Waarom doen we wat we doen: Fokken of gokken

Moderators: Dani, Shanna, khirshanta, EvelijnS, Hanmar, benangelique, Polly

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:48

QuintaenJojo schreef:
Nee, volgens mij moet fokken gaan over verbeteringen, versterken van het ras. Dus vraag ik mij soms af of we het fokken niet over moeten laten aan degene die er écht verstand van heeft. Die persoon die in de toekomst van het veulen kan kijken, die zonder roze bril en emoties paarden beoordeelt, het ras kan verbeteren, die advies van andere fokkers accepteert, nadenkt over gevolgen en bovenal, fokt uit belang van onze prachtige paardenrassen!

In mijn ogen moet fokken niet gaan over verbeteren van een ras, maar een zo gezond mogelijk individu op de wereld zetten. Dus niet een zo gezond mogelijke Chihuahua met zo min mogelijk oog-, tand- en hoofdpijn met raszuivere stamboom, maar een zo gezond mogelijke hond. En dat houdt in dat als je al wilt fokken met een dier dat zo'n kleine schedel heeft gekregen dat de ogen, hersens en tanden er niet meer pijnvrij in passen, dat je die dan kruist met een dier met een normaal formaat schedel, niet dat je eindeloos door blijft kruisen met net iets ruimer-schedeligen raszuivere dieren tot we ooit een raszuiver dier hebben dat pijnvrij is. Arme tussenliggende generaties die het slachtoffer zijn geworden van fokkers die boven alles fokt vanuit het belang van het ras - en niet vanuit het belang van het welzijn van het individu.

Als je een ras hebt waarvan 90% van de paarden inmiddels een genetische ziekte hebben (laten we PSSM 1 noemen) en het gros van de paarden ten prooi vallen aan allerlei huidafwijkingen en beengebreken, dan ben je een rasliefhebber als je met die paarden door gaat fokken tot je hopelijk ooit een dier hebt dat toevallig al die klachten niet heeft. Dan is mijn keuze: ga in godsnaam kruisen met een bijpassend ras dat goed in kaart is gebracht en dat al die nadelen niet heeft. Niet in het belang van het ras, maar in het belang van het individu, want dat individu is een paard dat dankzij jouw fokdroom 20 jaar in het door jou voor hem gecreeerde lichaam zal moeten leven. Dan duizend keer liever een goede fokker die puur naar de paarden zelf kijkt en dwars door rassen heen op zoek gaat naar de gezondste match voor zijn toekomstige veulen, dan een fokker die zich vrijwillig laat beperken tot ouderdieren uit 1 ras, met alle genetische bottlenecks die dat met zich meebrengt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:51

NatasjavE schreef:
Janine1990 schreef:
Ik denk dat Natasja doelt op het stamboek, dat bestond inderdaad nog niet.

Het Frieze volk daarentegen is voor het eerst beschreven in 325 voor Christus door een griekse ontdekkingsreiziger: https://nl.wikipedia.org/wiki/Friezen

Is heel wat anders dan wat de huidige Friezen zijn natuurlijk, maar dat geldt voor de paarden net zo. Er is een Bokker die heeft de geschiedenis van het Friese paard helemaal nagezocht.

Nee ik doel niet op het stamboek. Dat is nog weer veel later. :)

Nu baal ik dat ik het boek van JoSav nog steeds niet heb. Dan wist ik ongetwijfeld over welk paard je het nu had.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:55

QuintaenJojo schreef:
Mee eens, maar zo staat het er niet. Het ging me erom hoe verschillend je een paard kan zien, zij ziet een heel ander paard dan ik. En waar ik op doel, kun je als eigenaar wel objectief kijken naar je eigen paard?

Maar daarom vraag je ook elke dierenarts, osteopaat, fysio en tandarts ook wat zij van de bouw van jouw paard vinden? Dat gaat van SI-gewricht tot halsaanzet tot kaakvorm - wat ze de sterke punten vinden, wat ze de mindere punten vinden, wat volgens hun tijdelijk is en wat permanent/aangeboren is - en waar je bij een eventueel vaderdier op zult moeten letten - ongeacht het ras wat je kiest.
Dan krijg je een eerlijk beeld van je paard als individu. Niet als je naar een rasfanaat gaat die naar de papieren kijkt en mogelijk zegt 'Hmm, dat is wel een heel erg interessante merrielijn, zij is misschien geen toppaard qua bouw/gezondheid, maar het zou zonde zijn om dat bloed verloren te laten gaan voor het ras...' en die alleen kan kiezen tussen wat er op dat moment aan vaderdieren binnen het ras rondloopt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:56

Janine1990 schreef:
Nu baal ik dat ik het boek van JoSav nog steeds niet heb. Dan wist ik ongetwijfeld over welk paard je het nu had.

