeel wat anders dan 120 km en 27 km per uur !!!! Dat is pure dierenmishandeling !!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:57

Edhunter schreef:
Als je het bit bekijkt wordt ik er beroerd van ! Vergroot de foto en je ziet duidelijk hoe scherp het bit is ! Er zijn duidelijk littekens te zien in de mondhoek!!

Misschien zie jij een andere foto dan ik.
Een bit met schaar is niet per definitie een scherp bit (ik zag wel een ketting, maar geen kinketting, dus geen hefboom werking).
En rijden op een dier met littekens is ook al geen mishandeling.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 10:05

Citaat:
Finnie is een ervaren FEI-amazone met een goede reputatie, waardoor de waarneming twijfelachtig is.

Dit vind ik een rare uitspraak: hoe kan een waarneming 'twijfelachtig' zijn als je het ziet en het gefilmd en gefotografeerd is :? De conclusie daaruit kan misschien twijfelachtig zijn, maar de waarneming is gewoon... een waarneming. De verslaggeving van het oorspronkelijke artikel is niet heel erg objectief, ik vind het zonde dat bokt dit klakkeloos overneemt. Het is namelijk niet geheel waar, die 'goede reputatie' of althans, dat is relatief, want:

Citaat:
The British Equestrian Federation did not respond to requests for comment last week about Finnie, who has been involved in controversy before. In 2013 she rode another Al Wathba-owned horse for the British team at the European championships in Most, in the Czech Republic. At the time, Horse & Hound reported that some riders withdrew themselves from selection in protest at GB considering a UAE-based rider.
Finnie was eliminated at Most for being underweight, following a spot check.

Janneke2 schreef:
Edhunter schreef:

Een bit met schaar is niet per definitie een scherp bit (ik zag wel een ketting, maar geen kinketting, dus geen hefboom werking).

Nee hoor, volgens mij zien we dezelfde foto allemaal. Het lijken inderdaad littekens, maar dat is wellicht een voorbarige aanname op basis van één foto in dit formaat. Ik vind het overigens ook lastig oordelen of het bit nou wel of geen kinketting heeft op deze foto.

Het bit daarintegen, met deze schaar, heeft wel scherpere werking dan een gewone trens, ook zonder kinketting. Denk maar eens na: als je druk op de teugels geeft, zal er druk op de bakstukken komen, die daardoor weer druk achter de oren geeft maar ook in de mondhoeken (omhoog). Daardoor is het toch wel een scherp bit te noemen. Jij bedoelt dat het niet direct druk geeft in de kingroeve, en dat is waar, maar dat is niet het enige wat bepaalt of een bit scherp is. Een kinketting heeft aan de andere kant toch ook weer als kant dat een stangbit beperkt kan worden, dus kan het juist minder scherp maken. Daarbij is de ketting die als neusriem fungeert toch ook wel scherp te noemen, zou ik zeggen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 10:19

Janneke2 schreef:
Edhunter schreef:

Idd, rijden op een dier met littekens is geen mishandeling. En rijden op een bit met schaar ook al niet (en al helemaal niet als je de teugels niet opneemt :'))
Maar ik ben het niet met je eens dat een scharenbit zonder kinketting niet zwaar kan inwerken, het werkt alleen wel anders in.
Waar ik dan weer moeite mee heb is de combinatie met een 'sperriem' in de vorm van een ketting. Het paard wordt op een niet bepaald zachtzinnige manier gedwongen om de mond te sluiten, zodat hij de druk niet kan ontwijken.
Maar goed, dat is vanuit mijn eigen perspectief, ik rijd liever helemaal zonder neusriem.

Al met al snap ik de ophef niet zo goed. Wel wat betreft de uitputting van het paard trouwens (valt me mee dat het dier blijkbaar nog steeds leeft), maar niet wat betreft rijden of de optoming. Want laten we eerlijk zijn: een ruiter met een scherpe spoor schopt misschien wel niet zo hard, maar als die flink inwerkt met de spoor, kan het paard daar ook flink last van hebben, ook al zie je dat niet zo terug in het beengebruik van de ruiter.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 10:30

Wendy schreef:
Al met al snap ik de ophef niet zo goed. Wel wat betreft de uitputting van het paard trouwens (valt me mee dat het dier blijkbaar nog steeds leeft), maar niet wat betreft rijden of de optoming. Want laten we eerlijk zijn: een ruiter met een scherpe spoor schopt misschien wel niet zo hard, maar als die flink inwerkt met de spoor, kan het paard daar ook flink last van hebben, ook al zie je dat niet zo terug in het beengebruik van de ruiter.

