Bokkers vertellen: marjolein88

Moderators: EvelijnS, benangelique, Hanmar, Polly, Shanna, khirshanta, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Amanda
Correspondent

Bokkers vertellen: marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 09:15 Tip de Nieuwsredactie

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Cassanova du Bois en Marjolein

marjolein88 runt samen met haar ouders Stoeterij Du Bois, op Bokt wel bekend van de prachtige gekleurde pony's. Deze maand vertelt zij in onze rubriek 'Bokkers vertellen' over het succes van hun pony's en stoeterij en hoe zij het werken in de ponyfokkerij ervaart.

Hoe ben je terecht gekomen in de fokkerijwereld/Hoe zijn jullie ooit met de stoeterij begonnen?
Vanaf 1991 startten Ton en Marianne van den Bosch (mijn ouders) met het hobbymatig fokken van enkele veulens. Zij kruisten hun aangekochte hoog in het Arabische bloed staande merries met Arabische volbloed of Welsh K hengsten.
De hobby werd uitgebreid toen ook dochter Marjolein (ik dus) de liefde voor pony’s bleek te hebben ontwikkeld. We fokken sindsdien onder de stalnaam 'Stoeterij du Bois' sportpony’s met Welsh, Duits en Arabisch bloed. 'Du Bois' is een Franse verwijzing naar de achternaam Van den Bosch. In eerste instantie begon de fokkerij begonnen in Bergschenhoek (ZH), maar inmiddels is de stoeterij in het Gelderse Herwen gevestigd en uitgegroeid tot een professionele sportpony-fokkerij.

Wat was jullie eerste succes?
Het eerste succes was het eerste veulen wat door ons gefokt werd uit stammerrie Carina: Hachym du Bois. Hij werd als 2.5 jarige goedgekeurd als dekhengst bij het NRPS. Het eerste grote succes in combinatie met Duitse rijpony's en palomino kleur was de merrie Golden Isha du Bois.

Uit mijn rijpony, Imdira el Haddi, kwam in combinatie met FS Golden Moonlight een veulen dat aan al onze verwachtingen voldeed. Deze Golden Isha du Bois (keur, prest.sport&fok en nog steeds in ons bezit) beschikt over een uitermate correct exterieur met de uitstekende kenmerkende Duitse rijpony gangen. Daarnaast heeft zij een heel goed karakter en heeft zij de populaire palominokleur.

Afbeelding
Golden Isha du Bois
Golden Isha werd als jaarling Nationaal NRPS-kampioen en onder het zadel wisten wij nagenoeg alles te winnen. Overal waar wij met Golden Isha kwamen, kwamen er nieuwsgierige mensen naar ons toe. Ze wilden weten waar wij zo’n bijzondere pony vandaan hadden. Dit experiment beviel ons zo goed dat wij sindsdien steeds vaker hengsten uit Duitsland met deze bloedlijnen zijn gaan gebruiken voor onze fokkerij.

Hoe heb jij die tijd ervaren?
Deze tijd heb ik als positief ervaren. Het is erg leuk als je iets hebt wat anderen nog niet kennen of hebben. Sommigen echte rasfokkers verklaarde ons voor gek toen wij besloten een andere weg in te slaan, maar later zijn zelfs zij onze visie gaan overnemen.

Jullie hebben verschillende pony's, heb je een favoriete hengst en merrie en waarom?
Favorieten kiezen is erg lastig. Onze pony's zijn ons allemaal erg dierbaar. We selecteren erg streng en houden daardoor alleen pony's die erg lief zijn, goed bewegen kunnen en ook nog een beschikken over een mooi exterieur en uitstraling.

Als ik toch zou moeten kiezen zouden Cassanova du Bois en Don Cremello du Bois mijn favoriete hengsten (sorry toch 2 haha !!) zijn, omdat deze twee hengsten erg veel betekenen voor onze fokkerij op het moment. En beide hengsten hebben zo'n fantastisch karakter, die gaan echt voor je door het vuur!

Mijn favoriete merrie is Golden Isha du Bois. Zoals hiervoor gezegd is alles wel een beetje met deze merrie begonnen... Zij is o.a ook de moeder van Don Cremello du Bois. Daarnaast heb ik met haar een hele succesvolle sportcarriere mogen genieten en vele keuringssuccesen mogen behalen. Deze merrie heeft een heel bijzonder karakter, ik heb in alle jaren nog nooit 1x boos op haar hoeven worden. Ze is altijd braaf en werkwillig en een hele goede moeder voor haar veulens. Haar veulens hebben eigenlijk allemaal ook dit lieve karakter.
Afbeelding
Het veulen van Cassanova du Bois en golden Isha du Bois

Afgelopen jaar heeft Golden Isha een merrieveulen gekregen van Cassanova du Bois (dus eigenlijk een veulen van mijn lievelingspony's bij elkaar gevoegd). Dit veulen vind ik echt fantastisch! Ook de Duitse jury was erg van haar onder de indruk en maakte haar op de rheinische fohlenschau kampioen. Ze mag dan ook zeker blijven als opvolger van haar moeder.