Dat paard had toen nog geen (ras)naam.

Het paard wat hier gehouden werd was een paard wat sterke gelijkenis toont met wat wij nu het Friese paard noemen.
In allerlei kleuren.

Het werd "gefokt" van af het gebied rondom de grote rivieren tot aan het Noorden van Nederland.

Het Friese paard stamt hier zeker wel vanaf. Maar dus ook de andere Nederlandse "rassen".
Maar net als bij het Gelderse en groninger paard is er veel later ook weer ander bloed ingekruist.
Spaansbloed, Ost-Friezen...vanalles.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

maralyn

Re: Waarom doen we wat we doen: Fokken of gokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:08

Fokken is gokken. Punt.

Ik ken 35000 euro paarden, die binnen tien jaar een bemerking op straal hebben van drie of vier.

En kruisingen die steenhard zijn en dood gaan op 30.

Probleem met rassen is, dat zij een beeld hebben van exterieur.
En beweging.

Maar de gebreken en zwaktes wat minder hoog staat.

Eerlijk?
Als ik een eigen veulen op mijn eigen wil, wil ik geen fries.
Klinkt stom.
Mijn Friese merrie, met aantrekkelijk en Jasper vrij papier, voel ik de behoefte om een ander ras op te gooien.
Wat voor één, dat weet ik nog niet.
Maar een ras wat sterk is.
Sterk op z'n benen staat. Krachtige kont, krachtige rug.

En het hoeft van mij niet t mooiste paard van de wereld te worden.
Maar wel n gezonder dier.

Maar ook dat is gok.
Voor hetzelfde geld, knalt hij op z'n plaats en beschadigd hij zichzelf...
Kan met elk paard

Ik maak er geen punt van. Nee, zeker niet! Maar een komma.

QuintaenJojo
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-19 17:09

Dan heb ik weer wat geleerd over de geschiedenis van de fries! En, vind ik tenminste, interessante reacties. En wat is goed, das ook mijn vraag uit het stuk. Ik ben geen fokker, maar zie wel heel veel verschil tussen fokresultaten van mensen met gezond boeren verstand (om het zo maar even te noemen) en emotioneel fokken. En ik verbied niemand zijn fokprodukt, maar zie toch wel veel paardjes geboren worden die geen leuke levensweg gaan. En komt dat door slechte fok? Ik denk dat dat grote invloed heeft. Ben ik voor het stamboek? Het éne wel, sommige minder.
En het antwoord op mijn voorbeeldmerrie uit het verhaal, hengst is geen goedgekeurde of uberhaupt nagekeken hengst, gewoon een hengst van een handelaar.
En ook ik ben er niet voor om iemand te zeggen het wel of niet te doen, maar vind wel dat we nuchter na moeten denken over wat we doen.

Luister naar de ogen van je paard

QuintaenJojo
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-19 17:14

xyzutu2 schreef:
QuintaenJojo schreef:
Mee eens, maar zo staat het er niet. Het ging me erom hoe verschillend je een paard kan zien, zij ziet een heel ander paard dan ik. En waar ik op doel, kun je als eigenaar wel objectief kijken naar je eigen paard?

Maar daarom vraag je ook elke dierenarts, osteopaat, fysio en tandarts ook wat zij van de bouw van jouw paard vinden? Dat gaat van SI-gewricht tot halsaanzet tot kaakvorm - wat ze de sterke punten vinden, wat ze de mindere punten vinden, wat volgens hun tijdelijk is en wat permanent/aangeboren is - en waar je bij een eventueel vaderdier op zult moeten letten - ongeacht het ras wat je kiest.
Dan krijg je een eerlijk beeld van je paard als individu. Niet als je naar een rasfanaat gaat die naar de papieren kijkt en mogelijk zegt 'Hmm, dat is wel een heel erg interessante merrielijn, zij is misschien geen toppaard qua bouw/gezondheid, maar het zou zonde zijn om dat bloed verloren te laten gaan voor het ras...' en die alleen kan kiezen tussen wat er op dat moment aan vaderdieren binnen het ras rondloopt.

