PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Moderators: EvelijnS, Hanmar, benangelique, Polly, Dani, Shanna, khirshanta

Gini

Re: PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:14

Niemand controleert, want het gaat niet om een regel of wet, het gaat om een bewustzijnscampagne.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:19

sneeuwpop schreef:
Nee, dat is marketing. Juist door naïeve mensen die niet verder luisteren en lezen wat ze echt doen krijgen ze een hoop stemmen.

Ze maken boeren kapot (erg goed voor de dieren??!) (Alle soorten boeren, door steeds de regels te veranderen, nadat boeren investeren hebben moeten doen om zich aan de voorgaande regels te houden)

Komen met ideeën die veelal niet in het voordeel zijn van de dieren.
Neem nu de scharrelkip, kippen kunnen slechts 20 soortgenoten herkennen en voor de rest maken ze ruzie. Dus in zo'n hal met duizenden kippen hebben ze enorm veel stress en ruzie.
Boeren zouden ze graag anders willen houden, maar moeten ook brood verdienen, dus gaan er in mee.

Boeren die geïnvesteerd hebben in hun boerderij kunnen geen kant op. Verkopen is verlies/schulden.

Jeetje wat een onzin! Allereerst klopt het totaal niet wat je zegt wat de standpunten van de PvdD zijn, maar kom op: "ze maken boeren kapot"? Serieus? Ze zitten niet eens in de regering. Die twee zetels bepalen volgens jou het landbouwbeleid in Nederland?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:53

geerke schreef:
Ik vraag mij altijd af wie dit gaat controleren,net als dat een paard verplicht een aantal uren per dag naar buiten moet.ben het er uiteraard wel mee eens maar wat heb je aan regels zonder controle

Ten eerste is er (nog) geen regelgeving.
Ten tweede gaat het er denk ik meer om dat je grond hebt om iemand bijv een boete te geven. Bij de meeste inspecties van 144 gaat er volgens mij ook eerst een melding aan vooraf, waarna inspectie volgt en de melding al dan niet gegrond blijkt. Er is geen periodieke inspectie van de dierenpolitie bij alle huisdieren, toch? :=

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:30

Mazida, wie is hier nu naïef? Weet jij hoe konijnen erbij zitten in de bioindustrie?

Afbeelding

Lijkt me alleen maar heel zinvol als daar tegen geprotesteerd wordt? Of vindt jij t wel acceptabel zo?

Myrthe3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:59

Nikass schreef:
Mazida, wie is hier nu naïef? Weet jij hoe konijnen erbij zitten in de bioindustrie?

[ [url=m/BXsbmb.png]Afbeelding[/url] ]

Lijkt me alleen maar heel zinvol als daar tegen geprotesteerd wordt? Of vindt jij t wel acceptabel zo?

In ieder geval niet zo, dat mag niet meer vanaf 2016.
Dus of dit is een oude foto, of een foto uit het buitenland zoals PvdD vaker doet, of wakker dier, animal rights...

NenaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:11

Nikass schreef:
sneeuwpop schreef:
Nee, dat is marketing. Juist door naïeve mensen die niet verder luisteren en lezen wat ze echt doen krijgen ze een hoop stemmen.

Ze maken boeren kapot (erg goed voor de dieren??!) (Alle soorten boeren, door steeds de regels te veranderen, nadat boeren investeren hebben moeten doen om zich aan de voorgaande regels te houden)

Komen met ideeën die veelal niet in het voordeel zijn van de dieren.
Neem nu de scharrelkip, kippen kunnen slechts 20 soortgenoten herkennen en voor de rest maken ze ruzie. Dus in zo'n hal met duizenden kippen hebben ze enorm veel stress en ruzie.
Boeren zouden ze graag anders willen houden, maar moeten ook brood verdienen, dus gaan er in mee.

Boeren die geïnvesteerd hebben in hun boerderij kunnen geen kant op. Verkopen is verlies/schulden.