Als jij zelf een veulen fokt, hoe zou voor jou het ideale veulen er dan uitzien (uiterlijk en karakter)?
Het karakter staat bij ons op 1e plaats. Want je kan nog zo'n mooi veulen hebben, maar als deze geen fijn karakter heeft bereik je er niets mee... geen band, geen succes en dus geen plezier. Wij selecteren dus ook op mensgerichte, leergierige karakters. Ze moeten koel in het hoofd zijn en niet schrikkerig of onbetrouwbaar. Uiteraard moeten ze wel de wil hebben om te leren en te werken.

Zoals bij velen bekend houden wij ook van "aparte" kleurtjes..... Ik vind bijv. valk-kleur met 4 witte benen heel erg mooi. Maar ook Perlino, smokey grullo en palomino vind ik mooi.

Zou je ooit nog eens willen fokken in een bepaald ras? Zoja, welke en waarom?
Eigenlijk fokken we meer ons eigen type pony en dus niet meer zo rasgericht. Op dit moment zou ik dus ook niet echt een bepaald ras willen fokken, mede omdat je dan ook erg beperkt bent in de bloedlijnen en types.

Wat vind je het leukste bij jullie op de stoeterij?
Elk jaar blijft het een bijzonder moment wanneer er weer een veulentje wordt geboren. Dat alles maar weer voorspoedig verloopt voor de merrie en het veulen vind ik altijd weer heel gelukkig en bijzonder.

Zijn er ook mindere kanten en zo ja, welke?
Ja, zo nu en dan komt er toch een moment dat je van pony's afscheid moet nemen (meestal door verkoop, maar heel af en toe ook vanwege overlijden). Je hecht je aan elke pony en dan is het wel eens moeilijk om ze los te laten. Daarnaast is het hele bedrijf een flinke verantwoordelijkheid. Op vakantie gaan is dus ook bijna niet mogelijk, dat is soms wel eens jammer.

Hoe ziet voor jou een dagelijkse werkdag eruit?
's Ochtends begin ik met de verzorging van de pony's. In de zomer moeten de hengsten ook dekken op het fantoom om de merries te kunnen insemineren of verzendingen te kunnen klaarmaken. Vervolgens trainen we de hengsten en rijpony's. Daarna geef ik nog regelmatig dressuurlessen/training.
's Avonds gaan alle pony's weer op stal en worden ze altijd voor wij gaan slapen nog even gecontroleerd en gevoerd.

Zou jij ooit ander werk willen doen?
Nadat ik mijn HBO-diploma MER behaalde heb ik nog een tijdje ander werk gedaan, echter kwam ik er snel achter dat paarden toch veel meer mijn passie bleek te zijn. Ik startte daarom met de ORUN-opleiding, KI-opleiding en de juryopleiding om mijzelf weer om te scholen.
Afbeelding
Mijn ouders en ik met Cassanova du Bois toen hij kampioen werd op de hengstenkeuring.
Inmiddels is mijn vriend Dirkjan ook super fanatiek met onze fokkerij geworden.
Ik heb hem leren kennen via de keuringen, waar hij altijd paarden en pony's voorbrengt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:02

Wat leuk om te lezen! Ik vind je pony's altijd prachtig <3

Shavis91

Re: Bokkers vertellen: marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:07

Leuk om te lezen en goed geschreven! Ik ben het eens met Jenny, hele mooie pony's en wat een uitstraling!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:16

Tof stuk Marjolein, leuk!

En dat jullie fantastische pony's fokken kan ik het alleen maar mee eens zijn. :D

Dior du Bois , Z1 + 17 (PR 70,4%)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:23

Ik ben echt een beetje verliefd op jullie Casanova. Als ik mijn merrie buiten haar stamboek zou laten dekken, zou hij wel op het lijstje komen... Zou qua type prachtig passen en haar nét iets luxer maken zonder in te leveren op 'ook voor volwassenen geschikt qua maat' denk ik (voorlopig geen fokplannen, maar man man, wat vind ik die hengst gaaf!)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:36

Leuk stuk! Jullie hebben een fokkerij waar je met recht trots op kunt zijn! Prachtig! <3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:04

Wat leuk! Ik kende jullie van de leuke kleurtjes maar wist er verder niet veel van.
Jullie zijn niet rasgebonden dus? Maar ze worden allemaal NRPS ingeschreven? Zijn er nog hengsten van andere rassen waar je nog mee wilt kruisen? Iets wat ook out of the box is?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:49

SannevdM schreef:
Tof stuk Marjolein, leuk!