Mja, dit is wel een hele mooie aanpak denk ik. En mij gaat het ook niet zozeer om het specifieke ras, maar wel om de kracht en gezondheid van het paard.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:17

Ik ken 35000 euro paarden, die binnen tien jaar een bemerking op straal hebben van drie of vier.”

Maar is dit door de fok of door het gebruik?

“ YOU ARE YOUR HORSE HIS LIFE”

QuintaenJojo
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-19 17:18

xyzutu2 schreef:
QuintaenJojo schreef:
Nee, volgens mij moet fokken gaan over verbeteringen, versterken van het ras. Dus vraag ik mij soms af of we het fokken niet over moeten laten aan degene die er écht verstand van heeft. Die persoon die in de toekomst van het veulen kan kijken, die zonder roze bril en emoties paarden beoordeelt, het ras kan verbeteren, die advies van andere fokkers accepteert, nadenkt over gevolgen en bovenal, fokt uit belang van onze prachtige paardenrassen!

In mijn ogen moet fokken niet gaan over verbeteren van een ras, maar een zo gezond mogelijk individu op de wereld zetten. Dus niet een zo gezond mogelijke Chihuahua met zo min mogelijk oog-, tand- en hoofdpijn met raszuivere stamboom, maar een zo gezond mogelijke hond. En dat houdt in dat als je al wilt fokken met een dier dat zo'n kleine schedel heeft gekregen dat de ogen, hersens en tanden er niet meer pijnvrij in passen, dat je die dan kruist met een dier met een normaal formaat schedel, niet dat je eindeloos door blijft kruisen met net iets ruimer-schedeligen raszuivere dieren tot we ooit een raszuiver dier hebben dat pijnvrij is. Arme tussenliggende generaties die het slachtoffer zijn geworden van fokkers die boven alles fokt vanuit het belang van het ras - en niet vanuit het belang van het welzijn van het individu.

Als je een ras hebt waarvan 90% van de paarden inmiddels een genetische ziekte hebben (laten we PSSM 1 noemen) en het gros van de paarden ten prooi vallen aan allerlei huidafwijkingen en beengebreken, dan ben je een rasliefhebber als je met die paarden door gaat fokken tot je hopelijk ooit een dier hebt dat toevallig al die klachten niet heeft. Dan is mijn keuze: ga in godsnaam kruisen met een bijpassend ras dat goed in kaart is gebracht en dat al die nadelen niet heeft. Niet in het belang van het ras, maar in het belang van het individu, want dat individu is een paard dat dankzij jouw fokdroom 20 jaar in het door jou voor hem gecreeerde lichaam zal moeten leven. Dan duizend keer liever een goede fokker die puur naar de paarden zelf kijkt en dwars door rassen heen op zoek gaat naar de gezondste match voor zijn toekomstige veulen, dan een fokker die zich vrijwillig laat beperken tot ouderdieren uit 1 ras, met alle genetische bottlenecks die dat met zich meebrengt.

Precies, gezondheid boven raszuiverheid, mee eens. Doel in mijn verhaal ook niet op raszuiverheid.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:24

Ik heb ook niets met raszuiverheid. Er zijn genoeg mensen die menen dat het Gelderse Paard een gesloten stamboek moet worden.
Juist vanwege de bloedspreiding vind ik dat helemaal niets.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:40

QuintaenJojo schreef:
Ik ben geen fokker, maar zie wel heel veel verschil tussen fokresultaten van mensen met gezond boeren verstand (om het zo maar even te noemen) en emotioneel fokken.

Die 'expert' waar jij het in je opening aan over wilt laten, is meestal niet die persoon met GBV.
Of omgekeerd, mensen die vanuit GBV fokken worden door de goegemeente en vooral de stamboeken/fokkerijcommissies en noem ze maar op níet als experts gezien. Want die fokkerijcommissies díe vinden zichzelf de experts ;)

De GBV-mensen zijn wél soms degenen die met opmerkelijke fokprodukten komen. Juist omdat ze buiten de mode en de stamboeken(richtingen) kijken. Die bv een out-of-the-box springhengst op een geweldige dressuurmerrie zetten bv. Waarvan iedereen (ook hier op bokt ;) ) zegt: zónde!

Ik ben het helemaal met je eens dat je je onbekende bastaardmixje niet door de ongekeurde schillenhit van de buren moet laten dekken. Maar een weloverwogen kruising op stapel zetten (zoals bv in de trekpaardenwereld - gelukkig - gedaan wordt om CPL buiten de deur te proberen te houden) is niets mis mee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 18:23

En waarom zijn er mensen die hun eigen stamboek, alias fokregister oprichten? Juist omdat ze toch willen fokken. Denk aan het barokpintostamboek bijvoorbeeld.
Je hebt daarnaast ook nog een erkend stamboek als de IHW.
En de EASP is weer ontstaan uit de NRPS en de NRPS uit het kwpn. Allemaal door 1 en dezelfde persoon met een specifieke kijk op fokken.
Dit is overigens niet omdat men wil vermeerderen, maar men heeft een specifieke kijk op fokken, op het ideale paard.

Allemaal niets mis mee dus.

Bij mij op stal stond tot voor kort een prachtige bonte fries. Ja, ik noem het een bonte fries, want het dier had echt de bouw van een fries, maar was bont. Er zat in werkelijkheid maar 25% fries in en verder Samber en nog wat kwpn bloed. Het dier had een kwpn groen B register papier.
Ik heb er vaak over na zitten denken om die op mijn Lennard X Zeoliet X Pele te zetten, een puur springpaard met overigens zeer zacht en braaf karakter, want je op basis van de bloedlijnen niet zou zeggen.
Denk dat daar echt wat moois uitgekomen was. Maar helaas nu te laat.

Ik heb 1 keer een veulen bij mijn merrie gehad, dat was geen eigen keuze, maar iemand heeft mijn merrie bij een 1.5 jarige hengst gezet. Er kwam een prachtig veulen uit met B papier. Echt, deze deed niet onder voor een stermerrie zeg maar (maar was een hengst).

Dus fokken is gokken en met goedgekeurde dieren fokken is iets meer zekerheid hebben, maar soms moet je als fokker gewoon je eigen inzicht volgen. Want dat doen topfokkers ook nog steeds af en toe.

Het is wat anders als ik wil een veulen, dus gooi er maar wat op. Denk wel na over wat je er bovenop laat springen.

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:32

Ibbel schreef:
QuintaenJojo schreef:
Ik ben geen fokker, maar zie wel heel veel verschil tussen fokresultaten van mensen met gezond boeren verstand (om het zo maar even te noemen) en emotioneel fokken.

Die 'expert' waar jij het in je opening aan over wilt laten, is meestal niet die persoon met GBV.
Of omgekeerd, mensen die vanuit GBV fokken worden door de goegemeente en vooral de stamboeken/fokkerijcommissies en noem ze maar op níet als experts gezien. Want die fokkerijcommissies díe vinden zichzelf de experts ;)

De GBV-mensen zijn wél soms degenen die met opmerkelijke fokprodukten komen. Juist omdat ze buiten de mode en de stamboeken(richtingen) kijken. Die bv een out-of-the-box springhengst op een geweldige dressuurmerrie zetten bv. Waarvan iedereen (ook hier op bokt ;) ) zegt: zónde!

Ik ben het helemaal met je eens dat je je onbekende bastaardmixje niet door de ongekeurde schillenhit van de buren moet laten dekken. Maar een weloverwogen kruising op stapel zetten (zoals bv in de trekpaardenwereld - gelukkig - gedaan wordt om CPL buiten de deur te proberen te houden) is niets mis mee.