Jeetje wat een onzin! Allereerst klopt het totaal niet wat je zegt wat de standpunten van de PvdD zijn, maar kom op: "ze maken boeren kapot"? Serieus? Ze zitten niet eens in de regering. Die twee zetels bepalen volgens jou het landbouwbeleid in Nederland?

als jij denkt dat alleen partijen i n de regering iets beslissen, moet je je misschien eens verdiepen in het Nederlandse overheidsstelsel, dan zou je wel anders praten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:41

Myrthe3 schreef:
Nikass schreef:

[ [url=m/BXsbmb.png]Afbeelding[/url] ]

In ieder geval niet zo, dat mag niet meer vanaf 2016.
Dus of dit is een oude foto, of een foto uit het buitenland zoals PvdD vaker doet, of wakker dier, animal rights...

Oh sorry misschien hebben ze tien centimeter meer ruimte :roll:
En waarom krijgt de PvdD hier nu weer de schuld van? IK plaats die foto toch??
Als jij denkt dat konijnen in de bioindustrie een leuk konijnwaardig leven hebben ben je pas echt naïef.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 16-02-19 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:42

NenaC schreef:
als jij denkt dat alleen partijen i n de regering iets beslissen, moet je je misschien eens verdiepen in het Nederlandse overheidsstelsel, dan zou je wel anders praten.

Desondanks krijgt een partij met 5 zetels niets voor elkaar dat de overige 145 niet willen hoor. (Op papier dan hè, agenderen / aanjagen is ook waardevol)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 23:02

Mazida schreef:
Wat een naïeve mensen hier zeg die het weg lachen dat paardrijden ooit wordt verboden. Dat kun je je nu niet voorstellen, maar zoals eerder gezegd dierenrechtenactivisten willen af van het dier als gebruiksdier. Dat begint in kleine stapjes, maar gaat uiteindelijk steeds verder. Er is een groot verschil tussen dierenrechten en dierenwelzijn. Mensen voor meer dierenwelzijn vinden dat dieren wel mogen worden gebruikt, maar in goede omstandigheden. Dierenrechtenactivisten willen uiteindelijk af van het dier als gebruiksdier, dus niet meer als landbouwdier, geen dier meer in de dierentuin, geen circusdier, geen dolfijn meer in het Dolfinarium, het niet meer mogen vangen van vissen en uiteindelijk ook niet meer op een paard zitten. Zij vinden dat dieren alleen goed af zijn in de natuur.

Voor veel mensen hier zal het zijn dat ik onzin verkoop, maar heb me de afgelopen jaren flink in verdiept. Neem nu bijvoorbeeld Wakker Dier. Eerst wilden ze van kooi-eieren (alleen maar goed overigens) en waren ze blij dat er alleen nog scharrelstallen zijn in Nederland. Nu zijn doe ook niet goed meer, maar ook vrije-uitloop-kippen vindt Wakker Dier niet goed. Uiteindelijk willen dierenrechtenactivisten af van het kip als legdier. Dus geen eieren meer en geen vlees van de kip. Het is niet voor niets dat ze vooral aanmoedigen alleen maar plantaardig te eten.

Organisaties als Wakker Dier, Faunabescherming, Varkens in Nood en Partij voor de Dieren zijn in feite één organisatie. Ze werken nauw samen. Als Wakker Dier een campagne bedenkt, komt dat eerst in tv-programma Radar of RTL Nieuws (ze hebben hele goede contacten met de pers) en dan stelt de Partij voor de Dieren al voorgeprogrammeerde Tweede Kamer-vragen. Het is een hele goed geoliede marketingmachine. En de organisaties werken in stapjes, zoals gezegd: eerst de kooi-eieren verbieden, nu richten ze hun pijlen op de scharrelstallen. Als dat verboden is, zijn ook de vrije-uitloop-stallen niet meer goed genoeg.

In grote steden zie de macht van de Partij voor de Dieren al heel ver reiken. In Amsterdam is het bijvoorbeeld al verboden om een schaap in een levende kerststal te zetten (zelfs als het alleen overdag is met een fijn strobed en uit de buurt van kinderhandjes) en mogen paarden niet meer koetsjes rijden in de stad.