De ophef.....Zoals er gereden wordt heeft dus niks meer te maken met endurance! In onze sport gaat het er om dat een paard ook na een lange afstand nog verder kan! Een paard wat je moet schoppen om verder te gaan is dus niet de bedoeling! Er wordt geen rekening gehouden met het welzijn van het dier en juist in de endurance staat dat voorop(in Nederland tenminste)! Paard mag Idd blij zijn dat ie leeft want er zijn er genoeg die het niet overleefd hebben....mede door zo'n rijstijl!

WILVY COCKTAIL J * 1124 goedgekeurde km's * klasse IV startgerechtigd
Bezoek en like onze Facebook pagina
klik hier ☆ Endurance Team Wilvy Cocktail J ☆

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 10:33

Als je goed kijkt, dan zit er wel een kinketting aan. Aan de bovenste ring zie je een haak daarin hang de ketting (de ketting zelf is niet te zien). Nu ben ik zelf geen tegenstander van stangbitten en ik heb dus geen probleem met deze optoming.... Wat ik wel grote vraagtekens bij heb is de ketting die aan de neusriem hangt?????.
Maar ik zeg, alles heeft een reden en ik denk dat dit paard gruwelijk sterk is in de eerste gedeelte van de race. Ik weet niet hoeveel mensen een start hebben gezien van 120 of 160 kilometer. Dat is vaak een massastart en met frisse paarden is dat niet leuk.

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 10:35

Ik heb de zin over de waarneming en de laatste zin er uit gehaald. Dit is inderdaad te suggestief vanuit het oorspronkelijke artikel.

~~ Paarden zijn de spiegel van onze ziel ~~
Hoe komt het dan toch dat ik zo'n eigenwijs stuk vreten heb? :')
Bekijk mijn mandala's via: https://www.facebook.com/AMandala-Teken ... 137980052/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 10:38

BMHP schreef:
Citaat:

De waarnemingen zijn vastgelegd op beeld materiaal. De waarneming op zich is niet twijfelachtig.
Dat blijkt ook uit feit dat Endurance GB de zaak in onderzoek heeft.

Dat een zaak in onderzoek is zegt helemaal niets. Er is een klacht en deze wordt onderzocht. Niets meer, niets minder. De uitkomst is alleen relevant.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:51

Babootje schreef:
BMHP schreef:

De waarnemingen zijn vastgelegd op beeld materiaal. De waarneming op zich is niet twijfelachtig.

Dat een zaak in onderzoek is zegt helemaal niets. Er is een klacht en deze wordt onderzocht. Niets meer, niets minder. De uitkomst is alleen relevant.

ik snap je punt niet, een halve quote vind ik ook een verkeerd beeld schetsen.
De tekst in de OP is inmiddels op dit punt ook aangepast.

Citaat:
Of het genoeg is om de beschuldiging van mishandeling hard te maken is misschien twijfelachtig.

misschien kan jij uitleggen wat het verschil is tussen een zaak in onderzoek hebben of een klacht wordt onderzocht.

alleen de uitkomst is relevant, daar ben ik het ook niet mee eens omdat deze dame zowel gevestigd is in de UAE als GB en daarvoor wedstrijden rijdt, kan het zijn dat endurance GB geen handvaten heeft voor disiplinaire maatregelen. Iets wat procedureel juist kan zijn waardoor er geen antwoord komt op de echte klacht / zaak / onderzoek.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:50

Arm paard ;(

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:23

Het schoppen op de opname vind ik reuze meevallen.. wat ik wel zie is dat het paard gewoon helemaal op is, daarnaast vind ik m veel te dun..
En er hangt een bizar bit in.

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:51

volgens mij is het paard ook gefocust op het paard achter hem, zodra die lang komst loopt hij weer door, maar daar stopt het filmpje.