Een voorbeeld van een ongekeurde schillenhit is de Braziliaanse Mumu, die inderdaad een schllenkar door Braziliaanse sloppenwijken heeft getrokken,daar ontdekt is door Carlos Riberas (de achternaam weet ik niet meer zeker) en toen een beroemd springpaard is geworden ,ook in Nederland wedstrijden heeft gewonnen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:52

Mooie discussie... *\o/*

Ik stel mij absoluut op het standpunt dat van fokken op puur rastype meer ellende oplevert dan dat het goed doet. Ik zie dus veel liever een liefhebbende hobbyist die zijn gezonde merrie rustig bij de gezonde hengst van de buren durft te zetten, omdat ze denkt dat de combi leuk uit gaat vallen, dan een beroepsfokker die op extreme lenigheid en lijnen gaat fokken en hoopt dat hij er tussen de 100 gefokte veulens er 1 tussenzit die in de sport ook echt gaat doen wat hij had gehoopt. Hij houdt namelijk 99 veulens over die niet voldoen, een onwerkbaar karakter hebben, systeem zwaktes hebben en een inteelt percentage van 75% ;( . Blijf me oprecht verbazen over deze praktijken...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:52

germie schreef:
En de EASP is weer ontstaan uit de NRPS en de NRPS uit het kwpn. Allemaal door 1 en dezelfde persoon met een specifieke kijk op fokken.

NRPS is uit het APS (Arabisch paardenstamboek, voor de volbloeden én de halfbloedjes) ontstaan, niet uit het KWPN. En het EASP is ook niet uit het NRPS ontstaan. En beide stamboeken zijn al helemaal niet door 1 en dezelfde persoon opgericht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:58

zimbabwe schreef:
Mooie discussie... *\o/*

Ik stel mij absoluut op het standpunt dat van fokken op puur rastype meer ellende oplevert dan dat het goed doet. Ik zie dus veel liever een liefhebbende hobbyist die zijn gezonde merrie rustig bij de gezonde hengst van de buren durft te zetten, omdat ze denkt dat de combi leuk uit gaat vallen, dan een beroepsfokker die op extreme lenigheid en lijnen gaat fokken en hoopt dat hij er tussen de 100 gefokte veulens er 1 tussenzit die in de sport ook echt gaat doen wat hij had gehoopt. Hij houdt namelijk 99 veulens over die niet voldoen, een onwerkbaar karakter hebben, systeem zwaktes hebben en een inteelt percentage van 75% ;( . Blijf me oprecht verbazen over deze praktijken...

Dit lijkt me wel heel erg sterk overtrokken zeg...
Want wat je vergeet is dat die beroepsfokker ook bewuste keuzes maakt en weet wat de lijn tot dan toen heeft gepresteerd.

Als er dan weer eens een economische crisis opkomt, of het gaat sowieso economisch wat minder... kan hij een stuk meer garanties geven dan de liefhebbende hobbyist die zij merrie dekt met de hengst van de buren. Waar ook gerust een kutkarakter uit kan komen.

En waar denk je dat de koper op zit te wachten in een tijd dat hij zijn geld wel uit wil geven, maar aan de meest zekere keuze?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:01

Janine1990 schreef:
Dit lijkt me wel heel erg sterk overtrokken zeg...
Want wat je vergeet is dat die beroepsfokker ook bewuste keuzes maakt en weet wat de lijn tot dan toen heeft gepresteerd.

Als er dan weer eens een economische crisis opkomt, of het gaat sowieso economisch wat minder... kan hij een stuk meer garanties geven dan de liefhebbende hobbyist die zij merrie dekt met de hengst van de buren. Waar ook gerust een kutkarakter uit kan komen.

En waar denk je dat de koper op zit te wachten in een tijd dat hij zijn geld wel uit wil geven, maar aan de meest zekere keuze?

Dat is precies waarom ik het dus toejuich: een liefhebber fokt niet uit economische overwegingen. Een fokker wel: en als de markt dus vraagt om blauwe paarden met roze manen en 3 benen, zal de beroepsfokker in ieder geval een poging wagen. de hobbyist zou daar niet snel aan beginnen geloof ik...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:03

Oh, die aantallen kloppen wel hoor. De grotere fokkers (en ook de hengstenhouders) fokken (of kopen) rond de 100 veulens per jaargang, en daar vallen door selectie (en ongevallen tijdens de opfok) en zo al de helft van af. Wat dan verder het redt tot 3 jaar wordt ingereden, en met 4-5 jaar wordt alles behalve wat écht talent heeft verkocht. Weliswaar niet voor ramsj-prijzen, maar die ene topper die een paar ton opbrengt moet echt wel de kosten van die stuk of 70-80 andere veulens compenseren. De 20 die subtop zijn brengen dan net ook nog een beetje geld op.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:11

zimbabwe schreef:
Dat is precies waarom ik het dus toejuich: een liefhebber fokt niet uit economische overwegingen. Een fokker wel: en als de markt dus vraagt om blauwe paarden met roze manen en 3 benen, zal de beroepsfokker in ieder geval een poging wagen. de hobbyist zou daar niet snel aan beginnen geloof ik...