Maar goed, ze zijn bij de Partij voor de Dieren ook niet gek natuurlijk. Daarom komen ze niet in één keer met maatregelen om dierentuinen te verbieden of paardrijden. Dan jagen ze een grote groep mensen die nu op hem stemt in één keer kwijt. Daarom werken ze in kleine stapjes en dat gaat ze goed af. En je kunt nu wel lachen dat dat echt niet gebeurt dat paardrijden wordt verboden, maar als de tijdsgeest daar rijp voor is (over 10, over 20 jaar), kan dat zomaar wél gebeuren. Als ruiters vinden wij natuurlijk dat je op een paard mag zitten als je daar verder goed voor bent, maar voor veel andere mensen is het krom dat je überhaupt op een dier gaat zitten en die verplicht moeilijke dressuurpassen te verrichten of om te springen over een hoge hindernis. Waar vroeger veel mensen het heel normaal vonden om bij het circus op een olifant te zitten en die in te huren voor een groot feest, is dat nu volslagen taboe (ik zeg overigens niet dat het een slecht verbod is!). Maar in bijvoorbeeld Azië kunnen veel mensen geen boterham verdienen als ze de olifant niet meer mogen inzetten voor om met bomen te slepen tijdens het kappen in verre bossen of als er geen toerist meer wil opzitten tegen betaling. Gaan wij daar als rijke westerlingen over oordelen? De Partij voor de Dieren is nu aan het richten op het sluiten van de konijnenhouderijen in Nederland. Ze vinden het bijvoorbeeld niet meer kunnen dat een konijn voor zijn vlees wordt geslacht, ongeacht hoe een konijn wordt gehouden. Wie had zoiets 30 jaar geleden bedacht?

En daarom ben ik sceptisch over voorstellen van de PvdD. Ik ben groot voorstander van een paard met minimaal in een maatje in de wei zetten overigens, maar moet dat per se in wetgeving? De dierenpolitie kan nu ook al gesprekken aangaan met eigenaren om te zien waarom een dier alleen staat en of daar iets aan te doen is. Verder zijn er situaties waarbij een paard gewoon niet graag met een maatje staat. Ik ken een paard dat met wel 20 paarden is gematcht, maar dan wordt het een complete neuroot. En als ie alleen staat met een draadje ertussen naar een ander paard is ie zijn rustige fijne zelf. Is dat dan verkeerd?

Heel goed verwoord. Dit is precies het hele probleem. Bovendien word er met hele slimme marketing op de publieke opinie ingewerkt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 23:45

Ik juich het toe hoor.... Wie zijn wij om zo over al die dierenlevens te beschikken en er zo achteloos mee om te gaan?
Het misbruik van dieren en de ziekmakende (voor mens en dier) vee-industrie heeft al veel te ver kunnen gaan. Het is het symptoom van van een samenleving die veel te ver afgedreven is.

Naar een hoger collectief bewustzijnsniveau groeien zal nog even duren, maar met de komst van de PvdD en steeds meer initiatieven voor groener leven en meer plantaardig eten is er een voorzichtige lijn ingezet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 00:04

Mee eens Ninx :j

Myrthe3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 00:27

Enkel afgaan op foto's, dat is pas naïef! :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 00:43

Lekker invullen terwijl je niets weet :n

Myrthe3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 08:32

Nikass schreef:

Je hebt het tegen mij?
Ja, helemaal gelijk. Ik ben werkzaam in de veehouderij en heb ook meerdere keren een konijnenhouderij bezocht. Ik weet er inderdaad helemaal niks van... :j

Ik heb nergens gezegd dat ik vind dat ze een perfect konijnen leven hebben. Maar ik word een beetje schijtziek van oude foto's of foto's uit het buitenland waarvan gezegd wordt dat dit nog steeds de hedendaagse veehouderij in NL is.

En deze keer heb jij die foto geplaatst, maar ik bedoelde dat een pvdd dat ook vaker doet. En WD en animal rights gaan ook zo te werk. Heel irritant. Dat je ergens niet mee eens bent en of vegetariër, veganist bent prima, maar hou alsjeblieft op met die onwaarheden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:30

Myrthe3 schreef:
Nikass schreef:

Je hebt het tegen mij?
Ja, helemaal gelijk. Ik ben werkzaam in de veehouderij en heb ook meerdere keren een konijnenhouderij bezocht. Ik weet er inderdaad helemaal niks van... :j

Ik heb nergens gezegd dat ik vind dat ze een perfect konijnen leven hebben. Maar ik word een beetje schijtziek van oude foto's of foto's uit het buitenland waarvan gezegd wordt dat dit nog steeds de hedendaagse veehouderij in NL is.

En deze keer heb jij die foto geplaatst, maar ik bedoelde dat een pvdd dat ook vaker doet. En WD en animal rights gaan ook zo te werk. Heel irritant. Dat je ergens niet mee eens bent en of vegetariër, veganist bent prima, maar hou alsjeblieft op met die onwaarheden.

Een sportpaard zou volgens deze clubjes een gemiddelde levensverwachting hebben van 8 jaar. Dit soort grove leugens hebben mij heel erg aan het denken gezet. En ik vroeg mij dan ook al langer af waar ze toch sommige van hun beelden vandaan haalden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:57

Wat is dan volgens jullie de gemiddelde leeftijd van een sportpaard? Professionele sport hebben we het dan over hè, als je recreatie/amateursport meetelt kom je inderdaad wat hoger uit lijkt me

[o]

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:59

Dus conclusie: campagnes vanuit de PvdD zijn bij voorbaat stom en mogen meteen de vuilbak in? Het feit dat deze campagne ook nog door *lalalalalalala* drie andere *lalalalalalalalala* organisaties *lalalalalalala* ondersteund wordt *LALALALALALALALALALA* willen we niet horen.

Ok, check, kwestie van mee te zijn in de volgende discussie waar de afkorting PvdD in voorkomt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:00

Volgens mij is er een paar weken geleden nog afscheid genomen van johnsen en totilas. Toch redelijk topsport proffesioneel gereden paarden en zijn die echt al een jaar of 16 en nog lang niet dood

Practice makes perfect, I'm still tryna learn it by heart
Fameli-melo -> Sportpredicaat project
Jillatre -> L2+2

Myrthe3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:10

Tja wat is gemiddeld?
De gemiddelde leeftijd waarop ze dood gaan? Of wanneer ze op hun top zijn?

Barbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:15

De gemiddelde leeftijd van paarden heeft niets te maken met rijpaarden.
De gemiddelde leeftijd wordt berekend van alle paarden/pony's bij elkaar, dus ook dode veulens, slachtpaarden etc.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:21

Myrthe3 schreef:
Tja wat is gemiddeld?

Volgens deze clubjes gaan ze dood met 8 jaar. Alleen in werkelijkheid is dat de leeftijd waarop ze pas goed gaan presteren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:29

Loretta schreef:
Myrthe3 schreef:
Tja wat is gemiddeld?

Volgens deze clubjes gaan ze dood met 8 jaar. Alleen in werkelijkheid is dat de leeftijd waarop ze pas goed gaan presteren.

Net zei je nog wat anders maar oké :roll:
Denk ook even aan de racesport en de draverij hè

[o]

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:43

Racesport en draverij is anders maar een klein gedeelte van de paardensport. Dan moeten die organisaties dat ook benoemen. Maar het komt hun blijkbaar beter uit om de hele paardensector in een slecht daglicht te zetten.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:12

Er zijn al eerder onderzoeken geweest naar de gemiddelde leeftijd van sportpaarden.

Als ik het me goed herinner werd daar vooral onderzocht hoe oud ze gemiddeld in de sport werden en dat is idd 8 jaar.
Simpelweg omdat ze enkel gekeken hebben naar de gemiddelde leeftijd waarop paarden uit de sport gaan. Daarom zijn ze nog niet dood, gewoon uit de sport.
In de koerswereld gaan ze idd vroeg uit de sport dus dat haalt het gemiddelde omlaag maar ook in andere takken van de paardensport is er toch redelijk wat uitval door blessures, fokcarriere etc.

De gemiddelde leeftijd van het sportpaard, actief in de sport, is dus idd niet zo hoog.

Wil niet zeggen dat ze allemaal doodvallen op 8 jaar.

Heb zelf bvb een volbloed. 9 jaar en in perfecte gezondheid. Maar ze is wel als 3 jarige al uit de koersen gehaald. Dergelijke paarden doen het gemiddelde dus kelderen.
Zelfde voor paarden die bvb de jonge paarden cycli doorlopen en daarna fokmerrie worden, die gaan ook vroeg uit de sport.

Myrthe3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:26

Maar dat is al jaren bekend, dat een gemiddeld paard met 8 jaar op de top van zijn kunnen is.
Dat betekent niet dat ie met 9 dood is.
Maar wat is er erg aan dat ze met 8 jaar 'op hun best' zijn?
Mensen zijn op hun 25e vaak ook beter dan op hun 65e.
Maar dat betekent niet dat de gemiddelde mens maar 25 of 30 wordt...