En dat jullie fantastische pony's fokken kan ik het alleen maar mee eens zijn. :D

Dankje Sanne! Jaa Dior is een zeer goed gelukt exemplaar die bij jou zeer goed terecht is gekomen en ik kan ontzettend genieten van jullie avonturen en successen <3

..::WWW.STOETERIJDUBOIS.NL Sportpony fokkerij (Duitse rijpony/NRPS/Welsh), doorlopend jonge aanfok te koop::.
==> PRACHTIGE GOEDGEKEURDe D-SPORTPONY- HENGSTEN TER DEKKING, TOPSPORT AFSTAMMING!
*KLIK*!!!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:57

Suzanne F. schreef:
Wat leuk! Ik kende jullie van de leuke kleurtjes maar wist er verder niet veel van.
Jullie zijn niet rasgebonden dus? Maar ze worden allemaal NRPS ingeschreven? Zijn er nog hengsten van andere rassen waar je nog mee wilt kruisen? Iets wat ook out of the box is?

Nee we zijn een eigen sport-mix geworden. Maar daarbij houden we wel de minimum 12,5% ox bloed (voor registratie NRPS) en 12,5% welsh bloed ( voor registratie bij de welsh) aan. De laatste jaren registreren wij ook steeds vaker bij Duitse rijpony stamboeken ( Rheinland/ Westfalen/ Weser-Ems) omdat ons fokdoel daar goed op aansluit.

We hebben al heel wat geëxperimenteerd.. bijv. Pony x paardhengst. Nf bloed volbloed hengst.
Dit jaar hadden we een kruising Welsh A x Cassanova.
Voor aankomend jaar hebben we 3 merries drachtig van een Duitse rijpony hengst met mooi vrij bloed.
Zelf zou ik nog wel weer eens wat experimenteren, maar waarmee ben ik nu nog niet helemaal over uit

..::WWW.STOETERIJDUBOIS.NL Sportpony fokkerij (Duitse rijpony/NRPS/Welsh), doorlopend jonge aanfok te koop::.
==> PRACHTIGE GOEDGEKEURDe D-SPORTPONY- HENGSTEN TER DEKKING, TOPSPORT AFSTAMMING!
*KLIK*!!!

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:07

Mooi stuk, Marjolein!!

Wat fokken jullie toch een knappe, maar bovenal hele lieve en eerlijke dieren. :D Doe mij nog maar 10 Deejay's... Je hebt er geen kind aan. <3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:40

marjolein88 schreef:
Suzanne F. schreef:

Nee we zijn een eigen sport-mix geworden. Maar daarbij houden we wel de minimum 12,5% ox bloed (voor registratie NRPS) en 12,5% welsh bloed ( voor registratie bij de welsh) aan. De laatste jaren registreren wij ook steeds vaker bij Duitse rijpony stamboeken ( Rheinland/ Westfalen/ Weser-Ems) omdat ons fokdoel daar goed op aansluit.

We hebben al heel wat geëxperimenteerd.. bijv. Pony x paardhengst. Nf bloed volbloed hengst.
Dit jaar hadden we een kruising Welsh A x Cassanova.
Voor aankomend jaar hebben we 3 merries drachtig van een Duitse rijpony hengst met mooi vrij bloed.
Zelf zou ik nog wel weer eens wat experimenteren, maar waarmee ben ik nu nog niet helemaal over uit

Wat leuk! Wil je ook groter fokken of in de D maat voornamelijk?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:34

Leuk stukkie Marjo zie je volgend weekend

Keresa en pleunie voor altijd in mijn hart
Mis jullie

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 12:58

Super leuk stuk! Schitterende pony's en geweldige resultaten met jullie fokkerij! Ben heel blij met mijn 3 Welsh pony's met du Bois bloed <3

Jonker's Olivia (Veenstra's Promise x Orchard D'avranche) KEUR-SPORT-IBOB-AA
Aroshoeve's Don Olivius (Heidenhof's Don Diëgo x Veenstra's Promise) GRONINGS KAMPIOEN L1(2016) & L2 (2017) paarden

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:56

Leuk stukje Mayo ;) Echt een paardenmeisje *\o/*

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 07:06

Wat een leuk stuk Marjolein! :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie