24 haflingerhengsten goedgekeurd bij de KVTH

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Nieuwsredactie

24 haflingerhengsten goedgekeurd bij de KVTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-17 11:25 Tip de Nieuwsredactie

KVTH
Fokkerij, Haflinger, KVTH

Tijdens de hengstenkeuring voor de haflingers, op 28 januari jl., werden 28 hengsten aangeboden waarvan er 24 hengsten groen licht kregen voor de K.V.T.H. dekdienst. Kampioen van 2017 werd de 9-jarige hengst Woodland (v. Wolfgang). Als reserve kampioen mocht Schach (v. Sevruga) opstellen.

Er werden 2 hengsten in de nieuwe jaargang 3-jarigen goedgekeurd. De eerste plaats was voor Stanley van de Klaverhoeve (v. Standing Ovation). Abiolo (v. Almquell) werd als tweede genoteerd.

Bij de oudere hengsten werden eveneens enkele hengsten voor de eerste goedgekeurd bij de K.V.T.H.. Dit waren de importhengsten Woody van Seadrift (v. Walzertraum), Wonderland (v. Woodland) en Amore van de Waaienburghoeve (v. Arachon).

De volledige uitslag volgt nog. Kijk op de Facebookpagina van het K.V.T.H. voor foto's van de keuring.

anjali

Re: 24 haflingerhengsten goedgekeurd bij de KVTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:35

Wat een iele paardjes zeg. Waar is het oorspronkelijke type Haflinger?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:04

Dit zijn toch geen haflingers meer.

Krijgers Sprankelende Wijn

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:19

Ligt het aan mij of is er een vergissing gemaakt tussen de NRPS met meer manen en een haflinger? :o
Erg jammer dat de echte, ouderwetse, brede, donkere haflinger verdwijnt...

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:23

Jullie zijn zo te zien niet de enige, de facebookpagina staat er ook vol van

Mondy
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:29

Tja en toch is dit schijnbaar wat mensen kopen. Vraag is aanbod toch ?
Niet dat ik het niet jammer vind dat de oude generatie haflingers amper te zien is meer hoor.
Maar lijkt mij dat als de vraag zo groot is naar dat oude type die er ook meer zouden zijn.
Tegenwoordig wil men zo hoog mogelijk met alle rassen kunnen, dan zal er ergens op veranderd moeten worden vrees ik.

Mondy R.I.P. 30-05-2012 <3 JollyJoker
    Be a appaloosa in an arena of sorrels.<|-

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:59

Ze zijn in keuringsconditie en moeten nog wat uitzwaren, maar ik vind dit type Haflinger dus wel mooier :j . Wanneer het niet zou verkopen zouden ze niet in deze richting gaan fokken.

Eston M. (v. Everdale) M2 Dressuur
    Carrera (v. Wup) M1 Dressuur

martijn1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:03

zonde dat die haflingers zo door gefokt worden op dat smalle type, als je een sportpony wil koop dan een nrps o.i.d.
    en in keuringsconditie zouden ze juist wat ronder mogen zijn, kijk naar de trekpaard hengsten die ken je een maand na de keuring al niet weer dan zijn ze al een heel stuk afgevallen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:06

Vroeger wilde ik wel een haflinger. Was er helemaal gek op.. Maar nu? Zocht ik juist absoluut geen haflinger. Mijn moeder zag dus een ad van een zogenaamde leuke haf.. Ik zei dat dat geen haf is, hooguit een kleine barbie paard met een haflinger kleur.. :=

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:08

Maaikevdk schreef:
    Ligt het aan mij of is er een vergissing gemaakt tussen de NRPS met meer manen en een haflinger? :o
    Erg jammer dat de echte, ouderwetse, brede, donkere haflinger verdwijnt...

Een tijd terug kreeg ik zelfs van de jury de opmerking dat het net een nrps met haflinger kleurtje was.
    En dan praat ik over een haflinger van 1.44 die zat tussen het oude en luxe in, dus nog lang niet zo als op de foto's.

Ik vind zo als ze nu zijn ook niet meer mooi, geef mij er maar 1 die er tussen in zit.

Wander van de bosjeshoeve B+12 L1+21 L2+8 eindstand goodbye my friend
    RIP Romy Y;( 22-05-2009 05-10-2015

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:10

Nessie schreef:
    Ze zijn in keuringsconditie en moeten nog wat uitzwaren, maar ik vind dit type Haflinger dus wel mooier :j . Wanneer het niet zou verkopen zouden ze niet in deze richting gaan fokken.

Maar voor de liefhebbers van het zware type is er nu niets meer.Zou het niet mogelijk zijn om dan in 2 categorieen te gaan fokken en keuren. Klassiek type en sporttype. Dan blijft er voor elk wat wils.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:21

anjali schreef:
    Nessie schreef:

Maar voor de liefhebbers van het zware type is er nu niets meer.Zou het niet mogelijk zijn om dan in 2 categorieen te gaan fokken en keuren. Klassiek type en sporttype. Dan blijft er voor elk wat wils.

Omdat een ander dat wil? Fokken zit veel meer achter dan het verkopen en waar vraag naar is..

Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
    Waylon van 't Veen v. Liz. Wales
    IG: @dutchhaflingers

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:43

@xLeoniee: kun je uitleggen wat je precies bedoelt?

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:08

anjali schreef:
    @xLeoniee: kun je uitleggen wat je precies bedoelt?

Jij vindt dat het beter is als er oudere haflingers worden gefokt omdat mensen daar vraag naar hebben. Maar tegenwoordig als je serieus haflingers fokt moet je eigenlijk wel met de tijd meegaan. Er zit zoveel meer achter dan fokken naar wat mensen willen kopen. Tegenwoordig wil het stamboek luxer zien en daarbij wordt ook naar de fokkerij in andere landen gekeken en om het heel krom te zeggen moet je als fokkerij daarin meegaan om nog succesvol te zijn op keuringen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:19

Heel veel mensen verwarren ouderwets met dik. Deze Hengsten zijn gewoon strak in Keuringsconditie en daarbij nog vrij jong dus die zwaren nog wel wat uit.

Ik vind de moderne haflinger prachtig. Heel veelzijdg in het gebruik.
    Je rijdt ze zo naar het M, je springt er een goed parcours mee , in de cross komen ze ook aardig mee. Zelf heb ik geen ervaring met mennen ,maar ook daar zie je ze veel.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:22

MariekeB schreef:
    Heel veel mensen verwarren ouderwets met dik. Deze Hengsten zijn gewoon strak in Keuringsconditie en daarbij nog vrij jong dus die zwaren nog wel wat uit.

Ik vind de moderne haflinger prachtig. Heel veelzijdg in het gebruik.
    Je rijdt ze zo naar het M, je springt er een goed parcours mee , in de cross komen ze ook aardig mee. Zelf heb ik geen ervaring met mennen ,maar ook daar zie je ze veel.

Heb je gelijk in! Als de mijne strak is is ze luxe en als ze dik is weer ouderwets :')

Afbeelding

Afbeelding

Zie hier het verschil haha :+

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:26

Ik zag ook een keer een haf te koop onder het mom ouderwets en breed..

Gewoon moddervet.. :=

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:43

Het zijn schriele, onbespierde popjes idd.
    Maar kijk eens naar de achterhand van de kampioen en reserve kampioen: korte broekspier, lang, raar gesteld achterbeen.

Is dit echt het beste wat ze uit 28 hengsten hebben kunnen kiezen?

Siersma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:50

En dit is dus de reden waarom ik na deze Haf er geen meer zal kopen. Iele dingetjes, bah. Ik wil juist een ouwerwetse lompe, met die mooie donkere kleur. 10 jaar geleden toen ik op zoek was naar een Haf was t al lastig, toen waren de meeste ook al zo modern. Snap ook echt niet dat ze zover verwijderd zijn van wat t ras ooit was. En ik ben zo te lezen ook echt niet de enige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:41

Prachtig @xLeoniee , en inderdaad , het verschil he. En zo moeilijk om ze zo in conditie te krijgen ( bij mij in ieder geval wel )

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 07:11

Het zijn gewoon sportponys geworden . Het gewoon zonde. Zie ook bij de Friezen. Ik vind er ook niks meer aan hoe ze op vandaag gefokt worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:35

Zowel Friezen als Haflingers werden oorspronkelijk aangespannen gebruikt. En dat is in het huidige verkeer heel moeilijk geworden en minder nodig. Die moderne haflingers zie ik geen arreslee door de Alpen trekken in elk geval.Allemaal heel jammer dat de oertypes van beide rassen gaan verdwijnen als dit zo doorgaat.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:43

Ik wilde eerst altijd een haflinger maar ik ga nu denk ik gewoon voor een schwarzwalder fuchs die zijn ten minste nog robuust. En lijken niet zo teer alsof ze niet bereden kunnen worden.

Sint, kind, Ozosnel, stoomboot, koudwatervrees,stoomtrein Malle Piet, cadeau,schoen.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 17:35

Fennadev schreef:
    Ik wilde eerst altijd een haflinger maar ik ga nu denk ik gewoon voor een schwarzwalder fuchs die zijn ten minste nog robuust. En lijken niet zo teer alsof ze niet bereden kunnen worden.

Precies mijn gedachte. Ik heb in december een fuchs gekocht. Vind deze haflingersn niet leuk.