En waarop baseer jij dat een beroepsfokker niet van zijn hobby zijn beroep heeft gemaakt? En niet toevallig met dat boerenverstand hele slimme keuzes maakt?

Ibbel schreef:
Oh, die aantallen kloppen wel hoor. De grotere fokkers (en ook de hengstenhouders) fokken (of kopen) rond de 100 veulens per jaargang, en daar vallen door selectie (en ongevallen tijdens de opfok) en zo al de helft van af. Wat dan verder het redt tot 3 jaar wordt ingereden, en met 4-5 jaar wordt alles behalve wat écht talent heeft verkocht. Weliswaar niet voor ramsj-prijzen, maar die ene topper die een paar ton opbrengt moet echt wel de kosten van die stuk of 70-80 andere veulens compenseren. De 20 die subtop zijn brengen dan net ook nog een beetje geld op.

Maar zimbabwe stelt naar mijn interpretatie dat 1 veulen goed is en de rest eigenlijk niets meer dan de slachtprijs waard is, zo waardeloos...

zimbabwe schreef:
Hij houdt namelijk 99 veulens over die niet voldoen, een onwerkbaar karakter hebben, systeem zwaktes hebben en een inteelt percentage van 75% ;( . Blijf me oprecht verbazen over deze praktijken...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:12

Ibbel schreef:
germie schreef:

NRPS is uit het APS (Arabisch paardenstamboek, voor de volbloeden én de halfbloedjes) ontstaan, niet uit het KWPN. En het EASP is ook niet uit het NRPS ontstaan. En beide stamboeken zijn al helemaal niet door 1 en dezelfde persoon opgericht.

Oprichter NRPS: Karel de Lange
Oprichter EASP: Karel de Lange

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:14

Ibbel schreef:

Fokkers kopen over het algemeen geen veulens, die fokken ze zelf. Jij bedoelt waarschijnlijk opfokkers, dat is weer wat anders.

De helft valt niet af door ongevallen, die cijfers kloppen niet. En echt talent wordt juist door hengstenhouders meestal niet verkocht, maar voorgesteld op de hengstenkeuring om vervolgens het dier netjes op te leiden naar de topsport.

Je eigen mening is prima, maar jouw verhaal klopt echt niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:17

De eerste beste fokker die rijk is geworden van fokken moet echt nog geboren worden. Het is liefhebberij en serieus bezig zijn om de moederlijn te verbeteren, te zorgen dat er prestatie in de lijn komt en dat de gezondheid en hardheid en karakter goed blijft.

Ik vind dat fokkers hier echt heel slecht neergezet worden en mijn gevoel zegt dat dit op basis van : Onbewust onbekwaam.........of te wel, niet echt weten waar je het over hebt. Ga eens met fokkers praten, ga eens naar een fokkers avond van het kwpn en hoor en praat met fokkers. Dan zul je erachter komen dat die mensen hun ziel en zaligheid in de fokkerij steken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:18

Ongevallen en selectie, wel lezen :+
En hengstenhouders kopen wel degelijk ook veulens op (die fokken zelf over het algemeen weer niet zo vreselijk veel)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:21

Ibbel schreef:
Ongevallen en selectie, wel lezen :+
En hengstenhouders kopen wel degelijk ook veulens op (die fokken zelf over het algemeen weer niet zo vreselijk veel)

Ik zei ook niets over hengstenhouders he! Alleen wat over fokkers en opfokkers en hengstenhouders zijn vaak ook opfokkers.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:25

Benzz schreef:
Ibbel schreef:

Oprichter NRPS: Karel de Lange
Oprichter EASP: Karel de Lange

precies, iemand met lef, ik heb er respect voor. Niet massa's met geld en toch absoluut een kijk op goede paarden hebben. Af en toe wat te duidelijk aanwezig, maar heeft zeker een punt. Heeft er ook echt wel verstand van.

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity.